Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTv-udbydere roser ny mere digital filmaftale - FlatpanelsDK

Tv-udbydere roser ny mere digital filmaftale

11 Nov 2014 | Rasmus Larsen |

Tv-udbyderne, der i mange tilfælde også er internetudbydere, glædes i fællesskab over, at den omdiskuterede filmafgift på internet ikke så dagens lys. De roser i stedet den nye filmaftale og ikke mindst målet om at gøre den danske filmindustri digital.

Vil samarbejde om digitalt mål

Den danske filmbranche får 70 millioner ekstra, hentet fra medieaftalen, til digital omstilling, hvilket ligner en sørgelig kollektiv erkendelse af, at filmbranchen indtil nu har fejlet ved at grave sig selv ned i et strudseøkonomisk hul.

Politikerne mere end opfordrede filmbranchen og parterne på den anden side af bordet til at skabe nye digitale forretningsmodeller, og det er tv/internet-udbyderne helt klar på.

På tv-distributørernes vegne glæder brancheforeningen BFE sig således over en god filmaftale for 2015-2018.

- ”BFE mener, at det er en god aftale. Det er vigtigt, at politikerne giver filmbranchen en håndsrækning i overgangen til nye digitale forretningsmodeller, men samtidig er opmærksomme på, at der er tale om en privat industri, som skal tilpasse sig fremtidens digitale efterspørgsel,” siger BFE's direktør Laila Kelp Rasmussen.

Der er tale om en privat industri, som skal tilpasse sig fremtidens digitale efterspørgsel
TDC/YouSee udtrykker tilfredshed med, at Producentforeningen og biograferne ikke fik held med at indføre en filmafgift på internet. Nu skal der kigges fremad og TDC står lige nu foran en lancering af deres millionsatsning Blockbuster.

- ”Vores Blockbuster-satsning vil forhåbentlig være med til at få den digitale omsætning op i et helt nyt gear, men det kan sikkert være meget fornuftigt, at politikerne har valgt at allokere nogle ekstra støttekroner i de kommende par år, mens alle gode kræfter arbejder på at skabe det afgørende digitale gennembrud,” siger mediedirektør Ulf Lund fra TDC til BFE.

Waoo’s administrerende direktør Jørgen Stensgaard udtrykker også tilfredshed med, at filmafgiften faldt til jorden, og siger yderligere.

- ”Vi hæfter os særligt ved, at der i forligsperioden skal ske en omstilling i retning af mere digitalisering. Vi har jo alle en interesse i at finde de gode forretningsmodeller, så lad os nu finde ud af, hvordan vil hjælper hinanden.”

Blinkende lygter


Danskerne har ret til at se film de finansierer

Hos Stofa gentager man glæden over, at internetafgiften blev afvist af politikerne og ser frem til at komme videre.

- ”Jeg glæder mig over, at politikerne opfordrer brancherne til sammen at finde nye måder, at komme ud til kunderne på. Dét er vi også indstillet på, og ser hen til, at filmbranchen kommer op af starthullerne”, siger Jes Brinchmann Christensen, PR-chef hos SE til BFE.

Han mener dog ydermere, at man må kigge på vinduerne for udgivelse af film, så film kan komme hurtigere fra biograferne ud på de digitale platforme. Han hæfter sig ved, at danskerne rent faktisk finansierer filmbranchen, hvorfor flest mulige skal have adgang til at se de nye danske film hurtigst muligt.

- ”Teknikken er på plads - nu skal vi bare have udvidet forretningsmulighederne: Der er jo næsten ingen, der benytter filmleje, fordi vi får filmene for sent. Derfor skal vi have udvidet vinduerne, så vi kan vise filmene tidligere,” siger han til BFE og tilføjer ”at de generelt efter få uger har toppet i biograferne og der derfor ikke er grund til at holde dem væk fra tv-skærmene.”

Han slutter af med en kraftig påmindelse om danskernes ret til at få mest muligt for deres filmfinansiering.

- ”Det jo gerne skulle komme alle danskere til gode, at der produceres gode danske film. Vi skal huske på, at de ældre, børnefamilierne og Udkantsdanmark jo også har ret til at se de film, de er med til at finansiere.”

- Kilde: BFE DIGImail

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |