Amazon vil angiveligt bruge 31 mia. kroner på video i 2017 - FlatpanelsDK
Man in the High Castle

Amazon vil angiveligt bruge 31 mia. kroner på video i 2017

11 Apr 2017 | Rasmus Larsen |

Netflix har tilkendegivet, at de vil bruge ikke mindre end $6 mia. dollars på videoindhold i 2017. Amazon er angiveligt ikke så langt efter for de vil, ifølge JPMorgan, hæve budgettet til $4,5 mia. dollars i år. Det skriver BusinessInsider.

Mere end det dobbelte af HBO

Hvis du ikke allerede har noteret dig det, så bør det efterhånden stå klart, at Amazon på meget kort tid er blevet en af de tungeste drenge i tv-branchen. De har bevist, at de er villige til at spendere kæmpe summer på produktioner såsom ’The Grand Tour’, ligesom de finansierer ambitiøse tv-serier.

Den amerikanske mastodont vil ifølge analytikere hos JPMorgan hæve budgettet til videorettigheder til $4,5 mia. dollars i 2017 - eller hvad der svarer til 31 mia. danske kroner. Det dækker over både egenproduktioner og køb af rettigheder ude i byen.

Netflix og Amazon


Det er endnu ikke på niveau med Netflix’s budget på $6 mia. dollars, men det er bemærkelsesværdigt, at Amazon udvider så aggressivt. Tallet er ikke bekræftet af hovedpersonen selv, men CFO Brian Olsavsky sagde i juli 2016, at Amazone ville “næsten fordoble” sine investeringer i video.

Hvis estimatet er korrekt, er Amazons budget desuden over dobbelt så højt som HBOs, der lå på cirka $2 mia. i 2016. Beløbets størrelse er naturligvis ingen garanti for kvalitet, men det beviser, at Amazon er i stand – og villige – til at følge med Netflix, der er begyndt at dedikere en god portion af sine investeringer til film. Amazon producerer også film, men Netflix har større stjerner, såsom Brad Pitt, Will Smith, Robert De Niro og Al Pacino, på plakaten.


Har ekspanderet globalt

Ligesom Netflix, har Amazon ekspanderet globalt. De lancerede som bekendt en neddroslet version af Prime Video-streamingtjenesten i Danmark og resten af verden i december 2016. Tjenesten vil senere blive skaleret op, men lige nu bruges de tidligere Top Gear-værters ’The Grand Tour’, som trækplaster til at lokke en global seerskare ind i butikken.

Amazon er også så småt begyndt at kaste sig over sport i USA. De har netop betalt $50 mio. dollars for at vise 10 NFL-torsdagskampe, ifølge The Wall Street Journal.

I takt med at streamingudbydere udfordrer den klassiske tv-pakke og tager sigte mod status quo i Hollywood, kan budgetterne øges yderligere. Netflix sætter stadig dagsordenen, men Amazon er lige i hælene.

- Kilde: BusinessInsider & Statista



Del på:


Flere nyheder

Vinter-OL 2018

Vinter-OL 2018 i Sydkorea optages i 4K HDR

16 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Power kalibrering

Power indgår samarbejde med SpectraCal om tv-kalibrering

16 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
LG OLED auto-kalibrering

LGs 2018 TV får hardware-baseret auto-kalibrering via CalMAN

15 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung 2017 Blu-ray

Samsung vil frigive HDR10+ opdatering til 2017 UHD BD-afspillere

15 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Google Assistant LG

Videodemo: Google Assistant i LGs 2018 TV

15 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
PlayMaker

Canal Digital lancerer streamingtjeneste til antenneforeninger

15 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung The Wall

Det bedste fra CES 2018

12 Jan 2018 | Torben R, Rasmus L |
HTC Vive Pro

HTC på vej med trådløs VR og Vive Pro med højere opløsning

12 Jan 2018 | Rasmus Larsen |