Tv-kanaler sendte rekordmeget sport i 2016 men seerne er mætte - FlatpanelsDK
TV-kanaler

Tv-kanaler sendte rekordmeget sport i 2016 men seerne er mætte

26 Jan 2017 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk) |

Hvis du har på fornemmelsen, at der sendes mere sport end nogensinde før, så har du ret. De danske tv-kanaler sendte mere sport end nogensinde før i 2016. Faktisk over dobbelt så mange sendetimer som i 2012. Alligevel var antal seertimer lavere, ifølge DR medieforskning.

Mere sport på tv-kanalerne

2016 blev et rekordstort sportsår for tv-kanalerne med bl.a. EM-fodbold og OL i Rio samt de sædvanlige ligaturneringer, Tour de France og meget andet.

Danskerne lader dog ikke til at følge med op i kadence for tidsforbruget på at se sport på tv-kanaler har ligget nogenlunde stabilt over de seneste 7 år. I 2016 så hver dansker i gennemsnit 102 timers sport på tv-kanaler. Det er mindre end i 2012, selvom antallet af sendetimer blev fordoblet i 2016.

Tallene kommer fra DRs årlige rapport om medieudviklingen i Danmark og dækker over de 30 mest sete tv-kanaler med undtagelse af Eurosport (manglende data). DR mener, at årsagen skal findes i, at danskerne efterhånden har alternativer i form af bl.a. streaming

- ”Streamingtjenesterne tilbyder et alternativ, og når man fx streamer Netflix falder man ikke pludselig over en fascinerende OL-disciplin på traditionelt tv, som man ellers ikke havde overvejet at se,” skriver DR i rapporten.



Streaming udfordrer & giver diversitet

Flere danskere vælger naturligvis at se deres sport via streaming. Viaplay, TV2 Play og DR TV sender traditionelle sportsgrene. Disse tjenester samler imidlertid ikke faldet op, lyder det fra DR.

DR har ikke konkrete tal, men noterer, at overgangen til streaming samtidig øger diversiteten i sportsudsendelser. Sportsgrene, som ikke hidtil har været mulige at finde på sendefladen, kan i dag ses via streaming og apps. Red Bull samler f.eks. ekstremsport i egen app, UFC tilbyder kampsport i 4K-kvalitet via app og amerikanske sportsligaer streamer direkte ud til verden via apps. Nye partnerskaber arbejder i øvrigt på at give e-sport til den yngre målgruppe.

Fordi der ikke er kapacitetsloft på internettet, kan diversiteten øges. Det gælder sport såvel som andre typer underholdning.

Læs også 2016 i tal og grafer

De sociale medier har også betydning, pointerer DR.

- ”Et videoklip med en lykkelig Pernille Blume, der har vundet guld, er for mange af de knap så sportsinteresserede langt mere interessant end selve svømningen,” skriver DR i årsrapporten.

Afslutningsvis fremhæver DR, at sport stadig har evnen til at samle danskere, men at den nye realitet udfordrer rollen som samlingspunkt i stuerne. Sport er sammen med live-events en af tv-kanalernes sidste bastioner i kampen mod at holde streaming for døren, hvorfor udviklingen kan varsle sværere tider for tv-stationerne.

- Kilde: Rapport: Medieudviklingen 2016



Del på: