Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mondrup
#36
Som sagt skal jeg bruge en fladskærm, den skal bruges til spil, og jeg har et budget på omkring 2000-2500 kr.
Bl.a. har jeg set nogle billege skærme på tilbud i elgigant, er de noget værd?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#40
Fra tid til anden har de nogle fine skærme derude, men udvalget er ret begrænset og den største del af deres udvalg består (så vidt jeg har erfaret) af relativt ukendte mærker.
Hvis sådanne mærker formår at udmærke sig, så er det naturligvis spændende, men de pågældende brands havde nogle ret ringe skærme stående. Det er fine til almindelig tekstbrug, men hvis man kræver lidt mere af sin skærm, så er de diskvalificeret.

Nu ved jeg godt at den overstiger dit budget en smule, men Samsung 172X er et godt bud. Trods alderen har den formået at udmærke sig ved et minimalistisk og stilrent design, samtidig med, at den yder virkelig godt - specielt til spil. Den kan fås over nettet til knap 2650 med porto og gebyrer:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=61926

Den er også lidt speciel idet det er den eneste, som er baseret på det TN panel, som sidder i den, Samsungs LTM170EX-L01. Om Samsung har prøvet at differentiere sig med et unikt produkt eller at produktionen simpelthen bare har været begrænset, ved jeg ikke. Men det er hvert fald en skærm, som mange har været utroligt glade for.

LG har en model, som er utrolig pæn kaldet L1740P. Kvaliteten af billedet og responstiden er ikke på højde med det for 172X, men jeg ved ikke hvordan du prioriterer dit valg udover spilbrug:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=130044

Du kunne også prøve at tage et kig på Samsungs nye 730BF. Der er ikke kommet så meget respons på den, men den er efter sigende en god og reaktiv skærm:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=149122

Var det nogle specielle modeller du havde kig på i El Giganten?

Hvis du ikke er lige så pernitten omkring et sprødt billede, så kan eksempelvis Acers økonomiskærme fint egne sig til spilbrug.
Af Mondrup
#50
Mange tak for det gode svar.
Jeg kiggede mest på en samsung 710N, fordi jeg af en ven har fået samsung anbefalet. Den koster 1999 kr, er det et godt køb?
Prisen betyder selvfølgelig noget, men det vigtigste er at den har et godt billede, og at den stadig kan bruges i fremtiden.
Hvis det ikke er et alt for stort arbejde, kan du så ikke forklare mig, hvad forskellene er på de 3 modeller du har forslået?

Mondrup
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#52
Samsung laver også nogle meget interessante modeller og har efterhånden slået sig godt og grundigt fast som et kvalitetsmærke.

Men uden at være fordomsfuld, så findes der naturligvis næsten altid et alternativ.

Forskellen på de tre skærme jeg har nævnt er ikke alverden. De er alle tre baseret på TN teknologien, som du kan læse mere om her:
http://www.flatpanels.dk/efterpanel.php

172X har blot udmærket sig i at være en super monitor til spilbrug. Den har ydermere været rost for en god farvegengivelse for et TN panel. LG modellen kan ikke levere helt det samme billede og responstiden er lidt højere (reelt set ved måling). Der er derimod lagt stor vægt på design (skriget følger ikke med) =)

Den nye 730BF er egentlig mere som erstatning for 710T/N. Den er igen rettet mod spilbrug og derfor anbefaler jeg den i denne sammenhæng. Den har en lavere angivet responstid og der forlyder da også, at der er en forbedring at se. Der er dog ikke sket et kvantespring fra 172X og 710T/N til 730BF hvad angår respons. Hvert fald ikke ligesom der ses i andre segmenter af markedet for fladskærme.
Det hænger naturligvis sammen med hvad skærmen skal bruges til, hvis det er strategispil, så behøver man næppe den hurtigste på markedet, men man kan satse på en skærm, hvor der er lagt lidt mere vægt på billedkvaliteten.

Samsung 710N er faktisk en fin skærm. Jeg ville dog anbefale dig at kigge lidt 710T i stedet. Det er samme skærm bare med DVI indgang, som du med sikkerhed vil blive glad for i længden. Der var meget røre omkring hvilken man burde vælge af 172X og 710T. Valget er i de fleste tilfælde faldet på 172X, men den er naturligvis også lidt dyrere. Marginen er dog ikke så forfærdelig stor.
Nogle af de primære forskelle er designet og så et andet ret væsentlig aspekt; nemlig nul-pixel-fejl-grantien på 172X.

Du har naturligvis altid dine 14 dages returret (hvert fald ved fjernkøb) og El Giganten har jo knap en måneds returret. Da de fleste pixelfejl sker under fabrikationen kan man selvfølgelig argumentere for at det ikke er livsnødvendigt, men det er hvert fald en super sikkerhed at have.

Samsung 710T kan du finder her:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=91198

Jeg ved ikke om det stadig er tilfældet, men for noget tid siden fandtes den i to versioner. En uden Pivot mulighed og en med. Den var dog imidlertid oprettet under samme model og produktkode. Hvis du beslutter dig for den, kan du hvert fald med fordel lige forhøre dig hos de enkelte forhandlere først.
Af Mondrup
#53
Så du anbefaler atlså en 172X eller en 730BF?
Jeg spiller alle slags spil, så det skal vel være en ret "allround" skærm.
Brugeravatar
Af yksa
#54
Nej, og hvis du spørger dem om noget om fladskærme, så har ingen forstand på den.
Det har de i hele taget på computer og udstyr.
Et godt råd er lad vær med at købe det hos sådan nogen.
Som sagt skal jeg bruge en fladskærm, den skal bruges til spil, og jeg har et budget på omkring 2000-2500 kr.
Bl.a. har jeg set nogle billege skærme på tilbud i elgigant, er de noget værd?
Af Mondrup
#55
Ved godt at de ikke har forstand på det, derfor spurgte jeg her ;) Fordi de ikke forstår sig på det, kan de jo godt have gode tilbud.
Brugeravatar
Af yksa
#56
selvom det er et godt tilbud, syns jeg ikke du skal købe sådan et sted, men gå efter en kvalificeret forhandler.
De har også gode tilbud, f,eks. mín LG L1780Q som koster idag 2.800 kr.
fik jeg den til 2.300 kr. hos en internet forhandler. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#57
Der er nogle forhandlere der tilbyder returret, hvilket kunne være en idé når man køber skærme uden pixelgaranti. Så kan du bare køre tilbage med den selv istedet for at skulle sende den retur.

Det er selvfølgeligt kun smart hvis du ikke bor 40 km fra forhandleren og skal bruge mere end 130 kr. på benzin ;)
Af Mondrup
#59
Mondrup skrev:Så du anbefaler atlså en 172X eller en 730BF?
Jeg spiller alle slags spil, så det skal vel være en ret "allround" skærm.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#60
Det er hvert fald nogle af de bedre bud i den prisklasse. Du går hvert fald ikke galt i byen med 172X.

730BF er ikke en stensikker vinder, for der er ikke så mange erfaringer fra den endnu. Men hvis den holder standarden fra andre af Samsungs skærme, så er det et kvalificeret bud.

730BF er for resten at finde i flere fysiske forhandlere og så kan du jo med fordel lige undersøge den før køb. Jeg har blandt andet set den i Fona.

172X ved jeg ikke om kan findes så mange steder mere. Ikke fordi den er udgået, men fordi det ikke er det nyeste skud på stammen (ikke nødvendigvis dårligt). Jeg har dog tidligere set den i Electric City i Tåstrup - hvis det da er indenfor rækkevidde :)
Af Mondrup
#61
Okay, bor på Falster, men jeg vil da lige tjekke 730eren ud.

Mange tak for hjælpen!
Af Mondrup
#157
Hej igen.
Jeg har nu været ude og tjekke skærmene, og jeg har fundet både 172x og 730bf til samme pris.
Og jeg har ingen favorit, men så gik jeg lige specs igennem en gang til, og så at 172x har 12 ms hvorimod 730bf er helt nede på 4 ms. Så egentlig vil jeg bare have en bekræftigelse i at de er lige gode.

PS. har 730bf pixelgaranti?