Netflix øremærker milliarder til europæisk indholdsproduktion

02 Mar 2017 | Rasmus Larsen |

Netflix har siden 2012 investeret over 13 mia. kroner i at opbygge et katalog af europæiske indhold. Der er i dag mere end 90 europæiske produktioner undervejs. Selskabet præsenterer også nyt for 2017, herunder serien ’Mindhunter’, der instrueres af bl.a. David Fincher og danske Tobias Lindholm. Det er kun begyndelsen, lyder det.

Over 90 europæiske produktioner i gang

Netflix øremærker hvert år milliarder af dollars til produktion af blandt andet tv-serier, film, dokumentarer, comedy og andre typer indhold. Pengene investeres dog langt fra kun i amerikansk indhold.

Det var budskabet på et europæisk event i Berlin, hvor Neflix samtidig løftede sløret for en række europæiske produktioner. Blandt disse er serien ’Dark’, der er den første produktion fra Tyskland. En anden er serien ’Suburra’, som er en krimi-thriller fra Italien. ’Las chicas del cable’ bliver et romantisk drama fra Spanien.

- "Great storytelling knows no geographic bounds. After four years of original programming and filming in 18 countries, we know compelling stories can come from anywhere and no matter their origin, can resonate with audiences around the world," sagde Ted Sarandos, Chief Content Officer hos Netflix. "In fact, of the European shows available on Netflix last year, more than half of watchers came from outside of Europe, which is why we are confident our upcoming slate of international shows will be enjoyed by viewers in their home countries and beyond.”

Netflix annoncerede ved samme lejlighed samproduktioner med BBC og Canal Plus, og benyttede desuden lejligheden til at sætte fokus på, at de også samproducerer med danske TV2 i forbindelse med ’Rita’. Et andet dansk islæt er Tobias Lindholm, som skal være med til at instruere tv-serien ’Mindhunter’ med David Fincher.

Selskabet annoncerede også, at filmen ’War Machine’, med Brad Pitt i hovedrollen, får premiere verden over den 26. maj. Samme dag i biograf og på Netflix, vel at mærke.




Vil øge lokal produktion

Der er helt generelt en masse nye annonceringer på plakaten indenfor mange genrer. Netflix lancerede sin tjeneste globalt, med undtagelse af Kina, Syrien og Nordkorea, i starten 2016.

Selskabet forsøger i disse år at positionere sig som gavnlig for det lokale produktionsmiljø fremfor en amerikansk mastodont, der tromler ind på de lokale markedet og spytter udelukkende amerikanske produktioner ud.

De 13 mia. kroner – 1,75 mia. Euro – i europæiske investeringer dækker over produktioner siden 2012, som enten har haft premiere eller er undervejs. Det tal vil vokse markant over de kommende år.

Vi har inkluderet nogle af indholdsannonceringerne, som Netflix havde med i Berlin herunder.








Flere nyheder

MicroLED

LG vil afsløre microLED-tv i september - rygte

23 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Samsung microLED

Samsung forventer at lancere sit 146" microLED TV i august

23 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Viasat FilmFavoritter

Viasat lancerer 'FilmFavoritter' & hæver TV3 Puls til HD-kvalitet

23 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Viaplay

Viaplay i vækst: TV'et nu mere populært til streaming end mobil

22 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Samsung OLED

Samsung udvikler 'QD-OLED' TV - rygte

21 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
The Last Jedi

'The Last Jedi' bliver Disneys første UHD Blu-ray i Dolby Vision

21 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Blade Runner Disc

Hollywood vil hellere sælge dig film online end på UHD Blu-ray

20 Feb 2018 | Yoeri Geutskens |
YouSee Bland Selv

YouSee: Sport og streaming hitter i nyt "Bland Selv" koncept

20 Feb 2018 | Rasmus Larsen |