Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: BenQ XL2420T - FlatpanelsDK

Test: BenQ XL2420T

|


BenQ XL2420T test

BenQ har lanceret mange gamer-skærme gennem tiden og den seneste tilføjelse er den nye XL2420T med 120 Hz, der samtidig erstatter sidste års XL2410T-model. XL2420T er baseret på et hurtigt TN-panel og to Counter-Strike-spillere har været involveret i udviklingen af skærmen.

Men er XL2420T en værdig efterfølger til XL2410T? Har BenQ formået at forbedre spilydelsen? Og kan TN-panelet overbevise os om? Det undersøger FlatpanelsDK nærmere i denne test.

Bemærk: Der er kommet en opdatering af XL2420T skærmen, så den nu har 144 Hz og flimmerfri bagbelysning. Vi har en test af den opdaterede 144 Hz skærm her.

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online.

This review in English: BenQ XL2420T review


Størrelse:24" Wide
Opløsning:1920x1080
Responstid:2 ms (g2g)
Kontrastforhold:1000:1
Lysstyrke:350 cd/m2
Farveunderstøttelse:16.7 millioner farver
Signal processering: 6-bit+FRC
Betragtningsvinkler (H/V):170/160
Dot pitch:0,276
Paneltype:120 Hz TN-panel
Vægmontering:
Størrelse (HxBxD:51.7cm x 57.1cm x 15.0cm (med fod)
Vægt: 6.1 Kg
Indbyggede højttalere
Ergonomi
Tilt
Drejefod
Højde
Pivot
Indgange
VGA
DVI
DisplayPort
Audio (type) (til hovedtelefon)
S-video
Komposit
Komponent
HDMI
Andet


Pris og forhandler:


De første indtryk

BenQ følger trenden på markedet og har pakket deres nyeste XL2420T-skærm i en ramme af matsort plastik. Skærmen ser forholdsvis allmindelig og anonym ud, men vi er blot glade for at undgå den blanksorte overflade, der kan være kilde til refleksioner.

BenQ XL2420T test
BenQ XL2420T test


Foden er fremstillet af plastik, men har et metallag indeni, som sikrer skærmen stabilitet. Skærmen føles lidt billig, men foden er fleksibel og tillader justering i højden samt tilt, dreje og pivot-justering. Det er sjældent, at man ser så omfattende justeringsmuligheder på spilskærme, så ros til BenQ på dette punkt.

BenQ XL2420T test
BenQ XL2420T test


Indgangstik er placeret på bagsiden. Her fandt vi 1 D-SUB (VGA), 1 DVI, 2 HDMI, 1 DisplayPort og en 3-ports USB-hub. Det giver mulighed for at tilslutte en PC, såvel som Blu-ray-afspillere og spilkonsoller.

BenQ XL2420T test
BenQ XL2420T test


BenQ har også vedlagt en lille USB-enhed (ses på første billede til højre, nede på foden). USB-enheden har tre knapper og en scroller. Idéen er, at man hurtigt kan skifte imellem forskellige farveprofiler. Det kigger vi nærmere på i spilafsnittet.

I menuerne følgende billedindstillingsmuligheder tilgængelige: Brightness, contrast, sharpness, gamma, color temperature, hue, saturation, black equalizer, AMA and instant mode.

Du kan også vælge mellem disse farprofiler: Standard, film, foto, sRGB, Eco, FPS1, FPS1, RTS og Gamer1, 2 & 3.

Strømforbrug

Sammenlign strømforbruget på tværs af fladskærme vha. vores nye interaktive applet her: Sammenlign strømforbrug på fladskærme

Du kan se vores strømmålinger på BenQ XL2420T nedenfor.

Standby0.2 W0.2 W
PC28.1 W17.8 W


Efter kalibrering blev strømforbruget målt til 17.8W, hvilket er på niveau, eller lidt lavere, end mange andre kant-led-baseret 24-tommer skærme. Vi anmeldte senest Philips 24" Blade 2, der trak 25W efter kalibrering.

Forud for testen

Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning. Grafikkortet er et Geforce GTX260.

Skærmen vil blive testet og vurderet ud fra monitorTest her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.

Billedkvalitet på BenQ XL2420T

Skærmens billedkvalitet i Standard-profilen (kaldet FPS1) uden Eco-funktionen er målt herunder.

BenQ XL2420T test


For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:

Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).

  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.
  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.
  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.
  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.
  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.

  • Skærmens standardindstillinger er - som forventet - ikke særlig præcise. XL2420T skubber til gamma-kurven, hvilket i praksis betyder, at de lyse farver bliver for lyse og de mørke farver bliver for mørke. Gamere foretrækker ofte denne farvesammensætning, og det ved spiludviklerne, så de tilpasser deres spil derefter. Med andre ord er der ingen grund til at skærmen også gør det. I så fald får man en dobbelteffekt.

    Som vist på grafen, så er der synlige farveafvigelser, og lysstyrken er ret høj på 290 cd/m2. Farvetemperaturen er en anelse for lav, hvilket er ret usædvanligt på gamerskærme. Den for lave farvetemperatur gør, at billederne vises en tand for rødlige og varme – på spilskærme plejer det ofte at være modsat.

    Vi gik videre og tog en ny måling i skærmens sRGB-profil.

    BenQ XL2420T test


    sRGB-profilen er meget lig Standard-profilen. Farveafvigelser er stadig til stede, og billedet er stadig forholdsvis lyst. Dette er bestemt ikke en ægte sRGB-profil, som vi kender dem fra f.eks. IPS-skærme i dag.

    Vi gik videre til at kalibrere skærmen med de billedindstillinger, som BenQ har stillet til rådighed i menuen. Her ses resultatet.

    BenQ XL2420T test


    Det lykkedes os at forbedre farvenøjagtigheden efter kalibrering, og resultatet er meget tilfredsstillende. Vi anvender en ICC-profil i forbindelse med kalibrering, hvilket naturligvis hjælper os i målet mod præcise farver, men XL2420T kan bestemt levere bedre farvegengivelse end de forudindstillede profiler tilbyder.

    Vi har nået de fleste af vores målværdier, herunder 2,2 gamma og 6500 Kelvin farvetemperatur. Med andre ord; meget præcis farvegengivelse, hvor skærmen ikke tilføjer alle mulige effekter i billedet. Nu ser vi spillene, som spilskaberne ønskede at de skulle se ud.

    Herunder ses vores kalibrerede indstillinger.


    Farveprofil:Standard
    Lysstyrke28
    Kontrast50
    Skarphed:5
    GammaGamma 2
    Farvetemperatur:Bruger
    R 97
    G 94
    B 98
    AMA Til
    Instant Mode Til


    Bemærk: Hvis du spiller spil i meget oplyste lokaler, bør du muligvis justere lysstyrken en smule op.

    Vi gik videre til at undersøge farvenuanceringen. Desværre er det ikke en af skærmens stærke sider. Vi oplevede synlige ”bånd” i vores tests med farvegradienter, som i praksis kan betyde, at farveovergange opdeles og ikke alle farver skelnes korrekt. Forgængeren XL2410T klarede sig faktisk bedre på dette punkt. Samtidig må vi dog sige, at det absolut ikke er ualmindeligt på gamerskærme. Farvenuanceringen er sjældent på niveau med bedre IPS-skærme.

    BenQ XL2420T har en række skærmformater, som kan vælges fra menuen. Hvis du foretrækker at køre spil i en lavere opløsning, kan du enten forstørre billedet til at fylde hele skærmen eller vælge at køre 1:1 pixelmapping med sorte bjælker omkring billedet. Skærmen har en opløsning på 1920x1080 pixels, så derfor bør du sigte mod at kunne afvikle alle spil i den opløsning. 1920x1080 er det samme som Full HD, og er ikke en særlig høj opløsning for en 24-tommer skærm, men det harmonerer med ønsket om at gøre skærmen til en multimedia-model. Opløsningen tillader nemlig også perfekt gengivelse af signaler fra en spilkonsol eller en Blu-ray-afspillere, der kan tilsluttes via HDMI-indgangen.

    Nedenfor har vi målt sortniveauet, lysstyrke og angivet kontrastforholdet

    Sortniveau 0.4 cd/m20.18 cd/m2
    Lysstyrke 290 cd/m2119 cd/m2
    Kontrastforhold725:1661:1
    Kontrastforhold +/- 50


    Efter kalibrering blev sortniveauet målt til 0,18 cd/m2, hvilket faktisk er højere (lavere er bedre) end på forgængeren XL2410T. Sort ser synligt gråligt ud i et svagt oplyst lokale, og LCD-skærme fortsætter med at have vanskeligheder på dette område. På den anden side, må vi dog også sige, at XL2420T ligger på niveau med de fleste typiske gamerskærme fra konkurrenterne, og resultatet skal naturligvis ses i lys af det faktum.

    Shadow detail er fair, og vi var i stand til at skelne næsten alle detaljer i de mørke områder af billederne på skærmen efter kalibrering.

    Vi rundede af med at undersøge XL2420T i et helt mørkelagt rum for at kontrollere om skærmen har tendens til ujævn fordeling af lyset (ofte kaldet clouding og backlight bleeding).

    BenQ XL2420T test
    BenQ XL2420T test


    Vores XL2420T-eksemplar havde ingen kritiske problemer med ujævn lysfordeling. Der slipper en smule lys igennem helt i bunden, men vi bemærkede det aldrig i forbindelse med film eller spil. Super.

    Responstid og spil

    BenQ XL2420T anvender et 120 Hz-panel. 120 Hz-paneler er ikke ligefrem nye, men findes stadig kun i dedikerede gamerskærme. For at reducere slør på bevægelse har BenQ også integreret et Overdrive-system, kaldet AMA. Dette har til hensigt at få de små pixels til at dreje i position hurtigere, mens 120 Hz-systemet har til hensigt at vise 120 billeder per sekund (modsat 60 billeder på sekund på normale skærme).

    120 Hz-paneler er generelt fantastiske til hurtige spil. Det ved vi fra erfaring, og de fleste gamere vil også være enige i, at en 120 Hz-skærm mere eller mindre er det eneste rigtige valg, hvis man engagerer sig i de mest krævende spil. Men 120 Hz-paneler er heller ikke perfekte, og XL2420T beviser det. Niveauet af sløring af lavt, men vi oplevede en synlig grad af overdrive slør (glorier omkring bevægende objekter), som også var synlige i visse spilsekvenser. Det er ikke et kritisk problem, men det trænede øje vil bemærke det.

    Overdrive sløret forårsages af AMA-systemet, der ikke er helt præcis, men desværre har BenQ ikke givet os mulighed for at justere systemet i niveauer. Der er kun Til og Fra-indstillinger. Når AMA er slået til, er overdrive sløring synligt fra tid til anden. Når AMA er slået fra bliver traditionelt slør på bevægelse øget.

    Vi ser ofte overdrive slør på gaming-skærme, så XL2420T er absolut ikke alene, men vi havde håbet på, at BenQ havde taget en mere minutiøs tilgang til XL2420T, der beskrives som den ultimative gamerskærm. Samtidig er det naturligvis også nødvendigt at sætte tingene i perspektiv, og XL2420T er overordnet en solid gamerskærm, der slår mange af de tidlige 120 Hz-modeller. 120 Hz-panelet har naturligvis alle de iboende karakteristika, der giver en flydende og behagelig spiloplevelse. Overdrive sløret trækker blot ydelsen en smule ned.

    3D-ydelsen er acceptabel og niveauet af crosstalk er lavere end på de fleste 3D-skærme i dag. Vi oplevede dog stadig tendens til crosstalk, specielt i scener med høj kontrast, og det vil være en overdrivelse at kalde oplevelsen optimal. Niveauet af crosstalk på XL2420T – og alle andre 3D PC-skærme i dag – er for højt. Vi håber stadig på, at monitorproducenterne snart rykker videre til hurtigere skærmteknologier såsom OLED, før vi fuldt ud kan omfavne 3D-teknologien i spilverdenen. 3D-enheden er i øvrigt indbygget. BenQ XL2420T understøtter også Nvidia Vision 2.

    Endlige er der BenQs ”Remote Control” USB-enhed. Vi nævnte den kort i indledningen. Den er designet til at kunne skifte mellem de tre FPS-farveprofiler. Desværre går skærmen i sort i et kort øjeblik, når man skifter profil, hvilket gør den uegnet til brug i spil. Jeg kan ikke se fidusen ved det.

    Vi oplevede ikke nogen problemer med input lag, hvilket BenQ fortjener stor ros for.

    Betragtningsvinkler

    Betragtningsvinklerne er ikke imponerende, og er på niveau med de fleste billige LCD-skærme. TN-panelet i XL2420T kæmper især med de lodrette vinkler. Billedet ser acceptabelt ud fra vandrette vinkler, men farveudvaskning kan dog ikke undgås.

    BenQ XL2420T test
    BenQ XL2420T test


    BenQ XL2420T test
    BenQ XL2420T test


    Sort bliver også betydeligt mere gråligt fra yderlige vinkler. Det ses herunder. Det er et problem på alle LCD-skærme i dag.

    BenQ XL2420T test
    BenQ XL2420T test


    Konklusion

    BenQ XL2420T er en gamerskærm og efterfølgeren til den forrige XL2410T. Denne gang har BenQ inkluderet en fjernstyringsmodul, der kan skifte imellem farveprofiler og er desuden kompatibel med Nvidia 3D Vision 2. Desværre er fjernbetjeningsmodulet ikke hurtig nok til at være brugbart. Ergonomien er derimod i top. Brugere kan justere skærmen vha. højde, vippe, dreje og pivot-indstillinger.

    BenQ XL2420T er centreret omkring spilydelsen, og 120 Hz-panelet er lige så hurtigt, som andre 120 Hz-skærme på markedet i dag. 120 Hz er ekstremt velegnet til FPS eller bilspil, da gengivelsen af hurtige scener er silkeblød, og 120 Hz skærme er således utvivlsomt 60 Hz-skærme overlegne. Men spil handler ikke kun om hastighed. Farvegengivelsen er også vigtigt, og her er XL2420T ikke helt overbevisende. Vi bemærkede lidt farve-”banding” og farverne er heller ikke særlig præcise. To Counter-Strike-spillere har angiveligt været involveret i udviklingen, hvilket med andre ord blot betyder, at der er lavet to farveprofiler i skærme. De er dog heller ikke særlig præcise, og selvom vi godt ved, at mange gamere foretrækker lidt overmættede farver, så bør det være spiludviklerne, der skal tilpasse i forhold til dette – ikke skærmen. En skærms opgave er blot at gengive de farver, som spiludviklerne og filmproducenterne vil have frem. XL2420T havde desværre også lidt problemer med overdrive-slør, som var synligt i visse sekvenser af spil. Input lag var på den anden side meget tæt på nul, hvilket er vigtigt i spilbrug.

    Alt taget i betragtning så er BenQ XL2420T en ægte gamerskærm. De fleste gamere vil ikke notere sig de upræcise farver. Hastighed er vigtigst. Og XL2420T leverer præcis dét, med 120 Hz, et lavt niveau af input lag og meget flydende billeder. Vi oplevede et par mindre irritationsmomenter og overordnet mener jeg ikke, at XL2420T nødvendigvis er en bedre skærm end XL2410T, som den erstatter, men XL2420T bør stadig betragtes som en af de topydende gamerskærme i dag.

    Bemærk: Der er kommet en opdatering af XL2420T skærmen, så den nu har 144 Hz og flimmerfri bagbelysning. Vi har en test af den opdaterede 144 Hz skærm her.

    Pris og forhandler:




    120 Hz panel
    Lavt input lag
    Ergonomi
    Ingen synlig clouding


    Farvepræcision
    Sortniveau
    Smule overdrive slør
    Synlig 3D crosstalk
    Betragtningsvinkler




    BenQ XL2420T debat

    Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: BenQ XL2420T debat

    Flere anmeldelser

    Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

    01 Mar 2024 |

    Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

    23 Feb 2024 |

    Test: Sony A95L (QD-OLED)

    21 Dec 2023 |

    Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

    07 Sep 2023 |