Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDanskerne brugte mindre tid på tv-kanaler i 2017 - FlatpanelsDK

Danskerne brugte mindre tid på tv-kanaler i 2017

04 Jan 2018 | Rasmus Larsen |

Danskere brugte færre minutter på at se tv-kanaler i 2017, på trods af, at ny måling inkluderer DR TV, TV2 Play m.fl. Kløften imellem yngre og ældre bliver dybere, ifølge DRs medieforskning.

Tv-kanaler går tilbage

Danskerne så i gennemsnit indhold via tv-kanaler i 2 timer og 30 minutter dagligt i 2017. Det er et fald på 8 minutter i forhold til 2016.

Under tallene for 2017 gemmer sig dog en ændret målemetode, så online-sening via bl.a. DR TV og TV2 Play nu tælles med. DR vinder lidt mere end TV2 gør på den ændrede målemetode, men TV2 er stadig størst.

- ”Den nye seermåling har nu ikke ændret grundlæggende på styrkeforholdet på det danske tv-marked. TV 2 er fortsat størst, efterfulgt af DR, mens MTG og Discovery Networks kappes om tredjepladsen,” konkluderer medieforskerne Henrik Gregor Knudsen og Katrine Green.

Selvom målemetoden er blevet mere komplet, ændrer det dog ikke på det billede, at danskerne i stigende grad fravælger traditionel tv-sening.



Unge fravælger helt tv-kanaler

Tallene afslører samtidig, at kløften imellem yngre og ældre bliver dybere. Den ældre del af befolkningen er så småt begyndt at reducere tidsforbruget, men det er de yngre, som driver tendensen.

27% af de yngre har helt fravalgt det traditionelle tv-signal, mens kun 3% over 40 år har gjort det samme. 81% af de 15-29-årige streamer indhold mindst en gang om ugen, mod 41% for hele befolkningen.

Læs også: Guide: Klip kablet til tv-pakken

- ”Der findes ingen officiel opgørelse af tidsforbruget på tværs af traditionelt tv og streaming, som regner tjenester som Netflix og YouTube med. Men i DR Medieforskning estimerer vi, at omkring 60 procent af de 15-29-åriges forbrug af levende billeder i 2017 foregik via streaming. Blandt hele befolkningen står traditionelt tv stadig for 74 procent af tidsforbruget mod 26 procent til streaming,” lyder vurderingen fra medieforskerne Henrik Gregor Knudsen og Katrine Green fra DR Medieforskning.

Rapporten ’Medieudviklingen 2017’ udgives i slutningen af januar og vil kaste mere lys over danskernes medievaner i det forgangne år.

- Kilde: DR

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

SkyShowtime er i dag blevet både billigere og dyrere

23 Apr 2024 |

Meta åbner Horizon OS for andre headset-producenter

23 Apr 2024 |

Viaplay: Reklamepakke og ny indsats mod kontodeling til sommer

23 Apr 2024 |

Apple tæt på globale rettigheder til FIFAs nye fodbold-VM for klubber

23 Apr 2024 |

Sportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+

22 Apr 2024 |

Ny type OLED går i masseproduktion i december 2024

22 Apr 2024 |