Endnu en tv-platform begynder at spore tv-vaner for at vise reklamer - FlatpanelsDK
Roku ACR

Endnu en tv-platform begynder at spore tv-vaner for at vise reklamer

26 Apr 2017 | Rasmus Larsen |

Denne gang er der tale om Roku OS, der er et af de største styresystemer i Smart TV og mediebokse i USA. Med ACR (Automatic Content Recognition) vil Roku registrere hvad seeren ser via kabel- og antenne-tv med henblik på at foreslå ”alternativer via streaming”. ACR skal samtidig bruges til målrettede reklamer.

Automatic Content Recognition

Samsung bruger det, LG bruger det, og USAs største tv-producent Vizio har indgået forlig og betalt $2,2 mio. dollars for at bruge det uden seerens samtykke. Nu begynder Roku at bruge Automatic Content Recognition - eller ACR.

ACR gør lige præcis, hvad navnet foreslår. Det bruger billedgenkendelsessoftware til at registrere hvad du ser på skærmen. Således kan systemet nemt fastslå, at du ser f.eks. et afsnit af Friends. Det virker uanset hvilken kilde – HDMI, streaming, tv-kanal osv. – du ser Friends fra.

Du kender måske ikke Roku, da de endnu ikke opererer i Danmark, men i USA er de ledende på mediebokse foran enheder såsom Apple TV, Chromecast og Amazon FireTV. De lader også tv-producenter bruge styresystemet i Smart TV. I starten af 2017 var 13% af de solgte Smart TV i USA udstyret med Roku OS.

Roku forklarer, at de vil bruge ACR til at forbedre streamingoplevelsen. Ser du f.eks. et afsnit af Friends via kabel-tv, så kan et Roku TV foreslå streamingtjenester, hvor du også har adgang til flere afsnit. Eksempelvis Netflix eller Amazon.

- ”The TV can recognize the show or movie you're watching on a connected cable box, satellite box or antennas using Automatic Content Recognition (ACR) technology, and suggest additional viewing options via streaming. Those options may include the ability to watch from the beginning, watch more episodes of the same show and/or view suggestions for similar entertainment available to stream,” forklarer selskabet.

Roku ACR


Målrettede reklamer

Roku vil imidlertid også bruge ACR til andre formål, nemlig målrettede reklamer, ifølge CNET. Nedenfor forklarer Roku, hvordan systemet kan gavne reklamebureauer.

- "It helps them reach their target audience based on what they are already seeing on their screen," udtalte en repræsentant for Roku til CNET. "For example, if an ad promoting a car brand runs in a program over the air, we have the capability to deliver an ad showing a local dealership that gives the consumer more relevant information and a call to action, including a 'click to find out more' where they can discover more about the models or can text a number to find out more about promotions."

Roku kalder den nye funktion “More Ways to Watch” og lægger vægt på, at det er tilvalg i stedet for fravalg. Brugeren kan til enhver tid slå systemet fra, men der er dog et lille men.

- “If you choose to turn off More Ways to Watch after it was first enabled, viewing information collected prior to the feature being turned off will not be deleted.”

Den nye Roku-software (version 7.6) rulles ud til samtlige Roku TV i blandt andet USA, Canada og de andre markeder, hvor selskabet opererer.

Et stigende antal tv-platforme er begyndt at tage ACR i brug, men de gør det sjældent klart, hvad der registreres. Som forbrugere bør vi være skeptiske, særligt fordi ACR sporer og registrerer alt indhold, som vises på skærmen. Det dækker således også over dine private feriebilleder og videoer, og i mange tilfælde deles data med tredjepart.



Del på:


Flere nyheder

MicroLED

Apple vil angiveligt begynde testproduktion af microLED i år

25 May 2017 | Rasmus Larsen |
Xbox One S

Xbox's abonnementstjeneste til spil lanceres d. 1. juni for 59 kr/md.

25 May 2017 | Rasmus Larsen |
LG E7 OLED

LG E7 OLED modtaget

24 May 2017 | Torben Rasmussen |
Stretchable OLED

Samsung fremviser skærm der kan strækkes

24 May 2017 | Rasmus Larsen |
Loewe bild 5 OLED

Loewe 'bild 5' OLED har Dolby Vision & retro-design

23 May 2017 | Rasmus Larsen |
Amazon Channels UK

Amazon lancerer frit valg af tv-kanaler i 3 europæiske lande

23 May 2017 | Rasmus Larsen |
Black Mirror

Netflix: Når seerne får magten, ændrer tv-vanerne sig

23 May 2017 | Rasmus Larsen |
Sony X800 UHD Blu-ray

Sony lancerer med X800 sin første UHD Blu-ray-afspiller

23 May 2017 | Rasmus Larsen |