Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Sony PlayStation VR - FlatpanelsDK

Test: Sony PlayStation VR

|

Virtual Reality er for alvor blevet et buzzord her i 2016 og nu har Sony valgt at blande sig med HTC, Oculus og Samsung - som vi allerede har testet - og lanceret eget headset, kort tid før premieren på deres nyeste spilkonsol, PS4 Pro.

Vi tager et kig på det headset, som godt nok ikke var først og ikke er det mest omfattende, men måske alligevel har et par trumfer i ærmet. Det er ikke vores vanlige VR-ekspert, Rasmus Kønig Sørensen, som denne gang har haft brillerne på, men derimod VR-novicen Torben, så Playstation VR bliver det første VR-sæt der testes i privaten for mig.

Pris og forhandler:


Specifikationer

1920x1080 (960x1080 pr. øje)
90 Hz / 120 Hz
OLED-skærm
FOV: 100 grader
PS VR Camera V2
610 gram
1x HDMI
1x USB
1x strøm
2x systemkabel til breakout-boks
1x HDMI
2x ørepropper eller egne hovedtelefoner
2x Move controllers (sælges separat) eller PS Controller
Headset, breakout-boks, 1x HDMI-kabel, 1x USB kabel, 1x strømforsyning, 1x ørepropper
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online




Indledning

Hvor både Oculus Rift og HTC Vive er VR-sæt, som skal kobles til en kraftfuld PC for at levere varen, så er PS VR anderledes på dét punkt, at den “blot" kræver en PlayStation 4 konsol for at fungere. Sony har krævet af udviklerne, at VR-spillene kan afvikles på både en PS4/Slim og den nye, kraftigere PS4 Pro, så uanset hvilken model du har, bliver du lovet en flydende oplevelse netop for at minimere bevægelses-syge.

Vi modtog “desværre" PSVR et par uger før lanceringen af PS4 Pro, så vores sæt kom bundlet med en almindelig PS4, men da vi alligevel ikke har en ekstra PS4 til sammenligning, så ville det have været svært at pinpointe de steder, hvor der er en synlig forskel.

PS VR test


HTC Vive kom med et mere omfattende setup med kameraer, der skulle sættes op forskellige steder (gerne vægmonteres) i det lokale, som skulle bruges til VR-rum. PS VR gør i stedet brug af ét PS Camera (version 2), som har været i handlen i et godt stykke tid til PS4 allerede. Ligeledes genbruger Sony de Move-controllere (glowsticks), som også har været ude i adskillige år og som ikke har undergået nogen evolution imens. På et eller andet plan er det prisværdigt, at disse to stykker hardware, som nok må kategoriseres som lidt af nogle niche-accessories til PS4 indtil nu, pludselig får en genoplivning til VR. Desværre kunne det også godt lugte lidt af lappeløsning, men det må vi se når først der er strøm på “dyret".

Forudsætningerne for at komme i gang med PS VR er dermed knapt så omfattende, som med HTC Vive eller Oculus, men selve PS VR-sættet leveres ikke med hverken kamera eller PS Move i standardudgaven, så det kan anbefales at finde enten et bundle eller købe delene hver for sig inden. I princippet kan PS VR godt fungere uden PS Move controllere, men hvis man vil have lidt mere bevægefrihed, så er det netop til PS VR at dette tilbehør giver mening.

Den samlede udgift for et komplet sæt bestående af en PS4 Pro, PS VR, PS4 Camera og to PS Move controllere beløber sig dermed cirka til:
  • PS4 Pro: 3.100 DKK
  • PS VR: 3.800 DKK
  • PS4 Kamera (v2): 450 DKK
  • PS Move (twin pack): 600 DKK
  • Total (ca.): 7.950 DKK

  • Der kan spares lidt penge ved at gå efter en PS4 Slim i stedet (eller helt spare den hvis man allerede har en PS4). Til sammenligning koster en HTC Vive med en tilpas kraftig PC omkring 16.000 DKK, så der er penge at spare, hvis det primære formål med indkøbet er at spille i VR. En kraftig PC vil dog være noget mere alsidig, da der jo findes andet i verden end spil, så sammenligningen er ikke 100% fair - at redigere film, billeder, dokumenter mv. på en Playstation ligger næppe i kortene.


    Første indtryk

    Fordi det komplette sæt til PS VR består af lidt blandet hardware, så er udpakningen ikke en “samlet" oplevelse. Vores pakke bestod af PlayStation 4 konsollen, et PS4 kamera, to Move-controllere og naturligvis selve PS VR headsettet. I kassen til headsettet følger også en demo-skive med lidt blandede spil, men til vores test var vi forsynet med en bredere palette af fulde spil.



    Selve headsettet er designet ganske nydeligt i hvid og sort plastic, hvor monterings-mekanismen er lidt anderledes end både Oculus og Vive idet Sony har udviklet en slags støtte til panden, hvorpå headsettet hviler. På fronten finder vi en række blå dioder, som bruges af kameraet til tracking, og samme type dioder finder vi bagpå hovedspændet, så kameraet også kan følge dig når du kigger bagud. På ledningen til headsettet, som føres ud langs den venstre side af headsettet, finder vi en lille fjernbetjening med mini-jack-stik til montering af hovedtelefoner. På grund af den lidt voluminøse strop, kan det være svært at få plads til kopperne på et sæt HIFI-hovedtelefoner, men ellers har du frit slag til at benytte den lydkilde du ønsker. Det er dog ikke helt så gennemført som Oculus.

    Den del af brillen, som slutter tæt til hovedet består af blød gummi og ligeledes er hovedspændet beklædt med gummi, hvilket dermed ikke opsamler sved på samme måde som eks. Vives skum gør. Umiddelbart virker headsettet mere rengøringsvenligt på dette punkt.

    Selvom plastic’en på hovedspændet og briller virker relativ robust, kan man ikke undgå at føle, at man bør behandle headsettet forholdsvist nænsomt for ikke at knække især den del der holder brillen fast på hovedspændet. Det er dog ikke et problem internettet lader til at svømme over med, og vores udlånsmodel klarede sig da også igennem hele perioden, selv med håndtering af de yngste familiemedlemmer, så den initielle bekymring havde ikke noget videre på sig.

    Ergonomi

    Der er kun to justeringsmuligheder på PS VR, hvoraf den ene i princippet ikke er en justering. Til at begynde med løsnes hovedspændet med en knap bagpå, spændet trækkes ud og headsettet placeres på hovedet, hvorefter man blot lader spændet trække sig sammen af sig selv. Der er da et lille hjul bagpå spændet, som kan strammes for at få headsettet til at sidde til. På brillens forside, lige over næsen, sidder der en knap til at forskyde selve brillen ind og ud, som bruges til at føre brillerne helt ind til hovedet. Der er ingen ekstra fokuseringsjusteringer.

    PS VR test


    Gummidelen omkring øjne og næse slutter næsten tæt, men på mit hovede var der en smule gab, hvor der kunne slippe lys ind, hvilket især var generende, hvis der var kraftige lyskilder tændte bag mig. Det kan også virke lidt ødelæggende for oplevelsen at kunne se ud langs næsetippen, men det blev ikke oplevet som et voldsomt problem under testen. På den positive side kan man med knappen under brillen nemt trække selve brille-delen væk, hvis man har brug for at orientere sig i stuen.

    Den enkle et-grebs mekanisme bag på spændet gør det desuden meget nemt at af- og påmontere brillen, hvilket var anvendeligt, når der var mange om buddet til at prøve VR-oplevelsen. Det kommer dog med en pris, at være så nem at montere og headsettet sidder heller ikke lige så godt fast på hovedet som Vive og Oculus. Det har betydning, når det går voldsomt for sig og hovedet bevæges hurtigt.

    Kablets placering på siden af brillen var lidt i vejen af og til, men det er forståeligt, at den ikke kan føres bagud da spændet på brillen har behov for at kunne udvide sig dén vej, når brillen afmonteres.

    PS VR er det tungeste af de headset vi har set på indtil med sine 610 gram. Den fikse pandestøtte gør dog, at headsettet føles forbavsende let, når det først er monteret. Fordi der ikke er samme indpresning af brillen mod hovedet, så undgår man endvidere den karakteristiske “skibrille"-kontur i ansigtet, hvilket er ret afslørende, når man forsøger at forklare konen, at man skam har brugt hele lørdag formiddag på rengøring, men i virkeligheden har spillet Batman i VR… Der blev således ikke oplevet nogen ergonomisk gene ved brug af headsettet og kombineret med den lette monteringsmekanisme, så er ergonomien alt i alt helt klart godkendt.


    PS VR test

    Installation

    Der hvor du først opdager hvordan PS VR er lidt af et add-on til noget, der har eksisteret i adskillige år, er på tilslutningssiden. Når først din PS4 er sat op, følger lidt af et kabel-samlesæt for at få PS VR sat til.

    Systemet er designet til at vise billeder simultant på både TV og i VR-brillen, så i første omgang skal HDMI-signalet sløjfes gennem en forbindelsesboks - eller “breakout" boksen, som også HTC Vive benytter. Breakout-boksen skal derudover have en USB-forbindelse til PS4’eren og strøm fra stikkontakten. Fra boksen skal der ydermere trækkes endnu et HDMI-kabel op i TV’et for at færdiggøre sløjfen. PS4 kameraet sættes til porten bag på PS4 og så mangler man blot at tilslutte VR-headsettet til breakout-boksen via en adapter.

    Billedet til højre viser de forskellige kabler, som skal til for at få liv i PS VR og på diagrammet ser det jo ret tilforladeligt ud, når det er lagt sådan ud, men i virkeligheden ender du med lidt af et kabelrod fordi du næppe har tingene stående så pertentligt. Det område PS kameraet kan opfange VR-headsettet i er også begrænset, så selvom det måske er nærliggende at ønske sig længere kabler i almindelighed, skal du altid være inden for godt 3 meter af kameraet for at det kan se de blå lys tydeligt nok.

    PS4 kameraet sidder på en fod, som enten kan vikles rundt om toppen på TV’et eller fungere som stand-alone-fod, hvorved du får lidt større frihed til at flytte PS VR væk fra TV’et, hvis du ønsker det. Eneste ulempe er, at du så skal sørge for, at HDMI- og USB-kabel mellem PS4 og breakout-boksen er tilpas lange til at det lader sig gøre.

    Selvom der er mulighed for at vise indholdet fra VR-brillen på dit TV imens, så er det ikke en forudsætning at TV’et er tændt, når først brillen er aktiveret, så du har dermed ikke behov for at kunne se TV’et for at navigere i PS-menuerne, når du har fået tændt for VR-mode (det sker når et spil startes første gang).

    PS VR test


    Når først kabelrodet er klaret, så er resten af setup’et dog lige ud af landevejen. Du guides igennem opsætningen af VR-headsettet og er derefter klar til at spille med det samme. Har du Move controllere parres disse også blot til den samme brugerprofil, som VR-brillen er tilsluttet, så de spil der understøtter det kan drage nytte af dem.

    Vi glæder os nu stadig til teknologien bliver så fremskreden, at man kan sende signalerne til brillen hurtigt og stabilt nok til, at det hele kan gøres trådløst, men pt. så er det en udfordring branchen stadig ikke har løst.

    Controllerne

    PS VR kan benyttes alene med den velkendte PS4 controller, hvor spil, der udnytter dine hænder i så fald vil sammenkoble højre og venstre hånds bevægelser. Det virker lidt tumpet at se sine hænder bevæge sig synkront i VR, så til spil, der understøtter det, anbefales Move controllerne helt klart. Disse er desværre stadig blot de velkendte lysende slikkepinde, som har været på markedet i flere år nu og hvor det naturligvis er positivt for de, der allerede ejer Move, så halter innovationen lidt bagefter på disse controllere.


    PS VR test


    Måden bevægelse trackes i PS VR er via kameraet, som kigger efter de lysende dioder på hhv. controllere og headset. Move controllerne lyser derfor op i hhv. lilla og rød, så der kan kendes forskel på højre og venstre hånd, hvor PS4 controlleren har en blå stribe foran der kan trackes, men desværre trackes den ikke særlig præcist.

    Rent ergonomisk har jeg aldrig været en fan af PS-controlleren, som er en anelse for lille til mine hænder. På Move-controllerne finder man de samme fire karakteristiske symbol-knapper, som den almindelige controller har, samt PS-knappen i midten. Derudover er “Share" og “Option" knapperne gemt meget uergonomisk på siden af controlleren. “Option"-knappen skal bruges ret ofte, da det er dén man skal trykke på for at centrere VR-billedet ift. kameraet, hvis tingene kommer lidt ud af sync - og det gør de ofte - så det er lidt irriterende, at knappen er så svær at finde i blinde.

    PS VR test


    Den helt store ulempe ved at låne ældre teknologi er, at denne ældre Move controller aldrig har været det mest præcise værktøj i Sonys arsenal. At navigere i menuer med Move-controlleren er ulideligt, da præcisionen af controllerne ikke er imponerende. Kameraet har også en tendens til at tabe trackingen af Move-controllerne, så man gradvist driver længere og længere væk fra den retning, som ellers er direkte mod kameraet. Dette kan ikke umidddelbart rettes op vha. “Option"-knappen, da det er controllerne og ikke VR-headsettet den er gal med. Eneste fix er, at bevæge sig ud af kameraets synsfelt, så man promptes for at positionere sig korrekt igen hvorefter kameraet nulstiller din position. Det er lidt frustrerende at skulle gøre dette midt i en ildkamp, når du pludselig sidder og slår din sidemand i panden fordi trackingen er gået fløjten.

    Move-controlleren fandtes til PS3 også i en version, som består af en separat navigations-controller (uden kugle i toppen - og dermed ville den ikke fungere som “hånd"), men i disse VR-dage, så bør man nok sætte sig ned og re-designe både udseende og måde bevægelse skal trackes på, så man kan få mulighed for at styre bevægelse OG højre/venstre hånd-positionering med Move-sættet. Pt. er det svært at få forenet bevægelse af ens VR-karakter og begge hænder samtidigt.


    PS VR test

    Brugeroplevelsen

    PS VR tager naturligvis sit udspring i Playstation menuen, hvor tingene først bliver virtuelle i det øjeblik, du starter et VR-spil. Enhver der har prøvet en Playstation tidligere vil dermed med lethed kunne navigere rundt i systemet. Så snart et VR-spil er startet, vil man i brillen kunne se hele Playstation menu-systemet, ligesom du kan på din TV-skærm, og den almindelige PS4 controller samt Move-controllerne kan benyttes til at navigere i menuerne - vi anbefaler dog, at du bruger PS4-controlleren. Billedet hænger da blot og svæver som et virtuelt TV i retningen af kameraet.

    Sonys valg med at lade kameraet tracke synlige dioder på hhv. controllere og headset er måske en kosteffektiv løsning, men desværre ikke den mest præcise. Som beskrevet i forrige afsnit, så er det især controllerne man mærker dette ved, men det kan også fornemmes især når du drejer hovedet 90 grader ift. kameraet, hvor antallet og arealet af de lysende dioder reduceres en del. Her kan man godt fornemme, at trackingen ikke er helt perfekt og ikke i helt samme liga som Oculus og Vive, selvom der også er tracking af (usynligt) lys involveret hér.

    I modsætning til visse af de billige all-in-one VR-headsets, så opfatter PS VR, at du flytter dig tættere på kameraet, så du kan godt “stikke næsen" i ting. Der er ikke noget virtuelt sikkerhedsnet, som på HTC Vive, som kan alarmere dig hvis dine controllere kommer for tæt på møbler eller vægge, men fordi kameraet har så begrænset et virkeområde, vil du heller ikke kunne bevæge dig ret meget rundt uden at den popper op med sin “out of play area" boks. Men netop dét, at der trackes på 3D lokation (eller: 3D projekteret ind på en 2D overflade via ét kamera) gør, at du ikke føler dig afkoblet fra den virtulle 3D-verden, du leger rundt i, og dermed også er mindre tilbøjelig til at opleve bevægelssyge.

    Jeg oplevede ikke bevægelsessyge under testen. Jeg er ikke den mest garvede VR-bruger, men det virkede ikke som et problem med PS VR.


    Opløsning, optik og billedkvalitet

    Ingen af de nuværende VR-briller imponerer i opløsning og PS VR ligger lidt lavere end både Oculus og Vive med dets fuld HD opløsning, men benytter dog flere subpixels, så der effektivt er flere subpixels i alt end på de to konkurrenter. Det er ret tydeligt det meste af tiden, at opløsningen er til den lave side idet tingene konstant ser en smule uskarpe ud - både tekst og linjer i spillet - så man sidder lidt med en lyst til konstant at pudse brillerne indvendigt. Dette kan forværres, hvis spiludvikleren ikke har formået at få implementeret anti-aliasing (kantudglatning) på en tilstrækkelig effektiv måde. God anti-aliasing kan dog ikke kompensere for det faktum, at få pixels ganske enkelt ikke kan give skarphed på ting i horisonten, så du skal typisk have hovedet stukket godt ned i sagerne for at få de finere detaljer med.

    Opløsningen er medvirkende til, at du sjældent glemmer, at du blot befinder dig i et spil og for at rykke udviklingen fra det nuværende begynderstadie, skal der simpelthen flere pixels på bordet. Med flere pixels kræves imidlertid også mere processorkraft, så man kunne godt frygte om en PS4 Pro overhovedet vil være i stand til at trække et 4K OLED panel, hvis et sådant skulle komme i næste generation af PS VR. Ordentlig anti-aliasing hjælper dog et godt stykke hen af vejen, men kan ikke helt rette op på, at tekst kan være svært at læse i spillene. Det sted hvor OLED-skærmen i headsettet har størst problemer er i gengivelsen af helt mørke nuancer, hvor de ofte var en smule støj at spore, men som vi kan forstå, så er det et bevist valg fra Sonys side, at skærmen ikke skal slukke 100% under afvikling af materiale.

    PS VR har ikke nogen fysiske justeringsmuligheder af optikken, men kan derimod korrigere for afstanden mellem dine øjne ved hjælp af målinger foretaget med PS4 Kameraet. Disse korrektioner kan gemmes på din brugerprofil, så hvert familiemedlem kan have forskellig korrektion. For at få tingene til at stå så skarpt som muligt, var det dog oftest nødvendigt lige at skubbe lidt rundt med headsettet, når det først var spændt fast.

    Screendoor-effekten, altså nettet af streger imellem pixels, var ikke et problem på PS VR og det kræver næsten, at man forsøger at ændre fokus for at se effekten, hvilket er komplet umuligt at opretholde, når først der er bevægelse på skærmen.

    Selve OLED-skærmen i PS VR opdaterer ved op til 120 Hz, hvilket giver et fuldstændigt flydende billede og idet opløsningen ikke er så høj, at hardwaren presses til det yderste, oplevede vi ikke problemer med afvikling af spil på noget tidspunkt. Det proklameres, at en PS4 Pro vil give endnu bedre grafik i PS VR end en almindelig PS4, men dét har vi desværre ikke haft mulighed for at bekræfte. Vi ved dog, at det vil kræve, at spillene opdateres til at kunne håndtere de ekstra kræfter i PS4 Pro. Skærmen i PS VR understøtter heller ikke HDR, så selvom denne feature nu er kommet til alle PS4-modellerne, kan der ikke drages nytte af det i VR-brillen.


    Bevægelse / Locomotion i VR

    PS VR er ikke på samme måde room-scale, som HTC’s Vive headet er det og faktisk er det lidt et problem at bevæge sig rundt med PS VR på hovedet idet kameraet har et ret begrænset område, hvor det kan opfange dioderne i. Du er dermed begrænset til at kunne styre din spillers position vha. en controller og kun lige udføre fysisk bevægelse i det omfang du kan nå uden at bevæge fødderne mere end et enkelt skridt.

    Som nævnt, er de nuværende controllere ikke rigtig gearet til, at du både skal kunne styre arme og locomotion fra samme controllere, så pt. er det lidt et enten/eller scenarie. Den alternative bevægelses-controller til Move kunne være et add-on (se billedet herunder), men så skal du ofte en ekstra arm (!), så det ville være at foretrække, at Sony udgav et sæt nye controllere, som i højere grad kunne håndtere begge dele.

    PS VR test


    Spil

    Vores testeksemplar kom med en god portion spil og demoer af forskellig art, men da jeg ikke er den helt store spil-entusiast, så er det ikke fair at uddele karakterer til spillene. Jeg vil i stedet fremhæve de titler, som i særdeleshed skilte sig ud og var dem som gav mig lyst til at investere i VR - og også en enkelt, som jeg helt afgjort ikke ville smide penge efter.

    Køb af spil kan ske direkte fra Playstation Store, så de downloades til din PS4 og dette er helt klart en af de største fordele ved dette system: Der er et kæmpe potentiale for spiltitler i fremtiden og selv her ved lancering er der et ganske fornuftigt udvalg af spil at vælge imellem og der er mange spændende titler annonceret derudover.

    Bunken af spil, som var preloadet på vores PS4, var titler som bla. Rez Infinite, Headmaster, Until dawn: Rush of Blood, Eve: Valkyrie, Battle Zone, Super Stardust Ultra, Job simulator, The Martian Experience, Here they lie, Bound, Driveclub, Hustle Kings, Playstation VR Worlds, The Playroom, Resident Evil Kitchen demo, og nogle småfilm såsom Allumette.




    Af de her nævnte, så vil jeg især fremhæve Sonys egen VR Worlds, som faktisk består af flere mindre spil bundlet i ét. Hver især er spillene ikke specielt langstrakte, men pakken er ganske habil til at demonstrere mulighederne. Spillet består af London Heist, som er et first-person gangster-spil i stil med Snatch-filmen, hvor skurken i overbevisende grad minder om Bricktop. Her får man lov at bruge Move-controllerne til at skyde andre bad guys (du er selv håndlanger) på din mission for at stjæle en diamand.




    “Spillet" Ocean Descent placerer dig passivt i et haj-bur, hvor du sænkes ned blandt gopler, rokker og hajer. Det er en god som demo for gæster, der måske ikke lige mestrer PS4-controlleren, men bare skal se hvad VR kan bruges til. Danger Ball er en 3D revival af det oprindelige Pong, hvor dit hovede er paddle (ungerne var vilde med dén) og Scavanger’s Odyssey placerer dig i en slags alien-rum-walker, hvor du hopper rundt på asteroide-fragmenter i det ydre rum og skyder små insektlignende aliens med laserkanoner. Sidste spil, Luge, er et downhill longboard ræs gennem trafik og snoede bjergveje, men er dog ikke helt så underholdende, som de øvrige småspil. Samlet set er indholdet i pakken hurtigt overstået, men kvaliteten af spillene er ret høj og man får arbejdet sig igennem de fleste af de features, som PS VR har at byde på.

    Rush of Blood, Here they lie og Resident Evil demoen er alle tre en del af horrorgenren, som lige giver en ekstra dimension af uhygge, når man først lukkes inde i en VR-brille. Med horrorspil på konsol eller computer, har man altid lige muligheden for at tænde lidt lys, kigge på sin mobiltelefon eller bare gå sin vej, hvis tingene bliver en tand for meget, men når skærmen sidder fast på dit hoved, og du forsøger at flytte hovedet fordi en udød af udefineret oprindelse insisterer på at få din opmærksomhed “up close", så hjælper det altså meget lidt, da den bare følger efter… Jeg tog mig et par hop eller to under spillet Until Dawn: Rush of blood og Resident Evil gav også anledning til en forskrækkelse!

    PS VR test


    Der er en hel del spil med release her op til vinterperioden, som jeg gerne havde givet mig i kast med, men uheldigvis var prøveperioden begrænset og vi havde ikke promo-koder til andre spil end de præinstallerede. Spil som Batman, Tethered, How we soar, Robinson: The Journey, Star Wars Battlefront, Eagle Sky og Wayward sky var titler jeg således gerne ville have kastet nogle timer i, men det må blive næste gang.

    PS VR test


    Et spil jeg til gengæld godt vil have mine 20 minutter tilbage for er “The Martian Experience". Jeg kan forstå, at dette “spil" koster penge i virkelighedens verden og det vil jeg godt fraråde enhver at kaste efter det. Der er ganske få små-scener, hvor man får lov at svinge armene lidt rundt i nogle af kulisserne fra filmen af samme navn, men ellers er godt halvdelen af de 20 minutter det hele varer enten load-tid eller videosekvenser fra filmen. Spillet gør brug af Move-controlleren og er tro mod filmens plot, men derudover er der ikke meget positivt at sige.

    Som nævnt tidligere, så duplikeres dét du ser i VR-brillen på TV’et, så gæster kan følge med i hvad der foregår, hvilket er en sej feature. Visse spil tillader endvidere, at der spilles multiplayer via skærmen, men dette blev ikke testet, da vi kun havde én controller.

    Ud over 3D-oplevelsen, er PS VR også i stand til at afspille dine almindelige PS4-spil via den såkaldte ”Cinematic mode”, som essentielt blot projekterer et kæmpe TV, dér hvor dit kamera er placeret. Fordelen er naturligvis, at du kan få et langt større TV end din stue er i stand til at rumme (op til 226"), men ulempen er opløsningen. Der er stadig kun fuld HD-opløsning, som skal deles på to øjne og er du indehaver af en PS4 Pro og et 4K-TV, så er det altså en ret markant nedgang i detaljegrad. På samme måde er det også muligt at få vist alverdens andet indhold - Netflix, billeder, sågar HDMI-input fra helt andre kilder end PS4 - men jeg må indrømme, at med den opløsning brillen har lige nu, så er det ikke noget, der giver så megen mening.


    Konklusion

    PlayStation VR markerer første omgang med mere end 30 minutters kontinuert adgang til et sæt VR-briller for mig og oplevelsen var positiv. Det er værd at bemærke, at alle disse virtual reality-sæt, som skyder frem på markedet lige nu, er af første generation forbruger-produkter (vi tæller ikke lige developer-modellerne med) og potentialet er stort. Det nuværende afsæt gør det klart, at VR kommer til at blive STORT på spilmarkedet, så hvor 3D på TV er et totalt flop, så er 3D i VR et klart hit til spil. Den manglende del af puslespillet, som nok for alvor vil skubbe VR over i mainstream-markedet er nok at få cuttet kablet, men ingen af spillerne på markedet har endnu fundet denne brik.

    Annonce:
    PS VR’s helt store force er softwareplatformen, som bygger på Sonys Playstation-univers og dermed har ret mange ressourcer i ryggen. Nogle af de allerstørste spilhuse støtter op. Der er en bred vifte af gode titler på markedet allerede og endnu flere er annonceret.

    Den lave økonomiske indgangsbarriere gør, at enhver med en PS4 for mindre end 4.000 kr. kan lege med på en fuldstændig flydende VR-oplevelse og at nytilkommere for under 7.500 kr. kan være med på samme bølge fra start. Det er en væsentlig reduktion i forhold til de to primære konkurrenter hos HTC og Oculus.

    PS VR er måske ikke teknisk på samme højde som især HTC Vive, men som et første-generations legetøj, kommer det ret tæt på alligevel. Set i betragtning af, at alle disse VR-enheder, vi ser ramme markedet netop, ér første generation, så er det imponerende så langt fremme teknologien er allerede. Sony PlayStation VR virker som et godt sted at starte for folk, der vil smage på VR-verdenen og prisen taget i betragtning må vi give produktet en anbefaling med på vejen. Den sætter ikke barren for VR, men den leverer varen til en overkommelig pris.


    Pris og forhandler:


    Playstation Store
    Moderate hardwarekrav
    God kvalitet & fin komfort
    Fornuftig tracking af headset
    Pris


    Opløsning
    Tracking af Move controllere
    Begrænset bevægelsesområde
    Headset kan bevæge sig lidt under hurtige bevægelser





    Flere anmeldelser

    Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

    01 Mar 2024 |

    Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

    23 Feb 2024 |

    Test: Sony A95L (QD-OLED)

    21 Dec 2023 |

    Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

    07 Sep 2023 |