Nye iPhones har 3D Touch; næste generation multi-touch - FlatpanelsDK
Apple 3D Touch

Nye iPhones har 3D Touch; næste generation multi-touch

10 Sep 2015 | Rasmus Larsen |

Da Apple præsenterede iPhone i 2007, introducerede de også det moderne multi-touch system på telefoner. Det er sidenhen blev standard på håndholdte enheder. Med de nye iPhone 6S og 6S Plus introducerer Apple, hvad de kalder ”næste generation af multi-touch”. 3D Touch kan registrere, hvor hårdt du trykker på skærmen og er kombineret med haptisk feedback.

3D Touch på iPhone 6S og 6S Plus

Touch-teknologi er i dag opbygget omkring aktioner, hvor man trækker og hiver i skærmen med en eller flere fingre. Apple mener, at der mangler et 3-dimensionelt niveau, så skærmen også kan registrere, hvor hårdt der trykkes. Det er motivationen bag 3D Touch.

Apple 3D Touch


3D Touch er en forlængelse af Force Touch, som første gang blev integreret i Apple Watch. Der er ikke tale om et ”langt” tryk, som mange telefoner allerede bruger i dag, men i stedet skærme, som fysisk kan registrere intensiteten af dit tryk.

Apple har redesignet brugerfladen i iOS9, så den nu er optimeret til tryk. Fra hjemmeskærmen kan man hurtigt tilgå nye tjenester ved at trykke hårdere på f.eks. kamera, kort eller musik-ikonet. 3D Touch kan også bruges i apps og værktøjerne stilles til rådighed for udviklerne med det samme. Apple forestiller sig, at det kan bruges i bl.a. i spil, tegne-apps og som genveje.

3D Touch har ikke blot ét niveau. Systemet kan differentiere imellem bløde tryk og hårde tryk. Et blødt tryk på skærmen vil typisk give et ”preview” af en email, et billede eller en besked. Tryk hårdere for at få fuld adgang til indholdet. Apple demonstrerer det i en besked, hvor der kan trykkes let på en adresse eller dato for yderligere information uden at forlade besked-app’en.

Apple har integreret 3D Touch med en anden ny feature kaldet "Live Photos". Når du tager et foto med kamera-app'en, optages en lille kort video-sekvens automatisk inden still-fotoet. Ved at trykke hårdt på skærmen, når du gennemgår dine fotos senere, kan du se billedet komme til live i en kort video.

Apple 3D Touch


Systemet er bygget ind i selve skærmen. I de kapacitive sensorer i bagbelysningen, registreres distancen imellem frontglasset og sensorer, når du trykker på skærmen. Dette gør det muligt ikke bare at registrere niveauet af tryk, men også den eksakte position på skærmen. Med Force Touch på Apple Watch registreres hårde tryk kun overordnet for skærmen, og heri ligger den primære forskel på 3D Touch og Force Touch. Teknologien er mulig bl.a. fordi Apple bruger in-cell touch-teknologi.

Systemet har desuden haptisk feedback, så du kan mærke, når du trykker hårdt. Apple’s såkaldte ”Taptic Engine” er bygget ind under skærmen. De forklarer, at typiske systemer kræver ”ti svingninger” for at opnå maksimalt vibrationsstyrke, men deres Taptic Engine kan gøre det i første cyklus. De siger, at de dermed kan variere graden af haptisk feedback med få millisekunder, afhængigt af hvor på skærmen og hvor hårdt du trykker.

Apple kalder det næste generation multi-touch.




Del på:


Flere nyheder

Panasonic 2018 OLED

Første indtryk af Panasonics 2018 OLED (FZ950 & FZ800)

17 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Sony TV

Næste generation Android TV-chip er 50% hurtigere, klarer 4 HDR-formater

17 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Dolby Vision

Sony-ejere oplever problemer med længe ventet Dolby Vision-opdatering

17 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Bixby Samsung TV

Bixby, SmartThings & Universal Guide i Samsungs 2018 TV

16 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Vinter-OL 2018

Vinter-OL 2018 i Sydkorea optages i 4K HDR

16 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Power kalibrering

Power indgår samarbejde med SpectraCal om tv-kalibrering

16 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
LG OLED auto-kalibrering

LGs 2018 TV får hardware-baseret auto-kalibrering via CalMAN

15 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung 2017 Blu-ray

Samsung vil frigive HDR10+ opdatering til 2017 UHD BD-afspillere

15 Jan 2018 | Rasmus Larsen |