Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Samsung 940BF - FlatpanelsDK

Test: Samsung 940BF

|

Indledning:

Samsung har netop lanceret deres nyeste gamerskærm kaldet 940BF, der specificeres til en responstid på 2 ms. 940BF er dermed blandt de allerhurtigste skærme på papiret og det bliver spændende at se om den kan slå ViewSonics 2 ms VX922, der har fået meget ros på dette område, eller hvert fald overtage, hvor den populære Samsung 930BF slap.



Produktet er venligst udlånt af Samsung




























































































































































































Panelstørrelse:19"
Opløsning:1280x1024
Responstid:2 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold:700:1
Lysstyrke:300 cd/m²
Farveunderstøttelse:Op til 16.2 Millioner farver
Signal processering: 6 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V):160°/160°
Dotpitch:0.294 mm
Panelnummer (Type):TN
  
Strømforbrug:38 W
Vægmontering:
Størrelse (HxBxD): 40.7cm x 42.1cm x 21.7cm
Vægt6.7 kg.
  
Justeringsmuligheder

 

· Tilt (180°)
· Swivel
· Højde
· Pivot (180°)
  
Indbyggede højttalere:
  
Indgange 
· VGA
· DVI
· Audio (type)
· SCART
· S-VHS
· HDMI
· Andet  
  
Medfølgende kabler  
· strøm
· VGA
· DVI
· Audio (phono)
· USB upstream
· S-VHS
· HDMI
  
Medfølgende software:

Driver CD, MagicTune

Pixelgaranti:ISO 13406-2 Klasse 2
Diverse:Manual, Garantipapirer


Pris og forhandler:

target="_blank">




De første indtryk:



Samsung 940BF holder den overordnede stil fra Samsungs tidligere gamerskærme. På 930BF var rækken af knapper til styring af OSD placeret på en lille plastikskinne under midten af rammen. På 940BF har man i stedet valgt at integrere dem direkte i designet og placere dem i højre bund af rammen.





940BF har ikke en sort yderramme, som 930BF har. Man har i stedet konstrueret fronten i grå, mens bagsiden er sort. På bagsiden sidder der en plastikdel, som kan afmonteres, når kablerne skal tilsluttes.



Foden er magen til den type, Samsung har brugt gennem flere generationer af gamerskærm. Yderkanten er grå, mens det inderste af ringen er sort. Selve delen, som fører op til rammen, er lavet som en rektangulær sort stand.







940BF har udelukkende mulighed for tiltjustering. Det er ikke muligt at hæve, sænke eller dreje skærmen. Der er ingen decideret kabelholder, men kablerne er dels gemt bag førnævnte plastiklåge, dels bag den aflange fod.





OSD er fint opbygget og giver en del gode indstillingsmuligheder. Foruden brightness og kontrast, kan man indstille det såkaldte MagicColor, farvetemperatur, RGB værdierne, samt gamma. Hvis man kører over den analoge forbindelse, kan coarse og fine ydermere indstilles. Sharpness er tilmed tilgængeligt for begge input, selvom man nok ikke bør indstille på den for det digitale input.

Hvis man klikker på knap nummer to kan Samsungs MagicBright system tilgås, hvor man kan vælge mellem følgende profiler: custom, text, internet, game, sport og movie



Forud for testen:



Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning. Grafikkortet er et Radeon 9800 Pro.



Skærmen vil blive testet og vurderet ud fra hjælpeværktøjet her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.




Farver, kontrastforhold og lysfordeling:



Vi har allerede oplevet en gennemgående tendens på gamerskærmene og allround skærme baseret på TN paneler. Som udgangspunkt er de meget lysstærke, og til skrivebordsbrug bør man reducere brightness. De indbyggede lysprofiler er en fordel i dette tilfælde, specielt fordi de er godt afbalanceret. Text profilen giver eksempelvis et betydeligt mere dæmpet billede, hvilket er optimalt til tekstbehandling - specielt i mørkere omgivelser.



Farverne gengives overordnet godt og som udgangspunkt er de blot en smule for intense. Der er ikke virkelige afvigelser, men der er lidt problemer med at skelne de helt mørke nuancer fra hinanden. Sort gengives dog forholdsvis dybt.



Jeg har prøvet at måle farvegengivelsen herunder:





For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:



Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).



  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.
  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.
  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.
  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.
  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.




    Gamma'en er lidt for lav, idet vi sigter mod 2.2. Det betyder, at forløbet fra sort til hvid ikke er helt balanceret. Et aspekt af det var højest sandsynligt det jeg bemærkede for de sorte toner, hvor der manglede en smule nuancering - dog intet kritisk.



    Farverne har afvigelser, men det er primært for blå og for gråtonerne afvigelserne kan ses i praksis.



    Brightness er en smule for højt, men som tidligere angivet, er MagicBright programmet en fin feature til at regulere på lyset ved forskellig brug.



    Sort blev målt til 0,4 cd/m2, hvilket må siges at være et godt resultat for en gamerskærm. Før kalibrering - og ved en så høj lysstyrke - oplever vi almindeligvis, at sort gengives mellem 0,6 og 0,8 cd/m2. Ved at sænke brightness håber vi naturligvis på, at sænke gengivelsen yderligere.



    Overordnet set er billedet godt balanceret før indstilling og det er altid positivt med en god"out-of-box" oplevelse.
    Gamma'en er en smule for lav under hele forløbet fra sort til hvid, men det kan let rettes ved gammaindstillingen i OSD eller blot indstilling af kontrasten.



    Lad os prøve at kalibrere skærmen:





    Jeg kunne aldrig få farverne helt ned under delta 1, men størstedelen ligger under en deltaværdi på 2, hvilket er et fint resultat. Jeg har sænket brightness til et mere"allround"-niveau. Gamma blev ret let balanceret efter lidt indstilling af kontrasten. Farvetemperaturen er ligeledes tæt på målet, som er 6500K.



    Sort målte jeg til 0,3 cd/m2 efter kalibrering, hvilket er et flot resultat, som få gamerskærme formår at leve op til. Det giver et reelt kontrastforhold på 187/0,3 = 623:1 (+/- 100), hvilket er ret tæt på specifikationen.



    Jeg sænkede primært den grønne farve og sænkede kun den blå få skridt. Kontrasten hævede jeg knap 10 skridt, men jeg justerede brightness en del ned. Brightness indstillingen kommer meget an på omgivelserne og ikke mindst hvilke lysforhold der er i arbejdslokalet, så prøv at indstil den efter din bedste overbevisning. Uanset hvad, anbefales det dog at sænke brightness en smule.



    I praksis gengives farverne fint og balanceret. Glidende gradienter er helt klart i den gode ende for gamerskærme, og der forekommer kun en smule stregdannelser forsaget af 6-bit panelet. De mørkeste nuancer skelnes stadig ikke helt perfekt, men jeg kan sondre skridt på omtrent 3 procent.



    Gamerskærme hører til det segment af skærme, hvor lyshomogeniteten ofte er ujævn, mens paneler baseret på PVA eller MVA ikke er lige så berørte af problematikken.



    Lyshomogeniteten for 940BF er dog overordnet set god. Der er ikke kritiske punkter at sætte fingeren på, hvilket er positivt set i lyset af, at det forekom på den tidligere 930BF serie. Du kan se et billede herunder:





    Der slipper en smule lys igennem i toppen og hjørnerne, men i praksis havde det ikke megen betydning og jeg fandt det aldrig generende.



    Panelet har en enkel grøn pixelfejl, som dog sidder helt yderligt i det øverste venstre hjørne. Du kan ikke umiddelbart se den på billedet af baggrundsbelysningens homogenitet ovenfor, men den sidder cirka 0,3 cm diagonalt fra det øverste venstre hjørne.



    Alt i alt er det en meget positiv oplevelse hvad angår billedkvaliteten."Out-of-box" var billedet balanceret og behageligt, om end en smule for lysstærkt. Sort blev gengivet med god dybde for en gamerskærm og lyshomogeniteten var på et fornuftigt niveau. Der var en ærgerlig pixelfejl, men den sad så yderligt, at den ikke havde megen praktisk betydning.



    Responstid og spil:



    Så kommer vi til afsnittet, som nok er mest relevant for 940BFs vedkommende. Samsung har i lang tid haft succes med deres 4 ms 930BF, men efter flere producenter har lanceret 3 og 2 ms skærme, må Samsung nødvendigvis tilbyde et alternativ.



    Vi har hele tiden været af den overbevisning, at 930BF var hurtig, men ViewSonics VX922 var hurtigere. Prisen taget i betragtning var det muligvis en fair fordeling, men ikke desto mindre var der forskel i ydelsen. 940BF kan muligvis overtage tronen, men lad os kigge nærmere på sagerne.



    Umiddelbart er 940BF utrolig hurtig i de fleste overgange og et spil, som f.eks. Need for Speed Most Wanted afvikles godt uden praktiske problemer.

    Jeg åbnede monitorTest - Flatpanels testprogram - og her opdagede jeg imidlertid nogle kritikpunkter. 940BF har nemlig et lidt for markant Overdrive slør i enkelte overgange mellem sort eller hvid og udvalgte gråtoner. Det var ikke noget jeg lagde mærke til i f.eks. Need For Speed fordi spillet afvikles i omgivelser, som ikke fremhæver fænomenet, men jeg bemærkede det til gengæld i enkelte baner i Counter Strike. Vi har også et eksempel i monitorTest fra en bane med et mørkt rum, hvor Overdrive trailingen kan ses. Man kan også bruge banen Italy til test, hvor man kan panorere frem og tilbage over tapetet i et af husene.



    Overdrive sløret var dog mest markant ved standardindstillingerne. Efter jeg finjusterede blandt andet kontrasten, kunne jeg reducere sideeffekten betydeligt. På det grundlag, kan man godt sige, at det ikke er så kritisk. Uanset hvad, vil jeg dog anbefale, at man åbner monitortest, kører slørtesten, hvor man kan trække en kasse og en sort->hvid gradient og gradvist prøver at få justeret kontrasten perfekt - hvert fald hvis man sigter mod den optimale spilydelse.



    930BF og 730BF led også i mindre grad af Overdrive trailingen, og vi har tilfældigvis en 730BF stående i nærheden. De fleste har sikkert læst eller måske set en af de to skærme, så for at sætte det lidt i perspektiv, laver jeg en kort sammenligning. Jeg placerede den ved siden af 940BF, klonede billedet og prøvede at sammenligne slørets udformning.

    Her så jeg, at der er stadig mere Overdrive trailing på 940BF (efter justering), men det var svært at afgøre uden en direkte sammenligning. Forskellen er ikke stor, men den er der.



    Men hvad vil det så betyde for forbrugeren? Det vil ikke betyde noget i alle spil og det er slet ikke sikkert du vil bemærke det. Som nævnte ovenfor fandt jeg det f.eks. ikke generende i enkelte spil, men kunne godt ane det i andre spil. Overdrive trailingen var på den måde ikke synligt i alle farveovergange, men primært i overgange fra sort/mørkegrå til hvid.

    I flere overgange er 940BF hurtigere end 930BF, men i specifikke tilfælde er Overdrive sløret altså en anelse mere markant.




    Film og betragtningsvinkler:



    Film gengives med en smule dithering noise. Jeg må igen pointere, at jeg synes fænomenet er overdrevet i flere medier. Det er synligt, men det er kun fra korte afstande og hvem ser alligevel film på en afstand af 4 centimeter?

    En del af den noise der forekommer i film, ligger også i komprimeringen af filmene, og jeg tror det snyder mange folk til fejlagtigt at dømme skærmen.



    Jeg nævnte i et tidligere afsnit, at det slap meget lidt lys igennem i toppen af panelet, men det er ikke noget jeg fandt generende i widescreen film, hvor der vises sorte bjælker i top og bund.



    Betragtningsvinklerne bliver fortsat bedre på TN paneler og 940BF ligger i den gode ende. Vinklen nedefra er stadig begrænset, men oppefra og fra siderne, er vinklerne fine til det meste brug. Der er stadig lidt vej op til de bedre PVA, MVA og S-IPS paneler, men der er sket meget siden jeg så det første TN panel.



    Jeg har taget billeder af betragtningsvinklerne herunder:







    Og nedefra:





    Konklusion:



    Samsung 940BF efterlader os med flere positive tanker. Farvegengivelsen var relativt god og ligeså var homogeniteten af baggrundsbelysningen. Lysets fordeling var specielt positivt, fordi Samsungs 730BF led af dette.

    Farvegengivelsen var desuden bedre end flere andre af de andre testede gamerskærme - specielt før indstilling. Sort blev også gengivet forholdsvis dybt og det er en fordel i spil, som Doom 3.



    Rent designmæssigt er skærmen ikke så nyskabende, men tilhører kategorien af de typiske gamerskærme, som har et gråt/sort design og ret begrænsede ergonomiske muligheder. 940BF kan udelukkende tiltes.



    Responstiden skal forbrugeren arbejde en smule med. Det kræver ikke den helt store kompetence, men man skal dog lige finjustere kontrasten. Umiddelbart herefter er 940BF på flere punkter hurtigere end den tidligere generation, 930BF.

    Der er imidlertid Overdrive trailingen, som er anelse mere markant i overgangen fra sort->hvid på 940BF end på 930BF, men efter justering er forskellen svær at observere.

    Spilydelsen er overordnet set god og jeg synes ikke nødvendigvis Overdrive trailingen bør afholde forbrugeren fra at købe.



    Betragtningsvinklerne ligger også i den gode ende og filmgengivelsen er fin. Der slap intet irriterende lys igennem i de sorte bjælker, når man så widescreen film og der var ikke udbredt video noise.



    Alt i alt en positiv oplevelse. Hvis den skal sammenlignes med 930BF, så synes jeg faktisk 940BF er bedre på de fleste punkter. Her snakker vi ikke mindst gengivelsen af sort og baggrundslysets homogenitet.



    ---



    Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser, henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=4356


  • Flere anmeldelser

    Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

    01 Mar 2024 |

    Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

    23 Feb 2024 |

    Test: Sony A95L (QD-OLED)

    21 Dec 2023 |

    Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

    07 Sep 2023 |