Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDanskerne slankede tv-pakkerne i 2014 - FlatpanelsDK

Danskerne slankede tv-pakkerne i 2014

22 Jan 2015 | Rasmus Larsen |

DR har udsendt deres årlige ”Medieudviklingen”-rapport i dag. Netflix fortsatte sin sejrsgang i året der gik, hvor danskerne også nedgraderede tv-pakkerne. Det er dog endnu få som helt dropper tv-pakken. 

Medieudviklingen 2014

Danskerne så i gennemsnit lidt mindre tv i 2014 end i 2013, som ligeledes viste et fald fra 2012. I gennemsnit ser vi som danskere tv i 2 timer og 53 minutter dagligt. Streaming udgør 17% af danskernes tv-tid. Det samlede skærmforbrug på tværs af mobiler, tablets, PC’er og tv-skærme er dog stigende.

Netflix findes nu i 27% af de danske husstande. Det svarer til lidt over 700.000 husstande og er endnu en eksplosiv stigning i forhold til 2013, hvor Netflix fandtes i 450.000 husstande. DR siger, at omtrent lige så mange bruger deres DR TV streaming, men sætter ikke tal på resten af spillerne.

TV2-kanalerne har stadig bedst fat i danskerne, skarp forfulgt af DR-kanalerne. Tv-kanalerne er også stadig danskernes foretrukne metode til at få underholdning op på tv-skærmen, men tendensen fra 2013 fortsatte ind i 2014 og seerne siver fortsat fra. Kun 2% valgte helt at droppe tv-pakken, mens 6% nedgraderede. 11% overvejer at gøre en af delene, mens mange unge der flytter hjemmefra helt dropper at oprette tv-pakken til at starte med.

Danskernes tv-vaner i 2014


Andre interessante tal fra rapporten:
  • En dansker så i gennemsnit tv i 2 timer og 53 minutter dagligt i 2014 (3t 0min i 2013)
  • I 2014 udgjorde streaming 17% af danskernes tv-tid (12% i 2013).
  • Seerandele blandt tv-kanalerne i 2014: TV2 (alle): 34,9%, DR: 33,7%, MTG (TV3): 10,9%, SBS: 9,6%, Øvrige: 10,9%
  • Danskerne bruger stadig ikke Smart TV særlig meget. "Således bruger danskerne internettet via deres tv-apparat under 5 minutter om dagen."
  • Cirka hver fjerde dansker har adgang til Netflix, ifølge DR's rapport. "I 2014 brugte danskerne 15 minutter på Netflix om dagen"
  • Gns. minutter per dag på streamingtjenester: Netflix: 15 min (37 blandt 15-29 årige), YouTube: 6 min, Viaplay: 2 min, DR TV: 2 min, TV2 Play: 1 min, HBO Nordic: 0 min, NU TV: 0 min.
  • DR TV og Netflix har næsten samme antal brugere. Netflix mest til binge-watching-forbrug. DR TV mere til ”catch up”.
  • Hvad ville du savne mest (aldersgruppe 7-12 år)?: 35% tablet, 26% tv, 17% computer, 16% smartphone
  • De unge tilbringer ca. 33 % af deres samlede tv-forbrug på streaming.
  • Hvor mange har cuttet og shavet tv-pakken i 2014? Cuttet: 2% Shavet: 6% (14% cut/shave blandt 30-39 årige) Overvejer: 11% Potentielle: 7% Resten: 74%
  • Blandt de 15-29-årige er det kun 65 %, der har en betalt tv-pakke i husstanden. "Stort set ingen danskere over 40 år er cable cuttere."
  • Streamingtjenesterne er katalysatoren som får danskerne til at overveje tv-pakkerne.
  • Hvad forbinder tv-seere især med almindeligt tv? 1 Aktuelt 2 Afslappende 3 Hyggeligt 4 Oplysende 5 Samvær
  • Hvad forbinder folk der ser on demand især med on demand? 1 Oplysende 2 Alene-tid 3 Afslappende 4 Væsentligt 5 Aktuelt

    Hele ”Medieudviklingen 2014”-rapporten kan læses her.
  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere nyheder

    Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

    19 Apr 2024 |

    Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

    19 Apr 2024 |

    'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

    19 Apr 2024 |

    Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

    19 Apr 2024 |

    Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

    18 Apr 2024 |

    YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

    18 Apr 2024 |