DR søsætter licenskampagne til de unge midt i et stormvejr - FlatpanelsDK
DR licenskampagne

DR søsætter licenskampagne til de unge midt i et stormvejr

24 Oct 2017 | Rasmus Larsen |

De unge fravælger i stigende grad DR, hvorfor public service-udbyderen nu søsætter en licenskampagne henvendt denne gruppe. Kampagnen kommer midt i et stormvejr om ulovligt opkrævet moms på licens og sløv digitalisering.

Licenskampagne skal skabe debat

Licenskampagnen finansieres af de danskere, som har betalt medielicens, for at få de danskere, der ikke har betalt, til at melde sig ind. Det vurderes, at 99% af den voksne, danske befolkning er licenspligtig, men særligt unge undlader altså alligevel at melde sig til.

- ”Selv om ni ud af 10 unge bruger DRs tilbud hver uge, er der desværre mange af dem, der oplever, at de ikke rigtig får noget for licensen, ligesom de heller ikke tænker over, hvad public service er og værdien af det. Unge mellem 18 og 29 år skiller sig ud som den aldersgruppe, hvor markant færrest er tilmeldt medielicensen,” siger Maria Rørbye Rønn, Generaldirektør.

DR mener, at oplysning ikke er tilstrækkeligt. Der skal skabes debat. Til opgaven har de lavet 9 korte videoer, hvor bl.a. Viktor Axelsen, Simon Kvamm og Magnus Millang taler om om deres holdning til licensen – enten i seriøse eller useriøse toner. DR håber på, at disse videoer kan florere på sociale medier.



Slut med slogan i sløv digital overgang

Med den nye kampagne dropper DR samtidig sloganet ”licens er noget, vi giver til hinanden”, som har fokuseret på det solidariske princip. Der skal nu fokuseres på den samfundsmæssige værdi.

Fra Viktor Axelsen lyder en kritik, som giver genlyd hos mange unge. Den kritik går på, at DR er opbygget om tv-kanaler - eller en ”broadcast-tankegang”, som branchen selv formulerer det. Det er en model, som har fundament i den analoge tv-alder.

- ”For det første kunne jeg godt tænke mig, at programmerne ikke forsvandt. Jeg ved ikke, hvor lang tid de ligger på DR TV, men jeg ved, at de forsvinder på et tidspunkt. Der ligger de altså for evigt på Netflix, skulle jeg til at sige,” lyder det fra Viktor Axelsen.

Programmer på DR TV gøres typisk tilgængelige til streaming i 8 eller 30 dage. DRs direktion har annonceret et opgør med kanal-fundamentet, men alligevel sendes indhold til børn og unge stadig fortrinsvis via tv-kanaler og DR TV spiller andenviolen og får typisk først indholdet lagt op efter det har været sendt på en DR-kanal.

Det er ikke den verden, som nutidens unge navigerer i og det ændrer en licenskampagne næppe på. Kampagnen skal køre på de sociale medier, siden hvaderpublicservice.dk,bannerannoncer på dr.dk samt tv- og radio-spot. Der skal også uddeles flyers på uddannelsessteder.

Med kampagnen forsøger DR at sætte tonen i en dialog, der i stigende grad hælder mod at reducere public-service-budgettet, samtidig med, at der er faldet dom ved EU-domstolen, der gør DR til omdrejningspunkt i en sag om ulovligt opkrævet moms på licensen. Den nye medieaftale og public service-kontrakt skal forhandles på plads næste år og være klar fra 2019.





Del på:


Flere nyheder

Panasonic 2018 OLED

Første indtryk af Panasonics 2018 OLED (FZ950 & FZ800)

17 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Sony TV

Næste generation Android TV-chip er 50% hurtigere, klarer 4 HDR-formater

17 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Dolby Vision

Sony-ejere oplever problemer med længe ventet Dolby Vision-opdatering

17 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Bixby Samsung TV

Bixby, SmartThings & Universal Guide i Samsungs 2018 TV

16 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Vinter-OL 2018

Vinter-OL 2018 i Sydkorea optages i 4K HDR

16 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Power kalibrering

Power indgår samarbejde med SpectraCal om tv-kalibrering

16 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
LG OLED auto-kalibrering

LGs 2018 TV får hardware-baseret auto-kalibrering via CalMAN

15 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung 2017 Blu-ray

Samsung vil frigive HDR10+ opdatering til 2017 UHD BD-afspillere

15 Jan 2018 | Rasmus Larsen |