Sony A1 OLED test - FlatpanelsDK
Sony A1 OLED

Test: Sony A1 OLED

21 Apr 2017 | Torben Rasmussen (@flatpanelsdk)


2017 er p flere mder et spndende r, men p isr t punkt er TV-verdenen spndende: Det er ret hvor andre end LG fr OLED p modelprogrammet. Vi har denne gang fet lov at lne Sonys nyeste topmodel, A1, som er deres frste skud p OLED-skrme i relle TV-strrelser. Sony A1 er baseret p X1 Extreme processoren, kommer med Android 6.0, er baseret p et 2017-OLED panel og har et spndende nyt lydsystem ombord.

A1 findes i 55 og 65 og kommer senere i en 77" version. Vi har set p 65" modellen.

55"
65"

Specifikationer

65"
OLED panel
Ultra HD (3840x2160)
HDR (HDR10, Dolby Vision tilfjes senere)
DCI-P3 farverum
Staffeli-stand
Vg (VESA kompatibelt)
(HxBxD) 83,4 x 145,1 x 8,6/33,9 cm (vg/fod)
29,8 / 36,2 kg (uden/med fod)
HDMI (4x 2.0)
USB (3x)
Ethernet
1x CI+
Optisk
HDMI-ARC (1x)
Hovedtelefon/Subwoofer (minijack)
5x 10W stereo
DVB T/T2/C/S2
WiFi (ac standard)
MPEG4
HEVC
VP9 Profile 2
Android TV 6.0
IR-fjernbetjening (med bluetooth-mikrofon)
Manual
Fjernbetjening
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online



Frste indtryk

Sony har i A1 bevget sig en smule uden for normerne for gngs TV-udseende, hvilket er forfriskende. Panel-delen af A1 er s tynd som vi forventer det af OLED, men i stedet for at samle elektronik-delen i en klump nederst, som det har vret kutyme p OLED hidtil, s har man implementeret en staffeli-fod hvori elektronikken er gemt.

Staffeliet sidder fast verst p TVet og kan enten foldes ind bagp TVet hvis det skal vgmonteres, eller fastgres i en udfoldet position, s det fungerer som ben hvis TVet skal st p et mbel. I sidstnvnte tilflde, skydes en metalfod ind i bunden af bagpladen og metal-stiver sttes til at holde foden p plads i udfoldet position. Dette ger vgten i TV'et betydeligt, s der tilfres yderligere tyngde bagtil.

Nr TVet str p jorden flugter hele panelets underside med underlaget, lidt som vi s det p LG E6, men fordi der ikke er en underhjttaler p TVet, s fremstr det vanvittig minimalistisk set forfra. Sony har ogs mtte gre deres logo ekstra smt og forvist det til det ene hjrne, s der er nrmest ingen forstyrrende elementer p fronten overhovedet - ingen skinnende metalkanter, logoer eller andet. Dioden til indikation af tndt/slukket tilstand peger nedad og sidder p midten, men vi slukkede den under testen for et mere clean ydre. I udfoldet tilstand fylder A1 en smule i dybden, da det str svagt bagudlnet, s afst mindst 34 cm i dybden p dit AV-mbel til den.




Den udfoldelige elektronik-kasse bagp huser ogs alle stikforbindelserne, som p A1 vender nedad og er placeret helt nede i bunden. Vanen tro, s gemmes de vk bag en aftagelig bagside, som er bekldt med et lag grt hjttalerstof. Kun en enkelt USB-port og CI-porten er at finde p siden - resten af portene er gemt. Det virker mske en kende mrkeligt, at CI-porten og ikke en HDMI-port er sat p siden, da det m formodes, at et dekoderkort ikke skal skiftes s ofte. Sony har endnu ikke helt droppet de analoge indgange, men de er nu forvist til en enkelt kombi-port.

Vi finder derudover 4 HDMI-porte (hvoraf 2 understtter 4K HDR), en hovedtelefonudgang, som ogs fungerer som udgang til eks. en ekstern aktiv subwoofer, og de obligatoriske TV stik, USB- og LAN-porte og den digitale lydudgang. Som p de vrige modeller i Sonys high-end segment, s er der tnkt kabelskjulning ind i designet med bagpladen, s kabler ender med at blive frt ud bagest langs bunden af standen.

P bagsiden af TV-panelet finder vi et nyt stykke innovation i form af 4 aktuatorer, placeret 2 og 2 i hhv. TVet hjre og venstre side lige lidt over midten. Disse aktuatorer danner rammen om Sonys Acoustic Surface-teknologi, som er hjttalersystemet i A1 - dem kommer vi ind p lidt senere. Som supplement til disse hjttaler-enheder sidder der endvidere verst i elektronik-kassen en subwoofer.




Panelet p A1 har en helt mrk overflade, ligesom vi har set tidligere om end refleksionerne i den ikke er s rdlige eller tydelige, som vi er vant til fra LGs 2016-modeller, s det kan tnkes at 2017-modellerne vil skille sig ud. Generelt er refleksion fra OLED-paneler i den bedste ende af skalaen.

Vi finder samme remote i kassen, som vi s p XE93, dog med den metalbagside som vi ogs fandt p dn hrende til ZD9.


Sony A1 Test

Brugeroplevelse & features

Sony A1 krer ligesom de vrige 2017-modeller Android 6.0 ligesom vi s det p XE93 og ZD9.

Styresystem og smart-TV

Vi har set p Android 6.0 en del gange allerede, bde under testen af Sony ZD9, Philips POS901, og senest XE93 (hvorfra billederne til hjre er lnt) og der er ikke naturligvis stadig ikke noget nyt under solen. Menuer, Android-TV, apps mv. er identiske med det vi s p XE93 og afviklingen af apps foregr prcist som vi s det dengang

A1 er ligesom XE93 og XD9 forsynet med Sonys X1 Extreme quadcore processor, hvor det er samme Mediatek processor, som trkker Android-TV-delen og den er stadig ikke nogen sprinter, s det er forholdsvist nemt at bringe det i kn hvis man er for ivrig p tasterne. Under vore tests er der en del navigeren mellem apps, videofiler og HDMI-porte, som ved en enkelt lejlighed kostede en genstart af TVet fordi en fejlmeddelelse sad fast p skrmen og ikke ville g vk.

For flere detaljer om Android 6.0 henvises til tidligere anmeldelser af Sonys TV.

Betjening

Som nvnt, s er udseendet af fjernbetjeningen identisk med XE93eren, hvor plastic-bagsiden dog er skiftet ud med en metalversion ligesom vi s p ZD9.

Metalbagsiden giver en smule mere tyngde ift. normalt, hvilket ger kvalitetsflelsen en smule, men det taktile feedback i knapperne er stadig ikke specielt lkkert og fles for hrdt. Den ru overflade, som dkker hele forsiden er behagelig at rre ved, men vil uden tvivl slides af med tiden ligesom du mske har prvet det p din mobiltelefon. Det er alts stadig ikke en fjernbetjening, som hrer til et TV i denne prisklasse.

Vi finder stemmestyrings-funktionen i toppen af remote og det er den eneste del af fjernbetjeningen, som krer p Bluetooth, hvor resten krer p almindelige IR-signaler. Retningsflsomheden er ligeledes stadig til den drlige side.

Sonys Sideview-app var tidligere blandt toppen af poppen inden for styring af TV fra dine mobile enheder, men Sony har for nyligt meldt ud, at EPG, optagefunktion og flere af de vrige TV-funktioner fjernes i maj,

Aktiverer du fjernstyring af TVet fra standby, s kan TVet ogs tndes med appen, men vr OBS p, at det ogs hver standby-forbruget. Samme standby-forbrug er i vrigt ret varierende, da TVet er ret lang tid om at g i dvale og lader til at vgne lidt op af og til, hvilket ogs kan ses idet den lser p USB-enhederne selv nr det er slukket.

Tv-kanaler, optagelse & lyd

TV-delen p A1 er ligeledes identisk med XE93 og ZD9, og EPG, Discover-menu mv. er fuldstndigt det samme som vi har set fr. Kanalskifte foregr ogs med samme hastighed som hidtil.

Der er stadig mulighed for at tilkoble en USB-harddisk til brug med optagelse via dobbelt-tuneren. Vr OBS p, at som p de fleste andre TV, s der kun 1 CI port, s optagelse fra kodede kanaler kan ikke ske samtidigt med, at der ses en anden. Bruger du ikke dekoderkort, s kan der optages imens der ses en anden kanal. Funktionaliteten er ikke s udbygget som den vi ser hos Philips, s TV kan ikke sttes p pause p samme mde.




Sony har i A1 valgt et noget mere innovativt lydsystem end vi er vant til og selvom Acoustic Surface-teknologien ikke i sig selv er ny, s er den ikke set udnyttet p fladskrms-TV fr nu. Teknikken gr ud p, at man vha. en aktuator vibrerer selve skrmpanelet og derved benytter skrmens front som membran i diskantenheden. Bagp A1 sidder der to st aktuatorer ca. midt p skrmen, som fungerer som hjttalerenheder. Lyden kommer da direkte ud af fronten p skrmen, hvilket man kan overbevise sig selv om ved at stte sig foran TVet og lytte til panelet. Vibrationerne er s hurtige, at de ikke forstyrrer billedet (tnk p en diskant-enhed fra en almindelige hjttaler - den kan du heller ikke se de fysiske vibrationer i).

Sony A1


Til at levere bunden i lyden sidder der en subwoofer verst i kassen bagp og det samlede resultat er overraskende godt. Der er fornuftig bund i lyden ift. hovedparten af fladskrmene p markedet, og selvom diskanten kan synes en anelse skinger til tider, s er lydsystemet er helt klart en high-end skrm vrdig - om ikke andet, s p innovationssiden. Iflge specifikationerne er der mulighed for at trkke et subwoofer-signal ud af hovedtelefon-porten, s der kan suppleres med en lidt dybere bund, og da det blot er et alm. volumenreguleret mono-signal der sendes ud, s kan man frit vlge subwoofer blandt de aktive af slagsen. Det ville vi nok anbefale til de, der ikke sger efter en mere potent dedikeret lydlsning i noget eksternt.

Sony har tidligere vovet pelsen med markante lydsystemer, hvilket vi s p X-serien tilbage i 2014 og 2015, og det er forfriskende at se det endnu en gang p A1. Man kan dog ikke undg at tnke, at Sony har mange fine soundbar-lsninger p hylden, som nok kunne have vret sendt med til frre penge end den innovation hjttalerne i A1 har kostet, men s havde anmelderne jo ikke haft noget nyt at imponeres over...


Kalibrering

"Standard"-profilen er vanen tro for kold i sin farvetone, s vi tager udgangspunkt i "Film"-profilen. Sony sigter efter en gamma p 2.4, hvilket er et bevidst valg, men en anelse til den mrke side. Vi sigter efter en gamma p 2.2, som egner sig bedre til lokaler med lidt lys i, men med gamma-hndtaget er det enkelt at hve og snke den generelle grtoneniveau.

Vha. 2-punkts-justeringen opnes en gennemsnitlig dE under 1, og for yderligere prcision skal 10-punkt hndtagene tages i brug. Det bemrkes, at disse reagerer som forventet og alts ikke ligesom vi s p XE93. Det br ligeledes bemrkes, at man IKKE br justere p Bias-vrdierne i 2-punkt-justeringen, da det delgger det absolutte sortpunkt, s skrmen ikke lngere slukker helt ved 0 IRE. Vores udstyr kunne ikke mle den smule lys skrmen producerede i dette tilflde, men det kan fanges p kamera og ses med det blotte je i et komplet mrklagt lokale nr skrmen viser helt sort.

P A1 fungerer X-tended Dynamic Range-hndtaget som trinjustering af skalaen for den maksimale lysstyrke, og for overhovedet at n peak-lysstyrken p panelet, s skal denne stilles til Hj. P Fra s kan panelet ganske enkelt ikke komme over 100 nits p hvid farveflade, hvilket er alt for lidt til normalt brug. Vi har kalibreret p trin Mellem som kan n 200 nits, hvor Hj nr godt 300 nits p et 20% APL mnster og Lav nr 140 nits. Det havde mske vret mere naturligt, at putte denne funktionalitet ind i Automatisk lokal nedtoning"-justeringen, som vi har set hidtil, men denne option er helt vk p A1.

Vi ser et lidt uventet skift i dE-vrdier p farveskalaen, dvs. p primr og sekundrfarverne, hvor rd, magenta og gul pludselig afviger lidt fra referencen. Sony har ikke et CMS-system, s der er ikke mulighed for at finjustere p dette punkt. Det er et beskedent offset vi ser i de tre farver og ikke noget der gav udslag i hudnuancer mv. men Sony har ikke kunne reproducere vores mlinger selv s vi venter p, at de ser p vore rdata.

Vi mler at der kan opretholdes en lysstyrke p godt 140 nits p en fuld hvid farveflade, hvilket er sammenligneligt med sidste r. Kalibrerer man til denne lysstyrke vil man dermed ikke rammes af ABL-begrnsningen (grnsen for maksimalt strmtrk) og lysstyrken vil ikke dykke nr sceneskift gr fra t APL-niveau til et andet (APL = Average Picture Level = andel af hvid p skrmarealet). Kalibreres der til hjere lysstyrker - og det har vi gjort her - s vil man se et fald i lysstyrken nr APL stiger, hvilket er synligt nr der pludseligt skiftes til store hvide/lyse farveflader. P HDR-indhold er peaklysstyrken get en smule ift. sidste r, men i Biograf-profilen lander vi ca. samme sted som vi s p LG E6.

Vi ser en 95% dkning af DCI-farverummet, hvor det - ligesom p LGs modeller - er den grnne farve der halter lidt.





Mlinger

Vores "mling"-afsnit omhandler alle de ting vi gr og mler p TV'ene samlet t sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. mlemetoder her for en gennemgang af hvordan vi mler under testen.

Vi gr opmrksom p, at OLED lader til at variere lidt for meget fra panel til panel til, at man kan genbruge justeringen af grtonerne, s vi anbefaler, at man enten betaler for at f sit eget eksemplar kalibreret professionelt p egen adresse, eller at man helt undlader at justere 2-trins grtonerne og blot holder sig til Biograf-profilen.

Mlinger Out-of-boxKalibreret
Sortniveau (ANSI) 0 cd/m2 0 cd/m2
Lysstyrke 200 cd/m2 200 cd/m2
Kontrast Uendeligt Uendeligt
Max lysstyrke (HDR) 680 cd/m2 (2% vindue) 680 (2% vindue)
Input lag 103 ms (Cinema 1080p) 47 ms (Game Mode 1080p)

StrmforbrugOut-of-box Kalibreret
SDR 114 W 120 W
HDR 400 W (maks lysstyrke) 200 W
Standby 0,3 - 20 W 0,3 - 20 W

Tidsmlinger Tid
Opstart (indtil responsiv) 9 s
Opstart (indtil billedet vises) 7 s
Netflix app opstart 5 s
Youtube app opstart 3 s
Blockbuster app opstart 11 s

VideofilSpecs Status
Dubai 4K 4K (3840x2160 pixels) 23.976fps 10 bit colors - BT.709 color space 4:2:0 subsampling 51.4 Mbps bitrate HEVC - .ts file Virker
Big Buck Bunny HD (.ts version) HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 2.5 Mbps bitrate 60fps - HEVC - .ts file Virker
Big Buck Bunny HD HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 60fps - 2.2 Mbps bitrate HEVC - .mkv file Virker
Spreed HD HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 29.970fps 0.9 Mbps bitrate HEVC - .mkv file Virker
Jellyfish HD HD (192x1080 pixels) 8 bit colors BT.709 color space 4:2:0 subsampling 98.3 Mbps bitrate AVC - .mkv file Virker
LG Arctique 4K 4K (3840x2160 pixels) 8 bit colors YUV color space 4:2:0 subsampling 50.0 Mbps bitrate 29.970fps - AVC - .mp4 file Virker

Gruppe IndstillingVrdi
Profil Biograf Prof
Lys Lys Max
Kontrast 90
Gamma 0
Sortniveau 50
Avanceret kontrastforbedring Fra
X-tended dynamic range Mellem
Farvemtning Farvemtning 50
Hvidbalance 50
Farvetemperatur Ekspert 1
Farvespektrum Auto
Levende farver Fra
Avanc. Farvetemperatur Rdjustering -8
Grnjustering Max
Bljustering -6
Rd bias 0
Grn bias 0
Bl bias 0
Klarhed Skarphed 50
Reality creation Manuel
Oplsning 20
Mastered in 4K Til
Reduktion af tilfldig stj Fra
Reduktion af digital stj Fra
Jvn gradering Lav
Bevgelse MotionFlow Personlig
Jvnhed 3
Klarhed Lav
Filmtilstand Fra
Videofunktioner HDR-tilstandd Auto
HDMI videoomrde Auto
Farvespektrum Auto

Bemrk: Vi kalibrerer kun mod SDR, og ikke HDR. Vi har under testen ikke benyttet os af lyssensoren, men nsker du, at TV'et selv kompenserer for lyset i stuen, s kan dette aktiveres i menuen.

Vi s et ret svingende standby-forbrug, hvor TVet af og til vgnede af dvale og slugte 20-50 W p trods af at Fjernstart ikke var aktiveret. Effektforbruget med TVets X-tended Dynamic Range i Hj indstillingen er endvidere ret hjt. Vi mler et forbrug over 250 W i denne indstilling p SDR-materiale, hvilket er p niveau med de hedengangne plasma-skrme.

A1 er ikke forsynet med Sonys Tydelig MotionFlow-profil, s vi har brugt Personlig til at reducere slr. Det er muligt at aktivere Black Frame Insertion p A1, men frekvensen med hvilken TVet blinker er for lav til at det er behageligt at se p og resultatet er grnsende til ingenting, s vi anbefaler at man holder sig til ovenstende.



Sony A1 test


Billedkvalitet

2017 OLED-panelerne som sidder i A1 er leveret af LG, og denne generation af paneler falder i tock-ret (se vores artikel fra CES), s er de ikke nyudviklede, men mere end opgradering af 2016-panelerne med bla. en anden ABL-begrnsning, men dog ogs bedre styring af lyset i SDR og HDR. Vi ser da ogs en begrnset forgelse af lysstyrken i A1 ift. LGs E6 i samme strrelse. Vi lander lige under 700 nits peak lysstyrke i HDR p Biograf-profilen, men lidt hjere lysstyrke p fuld hvid skrm ift. sidste r. For at f hjere lysstyrke skal man anvende nogle af de mere aggressive profiler, men s gr farveprcisionen fljten, s det kan ikke anbefales.

Undlader man at rode med grtonerne i den lave ende, s bibeholdes det sortniveau, som vi forventer os af et OLED og man fr dermed det uendelige kontrastniveau, som er OLEDs strste force. Ydermere, s ser vi, at den antireflektive coating p TVet ikke har samme rdlige nuance som sidste r, s farverne klarer sig bedre fra en vinkel end vi s p E6.

Vi har til denne test lnt Panasonics DMP-UB700 afspiller og forsynet os med lidt nye UHD-film hvor blandt andet BBCs Planet Earth II rg i indkbskurven og nr frst HDMI-portene er indstillet til Forbedret, s er indgangene 2 og 3 klar til at tage imod HDR i 4K. A1 understtter endnu ikke Dolby Vision, men det skulle blive tilfjet via en opdatering senere, men HDR10 ser nu ogs ganske imponerende ud s s lnge vi ikke har alverdens DV-kilder, s er problemet til at overse.




A1 leverer en imponerende dynamik i billedet, ligesom vi jo efterhnden forventer nr det kommer til OLED og sammen med Sonys eminente billedbehandling, s kan man ikke undg at trkke lidt p smilebndet nr HDR folder sig ud i rigtig 4K kvalitet. HDR er og bliver bedst p OLED. Punktum. Vi er her fri for at sortniveauet delgges af baggrundsbelysningen og at fnomenet forvrres nr man bevger sig ud til siden, s A1 banker virkelig Sonys anden topmodel ZD9 godt og grundigt i denne disciplin. Dr hvor OLED dog kommer til kort er p intensiteten af lyset, hvor ZD9 kan levere mere end dobbelt s hj lysstyrke (dvs. t blndetrin mere). Til gengld kan A1 levere et sortniveau i en nabopixel, som langt opvejer dette. Flydende gradienter bliver ogs vist helt uden banding og resultatet er ganske godt. Vi skelner fint alle grtone-trin fra 0 til 100 om end 1 IRE ikke lige skal observeres i solskin, men der er alts ikke black crush af dette grtonetrin p A1.

Det dybe sortniveau er naturligvis ikke forbeholdt HDR og forsynet med Sonys overbevisende billedprocessor, s ser vi samme billedkvalitet p opskalerede billeder, som vi s p ZD9 og XE93. Bde TV-udsendelser og alm. Blu-ray klares uden problemer.



Vi mangler lidt Sonys Tydelig MotionFlow-profil, som hidtil har givet os den hjeste bevgelsesoplsning uden at introducere nvnevrdige artefakter, men det klarede den vha. scanning backlight-teknologi, som ikke er til stede i A1. Ved at stte MotionFlow til Personlig og justere Jvnhed til en 3-stykker (st Filmtilstand til Fra for at undg soap-opera-effekt), s opnr vi en bevgelsesoplsning, som giver en del flere detaljer under bevgelse end LG E6 uden at introducere artefakter i billedet, hvilket er et godt resultat set med OLED-jne. Der var ingen problemer med bevgelse p hverken 4K, Fuld HD eller SD oplst materiale og Sony m igen tage frertrjen for bevgelse, men denne gang isoleret set for OLED, da det stadig ikke kan hamle op med Sonys egne LCD-modeller.

Se ogs vores OLED vs. LCD oversigt

En detalje, som glder alle OLED-skrme er, at responstiden - dvs. den tid det tager at skifte fra n farve til en anden - er s lav, at det slr vi hidtil har vret vant til p LCD, som til en vis grad kan hjlpe med at give indtrykket af flydende bevgelse fordi der tilfjes motion blur, ikke vil vre til stede p OLED. S bevgelser, som ikke er optaget ved hje opdateringshastigheder, kan f en stroboskopeffekt, hvilket flere mske har lagt mrke til p meget lyse scener p 1080p24 materiale p tidligere OLED-modeller. Det er ikke et srskilt issue for A1, men det er vrd at have med i baghovedet nr man shopper OLED fordi svaghederne ved 24 billeder pr. sekund pludselig bliver mere udtalte. Man kan s aktivere indsttelse af kunstige billeder, men det er virkelig ikke noget vi vil anbefale.




Ser vi p homogeniteten af skrmen, s har vi endnu ikke oplevet et OLED-eksemplar, som var helt uden artefakter nr vi frst kom ned i grtonerne under 5%. Forventningen er ikke, at der er sket revolutioner p denne front (jf. tidligere diskussion om 2017-panelerne), og nr kommer helt ned i disse lave grtoner, s begynder vi ogs at se samme vertikale linjer, som vi s p LG E6. Herunder er 4, 2 og 1 IRE vist p meget lang lukketid, hvor man kan se lodrette streger i billedet og en lidt mrkere plamage i midten. I modstning til Philips POS901, s ser vi dog ikke artefakter p de helt mrke nuancer, hvor Philips havde lidt problemer med at vise teksten p vores 1-5 IRE testmnstre.

Resultatet ligner dt vi s p E6 en hel del og der er alts ikke sket revolutioner p homogenitets-fronten. Problemet er mest akademisk, da det ikke blev oplevet under afvikling af film mv. men OLED skal ikke forventes at rykke sig p dette punkt i 2017. Ligesom p LG E6 ser vi ogs samme ganske ganske svage gullige farvestik p de lysere baggrunde, hvor det igen ikke var noget der blev observeret under normalt brug.




Vi mler inputlag til lidt over 40 ms i spilprofilen hvad enten HDR er aktiv eller ej, hvilket ikke er imponerende, og nsten dobbelt s meget som Samsungs modeller. Vi har pt. ikke udstyr til at opskalere signalet fra vores Leo Bodnar-mler s vi kan teste input-lag i 4K, men andre sites rapporterer, at input-lag snkes hvis inputsignalet ikke skal opskaleres frst. Lag skulle efter sigende vre ned p 20 ms, hvilket er langt mere acceptabelt, men s krves det til gengld, at din spillekonsol spytter 4K-oplsning ud. Da vi ikke selv kan bekrfte disse tal, s m de tages med forbehold.

Se hvordan andre skrme klarer sig i vores dedikerede artikel om skrme til spilkonsoller

Spil afvikles sledes sammenligneligt med bde XE93 og ZD9 og igen er det en fornjelse at benytte HDR i de spil der understtter der. Det giver virkelig en ekstra dimension at spille i HDR, hvilket du kan lse mere om i vore anmeldelser af Xbox One S og PS4 Pro.




Nr vi snakker OLED er burn-in eller retention altid et emne der ligger og spger. Det er ved at vre et stykke tid siden vi har testet et OLED hvor der har vret burn-in, og selv efter 3 timer med vores tortur-kalibrerings-vinduer p skrmen, s var der kun en ganske svag firkant at spotte p en lysegr baggrund. Efter en power-cycle af TVet var dette igen visket bort. TVet har bde orbiter og en clean-wipe funktion indbygget, som kan aktiveres for at fjerne eventuelle fastbrndte elementer, men det blev ikke p noget tidspunkt oplevet som et problem. Der var ikke retention efter undertekster eller ligende, selv under HDR-afvikling, s p A1 var dette ikke et problem. Vores eksemplar var frisk fra kassen, s vi har testet det i dets mest srbare fase.

Betragtningsvinklerne p A1 er et non-issue. Som nvnt et par gange nu, s er coatingen p panelet ndret en smule, s det lilla skr er reduceret og der er nppe nogen der vil have problemer med at se p A1 uanset hvor i lokalet man mtte placere sig. Bde farver, kontrast og lysstyrke holder sig godt fra alle sider.


Konklusion

Sony A1 er Sonys andet OLED-TV. Det frste OLED-TV som reelt tller med i regnskabet. Det tog 8 r, men det er benbart den tid det tager at modne en ny panel-teknologi. A1 skiller sig en smule ud fra de vrige OLED-konkurrenter i den forstand, at designet er lidt mere premium end konkurrenterne i samme prisklasse, og egentlig mere hrer til i design-segmentet sammen med LGs W7 TV. Den udfoldelige bagside, som agerer stand er anderledes p den fede mde.

Annonce:
Vi ser et innovativt hjttaler-system, som udnytter selve skrmen som diskant-membran, og leverer et anstndigt lydsystem. Den indbyggede subwoofer nr ikke helt derned hvor flere soundbars kan n med deres ekstra basenheder, men som helhed s gr A1 det godt.

Android ligner sig selv fra stort set alle de modeller vi har testet det sidste halve r og det er stadig muligt at f systemet til at g i kn ved blot at fodre det med tilstrkkeligt mange filer p en USB-stick. Systemet som helhed virker, men Android har alts ikke helt fet det momentum som mange af os havde hbet p. Chromecast Built-in er et plaster p sret, men det er netop blot dt - et plaster. Ikke en kur.

P billedsiden er OLED alt andet overlegent og A1 er ingen undtagelse. Grtoner leveres overbevisende med fin adskillelse af alle trin, men et par af farverne viser en smule offset efter kalibrering og manglen p et CMS gr, at vi ikke kan fintune det mere. TVet leverer en lysstyrke, som kun lige overgr sidste rs reference-panel fra LG E6, og de frreste vil nok kunne se forskellen med mindre de to stod side om side og viste et 100% hvidt billede. Hvor A1 dog markerer sig ift. E6 er p bevgelses-siden og den generelle billedbehandling, hvor Sony har overtaget. Opskalering og bevgelse klares med strre overbevisning p A1 end p E6, og fortstter dermed de gode toner som XD9 og XE93 har slet an.

Samlet set, s klarer A1 sig drligere end E6 i visse dicipliner (styresystemet og hastighed), stort set identisk p andre (homogenitet og farvegengivelse), og bedre p andre (billedbehandlingen og motion). Isr de to sidste gr, at du med A1 bygger videre p den eminente billedkvalitet vi roste E6 for, men at der tilfjes lige lidt ekstra i form af en bedre hndtering af bevgelse, som flere har sukket efter. Som det frste OLED vi tester i 2017, s tager A1 dermed teten som vores nuvrende reference-TV, og s m vi se om LG eller Panasonic kan erobre titlen nr deres modeller dumper ind til test om lidt.

55"
65"

Fremragende til HDR
Reference billedkvalitet
God billedbehandling
Bedste Motion-system p OLED indtil nu
Godt og innovativt lydsystem


Android lever stadig ikke helt op til sit potentiale
Billig og meget retningsflsom fjernbetjening
Lodrette striber i de helt mrke nuancer
Middelmdig input lag i fuld HD
Hjt strmforbrug i standby


Nrmeste konkurrenter







Del p:


Flere anmeldelser

Samsung The Frame

Test: Samsung The Frame

03 Nov 2017 | Torben Rasmussen |
BeoVision Eclipse

Test: Bang & Olufsen BeoVision Eclipse

05 Oct 2017 | Torben Rasmussen |
Apple TV 4K test

Test: Apple TV 4K

03 Oct 2017 | Torben R, Rasmus L |
LG B7 OLED

Test: LG B7 OLED

28 Sep 2017 | Rasmus Larsen |