Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reason2017: YouTube & Netflix størst på streaming, Viaplay overhalede TV2 Play - FlatpanelsDK

2017: YouTube & Netflix størst på streaming, Viaplay overhalede TV2 Play

26 Jan 2018 | Rasmus Larsen |

DRs årlige rapport om medieudviklingen i det forgangne år viser, at halvdelen af danskerne bruger YouTube ugentligt, mens Netflix når ud til 37%. DR TV er størst blandt de danske tjenster og så har Viaplay overhalet TV2 Play.

Streaming vinder frem

Hvis du har fulgt med i de seneste år, så kommer det næppe som en overraskelse, at streamingtjenester vinder frem. I 2017 fortsatte tendensen, men samtidig vokser kløften imellem unge og ældre danskere. De ældre holder i høj grad fast i tv-kanaler, mens de unge omfavner streaming til fulde.

- ”46 % af danskerne streamer film og tv-serier mindst ugentligt, hvilket stiger til 83 % blandt de 15-29- årige,” skriver DR i rapporten. ”DR Medieforskning estimerer, at omkring 64 % af de 15-29-åriges forbrug af levende billeder i 2017 foregår via streaming,”

YouTube når nu halvdelen af alle danskere på 12+ år ugentligt – sikkert endnu flere, hvis de yngste tælles med. Netflix fortsætter sin himmelflugt ved at udbygge rækkevidden fra 32% i 2016 til 37% i 2017.

DR TV er den største danske streamingtjenester, men Viaplay oplevede størst fremgang i 2017. Viaplay har nu overhalvet både TV2 Play og HBO Nordic i Danmark. Discoverys tjenester, hhv. Dplay og Eurosport Player, er slet ikke kommet i gang. Amazon figurerer ikke i målingerne.



Tv-kanaler går tilbage

I takt med, at streamingtjenester vinder frem, går tv-kanaler tilbage. Vaner er imiderltid svære at bryde, pointerer rapporten. Særligt de ældre holder fast i tv-kanalerne og er dermed med til at hive gennemsnittet op.

- ”Blandt hele befolkningen står traditionelt tv fortsat for 74 % af tidsforbruget mod 26 % til streaming.”

Kløften imellem unge og ældre danskere gør, at vores medievaner fra tidligere at have været rimelig homogene – underholdning og nyheder blev sendt ud på afsenders præmisser – til at være mere forskellige. Med internettet og streaming kan vi selv afgøre, hvad vi konsumerer – og hvornår.

Nedgangen for tv-kanaler fortsatte da også sidste år, selvom målingerne fra januar 2017 begyndte at inkludere 7 dages tidsforskudt tv-sening (på DR TV, TV2 Play m.fl.). Danskerne så i gennemsnit traditionelt tv i 2 timer og 30 minutter dagligt i 2017. Det er et markant fald ift. 2010, hvor gennemsnittet lå på 3 timer og 21 minutter.



Dette afspejles da også i antallet af tv-programmer, som tiltrækker over 1 mio. seere. I 1997 var 589 tv-programmer medlem af millionklubben. Tallet faldt til 109 tv-programmer sidste år. Tv-kanaler samler stadig danskerne, men primært den ældste del af befolkningen. De unge ”mødes” i stedet på tværs af landegrænser om tv-serier såsom Game of Thrones, noterer DR.

Blandt de danske tv-netværk er TV2 størst med en andel på 37,9%. DR følger skarpt i hælene med 36,7%, mens MTG/TV har 10,4% og Discovery Networks har 10,1%.

Men betyder den ændrede adfærd så, at danskerne ser mindre tv? Slet ikke. De ser bare tv på en anden måde, på andre tidspunkter og på flere typer enheder. Fremtiden tilhører streamingtjenesterne. Hele rapporten ’Medieudviklingen 2017’ kan læses her.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |

Eksklusivt første kig: Sonys nye 2024 miniLED LCD og OLED TV

17 Apr 2024 |

Sony vender blikket mod 4000 nits som næste skridt for HDR

17 Apr 2024 |

Første lyt: Sonys 2024 Bravia Theatre soundbarer, 360-lydsystem

17 Apr 2024 |

DR melder om succes med nyt DRTV-arkivtilbud

17 Apr 2024 |