Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonThe Interview tjener mere online end i biograferne - FlatpanelsDK

The Interview tjener mere online end i biograferne

31 Dec 2014 | Rasmus Larsen |

Meget er blevet sagt og skrevet om filmen The Interview efter Sony Pictures blev hacket, men nu har vi de første hårde salgsdata. The Interview har tjent langt flere penge online end i biograferne, hvilket beviser, at der er et alternativ til Hollywood’s “udgivelsesvindue”-model.

15 millioner online - uden iTunes

Store film udgives normalt i biograferne først, derefter til salg og leje og til sidst på abonnementstjenester såsom tv-kanaler og Netflix. Dette kaldes vindue-modellen. Netflix er en af de spillere, som arbejder på at nedbryde den ved at udgive film på tjenesten og i biograferne samtidig, og Sony Pictures er blevet tvunget til at forsøge nye ting efter hacker-skandalen.

The Interview


The Interview er således en af de første store film, som er udgives online og i biograferne samtidig. Biografpremieren var begrænset til 331 biografer i stedet for de planlagte 3000, men det er stadig interessant at bemærke, at filmen indtjente langt mere online end i biograferne ($15 millioner vs $2.85 millioner) i perioden december 24-27-

Premieren online var også begrænset til nogle få partnere. Filmen blev oprindelig tilbudt af Google Play Film, YouTube Film og Xbox Video, men blev først tilføjet til iTunes d. 28. december. Salgstal for iTunes og andre store filmudlejningstjenester er derfor ikke inkluderet i de 15 millioner dollars.

Sony oplyser, at filmen blev lejet eller købt mere end 2 millioner gange fra december 24-27, hvilket gør den til Sony’s mest succesfulde online-udgivelse nogensinde. Snowpiercer blev tidligere frigivet under samme model og indtjente 7 millioner dollars online.

På trods af de uheldige omstændigheder, markerer The Interview det første store tab for biograferne i kampen om at holde filmene fastlåst i en gammeldags model. Som mange andre brancher har vist os, så er modstand nytteløs, når købernes forventninger ikke mødes. Hele episoden har ikke mindst bevist, at det i 2014 er muligt at frigive film online.

- Kilde: Qz

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

SkyShowtime er i dag blevet både billigere og dyrere

23 Apr 2024 |

Meta åbner Horizon OS for andre headset-producenter

23 Apr 2024 |

Viaplay: Reklamepakke og ny indsats mod kontodeling til sommer

23 Apr 2024 |

Apple tæt på globale rettigheder til FIFAs nye fodbold-VM for klubber

23 Apr 2024 |

Sportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+

22 Apr 2024 |

Ny type OLED går i masseproduktion i december 2024

22 Apr 2024 |