Samsungs salg af premium TV i frit fald, vil satse p micro-LED - FlatpanelsDK
Samsung TV

Samsungs salg af premium TV i frit fald, vil satse p micro-LED

11 Oct 2017 | Rasmus Larsen |

Samsungs markedsandel i premium-segmentet for tv-skrme er i frit fald. Selskabet vil derfor fremskynde udviklingen af micro-LED skrmteknologi efter kberne har afvist de glorificerede LCD-tv. Det rapporterer koreanske medier.

Kbere har afvist glorificeret LCD

For to r siden sad Samsung p over 55% af segmentet for premium tv-skrme (over 10.000 kroner). Andelen var faldet til 20,3% i slutningen af 2016 og ramte 13,2% i frste kvartal af 2017. Det fremgr af markedstal fra IHS Markit.

I denne periode har Samsung forsgt at positionere glorificerede LCD-tv som alternativ til konkurrenternes OLED-tv; frst som SUHD og sidenhen som QLED. Forbrugerne har tilsyneladende afvist den kreative markedsfring, der flger i halen p andre fejlslagne satsninger fra Samsung, herunder 3D-tv og buede tv.

- "Samsung's dominance has been shaken by aggressive promotions of organic light-emitting diode TVs by LG and Sony," ld det fra en kilde i industrien overfor koreanske Yonhap News.

Sony og LG dominerer nu premium-segmentet med andele p henholdsvis 39% og 35,8% i frste kvartal af 2017, takket vre primrt OLED-teknologi. Srligt Sony har oplevet fremgang over det seneste r. IHS spr, at OLED vil vinde yderligere andele i de kommende r.

Samsung holder fast i frerpositionen p tv-markedet som helhed.


QLED Alliance


Vil satse p micro-LED

Samsung vil iflge koreanske medier fremskynde udviklingen af micro-LED skrmteknologi for at genvinde tabt terrn i den dyre ende af tv-markedet, hvor pengene til fremtidig udvikling normalvis hentes.

Micro-LED er en ny type selv-emitterende skrmteknologi. Hvor OLED bruger organisk materiale til at skabe lys i hver pixel, bruger micro-LED uorganisk materiale. I frste omgang forventes Samsung at implementere micro-LED teknologi i biografskrme og senere i tv-skrme.

- Samsung has been trying to diversify its product portfolio to wean itself away from the so-called all-in strategy for QLED and is currently executing some plans with partners, sagde en kilde til Korean daily JoongAng Ilbo.

Ls ogs: En introduktion til MicroLED; en ny selv-emitterende skrmteknologi

Markedstal for 2. kvartal af 2017, hvor Samsung lancerede sine frste QLED LCD-tv, er endnu ikke tilgngelige. Der er dog ingen tegn p fremgang. Det sydkoreanske selskab har allerede skret tv-produktionen med 10-15% og yderligere nedjusteringer kan vre p vej, lyder det fra en kilde, som koreanske medier har talt med.

Apple, LG, Sony og andre selskaber forsker ligeledes i micro-LED, men teknologien forventes ikke klar til tv-markedet fr om adskillige r. Samsung vil afslre planerne for det kommende r p CES 2018 messen i januar.

- Kilde: IHS via Yonhap, Korea Herald (2), JoongAng Ilbo



Del p:


Flere nyheder

TV frit valg

Guide: Den billigste tv-pakke

11 Dec 2017 | Torben R, Rasmus L |
Viaplay Xbox 360

Viaplay app'en er forsvundet p Xbox 360

11 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
TV

Rapport: Sttte til EU-kvoter, udvid retransmissions-afgift, lempelse af tv-reklameregler

11 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
PlayStation 4

Salget af PS4 runder 70 millioner og overhaler snart PS3

08 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Blue Planet II

BBC vil med Blue Planet II bane vejen for HLG HDR-format

07 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
DR-byen

Regeringsudkast: DR skres med 12,5%, licens lgges p skatten

07 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Amazon Apple TV

Amazon Video ruller ud p Apple TV

06 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
OLED tunnel

CES 2018: Samsung lancerer 8K TV, LG introducerer Crystal Sound OLED

06 Dec 2017 | Rasmus Larsen |