Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Philips Cinema 21:9 (56PFL9954) - FlatpanelsDK

Test: Philips Cinema 21:9 (56PFL9954)

|


Indledning


Philips kalder det deres største nyhed gennem mange år og Cinema 21:9 skærmen er også et interessant stykke nytænkning. Man har for første gang nogensinde taget formatet, som biograffilm benytter, og bygget det ind i en fladskærm. Det har udmøntet sig i et 56 tommer Tv med navnet Cinema 21:9, der ligner en oplagt kompagnon til hjemmebiografen, såfremt man ikke ønsker en projektorløsning.

FlatpanelsDK har taget Philips Cinema 21:9 ind til en dybdegående test, hvor vi dels kigger på det nye 21:9 format, dels kigger på selve skærmen og dens billedkvalitet. Philips Cinema 21:9 går også under modelnavnet 56PFL9954.

Panelstørrelse:56" widescreen (LCD)
Opløsning:2560x1080
Responstid:1 ms
Kontrastforhold:80.000:1 (dynamisk)
Lysstyrke:500 cd/m2
Farveunderstøttelse:16,7 millioner
Signal processering: 8 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V):176/176
Dotpitch:-
Panelnummer (Type):LCD (Sharp)
Strømforbrug:281W (typisk)
Vægmontering:
Drejefod:
Størrelse (HxBxD): 69.1cm x 141.8cm x 10.5cm (uden fod)
Vægt37,4 kg (inkl. fod)
Indbyggede højttalere:
Inputformater: 480p/i, 576p/i, 720p, 1080i & 1080p (50, 60 & 24p)
1:1 pixelmapping:
Indgange
• VGA
• DVI (kan dog konverteres gennem HDMI)
• Audio (type) (Audio in/out)
• SCART (2 indgange)
• S-video
• Komposit
• Komponent
• HDMI (5 indgange)
• Andet
Udgange
• Audio (type) (1 udgang)
• SCART
• S/PDIF (optisk)
Tunere
• Analog
• DVB-T
• DVB-T (MPEG4)
• DVB-C
• DVB-C (MPEG4)
• DVB-S
• DVB-S (MPEG4)
• Andet
Garanti:
Pixelgaranti:
Diverse:Manual på dansk


Pris og forhandler:



De første indtryk


Det er vist ingen overraskelse, at Philips Cinema 21:9 er meget bred – langt bredere end en almindelig widescreen skærm. På trods af sine 56 tommer virker den derfor ikke voldsom stor.

Philips Cinema 21:9
Philips Cinema 21:9


Jeg har herunder taget et billede af 56 tommeren Philips Cinema 21:9 ved siden af et 50” Samsung B850.

Philips Cinema 21:9
Philips Cinema 21:9


Skærmen har bløde, afrundede kanter, som på mange af Philips nye Tv.

Philips Cinema 21:9
Philips Cinema 21:9


Højttalerne er integreret i bunden og midtfor sidder en aflang og diskret lysdiode.

Philips Cinema 21:9
Philips Cinema 21:9


Foden er flad og diskret, men giver et fint grundlag. Den tillader også, at man drejer skærmen.

Philips Cinema 21:9


De fleste indgange sidder på skærmens bagside, men peger desværre ud mod bagvæggen. Det betyder, at stikkene peger ud mod bagvæggen, når skærmen vægmonteres. Bruger man det medfølgende vægbeslag, betyder det dog ingenting. Vægbeslaget er i øvrigt ganske smart, da man kan ”slide” skærmen i den, for at sikre, at Tv’et altid hænger lige.

Der sidder herudover nogle indgange på skærmens side. Blandt andet den 5. HDMI indgang (4 på bagsiden). Her sidder også USB indgangen.

Philips Cinema 21:9
Philips Cinema 21:9


Man har naturligvis også fået plads til Ambilight på Philips Cinema 21:9. Ambilight oplyser bagvæggen på tre sider af skærmen.

Forud for testen:


Tv signalet er gennem testen digitalt parabol-Tv (DVB-S) fra Canal Digital, hvor vi også tester med Canal Digitals udvalg af HDTV kanaler, samt analogt og digitalt antenne-Tv (DVB-T) med de frit tilgængelige kanaler.

Der testes blandt andet med DVE disken og Peter Finzels test DVD, og ligeledes testes skærmen naturligvis i praksis ved både DVD, PC og Tv brug.

Skærmen vil også blive testet og vurderet ud fra monitorTest her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer.

Sony PlayStation 3 benyttes som Blu-Ray afspiller.

Funktionalitet


Fjernbetjeningen er i mine øjne nydelig. Det er en fryd endelig at se en fjernbetjening, hvor der er lagt ånd og sjæl i, nu hvor jeg senest har måttet døje med makværket på Samsungs og Panasonics plasma-Tv.
Fjernbetjeningen føles eksklusiv og passer godt til Tv’ets generelle stil. Kanalknapperne sidder en anelse lavt og ”source” knappen ligeledes, men det kan tilgives, når man sidder med fjernbetjeningen i hånden.

Philips Cinema 21:9


Jeg læste på et tidspunkt om fjernbetjeninger fra en brand-eksperts (Martin Lindstrom) syn. En af grundene til at vi opfatter en fjernbetjening som kvalitet er – ud over materialet i sig selv – fjernbetjeningens vægt. Det har B&O forstået og det har Philips også forstået på Cinema 21:9. Fjernbetjeningen vejer nemlig i sig selv en del – og det oversættes direkte til god kvalitet herfra FlatpanelsDK redaktionen.

Skærmen har en lang række indstillingsmuligheder i menuen. Disse omfatter: profil (personlig, livagtig, standard, biograf, spil og energibesparende), kontrast, lys, farve, farvenuance, skarphed, støjreduktion, farvetone, 5-trins GRB (rød, grøn, blå), samt et Perfect pixel HD system, der omfatter følgende: HD Natural Motion, 200 Hz Clear LCD, avanceret skarphed, dynamisk kontrast, dynamisk baggrundslys, mpeg artefakt-reduktion og farveforbedring. Endeligt er der en lyssensor, som kan kontrollere lyset på skærmens LCD panel i forhold til lyset i omgivelserne.

Skærmen har også adgang til internettet gennem Philips NET Tv. Her får man adgang til YouTube, vejret, digitale radiostationer, myalbum.com samt mere. Alle elementerne kan tilgås fra en separat side, men jeg har samme klager som jeg havde på Samsung, Sony og Panasonics Internetsystemer. Internetdelen føles ikke rigtig integreret. Man skal hen til en separat skærm for at få adgang, i stedet for blot at kunne få løbende nyheder og f.eks. aktiekurser rullet over skærmen.

Philips Cinema 21:9


Og jo, NET Tv fungerer da ganske godt og det er også f.eks. underholdende små spil til de mindste. Jeg synes blot ikke funktionaliteten er virkelig nødvendig og personligt ville det ikke tælle opad for mig, at et Tv havde netop dette. Hvert fald ikke i den afskygning det findes i nu på de forskellige Tv.

Mere fængslende synes jeg imidlertid muligheden for at streame musik, film og billeder gennem DLNA, der også er indbygget i Philips Cinema 21:9.

DLNA tilgås gennem skærmens ”home” knap, der generelt bringer al funktionalitet frem på skærmen. DLNA er helt afgjort optimeret til musik og billeder, for videodelen fungerer under al kritik. Jeg forsøgte med DivX / Xvid filer og selvom Tv’et understøtter disse, kan man ikke holde ud at se det. Dels er billedkvaliteten kornet og opdelt i blokke, dels er billede og lyd helt ude af synkronisering. Det gør bedre på flere andre formater, men fælles gælder problemet med lyden og så fremkommer der generelt alt for mange små fejl og artefakter i billedet.

Musik og billeder fungerer fint med DLNA på Philips Cinema 21:9.

Effektforbrug


Det er meningen, at det vil være fast kutyme fremover at måle effektforbruget. Vi vil også snart lave en sammenlignings applet, hvor man kan holde skærme op mod hinanden. Det kræver dog endnu lidt flere målinger på forskellige skærm.

Målingerne på Philips Cinema 21:9 ses herunder:

Out-of-Box (gns)Efter kalibrering (gns)
Standbyforbrug0,0 W0,0 W
Almindelig Tv brug (gns.)296 W160 W
HDTV visning (gns.)296 W160 W



Jeg var i stand til at sænke effektforbruget på Cinema 21:9 markant efter kalibrering, hvor dels de mange dynamiske kredsløb, dels en sænket lysstyrke bidrager til reduceringen.
Stand-by forbruget på Philips Cinema 21:9 blev målt til 0,0 W af mit Spar-o-Meter - det er første gang jeg nogensinde har målt et så lavt stand-by forbrug på et Tv.

Bemærk, at skærmen benytter mindre strøm efter en kalibrering. Dette er et generelt træk for fladskærme, fordi der efter kalibrering typisk er skruet ned for wauw-effekten, blandt andet med en lavere lysstyrke som resultat.

Billedkvalitet


Jeg har taget en indledende måling af skærmens billedkvalitet herunder på den profil der kaldes ”Standard”.

Philips Cinema 21:9



For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:

Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).

  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.
  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.
  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.
  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.
  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.

    Philips Cinema 21:9 er ikke god i sine standardindstillinger. Der er tilføjet et utal af forskellige teknologier, som alle ønsker at påvirke billedet. Herudover er der tilføjet en ret massiv mængde skarphed i billedet, så billedet virker overskarpt og fnidret.

    Min måling ovenfor viser også, at farvegengivelsen afviger og både gamma og farvetemperatur er ret langt fra målet. Grafen foreslår, at gamma ligger lige omkring 2.8, hvilket er ret langt fra vores mål på 2.2. Kigger man over hele spektret i stedet for kun på gennemsnittet, går gamma fra omkring 2.7 til 3.0 fra de lyse nuancer til de mørke.
    Lysstyrken på skærmen er også meget høj og det er bestemt ikke egnet til f.eks. hjemmebiografen.
    Læs mere om hvad ting som kunstig skarphed, farvetemperatur og gamma har af betydning for billedkvaliteten i praksis i vores artikel her: Hvordan ser det forkerte billede ud?

    Jeg tog nu udgangspunkt i profilen kaldet Biograf og deaktiverede en lang række af Philips billedkredsløb. Jeg tog nu en ny måling:

    Philips Cinema 21:9



    Som du kan se på grafen oven for, er der ret markante forbedringer at hente på Philips Cinema 21:9. Der er dog stadig afvigelser, specielt for gamma, som betyder, at lysbalancen i billedet ikke er helt spot-on. Gamma stiger konstant fra omkring 2.6 til 2.4 fra de lyse til de mørke nuancer. Vi sigter efter 2.2 for hele forløbet fra de lyse til de mørke nuancer.
    Billedkvaliteten er dog forbedret markant – ikke mindst i lyset af, at jeg også har slået mange af de dynamiske kredsløb fra, som ikke indgår og illustreres i vores målinger, da de har løbende effekter på billedet.

    Philips Cinema 21:9


    Målingerne efter kalibrering:


    Efter kalibrering
    Profil:Personlig
    Kontrast:57
    Lys:62
    Farve:50
    Skarphed:0
    Støjreduktion:Fra
    Farvetone:Sædvanlig
    HD Natural MotionTil / Fra
    200 Hz Clear LCDTil / Fra
    Avanceret skarphedfra
    Dynamisk kontrastFra
    Dynamisk baggrundslysFra
    MPEG-artefakt reduktionFra
    FarveforbedringFra
    LyssensorFra
    RGB:Sædvanlig
    • White point red123
    • White point green100
    • White point blue69
    • Red black level offset10
    • Green black level offset8


    Bemærk, at jeg har slået langt størstedelen af skærmens kredsløb og dynamiske kredsløb fra. De bidrager negativt til billedkvaliteten. Jeg har taget udgangspunkt i profilen kaldet Biograf, men når man begynder at individualisere, så skifter man automatisk over til den kaldet ”Personlig”.
    Jeg har blandt andet rettet på lys og kontrast, dels for at sænke den høje lysstyrke på skærmen, dels for at korrigere gamma og få bedre shadow detail og generel lysbalance i billedet.

    Philips Cinema 21:9


    Den indstilling der kaldes lys styrer gamma på Cinema 21:9 og jeg tog derfor fat i denne for at sænke gamma. Ved at hæve indstillingen ”Lys” kan man nedbringe gamma mod vores mål på 2.2, og derved forbedre balancen i billedet, forbedre farverne, forbedre shadow detail osv.
    Man kommer dog til et kompromis med denne indstilling, ”Lys”. Jeg vil gerne hæve den over punktet i min tabel ovenfor, for at sænke gamma yderligere, men så går jeg på kompromis med gengivelsen af sort, som forværres ret markant. Hvis jeg hævede lys yderligere, så se dog herunder, hvilken overbevisende gengivelse jeg kunne nå mht. farver:

    Philips Cinema 21:9


    Omvendt blev sort og mørkegrå dog ret udvasket, så jeg vil ikke anbefale, at man hæver indstillingen ”Lys” over de 60-62. Philips Cinema 21:9 har dog et kæmpe potentiale og en professionel kalibrering, der også tager udgangspunkt i service menuen (det gjorde jeg ikke), kan med stor sandsynlighed gavne ret markant.

    Der har været megen debat omkring Philips Cinema 21:9 – eller 2.39:1 som formatet også kaldes af Philips - og dens billedformater, primært om den kan gengive et 16:9 og 4:3 signal korrekt uden at strække billederne helt ud til skærmens kanter. De fleste film laves i dag i formater der ligger meget tæt på 21:9 formatet, som Philips Cinema 21:9 er bygget op omkring, men der findes stadig gamle klassikere som ikke benytter formatet.

    Jeg har taget et billede af skærmens forskellige formatmuligheder herunder. De kaldes henholdsvis Auto-format, super-zoom, 16:9, Filmformat 16:9, Cinema 21:9, Cinema 21:9 undertekst og ikke skalérbart.

    Philips Cinema 21:9


    Lad os give en kort gennemgang af formaterne:
    Auto-format strækker billedet, så det fylder hele LCD panelet.
    Super-zoom gør næsten det samme, men strækker ikke billedet horisontalt såfremt der skulle være en anelse sort bjælker i top og bund (man producerer og visse film og visse filmscener i formater bredere end 21:9).
    16:9 beholder billedet i 16:9 format, så normale widescreen udsendelser ser korrekte ud. 16:9 formatet har imidlertid en anelse overscan.
    Filmformat 16:9 skalerer 16:9 billeder, så de passer i højden af skærmen.
    Cinema 21:9 strækker billedet til hele skærmen og har lidt overscan.
    Cinema 21:9 undertekst fylder skærmen ud til toppen, men efterlader en sort bjælke i bunden (her hvor undertekster normalt er placeret).
    Ikke skalerbart holder billeder i det rigtige format, og bør foretrækkes også til 16:9 udsendelser. Ikke skalerbart kan også benytter til f.eks. 4:3 udsendelser. Formatet har ikke overscan.

    Philips Cinema 21:9


    Philips talte i forbindelse med den første præsentation af Philips Cinema 21:9 om, hvordan man ville være i stand til at flytte underteksterne op i billedet, da undertekster ofte er placeret under billedet i den sorte bjælke. Philips Cinema 21:9 er ikke i stand til selv at gøre det selv, men tilkøber man Philips topmodel indenfor Blu-Ray afspillere (BDP9100), kan dette lade sig gøre – og det er næsten et must sammen med Philips Cinema 21:9.

    Hvilket format man ønsker at benytte, kommer meget an på hvad man ser. Ser man traditionelt Tv, vil man opleve, at man skal skifte lidt rundt og ”Ikke skalerbar” er heller ikke optimalt til hverken 16:9 eller 4:3, da der kan forekomme lidt sorte bjælker i top og bund. Er man ligeglad med om selv 16:9 udsendelser strækkes, kan man anvende auto-format formatet. Ser man derimod Blu-Ray i det ekstra brede format, så er ”Ikke skalerbart” eller et af de formater der fylder skærmen ud, oplagt.

    Philips Cinema 21:9


    Kvaliteten af HD kanaler er flot, og den ekstra brede 21:9 format bidrager bestemt til oplevelsen. Cinema 21:9 er oplagt til hjemmebiografen, hvis man er filmelsker, da størstedelen af nye spillefilm er optaget i dette brede format.
    Det brede 21:9 format gavner også og en bedre illusion, når man ser filmen. Der er færre forstyrrende elementer og billedet strækkes ikke unødvendigt, ligesom man ikke går glip af noget af billedet, som man gør på en traditionel widescreen skærm, der med biograffilm vil havde sorte bjælker i top og bund (bemærk at nogle af mine billedeksempler dog strækkes i bredden).

    Detaljegraden er høj (efter kalibrering) og Philips Cinema 21:9 har ikke udbredte problemer med slør – selv uden teknologier som HD Natural Motion og 200 Hz. Motion resolution – opløsningen på bevægende billeder på skærmen – er ikke lige så høj som på de hurtigste plasma-Tv, og skærmen mister da også noget af den fine detaljering ved bevægelse, men Philips Cinema 21:9 klarer opgaven bedre end f.eks. sine konkurrenter hos Sony og Samsung.

    Skærmen håndterer også 1080p24 signaler.

    Philips Cinema 21:9


    Responstiden på Cinema 21:9 forværres faktisk såfremt man slår nogle af de mange støjreducerende kredsløb fra på Cinema 21:9. HD Natural Motion og 200 Hz kan imidlertid bidrage til gengivelsen af DVD og almindeligt Tv, men bør slås fra på Blu-Ray.
    HD Natural Motion giver billedet et mere flydende udtryk, men det er stadig ikke perfekt og der opstår ind i mellem nogle regnefejl, som betyder, at der opstår artefakter (støj, underlige objekter osv.) i billedet. HD Natural Motion tilføjer desuden en ret betydelig mængde input lag, som med stor sandsynlighed vil genere dem, der benytter deres Tv sammen med f.eks. en PlayStation 3 eller Xbox360. Til konsolspil anbefales det derfor at slå HD Natural Motion fra.

    Philips Cinema 21:9 er nok ikke den oplagte kompagnon til almindelig Tv udsendelser, men lad os alligevel kigge lidt på SD kvaliteten på Cinema 21:9. SD er nemlig ganske overbevisende. Formaterne på Cinema 21:9 kan dog betyde, at man må sidde og skifte lidt frem og tilbage mellem de forskellige formater. Der findes ikke et samlet format-valg på Cinema 21:9, som holder billedet tro mod dets oprindelige dimensioner og stadig fylder LCD panelet ud horisontalt – hvert fald ikke for alle kanaler og alle programmer, som det ser ud pt.

    Samlet set bidrager de ret præcise farver, som jeg opnåede efter kalibrering også til det endelige resultat. Farverne er ikke 100 % naturlige, men der en flot nuancering i farverne, på f.eks. en flydende gradient (overgang) fra rød til sort. Det bidrager til detaljegraden (den ægte skarphed) i billedet.

    Philips Cinema 21:9


    Jeg savner en anelse dybde i billedet. Jeg fornemmer, at sort ikke er helt på højde med de bedste LCD-TV og plasma-Tv i dag. Jeg har målt gengivelsen af sort herunder:

    Out-of-BoxEfter kalibrering
    Sortniveau0,25 cd/m20,11 cd/m2
    Brightness (lysstyrke)356 cd/m2122 cd/m2
    Kontrastforhold1424:11109:1
    Kontrastforhold angivet med en usikkerhed på +/- 50


    Gengivelsen af sort imponerer mig ikke. Jeg havde håbet på et bedre resultat med Cinema 21:9. Efter kalibrering måler jeg gengivelsen af sort til 0,11 cd/m2. Til sammenligning ligger mange af de nye LCD-TV og plasma-Tv i dag på omkring 0,03-0,06 cd/m2, hvilket er en ret synlig forskel i praksis.
    Jeg kunne godt få sort gengivet lavere, men så mistede jeg shadow detail og gamma blev forøget, hvilket ikke var ønskværdigt.

    Philips Cinema 21:9


    Lige så vigtigt som gengivelsen af sort, er shadow detail, som fortæller hvor god skærmen er til at skelne de meget tætliggende mørkegrå nuancer fra hinanden. Før kalibrering klarer Philips Cinema ikke opgaven særlig overbevisende, men efter kalibrering, gengives shadow detail faktisk tæt ved perfektion. Jeg kan skelne alle de tætliggende mørkegrå nuancer, hvilket gør at f.eks. mørke filmscener, gengives flot og detaljerigt.

    Jeg savner dog stadig, at sort er noget dybere – specielt da Cinema 21:9 primært er en biograf skærm, som må antages at blive anvendt i hjemmebiografen.

    Philips Cinema 21:9


    LCD paneler har traditionelt set haft store problemer med det man kalder clouding eller backlight bleeding eller det vi her på Flatpanels.dk gennem lang tid har benævnt inhomogen baggrundsbelysning. Jeg har derfor taget et billede af Philips Cinema 21:9 i et helt mørkt rum herunder, for at undersøge og der slipper lys igennem i f.eks. hjørnerne af LCD panelet.

    Philips Cinema 21:9


    Der er ingen udbredte problemer på Cinema 21:9.

    PC og mediecenter tilslutning


    Jeg kunne ikke umiddelbart få sendt skærmes reelle opløsning på 2560x1080 pixels over et DVI->HDMI stik: Jeg kunne dog sende et 1920x1080 signal til Philips Cinema 21:9 og indstille skærmen til ”Ikke skalerbart”, hvilket resulterer i at man får 1:1 pixelmapping, men dog med sorte bjælker i hver side.

    Betragtningsvinkler


    Betragtningsvinklerne er som på flere andre Philips Tv, hvilket egentlig giver mig anledning til at tro, at det er et Sharp LCD panel, der er indbygget i skærmen, som det tidligere har været tilfældet med Philips topmodeller.

    Farverne bliver en anelse pastelagtige fra siderne og kontrasten falder en del som er synligt ved at sort bliver noget mere grålig. Jeg har taget billeder af betragtningsvinklerne herunder:

    Philips Cinema 21:9


    Philips Cinema 21:9



    Lyden


    Lyden er god i Philips Cinema 21:9 og det er en fornøjelse i denne tid hvor vi går med tyndere skærme, med stadig dårligere indbyggede højttalere. Der sidder også en bas på bagsiden af skærmen, som tilføjer dybden i lydbilledet.

    Det gør skærmen oplagt til en del formål, f.eks. sammen med DLNA.

    Konklusion:


    Philips eventyr ud i det ekstra brede Cinema 21:9 format er opsigtsvækkende og jeg må sige, at jeg har været spændt på at få modellen hjem i stuen på trods af, at jeg allerede har set den en del gange før. Som altid er standardindstillingerne på Philips Tv ikke gode og yder slet ikke Tv’et retfærdighed, men efter noget indstilling, kan Cinema 21:9 levere et ganske hæderligt billede – specielt HD billedet.

    Man kommer dog på et tidspunkt til et valg, hvor man må vælge mellem 1) præcise farver, god shadow detail og balance i billedet eller 2) dyb sortgengivelsen. Vælger man det sidste, giver man afkald på det de tre første punkter og det er der ikke megen idé i. Derfor halter Philips Cinema 21:9 også lidt på gengivelsen af sort, som ikke er lige så dyb som konkurrenternes nye skærme, og det er en skam, da Philips Cinema 21:9 netop skal bruges i hjemmebiografen.

    Funktionaliteten og det brede format er dog et plus. Det brede format tilføjer en ekstra dimension til nye biograffilm og af samme grund benyttes det også på flere projektorer. 16:9 programmer gengives også fint på Cinema 21:9, da der er flere forskellige formater at vælge fra. I takt med at vi bevæger os mod større skærme, kan jeg også forestille mig, at dette format også udbredes til flere modeller. 21:9 formatet skal dog i min mening ikke under de 56”, som Cinema 21:9 er.

    Men kan Philips Cinema 21:9 overtage den opgave, som hidtil har været forbeholdt projektorer? Muligvis, men det er nogle lidt andre behov der dækkes. Skærmen skal også fungere til en del af hjemmets andre underholdningselementer, for ellers er projektoren større og giver et mere præcist billede. Philips overførsel af 21:9 formatet til fladskærmen, er dog – på trods af nogle enkelte skønhedsfejl - vellykket

    PositivNegativMålgruppe
    Ekstra bredt filmformat fungerer godtSortgengivelseStue
    God repsonstidIkke perfekte betragtningsvinklerHjemmebiografen
    Billedkvalitet efter kalibreringDårlige standardindstillinger
    Lyd DLNA og Internet-tilkobling ikke perfekt
    Funktionalitet og 5 HDMIPris

    Pris og forhandler:



    ---


    Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=11461

  • Flere anmeldelser

    Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

    01 Mar 2024 |

    Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

    23 Feb 2024 |

    Test: Sony A95L (QD-OLED)

    21 Dec 2023 |

    Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

    07 Sep 2023 |