Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Xbox One S (& spil i HDR) - FlatpanelsDK

Test: Xbox One S (& spil i HDR)

|


Microsoft har, ligesom Sony, frigivet en ny spilkonsol midtvejs i en generation. Microsofts version er blevet døbt ‘Xbox One S’ og selvom vi ikke med sikkerhed ved hvad s’et står for, så ved vi, at de vigtigste nyheder er en UHD Blu-ray-afspiller og understøttelse af HDR (High Dynamic Range) i spil. Xbox One S understøtter desuden 4K i streamingtjenester, men spil er begrænset til højest 1080p HD (+ HDR).

Xbox One S er langt fra lige så kraftig som PlayStation 4 Pro, men den har andre fordele og sælges til en lavere pris, så den kan betragtes som en direkte konkurrent til PlayStation 4 Slim. Microsoft har salgsmæssigt kæmpet med at holde snor i Sony siden lanceringen af konsollerne for tre år siden, så kan Xbox One S ændre på situationen? Er det en god UHD Blu-ray-afspiller? Og hvor meget løfter HDR spiloplevelsen? Det agter vi at finde ud af.

500GB
1000GB

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online





Første indtryk


Den første Xbox One var en stor og klodset boks. Den krævede en ekstern strømforsyning og matchede ikke de andre produkter, som Microsoft har designet over de seneste år. Derfor er jeg også fornøjet over at kunne sige, at Xbox One S er i en helt anden liga.

Strømforsyningen er nu indbygget, men alligevel har Microsoft formået at gøre volumen 40% mindre. Både konsol og controller er hvid. Den ene halvdel af boksen er glat plastik, hvorimod den anden har tekstur (og en blæser integreret ovenpå). Skiveskuffen er sort og placeret, så den flugter med midterlinjen. Underdelen er også sort. Jeg synes personligt, at Xbox One S er en elegant spilkonsol. Den har et let og inviterende udtryk, men ligner stadig en seriøs spilkonsol, ulig f.eks. Nvidia Shield, som ligner noget fra en teenagedrengs drøm. Jeg ejer også Nvidia Shield, men jeg ville aldrig placere den til åben skue. Xbox One S tåler derimod at blive set.

Xbox


Indgange og udgange er placeret på bagsiden. Selvom Microsoft har nedskaleret planen om at gøre boksen til delvist tv-boks, delvist spilkonsol, har Xbox One S stadig HDMI-indgang, som kan lave gennemløb af set-top-bokse. Dette gør det muligt at styre tv-boksen via Xbox. Herudover er der naturligvis HDMI-udgang (2.0a med HDCP 2.2), USB-port, infrarød-udgang (til IR-øje), optisk lyd og LAN-port - og et standard to-benet strømstik. Der er ikke længere en dedikeret Kinect-port. Kinect er ikke længere et kernekomponent i Microsofts Xbox-strategi, men kan stadig tilsluttes via en USB-adaptor.

Microsoft har ændret visse ting i den interne (PC) hardware, men Xbox One S er ikke nævneværdigt hurtigere end Xbox One, hvilket er en vigtig pointe da Sony netop har gjort PlayStation 4 Pro mere end dobbelt så kraftigt som PlayStation 4. Microsoft vil i stedet lancere en kraftigere Xbox "Scorpio" i slutningen af 2017.




Specifikationerne for Xbox One S er:
  • CPU: 1.75GHz AMD "Jaguar" 8 cores
  • GPU: 1.4 teraflops, AMD Radeon 12 compute units
  • Memory: 8GB DDR3 RAM
  • Storage size: 500GB, 1TB, 2TB

    For sammenligningens skyld kunne Xbox One levere 1,31 teraflops i grafikydelse, så forskellen er beskeden. Den oprindelige PS4 kunne levere 1,84 teraflops og den nye PS4 Pro leverer 4,2 teraflops. Microsoft har sagt, at næste års Xbox "Scorpio" vil have 6 teraflops i grafikydelse. Teraflops alene fortæller naturligvis ikke hele historien, men det er en nogenlunde retvisende indikator for grafikydelsen.

    Med andre ord vil spil køre mere eller mindre ligesom på Xbox One, dog med den betydelige forskel, at Xbox One S understøtter HDR (High Dynamic Range), hvilket derfor bliver fokusområdet i testen af spil. En anden detalje, som i denne forbindelse er vigtig at fremhæve, er at hvert enkelt spil skal have en opdatering, som åbner for HDR-delen. Visse udviklere har ikke planer om at frigive en sådan opdatering, hvorimod andre udviklere allerede har bekræftet. Spil har dog ikke som standard HDR.


    Målinger


    Vores "måling"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen.

    StrømforbrugGennemsnit
    Menuer30-34W
    SDR-spil60-65W
    HDR-spil60-70W
    Streaming31W
    4K/HDR streaming35W
    Standby7W (med hurtig start) / 0.3W (uden hurtig start)

    Tid Tid
    Start-up (indtil responsiv)8s (med hurtig start)
    Start-up (indtil billede vises)7s (med hurtig start)
    Netflix app opstart25 s
    Youtube app opstart14 s
    Amazon app opstart18 s
    Viaplay app opstart10 s
    Blu-ray app opstart1m20s (indtil filmen starter) / 40s (indtil menuer kommer frem)

    Som du kan se er Xbox One S ikke den værste strømsluger på markedet, men den er bestemt heller ikke strømbesparende. Den har lavere strømforbrug end PS4 Pro, men er dog heller ikke lige så kraftfuld.

    Til sammenligning trak den første Xbox One mere end det dobbelte ved streaming. Xbox 360 trak endnu mere. Microsoft bevæger sig i den rigtig retning, men du skal som bruger vide, at det koster dig lidt ekstra at bruge Xbox som en streamerboks på daglig plan. Andre dedikerede streamerbokse såsom Apple TV, Roku og Chromecast forbruger mindre end 5W ved streaming - ofte endnu mindre.Det har betydning i kroner og ører, når det gøres op årligt.


    Blu-ray, TV apps & media


    I vores test af PS4 Pro sprang vi let og elegant over alt hvad der vedrørte afspilning af filmskiver. Som du nok ved har Sony droppet at inkludere UHD Blu-ray-drev i sin seneste konsol. Derfor er vi også ekstra begejstrerede for, at Xbox One S har sådan et drev.

    For at benytte UHD Blu-ray i Xbox One S skal du først downloade ‘Blu-ray app’ fra app-butikken, hvilket morede mig en smule. På samme tid demonstrerer det dog en tendens, som er ved at ændre forbrugerelektronikmarkedet på tværs af segmenter. Tag f.eks. smartphones og overvej hvor mange produkter fra fortiden - sågar hele markeder (Uber, Airbnb) - der i dag kan reduceres til en app på en skærm. Dedikerede GPS-enheder, lommeregnere og meget andet er i dag irrelevante. I nogle tilfælde skal man naturligvis stadig have hardwaren, men det samme er ved at ske i AV-verdenen - og det vil formentlig fortsætte. Tv-tjenester krævede før et tv-net, en tv-boks osv. men er i dag bare en app, der streamer indhold. Spilskiver erstattes af download af spil osv. Software kan opdateres, så nye funktioner kan tilføjes kontinuerligt. I fremtiden kan hele spilkonsollen måske sågar reduceres til en app på en skærm. Det er allerede ved at ske med spilstreamingstjenester såsom PlayStation Now og Geforce Now.


    Xbox


    Tilbage til tråden.

    Ultra HD Blu-ray er en af de unikke funktioner i Xbox One S, så vi kiggede naturligvis nærmere på sagen. Det virker først og fremmest som lovet. Over det seneste år har vi afspillet UHD Blu-ray-skiver på en række forskellige tv-skærme fra mellemklassen til high-end. Jeg vil ikke gå ind i denne diskussion her, men blot minde om, at vores tests viser, at for at udnytte HDR-elementet fra UHD Blu-ray-film kræver det enten et bagbelyst LCD med zone-styring eller OLED-tv. Vi kom omkring emnet i vores test af UHD Blu-ray. I denne test var Xbox One S forbundet til et LG E6 OLED.

    Forudsat, at der ikke er fejl i implementeringen af formatet, leverer alle UHD Blu-ray-afspillere præcis samme billedkvalitet. Der er snak om, at Samsung K8505 og Xbox One S lider af en fejl i den såkaldte Chroma-kanal, når signalet sendes ud fra HDMI, men vores oplevelse er, at den negative effekt er absolut minimal, grænsende til det ubetydelige. Ikke desto mindre bør Microsoft rette det vha. en fremtidig firmware-opdatering.

    Microsoft har allerede vist velvillighed til at tilføje nye funktioner til UHD Blu-ray "app’en" på Xbox One S. Microsoft er tæt på at udrulle en opdatering, som åbner for Dolby Atmos og bitstream af lyd. Disse funktioner er allerede tilgængelige for Xbox Preview-medlemmer, men vi kan desværre ikke kommentere på det på nuværende tidspunkt. For både film- og spilelskere er tilføjelsen af Atmos meget positivt.

    Det optiske drev i Xbox One S er bestemt ikke lydløst, så hvis lyde fra optiske drev generer dig, kan der være grund til at overveje en dedikeret afspiller. Vores eksemplar var placeret inde i et møbel og fordi Xbox One S ikke bliver særlig varm ved afspilning, kunne vi blot lukke helt til for afspilleren i møblet og så kunne der ikke længere høres en lyd - hverken fra drevet eller blæseren. Ved spil bliver boksen lidt mere varm og blæseren går derfor op i højere tempo, men fordi boksen afgiver luft i toppen, fremfor bagtil som på PS4 Pro, betyder det, at den bedre kan komme af med luften i et tv-møbel, der er lukket bagtil.




    Xbox One S kommer dog ikke ud over de sædvanlige problemer med skiver. Sammenlignet med streaming tager det en evighed at loade en skive og undervejs skal man belastes af tåbelige advarsler om piratkopiering, reklamer, studiemeddelelser, logoer og andet fjolleri. UHD Blu-ray er ikke anderledes end normal Blu-ray på dette punkt og igennem tiden har studierne gjort deres ypperligste for at seeren skal irriteres maksimalt. Spring i kapitler foregår i langsomt tempo og spoling på en disk er nærmest komisk. Vi oplevede et par gange, at Blu-ray-app’en på Xbox nægtede at afspille efter vi havde sprunget frem og tilbage i kapitler. Det kunne kun løses ved at tvangslukke app’en - og så forfra. Det er ikke ligefrem en fornøjelse at styre afspilning af skiver med en spilcontroller heller.

    Disse irritationsmomenter kan dog allerede ignoreres, når man ser den billedkvalitet, som UHD Blu-ray leverer. For at "teste" Xbox One S satte vi os tilbage i sofaen med nogle popcorn og nød filmene Life of Pi, The Revenant og Deadpool. Alle tre film ser eminente ud i HDR.

    Dedikerede UHD Blu-ray-afspiller har fordele såsom lavere støjniveau, design, analoge lydudgange samt understøttelse af Dolby Vision / Atmos. Dolby Vision er en ret ny udvikling i branchen, så det klarer Xbox One S ikke, men den får snart Atmos (og DTS:X). Alt i alt oplever vi, at Xbox One S er en rimelig UHD Blu-ray-afspiller, som bliver bedre med tiden via softwareopdateringer. Man kan også have sin tvivl om, at dedikerede afspillere vil få tilsvarende opdateringer, som Xbox One S får, da denne er bygget på en platform, der sælger i millionklassen. Det eneste, som Xbox One S ikke kan få er Dolby Vision, da det kræver en dedikeret chip indbygget.

    En anden funktion, som kan fremhæves på Xbox One S er HDMI-styring. Hvis du har et nyere TV, så kan konsollen tænde og slukke din tv-skærm (men dog ikke skifte input). Vi oplevede en smule knas med at få Xbox One S til at tale sammen med LG E6, men fandt senere ud af, at Microsoft har inkluderet indstillinger i to sektioner af menuen. Efter lidt yderligere opsætning kan man bruge Xbox controlleren til at tænde tv’et og slukke tv’et ved at holde Xbox-knappen nede, ligesom man gør når selve konsollen sættes i standby. I en noget gammeldags AV-industry er dette nærmest magisk.




    Xbox One S byder også på en række forskellige apps, herunder Netflix, Amazon Video, YouTube, Xbox Film & TV og Viaplay. Der er desuden adgang til en del amerikanske apps (HBO Now, Hulu, FandangoNOW m.fl.), hvis du vil prøve kræfter med at få adgang til dem.

    Inden vi kommer ind på apps, er det oplagt at tilknytte nogle ord til den generelle brugerflade. Hvis du har ejet en Xbox One i nogle år, så ved du, at Microsoft lavede en større ændring af brugerfladen i slutningen af 2015. Fra at ligne Windows 8 til at inkorporere flere komponenter fra Windows 10. På samme tid tilføjede de en række nye funktioner.

    Jeg mener, at opdateringen ændrede oplevelsen til det bedre og Xbox One S har naturligvis den samme nye brugerflade fra start. Alligevel finder jeg dog "Xbox dashboard" noget forvirrende og for langsomt til tider - særligt taget i betragtning af, hvor kraftfuld spilkonsollen er.

    Xbox


    Øverst har du fanerne "Home", "Community", "OneGuide" og "Store", men fordi man navigerer med højre/venstre/op/ned taster mister man hurtigt overblikket over, hvor man er havnet henne. Lige pludselig er man henne i butikken, når man prøver at åbne et spil placeret ovre i højremenuen på startskærmen. Der er små indholdsbokse overalt og det er ikke altid tydeligt, hvad der gør hvad og hvornår. Efter min mening er det ulogisk og ikke særlig intuitivt.

    Jeg vil i den forbindelse påpege, at Microsoft kæmper med samme problem som Google’s Android TV-brugerflade. Problemet kan nok bedst beskrives som "ulogisk hierarki". Det manifesterer sig i, at der simpelthen ikke er klart, hvad "tilbage"-knappen gør. Nogle gange går man et skridt tilbage i hierarkiet - som forventet - mens man andre gange bliver taget tilbage til seneste app eller spil, og helt andre gange taget et skridt til siden. Uanset om du har vænnet dig til dette eller ej, betyder det at brugerfladen føles ulogisk. At gå tilbage til Xbox dashboard, hvor alting starter, bør også være sidste skridt, særligt på en tv-skærm, hvor man navigerer vha. en fjernbetjening. Apple har forstået dette, hvorfor brugerfladen på tvOS føles intuitiv og simpel at bruge, selv når man prøver den første gang.

    Ikke desto mindre lærer man at tilpasse sig. Det gør man altid. Efter noget tid i selskab med Xbox er et større problem vel nok, at der ofter er en lille forsinkelse på at trykke på tilbageknappen og at apps loader langsomt. Man kan lære at leve med det, men i nuværende forfatning bliver Xbox One S altid med foretrukne multi-boks til stuen.

    Xbox


    En fed detalje, som jeg noterede i Netflix app’en er, at selv Netflix-brugerfladen er i HDR. Det er ikke normalt i apps på andre platforme. I praksis betyder det ikke det store, men Netflix-logoet - og andet grafik - er dog rødere og mere intenst end man er vant til, præcis som Netflix oprindeligt havde tiltænkt. Netflix app’en på Xbox One S er også den første, som jeg er stødt på, der understøtter Netflix’s "video-preview", hvor man i selve hovedmenuen får små videoer (uden lyd) i stedet for statiske billeder oppe i højre hjørne. Denne funktion skal ikke forveksles med Netflix’s auto-play-funktion, som mange lader til at være begrænset begejstrede for. Dette er første gang, at jeg har set video-preview-funktionen i aktion og jeg mener, at den har potentiale (en video siger mere end tusind billeder?).

    Netflix app’en på Xbox One S afspiller både 4K og HDR, ulig PS4 Pro. Mens Netflix’s 4K/HDR-indhold ikke står lige så flot som UHD Blu-ray - fordi bitraten er noget lavere - ser nogle af de seneste produktioner fra Netflix altså ret godt ud og det amerikanske selskab er ved at få et sundt katalog af 4K. Kataloget af HDR er stadig tyndt.

    Apropos 4K, så insisterer YouTube app’en på at streame i 1080p HD-kvalitet selvom Xbox One korrekt genkender tv’et som 4K – i hvert fald hos os. Der er ingen HDR på YouTube heller og jeg er slet ikke sikker på, at Xbox One S kan dekode indhold i VP9 Profile2, som er påkrævet for YouTube HDR.




    Der kunne tilknyttes en kommentar til hver enkelt app, herunder Viaplay og den indbyggede medieafspiller, men jeg vil i stedet nøjes med at sige, at Xbox One S lider af flere af de samme problemer, som plager PS4 Pro. Selvom Microsoft fumlede lidt i sin markedsføring af Xbox som medieboks, så er Xbox One stadig først og fremmest - og har altid været - en spilkonsol. Det er tydeligt ved brug. Den kan mange ting og tilbyder fine streamingmuligheder, men det er svært at slippe udenom, at den er langsom til at åbne apps (se sektion med målinger), har begrænset app-hukommelse / multi-tasking, højt strømforbrug (dog lavere end PS4 Pro - se sektion med målinger) og andre skarpe kanter. På trods af, at den har mange muskler under plastikkabinettet kan den have en tendens til at hakke, når man navigerer apps og det tager simpelthen for lang tid at skifte imellem dem. Som sagt før, bliver Xbox One S i nuværende forfatning ikke min foretrukne stue-boks.

    Jeg vil gerne rose UHD Blu-ray-funktionaliteten og understøttelse af 4K/HDR i visse apps, men der er mere velpolerede streamingbokse på markedet med bedre og bredere app-katalog. Betragt apps og UHD Blu-ray som en bonus, men ikke kernekompetencerne i Xbox One S.

    Jeg gjorde i forbindelse med testen ikke brug af Xbox’s HDMI-indgang, da jeg oplever, at HDMI CEC løser den samme opgave - i hvert fald for mig. Microsoft lovede engang at udvide tv-integrationen ved at tilføje optagemulighed til tv-kanaler modtaget via antenne, men opdateringen er droppet, hvilket også understreger, at hele idéen om at gøre Xbox til en tv-boks er faldet lidt til jorden. Den er gået fra at være "delvist tv-boks, delvist spilkonsol" til at være "fuldblods spilkonsol med nogle medie-funktioner". Og jeg mener, at det er som det skal være. Microsofts gamle strategi forsøgte at bygge bro imellem den gamle og nye verden. Hvis Microsoft vil være med til at skabe fremtiden på Xbox One S bør de gøre det med apps.


    Xbox


    Spil i HDR


    Xbox One S er den første konsol fra Microsoft, som understøtter HDR (High Dynamic Range). Mens Sony har valgt at aktivere HDR på både den gamle PS4 og den nye PS4 Pro, har Microsoft valgt at lancere en ny konsol for at indbygge fremtidens videofundament. Det er dog vigtigt at understrege, at selvom Xbox One S understøtter spil i HDR, så understøtter den ikke spil i 4K-opløsning (den opskalerer til 4K), modsat PS4 Pro (den opskalerer til tider, men kan teknisk køre spil i op til 4K). Grafikchippen indeni Xbox One S er heller ikke i nærheden af at være lige så hurtig som den i PS4 Pro. Microsofts svar på PS4 Pro kommer sidst på året i form af Xbox "Scorpio". Den er ikke relevant på nuværende tidspunkt, så lad os i stedet undersøge hvad HDR gør for spil på Xbox One S.

    Hvad er HDR-spil

    For at forstå HDR (High Dynamic Range) har vi dedikeret et lille afsnit til at gennemgå nogle tekniske ting. Dette er ren kopiering fra vores test af PS4 Pro så hvis du allerede har læst den, kan du springe dette afsnit over.

    HDR er en anden historie end 4K for HDR kræver faktisk ikke særlig mange ekstra processormuskler. Det er et "end-to-end"-system, som benytter et andet videosignal-format (kaldet PQ - perceptual quantizer) og en mere fremtidssikret videocontainer (Rec.2020 containeren) sammen med 10-bit farver per kanal (30-bit i alt – kontra 24-bit før) og et større farverum (Rec.2020). Dette kan koges ned til det, som industrien kalder HDR10-formatet. Der er to andre relevante HDR-formater (Dolby Vision og HLG), men Xbox one S understøtter udelukkende HDR10-formatet.

    Det kan måske lyde teknisk uoverskueligt, men kort skitseret ser det sådan ud:
  • Den gamle realitet: SDR (Standard Dynamic Range) opererer et lille farverum (Rec.709 / sRGB – se grafen til højre), 8-bit farver (16,78 mio. farvenuancer) og begrænset lysdynamikområde.
  • Den nye realitet: HDR (High Dynamic Range) opererer med et langt større (op til Rec.2020, men TV i dag viser DCI-P3 – se grafen til højre), 10-bit farver (10,7 mia. farvenuancer) og et bredt lysdynamikområde.

    Det er klart, at det ikke er muligt at vise dig, hvordan HDR ser ud på din skærm / enhed, da denne ikke understøtter HDR, men visse illustrationer kan alligevel tjene som en rettesnor. Her er et eksempel fra UHD Alliancen.

    HDR


    HDR er et nyt fundament for hele video-industrien og det tillader alle fra filmproducenter til spilproducenter at producere video med mere "punch", bedre og mere troværdige farver og mere intens sort og hvid med flere detaljer i hver ende af skalaen (det viser vi dig senere).

    En sidste ting, som jeg vil tilføje før jeg fortæller om spiloplevelsen er, at jeg har set op til flere argumentere for, at PC’er og "game engines" generelt har haft HDR i årevis, hvorfor HDR på PS4 Pro og Xbox One X ikke "rigtig er en nyhed". Det er ikke korrekt... Det er korrekt, at game engines har arbejdet i HDR internt i mange år, men det har dog intet at gøre med HDR-video, som kræver en kæde af elementer for at blive muligt, herunder en HDR-skærm med speciel hardware. De første HDR-tv blev lanceret i 2015. De nyeste PC’er med seneste generation af Nvidia og AMD grafikkort understøtter på papiret HDR, men der er endnu ingen HDR PC-skærme og nærmest ingen PC-spil, som kan udsende i HDR. På lige dette punkt er spilkonsoller foran PC’en. På rå muskelkræft er PC’en foran.

    Det var alt. Lad os starte spillet.


    Xbox

    Spiloplevelsen i HDR

    Langt fra alle spil er tilgængelige i HDR, så vælg med omhu. Efterhånden som tiden går, er vi ret overbeviste om, at flere spilstudier vil omfavne den nye teknologi for at hæve spiloplevelsen, men lige nu og her er listen over kompatible spil ret kort på både Xbox og PlayStation.

    Det første spil, som jeg tændte op under i HDR var Forza Horizon 3. Jeg har altid være stor fan af bilspil, men har foretrukket simulatorgenren over den mere arkadeagtige genre, som Forza hører under. Det er naturligvis fuldstændig personligt, så hvad jeg kan sige er, at jeg synes, at du bør købe Forza Horizon 3 uagtet, hvis du ejer et HDR-tv (eller i hvert fald starte med at prøve demoen, som også har HDR). Det er en god demonstration af hvad HDR kan gøre for spiloplevelsen.

    Lige fra begyndelsen af spillet får man syn for, hvordan Forza udnytter de mere intense farvenuancer, som er inkluderet i Rec.2020 containere, der bruges i HDR10-standarden. Ingen tv-skærme kan på nuværende tidspunkt gengives det fulde Rec.2020, men selv det mindre DCI-P3 farverum, giver farver, som ikke hidtil har været mulige at få i spil. Det er farver såsom Ferrari-rød og Lamborghini-orange. Det står klart fra første minut, når du spiller Forza.




    Hvad du også for mulighed for at opleve i Forza er, hvordan en øget lysdynamik - særligt det kraftige lys - kan påvirke spiloplevelsen. I takt med at solen bader landskaberne i lys, vil du bemærke, hvor meget mere realistisk det ser ud. Den måde, hvorpå udvikleren har skabt banerne i Forza, medfører, at solen sjældent står direkte ind i foruden, men often hænger oppe i hjørnet af billedet. Det kan i HDR være et ret kraftigt lys, og i aftentimerne til tider så kraftigt, at man kniber lidt med øjnene.

    Forskellige HDR-tv har forskellige maksniveauer for lysstyrke og derfor forskellige grænser for hvornår detaljer i de lyseste områder "klippes" (så yderligere lysdetaljer ikke længere kan skelnes) så udviklerne har i starten af Forza indsat en lille opsætningsmenu (se ovenfor til højre). Her kan man kan tilpasse “clipping” baseret på sin skærm. Det er en ret kløgtig implementering, synes jeg.

    Nogle af banerne fører bilen ind og ud af skovområder. Når man kører igennem landskaberne bliver man ofte helt optaget af, hvor intense og livagtige farverne fremstår, og hvor intens solen kan være, når den for et kort øjeblik bryder igennem trætoppene. Man bemærker, hvor meget mere varieret grafikken kan blive og hvor mere realistisk det hele se ud i den udvidede lysdynamik og det større farverum. Forlygterne på en bil ser pludselig realistiske ud.

    Ligesom jeg var inde på i testen af PS4 Pro, er det muligt at slå HDR til og fra i videoindstillingsmenuen på konsollen for at sammenligne oplevelsen. Prøv på din egen Xbox One S. Har du en god HDR-skærm vil du nok notere dig, hvordan SDR-versionen af spillet pludselig ser lidt kedelig og livløs ud. Der mangler intensitet og derfor realisme. Grafikken ser sågar en smule mindre detaljeret ud, særligt i de mørke og lys områder af billedet, på trods af at Xbox One S ikke gengiver spillene i højere opløsning. Særligt den lyse himmel ser direkte forkert ud i SDR.

    I testen af PS4 Pro kom jeg ind på en længere diskusion om, hvad tv-skærme og hardwaren heri har at sige for at gengive HDR som tiltænkt. Jeg vil ikke gentage det hele, men pointen er, at selvom mange tv-skærme i dag hævder at understøtte HDR10-formatet, som Xbox One S bruger, så er det kæmpe forskel på hvordan HDR ser ud på tv-skærme i mellemklassen og high-end. Udover de allerbedste LCD-tv, bruger de fleste LCD-tv såkaldt kant-LED, hvor lysdioderne er placeret langt kanten af skærmpanelet og fordelt vha. en lysfordeler. Udfordringen er, at når spillet f.eks. fortæller tv-skærmen, at den skal fremvise en lys scene, så reagerer et kantbelyste LCD-tv ved at hæve bagbelysningen kraftigt, så dele af billedet udvaskes, særligt de mørke områder. Det er ikke spilkonsollens skyld, men simpelthen en begrænsning i tv-skærmen. Ideelt set skal tv-skærmen være i stand til at styre hele lysdynamikken i hver enkelt pixel - eller på pixel-niveau som det kaldes - men det kræver pt. relativt dyre OLED-tv. Dyre LCD-tv med zone-styring når lidt af vejen og kan overordnet bliver lysere, men problemet er, at der er et begrænset antal zoner (typisk et par hundred fordelt på tværs af over 8 millioner pixels). Skal f.eks. forlygterne på en bil oplyses kraftigt vil det betyde, at området omkring forlygterne udvaskes, hvis den enkelte zone skal lys særligt kraftig.

    HDR er svært at gengive ordentligt og konsistent, så hver HDR-scene ser ud som spiludvikleren havde forestillet sig. Det er på nuværende tidspunkt kun muligt på de dyreste skærme. Det ændrer sig forhåbentlig i nærmeste fremtid, men det er nok vigtigt at understrege, at mine oplevelser med Forza Horizon 3 er baseret på LG E6 OLED.

    Xbox


    HDR-spil på Xbox One S:
    Battlefield 1
    Deus Ex: Mankind Divided
    Final Fantasy XV
    Forza Horizon 3
    Gears of War 4
    Hitman
    NBA 2K17
    ReCore
    Resident Evil 7 Biohazard
    Scalebound
    World of Tanks
    World of Tanks er en anden titel, som har får HDR ind via en opdatering. Det er godt nok ikke den bedste demonstration af HDR, men det beviser alligevel, at selv mere simple spil kan få gavn af fordelene. Når man buldrer sin tank igennem landskabet bemærker man, hvordan det bliver lidt mere realistisk. Særligt himlen og solen ser mere naturtro ud.

    Når du drejer tanken og kører direkte mod solen får man en opleve af at blive blændet. World og Tanks gør ikke brug af samme intense farvepalette som Forza, men til tider bemærker man, hvordan lyse objekter fremstår mere naturtro.

    En ting som jeg særligt godt kunne lide ved HDR i World of Tanks er, at det er en åben verden, så når man kører rundt er der variation i landskaberne og situationerne. HDR kan bidrage til at gengive hver enkelt scene på mere troværdig vis. Det giver en større palette at tegne ud fra. Det giver visse scener et mere livagtigt udtryk, hvorfor jeg tror, at særligt RPG-genren kan få uhyre stor gavn af at bruge HDR korrekt. Jeg er ret vild for at opleve et spil såsom The Witcher 3 i HDR, men udviklerne har desværre afvist, at det sker.

    Xbox


    Andre spil som gør brug af HDR på Xbox One S er Deus Ex: Mankind Divided, Hitman og Gears of War 4 for at nævne nogle få. Desværre siger ingen af disse titler mig noget. Jeg er ret skuffet over, at Rise of Tomb Raider ikke er blevet opdateret til at benytte HDR for det føles som et spil, der konceptuelt er skabt til formålet. Jeg ville også elske at spille INSIDE i HDR.

    Jeg nåede i samme periode at spille et række forskellige spil i både HDR og ikke-HDR på PS4 Pro og nød begge dele fordi konsollen er mere end dobbelt så kraftig som Xbox One S. Det eksemplificerer også lidt min oplevelse af Xbox One S. Spil som ikke er tilgængelige i HDR lader jeg nok ligge på hylden lidt længere indtil de opdateres for udover HDR opleves ingen synlig forbedring ift. at spille samme spil på den gamle Xbox One.

    Det betyder, at Sony har et forspring indtil Xbox "Scorpio" lander. Jeg prøvede et par andre titler uden HDR på Xbox One S såsom FIFA17, Limbo og LEGO, og selvom det er fine spil, mangler der bare noget. Det er aldrig rart at nedgradere og HDR har den effekt. Man begynder at sidde og tænke over, at der mangler farver og lysdynamik i spilscenerne. I visse spil betyder det mere end andre, men jeg synes, at udviklerne bør prioritere at understøtte HDR over en bred kam.


    Xbox


    Jeg inkluderede ikke mine oplevelser med at se film i HDR i forrige afsnit, primært fordi det er et emne, som vi har været omkring mange gange i anmeldelser af tv-skærme samt testen af UHD Blu-ray. En ting, der er værd at nævne, er dog at HDR i film kan være en mere blandet pose, hvorimod det føles som en universal forbedring i spil. Det har naturligvis noget at gøre med hvordan hhv. film og spil skabes. Det er ægte omgivelser (oftest) kontra simulerede omgivelser. Det virker som om, at nogle filmskabere tager effekten lidt for langt, hvorimod spil har fordelen af, at spilmotorerne allerede i adskillige år internt har arbejdet med HDR-lys. Spiludviklingerne har også den luksus, at de gå længere end filmskaberen uden at seeren føler jeg snydt. Jeg nød film såsom Life of Pi og The Revenant, som begge er utroligt flotte i HDR, men der er også mindre gode udgivelser på markedet.

    Baseret på mine (foreløbige) oplevelser med HDR-spil, så er jeg ekstremt optimistisk hvad angår fremtiden for videoteknologi i spil. Jeg bliver dog samtidig nødt til at gentage, at PS4 Pro leverer en overordnet mere poleret og grafisk flot præsentation i både SDR og HDR fordi den er betydeligt kraftigere. HDR er kun ét komponent af den visuelle oplevelse - opløsning er en anden - men hvert enkelt komponent tilføjer noget, så selvom HDR er et vigtigt skridt fremad for Xbox One S, leverer PS4 Pro betydeligt mere.


    Xbox controlleren


    Jeg har før sagt, at jeg er ret begejstret for Sonys DualShock-controller. Andre finder den lidt for lille, men i mine hænder passer den perfekt. Jeg vil dog samtidig sige, at jeg er enig med dem, som mener, at Xbox-controlleren er bedre. Den er ganske enkelt super.

    Xbox One S controlleren er hvid og har en let tekstur på bagsiden, som gør den komfortabel at holde på, selvom det blot er plastik. De analoge knapper er bedre placeret efter min mening (sammenlignet med Sonys). Microsoft har lavet nogle mindre justeringer af controlleren i forbindelse med den nye konsol og jeg synes, at hele pakken er blevet bedre. Den eneste fordel, som jeg mener, at DualShock har ergonomisk, er skulderknapperne.

    I bunden kan man tilslutte hovedtelefoner. Ulig Sonys controller, som kan oplades via USB-kabel, bruger Microsoft normale AA-batterier. Det betyder, at controlleren holder batteri længere, men at det naturligvis koster flere kroner i længden. Jeg foretrækker helt bestemt Sonys løsning, selvom det betyder, at den skal oplades oftere. Det skal dog siges, at du kan forbinde controlleren til Xbox One S via USB-kabel. Det oplader bare ikke batterierne, men gør blot, at den kan bruges som en kablet enhed.

    Alt i alt ser jeg Microsofts investeringer i controlleren som godt givet ud.


    Xbox



    Konklusion


    Ligesom Sony har Microsoft lanceret en ny spilkonsol midtvejs. Ulig Sony, har Microsoft ikke gjort grafikchippen hurtigere på nogen nævneværdig vis. Det er i den forbindelse vigtigt at holde for øje hvad Xbox One S egentlig er. Den er nemlig ikke skabt til at være en ny high-end-konsol for denne kommer først i slutningen af 2017 med Xbox "Scorpio".

    Den billigste UHD Blu-ray-afspiller på markedet er også en fuldblods spilkonsol
    Xbox One S er blevet introduceret til meget aggressive prisniveauer; så aggressive at den faktisk er blevet den billigste UHD Blu-ray-afspiller på markedet på trods af, at den også er en fuldblods spilkonsol. Selvom diskdrevet ikke er lydløst, der er en chroma-fejl på HDMI og Xbox One S mangler både Dolby Vision og Dolby Atmos (Atmos kommer med opdatering), synes jeg, at det er en rigtig fin UHD Blu-ray-afspiller. Det giver også Xbox One S en fordel kontra PS4 Pro.

    Da Microsoft lancerede Xbox One-generationen for 3 år siden, positionerede de den som delvist tv-boks, delvist spilkonsol. De er sidenhen gået over til at sælge den som primært spilkonsol og har droppet lovede funktioner såsom optagemulighed. Jeg mener, at det er den rette vej at gå. Hvis Microsoft vil have Xbox One til at være en boks til stuen skal de frigøre sig af den gamle verden af set-top-bokse, HDMI passthrough og infrarøde kommandoer, og i stedet fokusere fuldt ud på apps. Microsoft synes endelig at have accepteret dette, men sammenlignet med for eksempel Apple TV, mener jeg, at app-oplevelsen falder noget igennem på Xbox One S. Den største fordel er, at den understøtter 4K/HDR, men det gælder kun for enkelte apps. På den anden side er apps langsomme, strømforbruget er for højt, og multi-tasking mangler i den grad. Betragt medie-apps som en bonus, men ikke en definerende del af Xbox.

    Annonce:
    Og så er der spiloplevelsen. Hvis ikke jeg havde PS4 Pro stående ved siden af Xbox One S, ville jeg have sagt, at det er her, at Xbox stråler. HDR er i sandhed en vigtig forbedring af spiloplevelsen - meget langt fra en gimmick. Det øger ikke blot lysdynamikken, skygge- og højlys samt gengiver farver, der hidtil har været uden for rækkevidde såsom Ferrari-rød og Lamborghini-orange, men hæver også hele spiloplevelsen i processen. Xbox One S kan dog ikke matche PS4 Pros ekstra grafikmuskler, som også hæver detaljegraden, teksturer, billedfrekvensen og andre ting. En anden vigtig pointe er, at du på nuværende tidspunkt skal have et high-end TV såsom bagbelyst LCD eller OLED-tv for at få fuldt udbytte af HDR.

    Alt taget i betragtning - særligt prisen - synes jeg dog, at Xbox One S er en fantastisk pakke. Med understøttelse af 4K/HDR streaming, UHD Blu-ray og vigtigst af alt HDR-spil, overgår den klart den normale PS4 og Sonys nye PS4 Slim, som den prismæssigt konkurrerer imod. Derfor vil jeg også gerne give den en anbefaling med på vejen. Hvis du vil have den bedste visuelle oplevelse på en spilkonsol skal du imidlertid kigge mod PS4 Pro - eller vente et år på Xbox "Scorpio".


    500GB
    1000GB


    Spil i HDR!
    UHD Blu-ray
    Visse apps klarer 4K/HDR
    Rigtig god controller
    Pris


    Full HD opløsning i spil
    Relativt høj strømforbrug ved streaming
    Ikke så kraftfuld som PS4 Pro
    Mangler 4K/HDR i flere apps





  • Flere anmeldelser

    Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

    01 Mar 2024 |

    Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

    23 Feb 2024 |

    Test: Sony A95L (QD-OLED)

    21 Dec 2023 |

    Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

    07 Sep 2023 |