Netflix: Internet TV kan "genoplive filmindustrien"

18 Jul 2017 | Rasmus Larsen |

Netflix vil genopfinde filmindustrien ligesom de har genopfundet tv-industrien. Selskabet vil udgive 40 film globalt i r og bliver ved med at vokse i hastigt tempo med tilfjelsen af mere end 1,7 mio. abonnenter hver mned.

En rhundredgammel vindue-model

Netflix har frigivet sin kvartalsrapport for 2. kvartal 2017. Den bekrfter, at verdens strste tv-tjeneste nu har 104 mio. abonnenter. Mileplen p 100 mio. blev net i lbet af april. Alene i 2. kvartal kom 5,2 mio. yderligere abonnenter til og der er nu flere internationale abonnenter end amerikanske for frste gang.

En s stor kundebase giver Netflix magt. Selskabet har velsagtens allerede ndret tv-industrien med sine globale udgivelser af fulde ssoner af tv-serier. De retter nu opmrksomheden mod filmindustrien, som de mener er tynget af en rhundredgammel vindue-tradition.

- We understand that our approach to films - debuting movies on Netflix first - is counter to Hollywoods century-old windowing tradition, skrev selskabet i sin kvartalsrapport. But just as we changed and reinvented the TV business by putting consumers first and making access to content more convenient, we believe internet TV can similarly reinvigorate the film business (as distinct from the theatrical business). This year we will release 40 features that range from big budget popcorn films to grassroots independent cinema.

Ls ogs: Netflix skyder sin storstilede filmsatsning i gang

Selskabet vil i r frigive 40 film fra big budget popcorn film ssom Okja, War Machine og Bright til mindre titler, herunder produktioner som nppe ville have indfundet sig p det store lrred. Og det hele sker foran et globalt publikum, som bliver ved med at vokse.



Biografer gr til modangreb

For at finansiere de fortsatte investeringer i indhold, er Netflix ndsaget til at lne penge. I 2017 forventer selskabet at have en negativ pengestrm p 2 til 2,5 mia. dollars. S lnge disse investeringer fortstter med at trkke flere kunder til samt ge omstningen, ser Netflix det dog som sund forretningssans, lyder det.

Biografejere er get til modangreb overfor Netflix og argumenterer, at film hrer til p det store lrred. De frygter, at Netflix og andre vil f held til at nedbryde vindue-modellen, hvilket kan betyde, at biograferne m undvre den eksklusive adgang til nye film. Filmfestivalen i Cannes forbd for nylig med en srregel, at Netflixs film i fremtiden kan komme i betragtning.

- We premiered 14 new seasons of global Netflix original series, 13 original 2 comedy specials, 6 original documentaries, 2 original documentary series, 9 original feature films and 7 seasons of original series for kids, tilfjede Netflix.

Verdens strste tv-tjeneste er blevet en smule strre, men taget i betragtning, at der er milliarder at tv-seere verden over, lader det til, at der stadig er masser af vkstpotentiale p vejen mod at genoplive filmindustrien.



Flere nyheder

Sony AF8 OLED

Oversigt: Sony 2018 TV

16 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Filmstriben

Filmstriben har fet Airplay - app til Apple TV ikke glemt

16 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF75

Sony prsenterer nye LCD-tv i mellemklassen

15 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
YouSee Tizen app

YouSee-app klar p Samsung Smart TV - p vej til LG & Apple TV

15 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Dolby Vision

LG retter sortniveau-fejl i Dolby Vision p 2017 OLED

15 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Sony X700 UHD Blu-ray

Sony lancerer X700 UHD BD-afspiller - Dolby Vision kommer senere

14 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF90

Sony XF90 modtaget

14 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Panasonic 2018 OLED

Panasonic snker pris p 2018 OLED med op til 16.000 kr.

14 Feb 2018 | Rasmus Larsen |