Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Johnjohn
#79
Hej jeg læste om samsung 193p+ og fik mod på at skifte min Eiso CRT skærm ud med en flad skærm men måske skal jeg lidt op i størelse nu når jeg er i gang så jeg har kikket lidt på samsung 214T 21,3 tommer og den har samme opdaterings hastighed som 193P+ nogen der kan sige mig om jeg bliver skuffet mht. spil hvis jeg vælger 214T ???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#80
Desværre ikke. Den er endnu så ny at vi ikke har nogen praktiske erfaringer med den. Der huserer dog rygter om at den skulle komme i testbænken i løbet af efteråret, så vi må jo bare krydse fingre.

Du skal blot huske at pågældende skærm kører 1600x1200 og derfor stiller meget større krav til dit grafikkort idet alle spil skal køres i denne opløsning for at undgå skalering.

Jeg har endnu ikke set nogen anmeldelser af så store PVA paneler til spilbrug, så det bliver spændende at se med denne model.
Brugeravatar
Af Johnjohn
#81
skalering ? kan du uddybe det lidt, kan jeg ikke vælge andet en 1600*1200 hvad med surfing og word skal det også være 1600*1200 hele tiden eller hvordan hænger det sammen???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#82
Det hårde svar er "Ja" men du bør læse disse afsnit om skalering:
http://www.flatpanels.dk/begreber.php#3
http://www.flatpanels.dk/hvad.php#7

Du bør ikke køre andre opløsninger end skærmen native opløsning, dvs. 1600x1200 i alle situationer - hvad enten det er surfing, word eller spil.

Du kan dog på denne skærm køre 800x600 uden problemer idet det svarer præcist en reduktion af skærmarealet til 1/4 af det oprindelige. Dvs. du bruger 4 pixels pr. pixel i 800x600.
Brugeravatar
Af Johnjohn
#88
har læst lidt om det nu men det ser også ud til at komme lidt an på hvilken skalerings chip der sider i.
jeg har lige prøvet at instille min 19tommer til 1600*1200 og siderne på nettet bliver meget små og det er ikke på alle sider man kan indstillle skrift størelserne men så igen bliver det jo større hvis jeg går fra 19- 21 tommer men er det nu også nok mht spil så er jeg ikke så bekymret fordi jeg kører nærmest alle spil i 1600*1200 i forvejen. men jeg må vist lige ud og se en 21tommer i funktion
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#89
Ja, dyre skærme har ofte bedre scalerchips og håndterer på den måde andre opløsninger bedre.
I nogle spil kan det godt lade sig gøre at køre i andre opløsninger med et forholdsvis godt resultat, men det er naturligvis at foretrække hvis man kan køre i native opløsning, som du allerede kan nu.
Hvilket grafikkort har du i øvrit?

Du skal være opmærksom på, at hvis du går fra en 19" CRT skærm til en 19" fladskærm, så får du faktisk en tomme mere. 19" CRT skærme viser typisk kun 18" diagonalt.

Du kan følge lidt med i den anden tråd her på forum om 20 tommer skærme. Der bliver også nævnt et par 21" skærme. :)
Brugeravatar
Af Johnjohn
#90
Geforce 6800GT
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#99
Et GeForce 6800 GT vil jeg betegne som værende lige på vippen til at kunne kapere nye spil i 1600x1200, men så længe man ikke insisterer på at bruge FSAA (hvilket er lidt dumt når opløsningen er så høj) eller at ALLE detaljer skal være slået til, så burde du ikke få problemer med en stor skærm.
Brugeravatar
Af Johnjohn
#122
jeg bruger aldrig FSAA i 1600*1200 det gør jo næsten ingen forskel.
men jeg tror lige jeg venter med at købe en skærm til vi har set nogen af de interesseante nyheder der er på vej især acer 24¨bredformat er spændene, men det bliver helt sikkert en 21¨minimum.
så tak for hjælpen jeg vidste ikke der var så meget at sætte sig ind i troede engentligt kun det var opdaterings hastigheden

Og så lige til sidst Tak for en fed side og så på dansk :)
Af coolgee6
#209444
CRT skærm ud med en flad skærm men måske skal jeg lidt op i størelse nu når jeg er i gang så jeg har kikket lidt på samsung 214T 21,3 tommer og den har samme opdaterings hastighed som 193P+ nogen der kan sige mig om jeg bliver skuffet mht. spil hvis jeg vælger 214T ???
Af coolgee6
#209445
CRT skærm ud med en flad skærm men måske skal jeg lidt op i størelse nu når jeg er i gang så jeg har kikket lidt på samsung 214T 21,3 tommer og den har samme opdaterings hastighed som 193P+ nogen der kan sige mig om jeg bliver skuffet mht. spil hvis jeg vælger 214T ???