Der er udleveret navne og adresser på titusindvis af danskere til advokater, som sender breve med krav om kompensation pga. download af film. Omfanget af udleveringen er blevet så stort, at teleselskaberne siger stop indtil domstolene forholder sig til sagen. Det skriver Berlingske.
Kan være slut med breve
Den danske filmbranche begyndte i sommeren 2015 at sende breve ud til danskere, som de anklagede for at have downloadet film. I brevet var typisk en opfordring til at betale 1500-2000 kroner i kompensation for at undgå et juridisk efterspil.
Navne og adresser på danskere er udleveret af domstole via teleselskaberne. Problemet er, at der aldrig er afsagt dom i en sag og da henvendelserne er steget eksplosivt fra 2015 til 2016, siger teleselskaberne nu stop. De vil have sagen afprøvet ved en domstol før de igen udleverer personlige oplysninger om kunder.
- "Vi synes, at der er et principielt retssikkerhedsmæssigt problem i, at domstolene reelt ikke tager stilling til, hvad der er vigtigst: Borgernes retssikkerhed eller advokatfirmaernes kommercielle interesser," siger Mette Eistrøm Krüger, juridisk direktør, Telenor, til Berlingske.
Telenor: Over 20.000 henvendelser
Telenor oplyser overfor Berlingske, at de i 2015 fik 6.187 henvendelser og at tallet steg næsten 250 procent til 21.163 i 2016.
Brancheorganisationen bakker op og kalder advokaternes breve for ”mafialignende metoder”.
- "Der er fuld opbakning fra branchen til Telenor for at tage denne kamp og beskytte kunderne mod mafialignende metoder," siger direktør Jakob Willer til Berlingske.
Telia ønsker også, at domstolene tager stilling til sagen.
Den 26. april 2017 faldt der dom i den norske højesteret, som besluttede, at Telenor ikke skulle udlevere kundeoplysninger til den danske filmdistributør Scanbox Entertainment med den begrundelse, at bruddet på ophavsret ikke vægter tungere end personidentifikation. Telenor har to gange i Danmark forsøgt sig i byretten, men har ikke fået medhold.
Foruden skræmmebreve har filmbranchen søsat kampagnen "Os der Elsker Film". Den danske filmbranche har dog endnu til gode at udvikle konkrete løsningsmodeller til en ny realitet, hvor folk streamer fremfor at købe filmskiver. Salget af DVD og Blu-ray falder hastigt i Danmark.
- Kilde: Berlingske