Hollywoods fælles filmtjeneste vinder udbredelse i USA
13 Mar 2018 | Rasmus Larsen |
Movies Anywhere samler film købt på tværs af filmtjenester og vinder netop nu hastig udbredelse i USA. Fem måneder efter lancering har amerikanske forbrugere samlet mere end 100 mio. film på tjenesten. Den femte filmbutik har også koblet sig på initiativet.
Movies Anywhere ligner en succes
Mange forbrugere stiller sig skeptiske overfor at købe film online, da man risikerer at blive fanget i et økosystem. Tjenesten Movies Anywhere kan være lige præcis det fælles initiativ, der sætter gang i markedet.
Hollywoods fælles tjeneste samler film købt på tværs af filmtjenester i én og samme brugerflade. Film overføres tilmed til alle de tilkoblede tjenester, hvilket konkret betyder, at hvis man køber Star Wars: The Last Jedi på Google Play Film, så bliver filmen også tilgængelig på Apple iTunes (og de andre tjenester, som er tilkoblet). Man kan således vælge enten at bruge den fælles app eller bruge sin foretrukne tjenestes app, samtidig med, at man kan sammenligne priser og købe film, hvor man ønsker.
Movies Anywhere blev lanceret for fem måneder siden. Det virker kun i USA, men med nuværende succes, kan man håbe på, at Hollywood tager skridtet videre. Selskabet bag fortæller, at amerikanske forbrugere allerede har lagret over 100 mio. film på Movies Anywhere.
Initiativet støttes af Amazon, Apple, Google og Walmart, som alle har tilknyttet deres respektive tjenester (Prime Video, iTunes, Play og Vudu). Nu melder en femte filmbutik sig til initiativet. Det er tjenesten FandangoNow, som er en af de store spillere i USA.
- "We are thrilled to welcome FandangoNOW, a go-to online destination for movie fans, as our newest digital retailer," sagde Karin Gilford, General Manager, Movies Anywhere. “Movies Anywhere is rapidly revolutionizing the way that consumers access and enjoy their digital movie collections. The app has been used to store over 100 million movies to date. The popularity of Movies Anywhere is largely due to the extraordinary content, including exclusives and promotions, and the support provided through our growing list of online digital retailers.”
Hvad med Danmark?
Movies Anywhere er bygget på Disneys ‘KeyChest‘ teknologi. Der er opbakning fra Disney (inkl. Pixar, Marvel og Lucasfilm), 20th Century Fox, Sony Pictures, Universal (inkl. DreamWorks og Illumination Entertainment) og Warner Bros. Paramount og Lionsgate er de eneste store studier, som endnu ikke støtter op om projektet, hvorfor deres filmkataloger endnu ikke synkroniseres.
Movies Anywhere er gratis at benytte for amerikanere, men man skal dog indvillige i at dele ud af sine brugerdata, herunder købshistorik og forbrugsmønstre.
En sådan løsning kaldes populært et ”digital locker”, altså et digitalt skab. Så hvad står i vejen for at introducere noget lignende i Danmark? Først og fremmest viljen, lader det til. Danmark synes ret langt fra målet, da vi hverken har fået digitale indløsningskoder på filmskiver eller forgængeren til Movies Anywhere, som kaldes UltraViolet og nu udfases.
Flatpanels spurgte i slutningen af 2017 de danske aktører ind til emnet. Du kan læse, hvad de sagde her.
Movies Anywhere (i USA)
Studier: Sony Pictures The Walt Disney Studios 20th Century Fox Film Universal Pictures Warner Bros.
Filmbutikker: Amazon Video FandangoNow Google Play iTunes Vudu
Platforme: Amazon Fire tablet, Fire TV og Fire TV Stcik Android mobil og Android TV Chromecast iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV Roku
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev
Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.