Xbox One S (& spil i HDR) test - FlatpanelsDK
Xbox One S test

Test: Xbox One S (& spil i HDR)

30 Jan 2017 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk)


Microsoft har, ligesom Sony, frigivet en ny spilkonsol midtvejs i en generation. Microsofts version er blevet dbt Xbox One S og selvom vi ikke med sikkerhed ved hvad set str for, s ved vi, at de vigtigste nyheder er en UHD Blu-ray-afspiller og understttelse af HDR (High Dynamic Range) i spil. Xbox One S understtter desuden 4K i streamingtjenester, men spil er begrnset til hjest 1080p HD (+ HDR).

Xbox One S er langt fra lige s kraftig som PlayStation 4 Pro, men den har andre fordele og slges til en lavere pris, s den kan betragtes som en direkte konkurrent til PlayStation 4 Slim. Microsoft har salgsmssigt kmpet med at holde snor i Sony siden lanceringen af konsollerne for tre r siden, s kan Xbox One S ndre p situationen? Er det en god UHD Blu-ray-afspiller? Og hvor meget lfter HDR spiloplevelsen? Det agter vi at finde ud af.

500GB
1000GB

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online





Frste indtryk


Den frste Xbox One var en stor og klodset boks. Den krvede en ekstern strmforsyning og matchede ikke de andre produkter, som Microsoft har designet over de seneste r. Derfor er jeg ogs fornjet over at kunne sige, at Xbox One S er i en helt anden liga.

Strmforsyningen er nu indbygget, men alligevel har Microsoft formet at gre volumen 40% mindre. Bde konsol og controller er hvid. Den ene halvdel af boksen er glat plastik, hvorimod den anden har tekstur (og en blser integreret ovenp). Skiveskuffen er sort og placeret, s den flugter med midterlinjen. Underdelen er ogs sort. Jeg synes personligt, at Xbox One S er en elegant spilkonsol. Den har et let og inviterende udtryk, men ligner stadig en seris spilkonsol, ulig f.eks. Nvidia Shield, som ligner noget fra en teenagedrengs drm. Jeg ejer ogs Nvidia Shield, men jeg ville aldrig placere den til ben skue. Xbox One S tler derimod at blive set.

Xbox One S test


Indgange og udgange er placeret p bagsiden. Selvom Microsoft har nedskaleret planen om at gre boksen til delvist tv-boks, delvist spilkonsol, har Xbox One S stadig HDMI-indgang, som kan lave gennemlb af set-top-bokse. Dette gr det muligt at styre tv-boksen via Xbox. Herudover er der naturligvis HDMI-udgang (2.0a med HDCP 2.2), USB-port, infrard-udgang (til IR-je), optisk lyd og LAN-port - og et standard to-benet strmstik. Der er ikke lngere en dedikeret Kinect-port. Kinect er ikke lngere et kernekomponent i Microsofts Xbox-strategi, men kan stadig tilsluttes via en USB-adaptor.

Microsoft har ndret visse ting i den interne (PC) hardware, men Xbox One S er ikke nvnevrdigt hurtigere end Xbox One, hvilket er en vigtig pointe da Sony netop har gjort PlayStation 4 Pro mere end dobbelt s kraftigt som PlayStation 4. Microsoft vil i stedet lancere en kraftigere Xbox "Scorpio" i slutningen af 2017.




Specifikationerne for Xbox One S er:
  • CPU: 1.75GHz AMD "Jaguar" 8 cores
  • GPU: 1.4 teraflops, AMD Radeon 12 compute units
  • Memory: 8GB DDR3 RAM
  • Storage size: 500GB, 1TB, 2TB

    For sammenligningens skyld kunne Xbox One levere 1,31 teraflops i grafikydelse, s forskellen er beskeden. Den oprindelige PS4 kunne levere 1,84 teraflops og den nye PS4 Pro leverer 4,2 teraflops. Microsoft har sagt, at nste rs Xbox "Scorpio" vil have 6 teraflops i grafikydelse. Teraflops alene fortller naturligvis ikke hele historien, men det er en nogenlunde retvisende indikator for grafikydelsen.

    Med andre ord vil spil kre mere eller mindre ligesom p Xbox One, dog med den betydelige forskel, at Xbox One S understtter HDR (High Dynamic Range), hvilket derfor bliver fokusomrdet i testen af spil. En anden detalje, som i denne forbindelse er vigtig at fremhve, er at hvert enkelt spil skal have en opdatering, som bner for HDR-delen. Visse udviklere har ikke planer om at frigive en sdan opdatering, hvorimod andre udviklere allerede har bekrftet. Spil har dog ikke som standard HDR.


    Mlinger


    Vores "mling"-afsnit omhandler alle de ting vi gr og mler samlet t sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. mlemetoder her for en gennemgang af hvordan vi mler under testen.

    StrmforbrugGennemsnit
    Menuer 30-34W
    SDR-spil 60-65W
    HDR-spil 60-70W
    Streaming 31W
    4K/HDR streaming 35W
    Standby 7W (med hurtig start) / 0.3W (uden hurtig start)

    Tid Tid
    Start-up (indtil responsiv) 8s (med hurtig start)
    Start-up (indtil billede vises) 7s (med hurtig start)
    Netflix app opstart 25 s
    Youtube app opstart 14 s
    Amazon app opstart 18 s
    Viaplay app opstart 10 s
    Blu-ray app opstart 1m20s (indtil filmen starter) / 40s (indtil menuer kommer frem)

    Som du kan se er Xbox One S ikke den vrste strmsluger p markedet, men den er bestemt heller ikke strmbesparende. Den har lavere strmforbrug end PS4 Pro, men er dog heller ikke lige s kraftfuld.

    Til sammenligning trak den frste Xbox One mere end det dobbelte ved streaming. Xbox 360 trak endnu mere. Microsoft bevger sig i den rigtig retning, men du skal som bruger vide, at det koster dig lidt ekstra at bruge Xbox som en streamerboks p daglig plan. Andre dedikerede streamerbokse ssom Apple TV, Roku og Chromecast forbruger mindre end 5W ved streaming - ofte endnu mindre.Det har betydning i kroner og rer, nr det gres op rligt.


    Blu-ray, TV apps & media


    I vores test af PS4 Pro sprang vi let og elegant over alt hvad der vedrrte afspilning af filmskiver. Som du nok ved har Sony droppet at inkludere UHD Blu-ray-drev i sin seneste konsol. Derfor er vi ogs ekstra begejstrerede for, at Xbox One S har sdan et drev.

    For at benytte UHD Blu-ray i Xbox One S skal du frst downloade Blu-ray app fra app-butikken, hvilket morede mig en smule. P samme tid demonstrerer det dog en tendens, som er ved at ndre forbrugerelektronikmarkedet p tvrs af segmenter. Tag f.eks. smartphones og overvej hvor mange produkter fra fortiden - sgar hele markeder (Uber, Airbnb) - der i dag kan reduceres til en app p en skrm. Dedikerede GPS-enheder, lommeregnere og meget andet er i dag irrelevante. I nogle tilflde skal man naturligvis stadig have hardwaren, men det samme er ved at ske i AV-verdenen - og det vil formentlig fortstte. Tv-tjenester krvede fr et tv-net, en tv-boks osv. men er i dag bare en app, der streamer indhold. Spilskiver erstattes af download af spil osv. Software kan opdateres, s nye funktioner kan tilfjes kontinuerligt. I fremtiden kan hele spilkonsollen mske sgar reduceres til en app p en skrm. Det er allerede ved at ske med spilstreamingstjenester ssom PlayStation Now og Geforce Now.


    Xbox One S test


    Tilbage til trden.

    Ultra HD Blu-ray er en af de unikke funktioner i Xbox One S, s vi kiggede naturligvis nrmere p sagen. Det virker frst og fremmest som lovet. Over det seneste r har vi afspillet UHD Blu-ray-skiver p en rkke forskellige tv-skrme fra mellemklassen til high-end. Jeg vil ikke g ind i denne diskussion her, men blot minde om, at vores tests viser, at for at udnytte HDR-elementet fra UHD Blu-ray-film krver det enten et bagbelyst LCD med zone-styring eller OLED-tv. Vi kom omkring emnet i vores test af UHD Blu-ray. I denne test var Xbox One S forbundet til et LG E6 OLED.

    Forudsat, at der ikke er fejl i implementeringen af formatet, leverer alle UHD Blu-ray-afspillere prcis samme billedkvalitet. Der er snak om, at Samsung K8505 og Xbox One S lider af en fejl i den skaldte Chroma-kanal, nr signalet sendes ud fra HDMI, men vores oplevelse er, at den negative effekt er absolut minimal, grnsende til det ubetydelige. Ikke desto mindre br Microsoft rette det vha. en fremtidig firmware-opdatering.

    Microsoft har allerede vist velvillighed til at tilfje nye funktioner til UHD Blu-ray "appen" p Xbox One S. Microsoft er tt p at udrulle en opdatering, som bner for Dolby Atmos og bitstream af lyd. Disse funktioner er allerede tilgngelige for Xbox Preview-medlemmer, men vi kan desvrre ikke kommentere p det p nuvrende tidspunkt. For bde film- og spilelskere er tilfjelsen af Atmos meget positivt.

    Det optiske drev i Xbox One S er bestemt ikke lydlst, s hvis lyde fra optiske drev generer dig, kan der vre grund til at overveje en dedikeret afspiller. Vores eksemplar var placeret inde i et mbel og fordi Xbox One S ikke bliver srlig varm ved afspilning, kunne vi blot lukke helt til for afspilleren i mblet og s kunne der ikke lngere hres en lyd - hverken fra drevet eller blseren. Ved spil bliver boksen lidt mere varm og blseren gr derfor op i hjere tempo, men fordi boksen afgiver luft i toppen, fremfor bagtil som p PS4 Pro, betyder det, at den bedre kan komme af med luften i et tv-mbel, der er lukket bagtil.




    Xbox One S kommer dog ikke ud over de sdvanlige problemer med skiver. Sammenlignet med streaming tager det en evighed at loade en skive og undervejs skal man belastes af tbelige advarsler om piratkopiering, reklamer, studiemeddelelser, logoer og andet fjolleri. UHD Blu-ray er ikke anderledes end normal Blu-ray p dette punkt og igennem tiden har studierne gjort deres ypperligste for at seeren skal irriteres maksimalt. Spring i kapitler foregr i langsomt tempo og spoling p en disk er nrmest komisk. Vi oplevede et par gange, at Blu-ray-appen p Xbox ngtede at afspille efter vi havde sprunget frem og tilbage i kapitler. Det kunne kun lses ved at tvangslukke appen - og s forfra. Det er ikke ligefrem en fornjelse at styre afspilning af skiver med en spilcontroller heller.

    Disse irritationsmomenter kan dog allerede ignoreres, nr man ser den billedkvalitet, som UHD Blu-ray leverer. For at "teste" Xbox One S satte vi os tilbage i sofaen med nogle popcorn og nd filmene Life of Pi, The Revenant og Deadpool. Alle tre film ser eminente ud i HDR.

    Dedikerede UHD Blu-ray-afspiller har fordele ssom lavere stjniveau, design, analoge lydudgange samt understttelse af Dolby Vision / Atmos. Dolby Vision er en ret ny udvikling i branchen, s det klarer Xbox One S ikke, men den fr snart Atmos (og DTS:X). Alt i alt oplever vi, at Xbox One S er en rimelig UHD Blu-ray-afspiller, som bliver bedre med tiden via softwareopdateringer. Man kan ogs have sin tvivl om, at dedikerede afspillere vil f tilsvarende opdateringer, som Xbox One S fr, da denne er bygget p en platform, der slger i millionklassen. Det eneste, som Xbox One S ikke kan f er Dolby Vision, da det krver en dedikeret chip indbygget.

    En anden funktion, som kan fremhves p Xbox One S er HDMI-styring. Hvis du har et nyere TV, s kan konsollen tnde og slukke din tv-skrm (men dog ikke skifte input). Vi oplevede en smule knas med at f Xbox One S til at tale sammen med LG E6, men fandt senere ud af, at Microsoft har inkluderet indstillinger i to sektioner af menuen. Efter lidt yderligere opstning kan man bruge Xbox controlleren til at tnde tvet og slukke tvet ved at holde Xbox-knappen nede, ligesom man gr nr selve konsollen sttes i standby. I en noget gammeldags AV-industry er dette nrmest magisk.




    Xbox One S byder ogs p en rkke forskellige apps, herunder Netflix, Amazon Video, YouTube, Xbox Film & TV og Viaplay. Der er desuden adgang til en del amerikanske apps (HBO Now, Hulu, FandangoNOW m.fl.), hvis du vil prve krfter med at f adgang til dem.

    Inden vi kommer ind p apps, er det oplagt at tilknytte nogle ord til den generelle brugerflade. Hvis du har ejet en Xbox One i nogle r, s ved du, at Microsoft lavede en strre ndring af brugerfladen i slutningen af 2015. Fra at ligne Windows 8 til at inkorporere flere komponenter fra Windows 10. P samme tid tilfjede de en rkke nye funktioner.

    Jeg mener, at opdateringen ndrede oplevelsen til det bedre og Xbox One S har naturligvis den samme nye brugerflade fra start. Alligevel finder jeg dog "Xbox dashboard" noget forvirrende og for langsomt til tider - srligt taget i betragtning af, hvor kraftfuld spilkonsollen er.

    Xbox One S test


    verst har du fanerne "Home", "Community", "OneGuide" og "Store", men fordi man navigerer med hjre/venstre/op/ned taster mister man hurtigt overblikket over, hvor man er havnet henne. Lige pludselig er man henne i butikken, nr man prver at bne et spil placeret ovre i hjremenuen p startskrmen. Der er sm indholdsbokse overalt og det er ikke altid tydeligt, hvad der gr hvad og hvornr. Efter min mening er det ulogisk og ikke srlig intuitivt.

    Jeg vil i den forbindelse ppege, at Microsoft kmper med samme problem som Googles Android TV-brugerflade. Problemet kan nok bedst beskrives som "ulogisk hierarki". Det manifesterer sig i, at der simpelthen ikke er klart, hvad "tilbage"-knappen gr. Nogle gange gr man et skridt tilbage i hierarkiet - som forventet - mens man andre gange bliver taget tilbage til seneste app eller spil, og helt andre gange taget et skridt til siden. Uanset om du har vnnet dig til dette eller ej, betyder det at brugerfladen fles ulogisk. At g tilbage til Xbox dashboard, hvor alting starter, br ogs vre sidste skridt, srligt p en tv-skrm, hvor man navigerer vha. en fjernbetjening. Apple har forstet dette, hvorfor brugerfladen p tvOS fles intuitiv og simpel at bruge, selv nr man prver den frste gang.

    Ikke desto mindre lrer man at tilpasse sig. Det gr man altid. Efter noget tid i selskab med Xbox er et strre problem vel nok, at der ofter er en lille forsinkelse p at trykke p tilbageknappen og at apps loader langsomt. Man kan lre at leve med det, men i nuvrende forfatning bliver Xbox One S altid med foretrukne multi-boks til stuen.

    Xbox One S test


    En fed detalje, som jeg noterede i Netflix appen er, at selv Netflix-brugerfladen er i HDR. Det er ikke normalt i apps p andre platforme. I praksis betyder det ikke det store, men Netflix-logoet - og andet grafik - er dog rdere og mere intenst end man er vant til, prcis som Netflix oprindeligt havde tiltnkt. Netflix appen p Xbox One S er ogs den frste, som jeg er stdt p, der understtter Netflixs "video-preview", hvor man i selve hovedmenuen fr sm videoer (uden lyd) i stedet for statiske billeder oppe i hjre hjrne. Denne funktion skal ikke forveksles med Netflixs auto-play-funktion, som mange lader til at vre begrnset begejstrede for. Dette er frste gang, at jeg har set video-preview-funktionen i aktion og jeg mener, at den har potentiale (en video siger mere end tusind billeder?).

    Netflix appen p Xbox One S afspiller bde 4K og HDR, ulig PS4 Pro. Mens Netflixs 4K/HDR-indhold ikke str lige s flot som UHD Blu-ray - fordi bitraten er noget lavere - ser nogle af de seneste produktioner fra Netflix alts ret godt ud og det amerikanske selskab er ved at f et sundt katalog af 4K. Kataloget af HDR er stadig tyndt.

    Apropos 4K, s insisterer YouTube appen p at streame i 1080p HD-kvalitet selvom Xbox One korrekt genkender tvet som 4K i hvert fald hos os. Der er ingen HDR p YouTube heller og jeg er slet ikke sikker p, at Xbox One S kan dekode indhold i VP9 Profile2, som er pkrvet for YouTube HDR.




    Der kunne tilknyttes en kommentar til hver enkelt app, herunder Viaplay og den indbyggede medieafspiller, men jeg vil i stedet njes med at sige, at Xbox One S lider af flere af de samme problemer, som plager PS4 Pro. Selvom Microsoft fumlede lidt i sin markedsfring af Xbox som medieboks, s er Xbox One stadig frst og fremmest - og har altid vret - en spilkonsol. Det er tydeligt ved brug. Den kan mange ting og tilbyder fine streamingmuligheder, men det er svrt at slippe udenom, at den er langsom til at bne apps (se sektion med mlinger), har begrnset app-hukommelse / multi-tasking, hjt strmforbrug (dog lavere end PS4 Pro - se sektion med mlinger) og andre skarpe kanter. P trods af, at den har mange muskler under plastikkabinettet kan den have en tendens til at hakke, nr man navigerer apps og det tager simpelthen for lang tid at skifte imellem dem. Som sagt fr, bliver Xbox One S i nuvrende forfatning ikke min foretrukne stue-boks.

    Jeg vil gerne rose UHD Blu-ray-funktionaliteten og understttelse af 4K/HDR i visse apps, men der er mere velpolerede streamingbokse p markedet med bedre og bredere app-katalog. Betragt apps og UHD Blu-ray som en bonus, men ikke kernekompetencerne i Xbox One S.

    Jeg gjorde i forbindelse med testen ikke brug af Xboxs HDMI-indgang, da jeg oplever, at HDMI CEC lser den samme opgave - i hvert fald for mig. Microsoft lovede engang at udvide tv-integrationen ved at tilfje optagemulighed til tv-kanaler modtaget via antenne, men opdateringen er droppet, hvilket ogs understreger, at hele iden om at gre Xbox til en tv-boks er faldet lidt til jorden. Den er get fra at vre "delvist tv-boks, delvist spilkonsol" til at vre "fuldblods spilkonsol med nogle medie-funktioner". Og jeg mener, at det er som det skal vre. Microsofts gamle strategi forsgte at bygge bro imellem den gamle og nye verden. Hvis Microsoft vil vre med til at skabe fremtiden p Xbox One S br de gre det med apps.


    Xbox One S test


    Spil i HDR


    Xbox One S er den frste konsol fra Microsoft, som understtter HDR (High Dynamic Range). Mens Sony har valgt at aktivere HDR p bde den gamle PS4 og den nye PS4 Pro, har Microsoft valgt at lancere en ny konsol for at indbygge fremtidens videofundament. Det er dog vigtigt at understrege, at selvom Xbox One S understtter spil i HDR, s understtter den ikke spil i 4K-oplsning (den opskalerer til 4K), modsat PS4 Pro (den opskalerer til tider, men kan teknisk kre spil i op til 4K). Grafikchippen indeni Xbox One S er heller ikke i nrheden af at vre lige s hurtig som den i PS4 Pro. Microsofts svar p PS4 Pro kommer sidst p ret i form af Xbox "Scorpio". Den er ikke relevant p nuvrende tidspunkt, s lad os i stedet undersge hvad HDR gr for spil p Xbox One S.

    Hvad er HDR-spil

    For at forst HDR (High Dynamic Range) har vi dedikeret et lille afsnit til at gennemg nogle tekniske ting. Dette er ren kopiering fra vores test af PS4 Pro s hvis du allerede har lst den, kan du springe dette afsnit over.

    HDR er en anden historie end 4K for HDR krver faktisk ikke srlig mange ekstra processormuskler. Det er et "end-to-end"-system, som benytter et andet videosignal-format (kaldet PQ - perceptual quantizer) og en mere fremtidssikret videocontainer (Rec.2020 containeren) sammen med 10-bit farver per kanal (30-bit i alt kontra 24-bit fr) og et strre farverum (Rec.2020). Dette kan koges ned til det, som industrien kalder HDR10-formatet. Der er to andre relevante HDR-formater (Dolby Vision og HLG), men Xbox one S understtter udelukkende HDR10-formatet.

    Det kan mske lyde teknisk uoverskueligt, men kort skitseret ser det sdan ud:
  • Den gamle realitet: SDR (Standard Dynamic Range) opererer et lille farverum (Rec.709 / sRGB se grafen til hjre), 8-bit farver (16,78 mio. farvenuancer) og begrnset lysdynamikomrde.
  • Den nye realitet: HDR (High Dynamic Range) opererer med et langt strre (op til Rec.2020, men TV i dag viser DCI-P3 se grafen til hjre), 10-bit farver (10,7 mia. farvenuancer) og et bredt lysdynamikomrde.

    Det er klart, at det ikke er muligt at vise dig, hvordan HDR ser ud p din skrm / enhed, da denne ikke understtter HDR, men visse illustrationer kan alligevel tjene som en rettesnor. Her er et eksempel fra UHD Alliancen.

    HDR


    HDR er et nyt fundament for hele video-industrien og det tillader alle fra filmproducenter til spilproducenter at producere video med mere "punch", bedre og mere trovrdige farver og mere intens sort og hvid med flere detaljer i hver ende af skalaen (det viser vi dig senere).

    En sidste ting, som jeg vil tilfje fr jeg fortller om spiloplevelsen er, at jeg har set op til flere argumentere for, at PCer og "game engines" generelt har haft HDR i revis, hvorfor HDR p PS4 Pro og Xbox One X ikke "rigtig er en nyhed". Det er ikke korrekt... Det er korrekt, at game engines har arbejdet i HDR internt i mange r, men det har dog intet at gre med HDR-video, som krver en kde af elementer for at blive muligt, herunder en HDR-skrm med speciel hardware. De frste HDR-tv blev lanceret i 2015. De nyeste PCer med seneste generation af Nvidia og AMD grafikkort understtter p papiret HDR, men der er endnu ingen HDR PC-skrme og nrmest ingen PC-spil, som kan udsende i HDR. P lige dette punkt er spilkonsoller foran PCen. P r muskelkrft er PCen foran.

    Det var alt. Lad os starte spillet.


    Xbox One S test

    Spiloplevelsen i HDR

    Langt fra alle spil er tilgngelige i HDR, s vlg med omhu. Efterhnden som tiden gr, er vi ret overbeviste om, at flere spilstudier vil omfavne den nye teknologi for at hve spiloplevelsen, men lige nu og her er listen over kompatible spil ret kort p bde Xbox og PlayStation.

    Det frste spil, som jeg tndte op under i HDR var Forza Horizon 3. Jeg har altid vre stor fan af bilspil, men har foretrukket simulatorgenren over den mere arkadeagtige genre, som Forza hrer under. Det er naturligvis fuldstndig personligt, s hvad jeg kan sige er, at jeg synes, at du br kbe Forza Horizon 3 uagtet, hvis du ejer et HDR-tv (eller i hvert fald starte med at prve demoen, som ogs har HDR). Det er en god demonstration af hvad HDR kan gre for spiloplevelsen.

    Lige fra begyndelsen af spillet fr man syn for, hvordan Forza udnytter de mere intense farvenuancer, som er inkluderet i Rec.2020 containere, der bruges i HDR10-standarden. Ingen tv-skrme kan p nuvrende tidspunkt gengives det fulde Rec.2020, men selv det mindre DCI-P3 farverum, giver farver, som ikke hidtil har vret mulige at f i spil. Det er farver ssom Ferrari-rd og Lamborghini-orange. Det str klart fra frste minut, nr du spiller Forza.




    Hvad du ogs for mulighed for at opleve i Forza er, hvordan en get lysdynamik - srligt det kraftige lys - kan pvirke spiloplevelsen. I takt med at solen bader landskaberne i lys, vil du bemrke, hvor meget mere realistisk det ser ud. Den mde, hvorp udvikleren har skabt banerne i Forza, medfrer, at solen sjldent str direkte ind i foruden, men often hnger oppe i hjrnet af billedet. Det kan i HDR vre et ret kraftigt lys, og i aftentimerne til tider s kraftigt, at man kniber lidt med jnene.

    Forskellige HDR-tv har forskellige maksniveauer for lysstyrke og derfor forskellige grnser for hvornr detaljer i de lyseste omrder "klippes" (s yderligere lysdetaljer ikke lngere kan skelnes) s udviklerne har i starten af Forza indsat en lille opstningsmenu (se ovenfor til hjre). Her kan man kan tilpasse clipping baseret p sin skrm. Det er en ret klgtig implementering, synes jeg.

    Nogle af banerne frer bilen ind og ud af skovomrder. Nr man krer igennem landskaberne bliver man ofte helt optaget af, hvor intense og livagtige farverne fremstr, og hvor intens solen kan vre, nr den for et kort jeblik bryder igennem trtoppene. Man bemrker, hvor meget mere varieret grafikken kan blive og hvor mere realistisk det hele se ud i den udvidede lysdynamik og det strre farverum. Forlygterne p en bil ser pludselig realistiske ud.

    Ligesom jeg var inde p i testen af PS4 Pro, er det muligt at sl HDR til og fra i videoindstillingsmenuen p konsollen for at sammenligne oplevelsen. Prv p din egen Xbox One S. Har du en god HDR-skrm vil du nok notere dig, hvordan SDR-versionen af spillet pludselig ser lidt kedelig og livls ud. Der mangler intensitet og derfor realisme. Grafikken ser sgar en smule mindre detaljeret ud, srligt i de mrke og lys omrder af billedet, p trods af at Xbox One S ikke gengiver spillene i hjere oplsning. Srligt den lyse himmel ser direkte forkert ud i SDR.

    I testen af PS4 Pro kom jeg ind p en lngere diskusion om, hvad tv-skrme og hardwaren heri har at sige for at gengive HDR som tiltnkt. Jeg vil ikke gentage det hele, men pointen er, at selvom mange tv-skrme i dag hvder at understtte HDR10-formatet, som Xbox One S bruger, s er det kmpe forskel p hvordan HDR ser ud p tv-skrme i mellemklassen og high-end. Udover de allerbedste LCD-tv, bruger de fleste LCD-tv skaldt kant-LED, hvor lysdioderne er placeret langt kanten af skrmpanelet og fordelt vha. en lysfordeler. Udfordringen er, at nr spillet f.eks. fortller tv-skrmen, at den skal fremvise en lys scene, s reagerer et kantbelyste LCD-tv ved at hve bagbelysningen kraftigt, s dele af billedet udvaskes, srligt de mrke omrder. Det er ikke spilkonsollens skyld, men simpelthen en begrnsning i tv-skrmen. Ideelt set skal tv-skrmen vre i stand til at styre hele lysdynamikken i hver enkelt pixel - eller p pixel-niveau som det kaldes - men det krver pt. relativt dyre OLED-tv. Dyre LCD-tv med zone-styring nr lidt af vejen og kan overordnet bliver lysere, men problemet er, at der er et begrnset antal zoner (typisk et par hundred fordelt p tvrs af over 8 millioner pixels). Skal f.eks. forlygterne p en bil oplyses kraftigt vil det betyde, at omrdet omkring forlygterne udvaskes, hvis den enkelte zone skal lys srligt kraftig.

    HDR er svrt at gengive ordentligt og konsistent, s hver HDR-scene ser ud som spiludvikleren havde forestillet sig. Det er p nuvrende tidspunkt kun muligt p de dyreste skrme. Det ndrer sig forhbentlig i nrmeste fremtid, men det er nok vigtigt at understrege, at mine oplevelser med Forza Horizon 3 er baseret p LG E6 OLED.

    Xbox One S test


    HDR-spil p Xbox One S:
    Battlefield 1
    Deus Ex: Mankind Divided
    Final Fantasy XV
    Forza Horizon 3
    Gears of War 4
    Hitman
    NBA 2K17
    ReCore
    Resident Evil 7 Biohazard
    Scalebound
    World of Tanks
    World of Tanks er en anden titel, som har fr HDR ind via en opdatering. Det er godt nok ikke den bedste demonstration af HDR, men det beviser alligevel, at selv mere simple spil kan f gavn af fordelene. Nr man buldrer sin tank igennem landskabet bemrker man, hvordan det bliver lidt mere realistisk. Srligt himlen og solen ser mere naturtro ud.

    Nr du drejer tanken og krer direkte mod solen fr man en opleve af at blive blndet. World og Tanks gr ikke brug af samme intense farvepalette som Forza, men til tider bemrker man, hvordan lyse objekter fremstr mere naturtro.

    En ting som jeg srligt godt kunne lide ved HDR i World of Tanks er, at det er en ben verden, s nr man krer rundt er der variation i landskaberne og situationerne. HDR kan bidrage til at gengive hver enkelt scene p mere trovrdig vis. Det giver en strre palette at tegne ud fra. Det giver visse scener et mere livagtigt udtryk, hvorfor jeg tror, at srligt RPG-genren kan f uhyre stor gavn af at bruge HDR korrekt. Jeg er ret vild for at opleve et spil ssom The Witcher 3 i HDR, men udviklerne har desvrre afvist, at det sker.

    Xbox One S test


    Andre spil som gr brug af HDR p Xbox One S er Deus Ex: Mankind Divided, Hitman og Gears of War 4 for at nvne nogle f. Desvrre siger ingen af disse titler mig noget. Jeg er ret skuffet over, at Rise of Tomb Raider ikke er blevet opdateret til at benytte HDR for det fles som et spil, der konceptuelt er skabt til formlet. Jeg ville ogs elske at spille INSIDE i HDR.

    Jeg nede i samme periode at spille et rkke forskellige spil i bde HDR og ikke-HDR p PS4 Pro og nd begge dele fordi konsollen er mere end dobbelt s kraftig som Xbox One S. Det eksemplificerer ogs lidt min oplevelse af Xbox One S. Spil som ikke er tilgngelige i HDR lader jeg nok ligge p hylden lidt lngere indtil de opdateres for udover HDR opleves ingen synlig forbedring ift. at spille samme spil p den gamle Xbox One.

    Det betyder, at Sony har et forspring indtil Xbox "Scorpio" lander. Jeg prvede et par andre titler uden HDR p Xbox One S ssom FIFA17, Limbo og LEGO, og selvom det er fine spil, mangler der bare noget. Det er aldrig rart at nedgradere og HDR har den effekt. Man begynder at sidde og tnke over, at der mangler farver og lysdynamik i spilscenerne. I visse spil betyder det mere end andre, men jeg synes, at udviklerne br prioritere at understtte HDR over en bred kam.


    Xbox One S test


    Jeg inkluderede ikke mine oplevelser med at se film i HDR i forrige afsnit, primrt fordi det er et emne, som vi har vret omkring mange gange i anmeldelser af tv-skrme samt testen af UHD Blu-ray. En ting, der er vrd at nvne, er dog at HDR i film kan vre en mere blandet pose, hvorimod det fles som en universal forbedring i spil. Det har naturligvis noget at gre med hvordan hhv. film og spil skabes. Det er gte omgivelser (oftest) kontra simulerede omgivelser. Det virker som om, at nogle filmskabere tager effekten lidt for langt, hvorimod spil har fordelen af, at spilmotorerne allerede i adskillige r internt har arbejdet med HDR-lys. Spiludviklingerne har ogs den luksus, at de g lngere end filmskaberen uden at seeren fler jeg snydt. Jeg nd film ssom Life of Pi og The Revenant, som begge er utroligt flotte i HDR, men der er ogs mindre gode udgivelser p markedet.

    Baseret p mine (forelbige) oplevelser med HDR-spil, s er jeg ekstremt optimistisk hvad angr fremtiden for videoteknologi i spil. Jeg bliver dog samtidig ndt til at gentage, at PS4 Pro leverer en overordnet mere poleret og grafisk flot prsentation i bde SDR og HDR fordi den er betydeligt kraftigere. HDR er kun t komponent af den visuelle oplevelse - oplsning er en anden - men hvert enkelt komponent tilfjer noget, s selvom HDR er et vigtigt skridt fremad for Xbox One S, leverer PS4 Pro betydeligt mere.


    Xbox controlleren


    Jeg har fr sagt, at jeg er ret begejstret for Sonys DualShock-controller. Andre finder den lidt for lille, men i mine hnder passer den perfekt. Jeg vil dog samtidig sige, at jeg er enig med dem, som mener, at Xbox-controlleren er bedre. Den er ganske enkelt super.

    Xbox One S controlleren er hvid og har en let tekstur p bagsiden, som gr den komfortabel at holde p, selvom det blot er plastik. De analoge knapper er bedre placeret efter min mening (sammenlignet med Sonys). Microsoft har lavet nogle mindre justeringer af controlleren i forbindelse med den nye konsol og jeg synes, at hele pakken er blevet bedre. Den eneste fordel, som jeg mener, at DualShock har ergonomisk, er skulderknapperne.

    I bunden kan man tilslutte hovedtelefoner. Ulig Sonys controller, som kan oplades via USB-kabel, bruger Microsoft normale AA-batterier. Det betyder, at controlleren holder batteri lngere, men at det naturligvis koster flere kroner i lngden. Jeg foretrkker helt bestemt Sonys lsning, selvom det betyder, at den skal oplades oftere. Det skal dog siges, at du kan forbinde controlleren til Xbox One S via USB-kabel. Det oplader bare ikke batterierne, men gr blot, at den kan bruges som en kablet enhed.

    Alt i alt ser jeg Microsofts investeringer i controlleren som godt givet ud.


    Xbox One S test



    Konklusion


    Ligesom Sony har Microsoft lanceret en ny spilkonsol midtvejs. Ulig Sony, har Microsoft ikke gjort grafikchippen hurtigere p nogen nvnevrdig vis. Det er i den forbindelse vigtigt at holde for je hvad Xbox One S egentlig er. Den er nemlig ikke skabt til at vre en ny high-end-konsol for denne kommer frst i slutningen af 2017 med Xbox "Scorpio".

    Den billigste UHD Blu-ray-afspiller p markedet er ogs en fuldblods spilkonsol
    Xbox One S er blevet introduceret til meget aggressive prisniveauer; s aggressive at den faktisk er blevet den billigste UHD Blu-ray-afspiller p markedet p trods af, at den ogs er en fuldblods spilkonsol. Selvom diskdrevet ikke er lydlst, der er en chroma-fejl p HDMI og Xbox One S mangler bde Dolby Vision og Dolby Atmos (Atmos kommer med opdatering), synes jeg, at det er en rigtig fin UHD Blu-ray-afspiller. Det giver ogs Xbox One S en fordel kontra PS4 Pro.

    Da Microsoft lancerede Xbox One-generationen for 3 r siden, positionerede de den som delvist tv-boks, delvist spilkonsol. De er sidenhen get over til at slge den som primrt spilkonsol og har droppet lovede funktioner ssom optagemulighed. Jeg mener, at det er den rette vej at g. Hvis Microsoft vil have Xbox One til at vre en boks til stuen skal de frigre sig af den gamle verden af set-top-bokse, HDMI passthrough og infrarde kommandoer, og i stedet fokusere fuldt ud p apps. Microsoft synes endelig at have accepteret dette, men sammenlignet med for eksempel Apple TV, mener jeg, at app-oplevelsen falder noget igennem p Xbox One S. Den strste fordel er, at den understtter 4K/HDR, men det glder kun for enkelte apps. P den anden side er apps langsomme, strmforbruget er for hjt, og multi-tasking mangler i den grad. Betragt medie-apps som en bonus, men ikke en definerende del af Xbox.

    Annonce:
    Og s er der spiloplevelsen. Hvis ikke jeg havde PS4 Pro stende ved siden af Xbox One S, ville jeg have sagt, at det er her, at Xbox strler. HDR er i sandhed en vigtig forbedring af spiloplevelsen - meget langt fra en gimmick. Det ger ikke blot lysdynamikken, skygge- og hjlys samt gengiver farver, der hidtil har vret uden for rkkevidde ssom Ferrari-rd og Lamborghini-orange, men hver ogs hele spiloplevelsen i processen. Xbox One S kan dog ikke matche PS4 Pros ekstra grafikmuskler, som ogs hver detaljegraden, teksturer, billedfrekvensen og andre ting. En anden vigtig pointe er, at du p nuvrende tidspunkt skal have et high-end TV ssom bagbelyst LCD eller OLED-tv for at f fuldt udbytte af HDR.

    Alt taget i betragtning - srligt prisen - synes jeg dog, at Xbox One S er en fantastisk pakke. Med understttelse af 4K/HDR streaming, UHD Blu-ray og vigtigst af alt HDR-spil, overgr den klart den normale PS4 og Sonys nye PS4 Slim, som den prismssigt konkurrerer imod. Derfor vil jeg ogs gerne give den en anbefaling med p vejen. Hvis du vil have den bedste visuelle oplevelse p en spilkonsol skal du imidlertid kigge mod PS4 Pro - eller vente et r p Xbox "Scorpio".


    500GB
    1000GB


    Spil i HDR!
    UHD Blu-ray
    Visse apps klarer 4K/HDR
    Rigtig god controller
    Pris


    Full HD oplsning i spil
    Relativt hj strmforbrug ved streaming
    Ikke s kraftfuld som PS4 Pro
    Mangler 4K/HDR i flere apps







  • Del p:


    Flere anmeldelser

    BeoVision Eclipse

    Test: Bang & Olufsen BeoVision Eclipse

    05 Oct 2017 | Torben Rasmussen |
    Apple TV 4K test

    Test: Apple TV 4K

    03 Oct 2017 | Torben R, Rasmus L |
    LG B7 OLED

    Test: LG B7 OLED

    28 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
    Denon Heos

    Test: Denon Heos Bar (+ AVR, Sub, 1, 3 & 5)

    26 Sep 2017 | Tommy Lindegaard |