Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonHollywood vil hellere sælge dig film online end på UHD Blu-ray - FlatpanelsDK

Hollywood vil hellere sælge dig film online end på UHD Blu-ray

20 Feb 2018 | Yoeri Geutskens |

Hollywood har historisk set haft et notorisk vanskeligt forhold til nye medier. Studierne brugte adskillige år på at bekæmpe videobåndet før de omfavnede det og det voksede til et sådant niveau, at det økonomisk overgik deres biografforretning. Studierne kan meget vel have bekæmpet onlinedistribution af film i endnu højere grad, måske forståeligt, selvom det tog filmindustrien kortere tid at tilpasse sig end det gjorde musikindustrien – på trods af, at filstørrelsen for video er langt større end for musik. Det er svært at sætte en nål i kalenderen på det eksakte år, men Hollywoods omfavnelse af "digital" distribution indtraf et godt stykke tid efter udrulningen af DVD og Blu-ray Disc. At pendulet er svunget i retning af onlinedistribution og at Hollywoods kærlighedsaffære med fysiske medier er ovre, er næppe mere synligt end med 4K-film. Hvorledes?

For præcis to år siden, efter en drægtighedsperiode på omkring tre år, så Ultra HD Blu-ray-formatet dagens lys og blev introduceret med beskeden fanfare. Bortset fra Disney, som er kendt for at forholde sig afventende, sprang alle Hollywoods filmstudier ombord og udgav mere end hundrede titler henover det første år, 2016. Som sædvanlig med et nyt format, svingede priserne fra nogenlunde samme niveau som hidtil til mere end det dobbelte. Selvom vi ikke kender salgstallene for hvert enkelt prissegment, stod det klart, at det nye disk-format fik en varm velkomst, og der blev da også solgt flere skiver end det oprindelige Blu-ray-format omsatte i sit første år. Fire gange så mange, ifølge den officielle kilde, Blu-ray Disc Association.

Ultra HD Blu-ray fik to yderligere skud i armen i 2017. Først midt på året da de første afspillere og filmskiver med Dolby Vision blev sendt i handlen. Det havde taget udviklere af redigeringsværktøjerne Sony ADC og Scenarist omtrent et år at implementere det nye premium HDR-format, men alle de store spillere tog det til sig og begyndte at frigive titler. Bortset fra Fox, vel at mærke. Fox udgiver film med Dolby Atmos og Dolby Vision i biografen (Dolby Cinema), men afstår fra at bruge disse formater til hjemmebrug til fordel for licensfrie standarder indenfor objektbaseret lyd og HDR-video. Det kom derfor heller ikke som en overraskende, da Fox var det første studie til at bakke op om Samsungs HDR10+ format.

Kort efter sprang Disney endelig med på vognen. Studiet annoncerede to store titler: 'Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales' og 'Guardians of the Galaxy vol.2'. Det viste sig dog hurtigt, efter megen forvirring, at disse skiver ikke bød på video i Dolby Vision-format, hvorimod onlineudgivelserne gjorde. Det blev fejet af vejen med den forklaring, at der var startproblemer med at få de spritnye redigeringsværktøjer til at spille sammen med Dolby Vision på Ultra HD Blu-ray.

Derefter fulgte en anden vigtig begivenhed. I september 2017 introducerede Apple sin femte-generations tv-boks, den såkaldte Apple TV 4K, sammen med 4K HDR-indhold i iTunes. Apple benyttede fra begyndelsen både HDR10 og Dolby Vision. Apple insisterede på, at 4K-film ikke måtte koste mere end HD-film, altså maksimalt 149-169 kroner. Apple fik alle de store studier med på idéen; alle undtagen det ene studie, der sidder på hegnet, når de andre hopper ind.

Apples lancering gav et massivt boost til Dolby Vision, HDR i almindelighed og 4K. Ingen kunne længere med rette hævde, at 4K var en niche-format til feinschmeckere. Og hvis filmstudier i samme ombæring var blevet klar til at sælge 4K-film til samme pris som HD-film, måtte det da være godt nyt for Ultra HD Blu-ray.

Antallet af titler udgivet på UHD Blu-ray i 2017 er mere end dobbelt så højt som antallet af titler i 2016, men 2018 viser ildevarslende tegn. Studierne frigiver godt nok stadig nye såvel som katalogtitler på UHD Blu-ray, men noget tyder på, at studierne er ved at sabotere formatet på forskellig vis.

For det første frigives Ultra HD Blu-ray-versionen af film ikke på samme tidspunkt som online-versionen. I USA blev Blade Runner 2049 frigivet på streamingplatforme, så den strategisk lå op til julesalget, men hvis du ønskede skiven, måtte du vente yderligere tre uger indtil d. 18. januar. I England var vinduet kortere for her blev filmen frigivet via streaming d. 28. januar, mens skiven blev frigivet den 5. februar. Vi må efterhånden vænne os til, at skiven udgives to uger senere, men perioden kan vare helt op til fire uger, hvilket var tilfældet med Justice League.


Blade Runner


Denne praksis fra studierne vil givetvis friste den gruppe kunder, som ikke kan vente med at se film i de hjemlige omgivelser, men stadig holde fast i den gruppe kunder, som ønsker at samle film – noget som det fysiske format lægger op til.

For det andet er der den inferiøre billedkvalitet. Det var meningen, at Ultra HD Blu-ray på alle parametre skulle være det overlegne format, med op til 100GB kapacitet på en enkelt optisk skive og op til 128 Mb/s bitrate, langt mere end hvad iTunes eller Vudu vil servere – uanset hvor hurtig din bredbåndsforbindelse er. I skrivende stund er der ca. 30 Dolby Vision-film på UHD Blu-ray, mens der er flere end 200 på iTunes. Det er klart, at tallet også dækker over film, som blev frigivet på skive før Dolby Vision var en mulighed, men det dækker også over hele Harry Potter serien, mere aktuelt Christopher Nolans syv værker og måske mest foruroligende Blade Runner 2049. Denne titel, som er optaget i 3.4K med CGI / special effects gengivet ved samme opløsning og redigeret som en ’4K Digital Intermediate’ med Dolby Vision og Dolby Atmos, blev udsendt i de særlige Dolby Cinema-biografer. Det er næppe urimeligt at forvente, at en filmtitel af denne kaliber, vil blive tilgængelig i bedste lyd- og billedkvalitet på UHD Blu-ray, men hverken Warner Bros Home Entertainment – der er ansvarlig for Potter og Nolan-filmene og distributionen af Blade Runner 2049 i USA – eller Sony Pictures – der håndterer distributionen i Europa – har valgt at gøre det. Selvom coveret til at starte med syntes at påvise, at filmen ville indeholde begge Dolby-formater i Europa, så viste det sig senere at være en fejl. Filmen kan ikke skaffes i bedre kvalitet end HDR10. På skive, vel at mærke – på iTunes får du Dolby Vision.

Sony UK Disc
Blade Runner
Warner Bros US Disc
Blade Runner Billeder: HighDefDigest
Ganske kortvarigt så det ud som om, at Sony sågar havde udeladt Dolby Atmos-soundtracket på skiven, men det viste sig at være en fejl i softwaren til den Oppo UHD Blu-ray-afspiller, som flere anmeldere benyttede sig af. Fejlen er sidenhen blevet rettet.

Med dette in mente, må man forvente, at den dårligere version på skive i hvert fald ikke kan koste mere end versionen, der sælges på streamingtjenester. Forkert. Warner vil i USA have 30 dollars, mens Sony i England vil have 25 pund for skiven. Det er ikke meget anderledes i Danmark, hvor filmen koster 249 kroner på skive. Det bliver mere forhånende. Du kan købe The Dark Knight med Dolby Vision på iTunes for kun $9.99 / 99 kroner eller betale $33 / 249 kroner for en UHD Blu-ray uden Dolby Vision. Studierne fornærmer deres største fans ved at tvinge dem til at vente længere, tvinge dem til at betale højere priser og ved at give dem dårligere billedformat. Ultra HD Blu-ray skulle have leveret en ”premium” oplevelse på alle tænkelige måder, men det gør det bare ikke. Det er en dårlig forbrugeroplevelse og forfærdelig markedsføring. Jeg ved ikke, hvilken skole disse chefer er uddannet ved, men på min skole var ”giv dem mindre og lad dem betale mere” ikke et mantra.



Er skriften på væggen? Måske er det sigende, at studierne ikke engang besværer sig med at udgive en bunke titler på Ultra HD Blu-ray, som ellers findes på iTunes. Jeg taler ikke kun om ældre katalogtitler. Hvad med 'Edge of Tomorrow' (Live, Die, Repeat)?

Det står mere og mere klart, hvordan studierne prioriterer. Javist, Blu-ray Disc opnåede aldrig samme succes som forgængeren DVD og det stod klart fra starten af, at Ultra HD Blu-ray ville forblive et niche-format. For biograf- og hjemmevideo-entusiaster behøver det ikke nødvendigvis at være et problem. Laserdisc slog aldrig igennem på massemarkedet, men filmelskere tog det til sig og opbyggede store samlinger på trods af, at prisen var langt højere end den er i dag på UHD BD. Super Audio CD, som du måske husker fra årtusindskiftet som et high-resolution og (eventuelt) multikanals lydformat fra Sony og Philips, blev droppet af de store musikstudier, da det i midten af årtiet viste sig ikke at leve op til forudsætningerne, men hjulene fortsatte med at køre år efter år med et stabilt flow af 60 udgivelser hver måned således, at kataloget talte over 10.000 titler et årti senere. Det skete primært takket være den ubarmhjertige støtte fra små boutique-studier – musikverdenens pendanter til Criterion, Arrow osv. Ultra HD Blu-ray er dog endnu ikke landet i samme kasse.



Måske er den forkludrede lancering af Blade Runner 2049 en fejl eller måske skyldes den tekniske komplikationer. Nogle personer har fremført, at Dolby Vision kræver trelags (100GB) BD-skiver, og at disse skiver er vanskelige at fabrikere, men ingen af disse hypoteser har noget på sig, ifølge mine kilder i branchen.

Lad os se, hvad der sker henover de kommende måneder og dømme studierne baseret på deres handlinger. Lad os se om studierne i sandhed forstår behovene hos deres største fans, om de forstår hvad der kræves for at kunne markedsføre og oppebære et premium format, og hvad de i virkeligheden ønsker at sælge os. Nårh ja, og hvis de formår at overtale dig til downloade film, så lad os se, hvor glad du er efter The Blackout...

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Rygte: PS5 Pro bliver tre gange så kraftig som PS5

18 Mar 2024 |

Første danske streaming-apps bekræftet til FireTV

18 Mar 2024 |

DRs nye tv-arkiv 'Gensyn' åbner i dag på DRTV

15 Mar 2024 |

Ny Beoconnect Core forbinder gamle B&O højttalere til ethvert TV

15 Mar 2024 |

TCL's næste flagskib forventes at have 14000 miniLED zoner, 6500 nits

13 Mar 2024 |