Kabel-klipperi er en realitet - FlatpanelsDK
TV

Kabel-klipperi er en realitet

31 Oct 2017 | Rasmus Larsen |

Det kan ikke lngere afskrives som en myte. Danskerne er for alvor begyndt at klippe kablet til tv-pakken. Danmarks strste tv-udbyder YouSee har i 2017 mistet 63.000 tv-kunder og peger p, at det er en generel tendens.

Danskere nedgraderer & klipper

De danske tv-udbydere fejede i den spde opstart for streamingtjenester bekymringerne om kabel-klipperi til side. Streamingtjenester supplerer tv-pakken, ld argumentet og tallene syntes dengang at bakke op om pstanden.

I 2016 begyndte danskerne dog s smt at melde sig ud og udviklingen har for alvor taget fart i r. YouSee har i rets frste 9 mneder mistet 63.000 husstande som tv-kunder. Kundebasen toppede i slutningen af 2014 og siden da har YouSee mistet tt p 100.000 husstande.

Tonen har ogs ndret sig.

- Denne udvikling er p linje med markedsudviklingen, skriver TDC i sit kvartalsregnskab.




Kun f tv-udbydere i Danmark offentliggr kundetal, men regnskaber viser, at Canal Digital siden 2014 har mistet 65.000 tv-kunder i Norden. Stofa havde i 2013 over 450.000 tv-kunder, men det estimeres, at ca. 70.000 har forladt selskabet.

Samtidig viser tal fra Kantar Gallup, at danskere i 2016 i gennemsnit brugte nsten 20% mindre tid p at se tv-kanaler ift. 2012.

Det siges ofte, at frste skridt mod at klippe kablet, er at nedgradere til grundpakken. I starten af 2012 havde 22,5% af kunderne hos YouSee grundpakken. Tallet stiger hvert kvartal og ramte 34,6% i 3. kvartal af 2017.

Stofa udtalte sidste r, at andelen af tv-kunder med fuldpakke er faldet fra 80% til under 40% p f r. En konsolidering i branchen er allerede undervejs.


Streaming tager andele

Tendensen har i adskillige r stet soleklart i USA. Den samlede kundebase for tv-pakker i USA faldt med 2,5% r-over-r i rets frste kvartal, iflge UBS. Analytikere spr, at faldet vil stige til over 3% for hele 2017 og accelerere til over 4% i 2018.

Skal udviklingen i USA tages som indikator for Danmark, s vil kabel-klipperi tage til i de kommende r.

Det er ikke fordi, at hverken amerikanere eller danskere ser mindre tv. Faktisk er forbruget af video opadgende, hvis man mler p tvrs af tv-kanaler og streamingtjenester og inkluderer bde tv-skrme og hndholdte skrme.

Det der er ved at ske, er i stedet, at streamingtjenesterne tager andele. Danskere har opdaget, at DRs kanaler og arkiv kan ses uden merbetaling via DR TV. TV2s ditto kan ses p TV2 Play via betaling. Nr disse tilbud krydres med amerikanske tilbud som Netflix og HBO, begynder det at ligne et substitut for tv-pakken.

Det estimeres, at Netflix bruges af over 1 million danske husstande. I 2016 brugte hver fjerde dansker DR TV ugentligt. TV2 Play rundede allerede sidste r 300.000 kunder.

Bill Gates er engang citeret for at sige noget p linje med, at vi altid overvurderer ndringer p kort sigt og undervurderer ndringer p lang sigt. Streaming har sat tv-signalet fri og de traditionelle gatekeepere m erkende, at platformsarkitekter er ved at tage over. Nr den gamle garde ikke lngere kan styre hverken distribution eller brugerflade, ndres markeder fundamentalt. Nste i ken er tv-markedet.



Del p:


Flere nyheder

Black Friday 2017

Hvad vi holder srligt je med p Black Friday 2017

17 Nov 2017 | Flatpanels |
Vimeo

Vimeo streamer nu i HDR og 8K-oplsning

17 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Xbox One X

Opdateret: Microsoft retter Blu-ray fejl p Xbox One X

14 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Dolby Vision

Dolby Vision p vej til mere prisvenlige TV efter Vestel-aftale

16 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
OLED

Guide: Her kan du se film, serier & sport i 4K UHD og HDR

16 Nov 2017 | Flatpanels |
DVD

Blu-ray er lyspunkt i hastigt faldende dansk marked for filmskiver

15 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Loewe bild 3

Loewes seneste OLED-tv koster 27.999 kr.

15 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Boxer TV

Boxers prisstigninger for 2018 godkendt af myndighederne

15 Nov 2017 | Rasmus Larsen |