USA's største tv-producent dropper eksperiment med 'Chromecast TV' - FlatpanelsDK
Vizio 2017 P

USA's største tv-producent dropper eksperiment med 'Chromecast TV'

01 May 2017 | Rasmus Larsen |

På nogenlunde dette tidspunkt sidste år lancerede USA’s største tv-producent, Vizio, de første rene ’Chromecast TV’ uden tv-tunere, brugerflade og fjernbetjening. Allerede nu, 1 år efter, trækker de i land.

Chromecast TV slog ikke an

Idéen var simpel. Streaming er ved at overtage og Chromecast er populær, så hvorfor ikke fjerne tv-tuner og lade brugeren styre hele tv-oplevelsen fra en tablet i stedet for en fjernbetjening? Google var med inde over projektet og sørgede for, at cast-protokollen i samme forbindelse blev opdateret til at kunne håndtere 4K og HDR.

Men end ikke i et af de fremmeste lande indenfor teknologi slog de rene Chromecast TV an. Det må være konklusionen efter 1 år på markedet. Vizio er nu ved at rulle satsningen tilbage med de netop-lancerede 2017-modeller. De lover sågar, at 2016-modellerne får en opdatering, så der kommer fuld brugerflade på skærmen.

Tv-tunerne vender dog ikke tilbage. De nye 2017-modeller har nemlig stadig ingen tunere, hvorfor de rent teknisk heller ikke må markedsføres som ”TV” i USA. Vizio markedsfører dem i stedet som ”displays”. Dette er dog mindre opsigtsvækkende i USA end det ville være i Europa, da set-top-bokse fra tv-udbyderen i USA er normen.

Vizio 2017 M series


Hvorfor gik det galt?

Vizio er ikke meget for at dvæle ved den kuldsejlede lancering, men det står klart, at massemarkedet ikke var klar til en så radikal ændring. At styre hele tv-oplevelsen fra tablet kan virke attraktivt, men det er tilsyneladende forbeholdt en lille skarre af købere.

Chromecast vil forblive indbygget i Vizios skærme, ligesom det kendes fra Sony og Philips’ Android TV. De positionerer nu Chromecast som supplement til tv-oplevelsen, hvilket vel nok går i tråd den måde, hvorpå de fleste bruger den lille enhed. Den er velegnet til mange tjenester, men man kommer ofte til at savne en brugerflade på tv’et – hvilket skærmene fra Vizio igen får.

Samme tilgang ses i øvrigt hos konkurrenten Apple, som introducerede ”cast”-metoden med Airplay adskillige år før Googles Chromecast så dagens lys. I dag er Airplay en supplerende funktion til en fuld brugerflade i Apple TV-boksen.

Vizio har i visse måneder salgslisterne som største tv-producent i USA, men 2016 var på mange måder et svært år for dem. Ud over den kuldsejlede satsning blev de også opkøbt af et kinesisk selskab, men salget gik senere i vasken. De nye LCD-skærme skal i øvrigt markedsføres som "XLED", men kommer ikke til Danmark.



Del på:


Flere nyheder

MicroLED

Apple vil angiveligt begynde testproduktion af microLED i år

25 May 2017 | Rasmus Larsen |
Xbox One S

Xbox's abonnementstjeneste til spil lanceres d. 1. juni for 59 kr/md.

25 May 2017 | Rasmus Larsen |
LG E7 OLED

LG E7 OLED modtaget

24 May 2017 | Torben Rasmussen |
Stretchable OLED

Samsung fremviser skærm der kan strækkes

24 May 2017 | Rasmus Larsen |
Loewe bild 5 OLED

Loewe 'bild 5' OLED har Dolby Vision & retro-design

23 May 2017 | Rasmus Larsen |
Amazon Channels UK

Amazon lancerer frit valg af tv-kanaler i 3 europæiske lande

23 May 2017 | Rasmus Larsen |
Black Mirror

Netflix: Når seerne får magten, ændrer tv-vanerne sig

23 May 2017 | Rasmus Larsen |
Sony X800 UHD Blu-ray

Sony lancerer med X800 sin første UHD Blu-ray-afspiller

23 May 2017 | Rasmus Larsen |