Interview: YouSee om fremtiden, tv-oplevelsen, 4K, eksklusivt indhold & platforme - FlatpanelsDK
YouSee 2017

Interview: YouSee om fremtiden, tv-oplevelsen, 4K, eksklusivt indhold & platforme

02 Jun 2017 | Rasmus Larsen |

Danmarks største tv-udbyder er undervejs i en forvandling fra ”broadcast til unicast”, hvor tv-oplevelsen på tværs af indholdskilder er i højsædet. I denne fremtid for YouSee indgår også platforme såsom Apple TV og Android TV, optagelser i skyen samt indhold i 4K. Jacob Mortensen, direktør for YouSee TV og bredbånd, fortæller om planerne.

YouSee vil samle tv-oplevelsen

Tv-landskabet har forandret sig mere over de sidste 5 år end i de foregående årtier. Det er bl.a. muligheden for at streame video over internettet, som har været katalysator for, at utallige nye underholdningsmuligheder er piblet frem.

Men i denne nye tv-virkelighed kan det også være svært at få overblik. Det kan være svært at finde det indhold, som man gerne vil se, og være langsommeligt at skulle navigere rundt imellem apps og tjenester på en måde, der måske bedst kan beskrives som navigere i indholdssiloer.

Ikke desto mindre tvinger den nye realitet de etablerede spillere til at ændre kurs. DRs nye mediedirektør har erklæret, at DR vil have opgør med broadcast-fundamentet. Så ser YouSee en fremtid, hvor tv-kanal-fundamentet ikke længere er bærende?

Jacob Mortensen, direktør YouSee
”Tv-kanalerne er stadig floden, som giver det indhold, vi tilbyder.”
- ”YouSee ser det på samme måde, men med mere nuance. Det er ikke et opgør med kanaler som sådan. Den lineære tv-oplevelse, altså broadcast-oplevelsen, er faldende. Det kommer til at fortsætte og formentlig accellerere fremadrettet. Der hvor vi ser væksten, er hele on-demand oplevelsen. Men tv-kanalerne er stadig floden, som giver det indhold, vi tilbyder. Det er måden, som det bliver konsumeret på, der er under kraftig forandring,” siger Jacob Mortensen, direktør for YouSee TV og bredbånd, til FlatpanelsDK.

Danmarks største tv-udbyder er vant til at samle tv-oplevelsen på tværs af indholdskilder. Det har YouSee gjort i mange år og det vil YouSee også forsøge at gøre i den nye, mere fragmenterede realitet, erklæres det. Rent fagteknisk beskriver direktøren det som at gå ”fra broadcast til unicast”.

- ”Vi går fra broadcast til unicast. Hvis du åbner YouSee i dag, præsenteres indhold på en anden måde, f.eks. tematiseret. Kanaler er forældre til meget af indholdet, men det præsenteret på en anden måde,” siger Jacob Mortensen.

I denne nye virkelighed, hvor det tager under 5 minutter at komme i gang med at se tv-serier og film produceret af Netflix eller Viaplay, skal det også være lettere for nye kunder at komme i gang med at se YouSee. Der skal dog alligevel holdes fast i rollen som infrastruktur-udbyder, altså af tv- og bredbåndsnet.

- ”Kan man forestille sig, at man kan gå ind og købe (YouSees tv-oplevelse, red) på nettet? F.eks. på sin mobil eller iPad? Ja, det tror jeg, at man kan i meget nær fremtid. Det vil dog ikke være uafhængigt af om man har kabel til sit hjem. Vores styrke er, at vi er infrastrukturudbyder. Det vil vi også være fremadrettet. Vi arbejder med at gøre det hurtigere fra bestilling til levering.”


Apple TV, YouSee TV & Android TV


Truslen fra platformsarkitekter

At konstatere, at tv-markedet har ændret sig mere over de seneste 5 år end i de foregående årtier, kræver blot et kig på Netflix. Fra at trække på skuldrene, betragter mange i såvel tv-industrien som Hollywoods filmindustri i dag den amerikanske gigant som en nærmest ustoppelig kraft. Netflix producerer tv-serier og film, er i gang med at nedbryde filmindustriens ”vinduesmodel” og er med helt i front hvad angår udvikling af teknikker og standarder indenfor apps og video.

En mere grundlæggende forandring i fundamentet under tv-oplevelsen er dog allerede undervejs. Apple, Google, Amazon og andre bygger tv-platforme. Arkitekterne af platforme vil kontrollere tv-oplevelsen for det giver dem magt. Betragt blot markedet for smartphones. I denne overgang mister YouSee jerngrebet om tv-distributionen i takt med at streamingteknologi sætter tv-signalet fri og gør nærmest enhver mand i stand til at levere videoindhold over internettet.

YouSees direktør anerkender, at markedet er under forandring, men vender tilbage til punktet om at samle tv-oplevelsen på tværs af tv-kanaler og tjenester for det er ”Google og Apple ikke lykkedes med”. Til denne opgave har YouSee udviklet egen tv-boks, som foruden tv-kanaler og arkiv, tilbyder indhold fra HBO og C More samt en app til Netflix.

- ”Vores fokus er at give den bedste brugeroplevelse og tilbyde det bedste indhold på tværs. Det vil være tv-kanaler og hele den rigdom, der ligger i arkivet. Det gælder også streamingtjenester. Det er tv-boksen, som skal samle den lineære tv-oplevelse med arkivet, egne optagelser og streamingtjenester. Og gøre det let navigerbart,” forklarer Jacob Mortensen.


YouSee TV-boks


YouSee har tidligere lagt op til, at tv-platforme såsom Apples tvOS og Googles Android TV ikke havde en plads i strategien, hvor egen tv-boks var alfa-omega. Der er ikke ændret på, at tv-boksen skal være hoveddøren ind til YouSees fulde tv-oplevelse, men FlatpanelsDK kunne i maj 2017 afsløre, at YouSee er i gang med at udvikle en app til Apple TV4, som forventes klar senere på året. I et opfølgende svar fra YouSees PR-afdeling blev det lidt mere konkret.

- ”Vi arbejder på at udvikle vores Netværks PVR løsning til en ny tv-boks samt Apple og Android TV, som gør det muligt at se optagelser på tværs af skærme. Vi forventer at kunne lancere i løbet af andet halvår,” bekræftede YouSees PR-afdeling overfor FlatpanelsDK.

YouSees direktør vil ikke komme konkret ind på detaljer om Apple TV og Android TV, men siger, at andre platforme end egen tv-boks skal betragtes som ”multi-room” løsninger.

”I forhold til Apple TV og Android TV, så er det noget af det, vi kigger på.”
- ”Vi kigger naturligvis også på andre platforme i takt med, at de vinder udbredelse. Vi har jo allerede Apple i form af Airplay og Google i form af Chromecast. I forhold til Apple TV og Android TV, så er det noget af det, vi kigger på. Vi kigger på muligheden for at kunne give den samlede oplevelse på en let tilgængelig måde. Tv-boksen vil være den primære oplevelse og de andre platforme er for os en multiroom-løsning,” siger Jacob Mortensen.

Jacob Mortensen gentager desuden meldingen fra bl.a. DR og TV2: Apple TV nyder større udbredelse i Danmark på trods af, at Android TV er indbygget i tv-skærme fra Sony, Philips og Bang & Olufsen. Han tilføjer, at blandt de mange platforme såsom Apple tvOS, Samsung Tizen, LG webOS, Panasonics Firefox OS, Amazon FireTV, Sony PlayStation, Microsoft Xbox og Google Android TV, er Apples og Googles platforme de mest interessante for YouSee.

- ”Vi skal kigge på det på to måder. Et er udbredelsen for nuværende. Apple TV har større udbredelse end Android TV. Det andet er at betragte det lange perspektiv. Android TV kommer til at spille en stor rolle i fremtiden. Vi kigger på begge platforme.”

Det er naturligvis set før, at tv-kanaler og arkiv tilbydes via en app til Apple TV. Det gør blandt andet Stofa og Canal Digital. Skal YouSee trække andre platforme ind som del af tv-oplevelsen, vil de dog gerne gå et skridt videre. Kundernes optagelser skal kunne ses på tværs for at skabe en mere komplet oplevelse. Helt konkret arbejder YouSee mod hvad branchen kalder ”cloud PVR”, altså optagelser i skyen.

- ”Der vil være en bevægelse fra at ting sker lokalt til at ting sker i skyen. Det giver nogle andre muligheder, f.eks. at flytte optagelser op i skyen og gøre dem tilgængelige på flere platforme. Oplevelsen af at ”optage” er den samme, men teknisk ”markerer” man indhold. Men der er både tekniske og rettighedsmæssige udfordringer,” tilføjer Jacob.


YouSee Play


Eksklusivt indhold & 4K-kvalitet

Det er i dag ikke kun tv-stationerne, der producerer indhold og har eksklusive aftaler. Netflix, Amazon, HBO og Viaplay producerer også eksklusive tv-serier, film og andre typer indhold, alt imens de klassiske tv-kanalnetværk etablerer egne streamingtjenester. Risikerer YouSee at blive mast imellem to fronter?

YouSee vil i dag hellere se de nye spillere som partnere end fjender. Det er en opblødning i forhold til 2012, hvor selskabet etablerede det kuldsejlede YouBio for at udfordre Netflix. Forholdet til Netflix anskues helt anderledes i dag, hvilket nok bedst illustreres af, at Netflix er tilgængelig som app på YouSee-boksen.

Og YouSee er da også så småt begyndt at flirte med eksklusivt indhold.

”Om vi kommer til at etablere et selvstændig produktionsselskab?

Det tror jeg ikke, at vi kommer til at gøre.”
- ”Vi har fokus på fremadrettet at tilbyde noget eksklusivt indhold. Vi tilbyder f.eks. SKAM til YouSee-kunderne og havde samarbejde med de tidligere Monte Carlo-drenge, Esben Bjerre og Peter Falktoft, om dækningen af præsidentvalget i USA. ’Dahl på Hack’ er lidt det samme. Om vi kommer til at etablere et selvstændig produktionsselskab? Det tror jeg ikke, at vi kommer til at gøre. Det er ikke en del af strategien, men der kan ske noget i forhold til vinduer (udgivelsestempoet for indhold, red),”

Hvad der konkret hentydes til med ”vinduer”, altså vinduesmodellen som indhold passerer igennem før det bliver tilgængeligt på tv-tjenester, blev ikke uddybet, men YouSee har som bekendt tilbudt film til sine kunder i en del år efterhånden. Den gren af branchen, som leverer tv-indhold til stuen, ser generelt gerne, at bl.a. film bliver hurtigere tilgængelige udenfor biografen.

Når man snakker indhold, får billedkvalitet stadig en mere fremtrædende rolle. Stofa, Waoo og Viasat tilbyder alle en enkelt sportskanal i 4K-opløsning og amerikanske giganter såsom Netflix og Amazon har taget skridtet videre til HDR (High Dynamic Range). Indhold i 4K-opløsning har YouSee da også i kikkerten.

- ”Vi kan se, at 4K er ved at vinde udbredelse i de danske hjem. Det er klart, at det er noget YouSee vil komme med. Vi vil bare gerne have sikkerhed for, at det er en oplevelse, som hænger sammen på tværs. Vi vil ikke lave små krumspring for at give adgang. Vi har mere at sige senere på året,” lyder det afslutningsvis fra Jacob Mortensen, direktør for YouSee TV og bredbånd, til FlatpanelsDK.

Med disse ord kan de 1,35 millioner danske husstande, som får tv-signal fra Danmarks største tv-leverandør, se frem til indhold i 4K-kvalitet, apps til andre platforme samt udvidede optagelsesmuligheder, alt imens YouSee fortsætter forvandlingen fra ”broadcast til unicast” med mål om at samle tv-oplevelsen.



Del på:


Flere nyheder

LG B7 OLED

Status på HDR: Hollywood, TV, film, spil, biografer & formater

17 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Apple OLED TV rygte

"Apple OLED TV" afbilledet i lækkede kinesiske fotos

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Tim Cook Apple

Apple har angiveligt øremærket 6 mia. kr. til produktion af Hollywood-indhold

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Transformers

'Transformers: The Last Knight' er Paramounts første Dolby Vision UHD Blu-ray

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Tilbudsjagten

Tilbudsjagten – opfrisket!

16 Aug 2017 | Flatpanels |
Netflix

Netflix vil bruge over 40 mia. kroner på indhold i 2018

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Eisa Awards 2017-2018

Vindere: EISA Awards 2017-2018

15 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Panasonic EZ1000 OLED

OLED vandt i alle kategorier ved HDTVTests årlige TV shootout

15 Aug 2017 | Rasmus Larsen |