Disney trækker film fra Netflix for at lancere global streamingtjeneste - FlatpanelsDK
Finding Dory

Disney trækker film fra Netflix for at lancere global streamingtjeneste

09 Aug 2017 | Rasmus Larsen |

Netflix har – i USA – haft eksklusivitet på nye film fra Disney og Pixar, men den aftale ophører i 2019. Disney vil lancere egen streamingtjeneste, som skal tilbyde hele kataloget. Den lanceres først i USA og senere globalt.

Streamingtjeneste fra Disney

Disney og Netflix underskrev i 2012 en historisk aftale om at gøre Netflix til eksklusiv partner. Aftalen trådte i kraft i september 2016, hvor Netflix i USA kunne begynde at tilbyde film fra Disney, Pixar, Marvel og Lucasfilm. Mindre end 1 år efter har Disney dog valgt at afslutte samarbejdet.

Nyheden blev annonceret da selskabet fremlagde regnskab. Netflix bekræfter, at de vil fjerne samtlige Disney og Pixar-film fra det amerikanske katalog i 2019. Tv-serier fra Marvel vil fortsat være tilgængelige på Netflix.

Disney vil i stedet lancere egen streamingtjeneste i 2019. Først i USA og derefter globalt. Bob Iger, direktør, sagde, at tjenesten vil tilbyde samtlige film, herunder kommende titler som ‘Toy Story 4’, ‘Frozen 2’ og ‘The Lion King’.

Der skal foretages ”betydelige investeringer” med mål om at tilbyde eksklusive film og tv-serier på platformen.


Toy Story


Investerer milliarder i teknisk platform

Herudover vil Disney, der ejer EPSN, lancere en rendyrket sportstjeneste i USA under ESPN-fanen. Streamingtjenesten vil tilbyde sport fra ligaer såsom MLB, NHL, MLS og Grand Slam.

For at realisere de nye tjenester har Disney investeret yderligere $1.58 mia. dollars i selskabet BAM Tech, der har bygget en teknisk streamingplatform. Investeringen giver Disney en majoritetsandel efter de i 2016 købte en andel på 33%.

- "This represents a big strategic shift for the company," lød det fra Bob Iger overfor CNBC.

Satsningen repræsenterer en ny strategisk retning for Disney. Ved at skære mellemmanden væk, vil Disney fremover skulle konkurrere direkte med bl.a. sin forhenværende partner Netflix.

- “This acquisition and the launch of our direct-to-consumer services mark an entirely new growth strategy for the Company, one that takes advantage of the incredible opportunity that changing technology provides us to leverage the strength of our great brands.” tilføjede han.

- Kilde: CNBC, Disney



Del på:


Flere nyheder

Best HDR TV

Oversigt: Bedste HDR TV

18 Aug 2017 | Torben Rasmussen, Rasmus Larsen |
LG wallpaper OLED

LG lancerer 77" version af 'wallpaper OLED'

18 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
LG B7 OLED

Status på HDR: Hollywood, TV, film, spil, biografer & formater

17 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Apple OLED TV rygte

"Apple OLED TV" afbilledet i lækkede kinesiske fotos

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Tim Cook Apple

Apple har angiveligt øremærket 6 mia. kr. til produktion af Hollywood-indhold

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Transformers

'Transformers: The Last Knight' er Paramounts første Dolby Vision UHD Blu-ray

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Tilbudsjagten

Tilbudsjagten – opfrisket!

16 Aug 2017 | Flatpanels |
Netflix

Netflix vil bruge over 40 mia. kroner på indhold i 2018

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |