Samsung er utilfreds med, at ”lillebror” LG har markedsført tv-skærme som ”SUHD”, hvilket Samsung har registreret som varemærke. LG lover at rette ind og holde sig til "Super UHD", men bagtanken er ikke svær at gætte.
”SUHD” kontra ”Super UHD”?
Samsung lancerede sidste forår deres første tv-skærme under navnet ”SUHD”. Mens man ikke kan varemærkeregistrere generelle termer såsom LCD og OLED, kan ”SUHD” godt varemærkebeskyttes. Det skyldes, at det ikke er en teknologi, men blot et kreativt navn, som Samsung bruger til sine high-end LCD-skærme.
LG svarede igen på CES-messen ved at præsentere såkaldte ”Super UHD” LCD-skærme. Det er dem, som Samsung har klaget over i et protestbrev. Det skyldes, at LG i visse udstillingsvinduer i flere lande har forkortet dem fra "Super UHD" til "SUHD". Samsung har registreret "SUHD" som varemærke og kalder det derfor "vildledende markedsføring”.
- "Samsung Electronics Spain officially sent a protest letter to LG Electronics Spain to stop using the ‘SUHD' logo on some of the LG TVs in some stores in that country," skriver Samsung til avisen Korea Times.
LG kalder det en fejl og har lovet at stoppe med at bruge ”SUHD” - og udelukkende bruge ”Super UHD” - men det er ikke svært at se hvad bagtanken har været. Ved at LG positionerer sine LCD-skærme som ”Super UHD” – eller ”SUHD” – kan de på papiret matche Samsung’s ditto. Det er nemt at omdøbe LCD-skærme. LG har dog noget, som Samsung ikke har; OLED. Dermed kan LG udadtil både matche og overgå Samsung.
Kampen imellem de to lokale rivaler fra Sydkorea er intensiveret over de seneste år. De lancerede begge OLED-tv i for første gang i 2012, men Samsung måtte erkende nederlag og trække OLED af markedet, da de ikke kunne nedbringe produktionsomkostningerne. Samsung har dog alligevel ledet an på tv-markedet i de seneste ti år. LG håber på, at OLED kan bringe dem til tops.
- Kilde: Korea Times