Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNy ballade om tordenfluer i TV, tidligere afgørelse følges ikke - FlatpanelsDK

Ny ballade om tordenfluer i TV, tidligere afgørelse følges ikke

02 Sep 2015 | Rasmus Larsen |

Forbrugerklagenævnet traf sidste år afgørelse i en sag om tordenfluer i en tv-skærm. Køberen fik medhold i en afgørelse, der var formuleret så bredt, at den fremstod principiel. I en ny sag afviser Samsung og Bilka imidlertid at følge Forbrugerklagenævnets afgørelse fordi der er tale om en anden tv-model. Det skriver Politiken.

Tordenfluer igen igen

Det har netop været storsæson for tordenfluer og ligesom tidligere år (links: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) har de små skabninger møvet sig ind i fladskærme placeret i stuer rundt omkring i det danske land. Jan Poulsen ejer en Samsung-skærm købt i Bilka, som er ramt af tordenfluer. Han har været i dialog med både forhandler og producent om problemet.

Hverken Samsung eller Bilka vil imidlertid efterleve sidste års afgørelse, som FlatpanelsDK omtalte her. Bilka siger, at de ikke vil påtage sig ansvar, hvis Samsung ikke vil. De argumenterer, at sidste års afgørelse kun vedrørte en specifik model (Samsung F8005) og at der i den nye sag er tale om en anden model. Samsung lancerer hvert år over 20 nye modelserier.

- ”Jeg er utrolig harm over især Bilkas måde at tackle denne sag på, for det er dem, der har solgt mig fladskærmen. Jeg føler mig ikke kun generet af uønskede tordenfluer i mit tv, sagen er også blevet principielt for mig,” siger Jan Poulsen, ejeren af skærmen, til FlatpanelsDK, som opfølgning på Politikens artikel.

Forbrugerklagenævnets afgørelse fra december 2014 nævnte hverken producent eller modelnummer i afgørelsen. De anså det i stedet som en fabrikationsfejl i panel-forseglingen og bestemte, at køberen skulle have sine penge tilbage.

Det vil Bilka og Samsung som bekendt ikke efterfølge og de vil heller ikke udtale sig, da der kører en ny sag hos Forbrugerklagenævnet.

Henrik Sedenmark, chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er dog ikke helt enig i, at sagen er så ligetil. Det er på trods af, at han tidligere på året kaldte tordenflue-afgørelsen for en ”principiel afgørelse”, også overfor Politiken.

- ”Det skyldes, at Forbrugerklagenævnet altid laver konkrete afgørelser på konkrete produkter” siger Henrik Sedenmark og opfordrer forbrugere med problemet til at klage for at få undersøgt det konkrete apparat.

I april 2015 faldt der afgørelse til købers fordel i endnu en sag om tordenfluer.

Har du været ramt af tordenfluer i skærmen denne sommer?

- Kilde: Politiken

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |

Nye EU-regler tvinger producenten til at reparere efter garantien

24 Apr 2024 |

Sonys gratis-kanaler med reklamer klar på LG TV i Danmark

24 Apr 2024 |

Max-rabatkunder beholder 4K lidt længere

24 Apr 2024 |