Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#866
Ohh, det er en af deres nye skærme, som lige må være tilføjet på hjemmesiden. Jeg spurgte til de kommende skærme hos LaCie sidst, men på daværende tidspunkt kunne de ikke sige noget.

Jeg har desværre intet hørt om den, men den kunne være meget interessant at få en sådan model hjem og tage et kig på det. Jeg har også gået med test af en professionel skærm fra f.eks. LaCie elelr Eizo i tankerne et stykke tid nu.

Hvis du falder over erfaringer må du meget gerne melde tilbage =)
Af Skrag
#871
Den ser lidt spændende ud. Jeg har ledt lidt efter en 19" CRT fra LaCie (ved godt at det er et "fy-ord" herinde) - uden held. Skrev til LaCie og hørte om de virkel var stoppet med produktionen af dem. Desværre ja, men så foreslog de denne LaCie 120. Deres vejledene priser var 4436 + moms - for 20".....
Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.
Af Skrag
#872
Skærmene bygger på P-MVA paneler.
Det jeg syntes at kunne læse ud at forklaringen omkring P-MVA paneler her på sitet, er at det ikke er rigtig godt - eller er jeg galt på den?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#876
Ja, så har du læst forklaringen forkert. P-MVA er et udmærket panel som f.eks. også bruges i Viewsonics VP930 model og det er en udmærket skærm.
Senest rettet af Torben Rasmussen 3. nov 2005, 21:48, rettet i alt 1 gang.
Af Angel
#880
Det er bestemt ikke et panel, som jeg vil anbefale til seriøse grafiker.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#883
Hvad baserer du den udtalelse på? Det er skam muligt at indstille et P-MVA panel så det fremviser korrekte farver og det endda med et bedre kontrastforhold end et S-IPS panel.

Der er desuden ikke nævnt noget om anvendelse indenfor grafikredigering.
Af Skrag
#886
Det var godt nok meningen at jeg skulle bruge skærmen til billedredigering. Jeg er ikke hverken prof eller noget, men jeg vil have en ordenlig skærm der viser nogle ordenlige farver.
Det mener jeg at der skulle være på følgende skærme:
LaCie Photon 19 eller 20Vision
ViewSonic VP930
Og måske de to nye fra LaCie 119 og 120.
Jeg har kigget lidt på Eizo skærme, men de ligger altså i den dyre ende. Eizo FlexScan L 778 er den dyreste af dem alle - men kun 300,- over LaCie Photon 20Vision. Men her får du en 20" billigere end en 19" - men med et PVA panel i 19" i stedet for S-IPS i 20".
Som jeg læser det opnår man bedre kontrast i et PVA panel ift. et S-IPS panel...men (måske) bedre farvegengivelser i et S-IPS??

Iøvrigt mente jeg ikke at et P-MVA panel ikke er et udemærket panel. Selvfølgelig er det det når LaCie bruger det i deres 119 og 120 og anbefaler det i stedet for en CRT. Det jeg mente var at der er paneler der bedre viser de rigtige farver og har bedre kontrast forhold end et P-MVA panel - f.eks PVA panelet.

Hvis man samligner ovenstående skærme, hvad ville I vælge. Den skal bruges til hovedsageligt alm. kontorbrug en del grafisk arbejde og LIDT spil - ikke meget.

LaCie - Photon 20Vision / 19Vision
LaCie - 120 / 119
Eizo - FlexScan L778 (som max pris)
ViewSonic VP930
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#894
ViewSonics VP930 er en lækker skærm, men jeg tror ikke den er lige så korrekt indstillet, som skærme fra laCie og Eizo fra start af. Så med mindre du har noget referencemateriale og du udfører billedredigering på et professionelt niveau, så er de andre måske bedre bud.

Det undrer mig en smule, at LaCie har valgt at basere 120 og 119 på et P-MVA panel. Indtil nu har man stort set altid brugt, S-IPS, SA-SFT og senest PVA panelerne i nogle Eizo modeller.
Jeg skal da ikke udelukke, at det kan give et godt resultat, det virker bare umiddelbart lidt underligt.
Men da jeg heller ikke rigtig har hørt tilbagemeldinger på de to skærem, tør jeg hellelr ikke at anbefale dem blindt eller sige noget decideret om dem. Hvis du købte dem ville du blive prøveknud ;)

LaCies Vision serie er meget udbredt og der er kommet gode tilbagemeldinger på dem, mens en af de bedste LaCie skærme har været deres 321, hvis vi ser bort fra de nye, som vi ikke rigtig kender.

Eizo L778 ligger i den seriøse ende af skalaen for brug til grafisk behandling. Den tilbyder f.eks. et utal af indstillingsmuligheder, så du har mulighed for at indstille farverne, som du vil.
Som jeg læser det opnår man bedre kontrast i et PVA panel ift. et S-IPS panel...men (måske) bedre farvegengivelser i et S-IPS??
Ja man opnår typsik bedre kontrast for PVA og MVA paneler end de andre paneler. Forskellen mellem MVA og PVA er efterhånden ikke så stor, men der er stadig et forspring ned til de bedste S-IPS paneler. Det betyder ikke nødvendigvis at S-IPS er uegnet til kontrastfyldige billeder, men sort er ikke lige så sort ved sammenligning.
Mellem forskellige MVA paneler er der ret stor forskel, da flere producenter producerer dem. Jeg er ikke sikker på, hvem der producerer panelerne til de to nye LaCie skærme, men jeg kunne godt forestille mig at det var AUO og de leverer typisk paneler af god kvalitet.
Hvis man samligner ovenstående skærme, hvad ville I vælge. Den skal bruges til hovedsageligt alm. kontorbrug en del grafisk arbejde og LIDT spil - ikke meget.
Det er lidt svært at sige konkret, specielt fordi de to nye LaCie skærme endnu er så nye. VP930 kan godt bruges, men du skal lige have indstillet lidt på den. Udover de er fokus nok mere allround brug med lidt vægt på spil, end det er med vægt på grafikbehandling.
Af Angel
#922
yakken: Bryder mig hovedsageligt ikke om overfladen, da der er noget noise, der heletiden kommer i vejen. Forstil dig et kæmpe flot foto billede, som du lige fyrer en tur igennem Photoshop - hvis du kender til det - og tilføjer filteret Add Noise>1½%, så har du billedkvaliteten. Jeg snakker slet ikke om farvegengivelsen.

Jeg har prøvet og sidde foran Dells 24" som er med samme panel. Derfor ved jeg, hvad jeg snakker om. Igen kan jeg sige, at det ikke er alle, det generes hos.
Af Skrag
#923
Det vil sige, ud fra Angel og tildels Rasmus' udtalelser at udvalget er ved at være kogt ned til LaCie Photon 20Vision II eller Eizo FlexScan L 778.
Jeg har læst et sted at LaCie Photon 19vison ikke understøtter sRGB farve skalaen - hvis det er rigtigt duer den heller ikke.