Kinesisk opkøb af USA's største tv-producent er gået i vasken - FlatpanelsDK
Vizio TV

Kinesisk opkøb af USA's største tv-producent er gået i vasken

12 Apr 2017 | Rasmus Larsen |

Vizio, den største amerikanske tv-producent, vil ikke blive opkøbt af kinesiske LeEco, hvilket ellers var planen. Aftalen, der beløb sig til 14 mia. danske kroner, er gået i vasken pga. ”regulatorisk modvind”.

Vizio forbliver amerikansk

Vizio betragtes som en af de amerikanske successhistorier i industrien. I visse kvartaler overgår de Samsung, LG og alle de andre på salgslisterne over tv-skærme i hjemlandet. Nu står det klart, at Vizio forbliver et amerikansk, privatejet selskab.

Kinesiske LeEco annoncerede ellers i juli 2016, at de ville opkøbe Vizio for $2 mia. dollars, eller hvad der svarer til lidt over 13 mia. kroner. Selskaberne har i en fælles meddelelse meldt ud, at det skyldes “regulatorisk modvind”, men der har i de amerikanske medier, over de seneste måneder, været sat spørgsmålstegn ved LeEcos financielle styrke. Reuters skrev i januar 2016, at LeEco måtte hente $2.2 mia. dollars hos investorer for at understøtte forretningens vækst.

Opkøbet skulle have givet det kinesiske selskab en fod indenfor i USA og andre vestlige lande. Generelt har de kinesiske tv-producenter haft svært ved at træde ind i USA og Europa på trods af et boomende hjemmemarked, der har betydet, at Kina snart overhaler Sydkorea på produktion af LCD-paneler.

Selskabernes fælles erklæring om det aflyste opkøb kan læses herunder:

LeEco Global Group Ltd. and VIZIO Inc. announced today that the merger agreement to acquire VIZIO will not proceed due to regulatory headwinds. We continue to believe that there is great synergy between the two companies, and are pleased to announce that LeEco and VIZIO have reached an agreement that is a win for both companies.

Under the new agreement, LeEco and VIZIO will continue to explore opportunities to incorporate the Le app and content within the VIZIO connected CE platform, and engage in a collaborative partnership to leverage LeEco’s EUI (Ecosystem User Interface) platform, along with the brand’s exclusive content and distribution channels, to bring VIZIO products to the China market.

Vizio fortsætter driften som hidtil og er på nuværende tidspunkt ved at lancere nye modeller for 2017 i USA. Den amerikanske producent sælger som bekendt ikke tv-skærme i Danmark, men tilbyder visse modeller i f.eks. Storbritannien.



Del på:


Flere nyheder

Farang C More

Interview: C More søsætter satsning på originalt indhold

21 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
Dolby Vision

Paramount vil frigive film i Dolby Vision & Atmos på UHD Blu-ray

21 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
Dunkirk

Christopher Nolan kritiserer skarpt Netflix's filmsatning

20 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
Bedste mediebokse

Guide: Bedste mediebokse til HBO, Netflix, TV2 Play, Viaplay m.fl.

19 Jul 2017 | Flatpanels |
HLG HDR on LG 2016 OLED

LG 2016 OLED har fået HLG HDR support med seneste opdatering

19 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
Dolby Cinema

Dolby og partnere har åbnet Dolby Cinema nummer 100

18 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix: Internet TV kan "genoplive filmindustrien"

18 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
Ataribox spilkonsol

Kommende Atari spilkonsol vil byde på klassiske og nye spil

17 Jul 2017 | Rasmus Larsen |