YouSee har mistet 45.000 tv-kunder i 1. halvår 2017 - FlatpanelsDK
YouSee

YouSee har mistet 45.000 tv-kunder i 1. halvår 2017

10 Aug 2017 | Rasmus Larsen |

Det er ikke lykkedes Danmarks største tv-udbyder at få sat prop i kundeflugten. I første halvår 2017 forlod 45.000 tv-kunder YouSee, viser regnskabet, og over 1/3-del har nu nedgraderet til grundpakken. Den nye tv-boks er et af de få lyspunkter.

YouSee er stadig størst

Mens streamingtjenester melder om fortsat fremgang, kæmper YouSee med markante fald i kundebasen for tv-kunder. I første halvår 2017 har kundeflugten taget fart med 22.000 mistede tv-kunder i 1. kvartal 2017 og yderligere 23.000 i 2. kvartal.

Det er det største fald i antallet af tv-kunder for YouSee nogensinde.

Der skal dog væsentlig mere til før titlen som Danmarks største falder. YouSee har i dag 1,33 mio. husstande som tv-kunder, hvilket er samme niveau som i slutningen af 2011. SE-koncernen, der ejer Stofa, vil efter opkøbet af Boxer have estimeret 650.000 tv-kunder.

Seneste målinger viser, at Netflix nærmer sig, eller allerede har rundet, udbredelse i 1 mio. danske husstande. Fortsætter tendenserne, er det ikke utænkeligt, at Netflix kan vippe YouSee af pinden som Danmarks største tv-udbyder indenfor overskuelig fremtid. YouSee tjener til gengæld langt mere per tv-kunde end Netflix gør.

- "Vi er fuldt opmærksomme på tendenserne i tv-markedet, og vi ser det som vores rolle at være stedet, hvor man som forbruger kan samle alt sit indhold, om det så er tv, en streaming-tjeneste eller en kombination. Derfor har vi også sat mere tryk på udrulningen af vores tv-boks, som i det seneste kvartal har haft de bedste salgstal indtil nu", siger Pernille Erenbjerg, koncernchef.

Faldet i tv-kundebasen forstærkes af, at en stigende andel danskere nedgraderer tv-pakken hos YouSee. Over en 1/3-del af kunderne (33,8%) har nu grundpakken. YouSee har tidligere sagt, at folk med grundpakke ofte supplerer med streamingtjenester, hvilket kan indikere, at de disse kunde kan have den ene fod ude af døren. Tallet lå i 2011 på under 20%.


YouSee


Fremgang for ny tv-boks

Der er dog visse lyspunkter i regnskabet fra YouSee. Selskabet siger, at salget af den nye YouSee-boks steg 30% i 2. kvartal 2017 i forhold til kvartalet før.

- ”Continued high uptake of YouSee set-top box (24k vs. Q1) driven by a more simple purchase process related to the launch of a new one-click purchase flow,” lyder det.

De kunder, som får tv-boksen indenfor husets vægge, er også mere tilbøjelige til at opgradere tv-pakken for at kunne udnytte mulighederne i boksen, der bl.a. tilbyder film- og serie-kataloger fra C More og HBO.

Knap 1/3-del (31,4%) har nu en tv-boks, men ikke nødvendigvis den nye udgave. Selskabet har sat som mål at øge andelen til 45% inden udgangen af 2018.

YouSee fortalte i juni 2017 eksklusivt i et interview med FlatpanelsDK, at der arbejdes på apps til Android TV og Apple TV samt at man ”har mere at sige senere på året” om indhold i 4K-opløsning. Til den opgave kræves endnu en ny tv-boks.



Del på:


Flere nyheder

DisplayHDR

VESA definerer ny DisplayHDR specifikation til PC-skærme

13 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
HBO Nordic 2017

HBO Nordic introducerer redesignet brugerflade

13 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Chromecast

Waoo tilføjer Chromecast support i tv-app

12 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Apple TV app

Mens vi venter: Apples 'TV' app får live-sport & Amazon-integration

12 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
YouTube

YouTube på Xbox One X streamer nu i 4K & 60fps

12 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
TV frit valg

Guide: Den billigste tv-pakke

11 Dec 2017 | Torben R, Rasmus L |
Viaplay Xbox 360

Viaplay app'en er forsvundet på Xbox 360

11 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
TV

Rapport: Støtte til EU-kvoter, udvid retransmissions-afgift, lempelse af tv-reklameregler

11 Dec 2017 | Rasmus Larsen |