BFE har taget pulsen på Ultra HD-skærme i Danmark og tv-producenterne melder, at danskerne har fået øjnene op for de nye skærme. Interessen er på samme niveau, som da Full HD kom, men de efterlyser indhold.
Samme interesse som da HD kom
På global basis blev der solgt over 1,5 million Ultra HD-skærme i 2013 – størstedelen af dem i Kina hvor prisforskellen imellem Full HD og Ultra HD er mindre. Men også i Danmark er køberne begyndt at vise interesse.
- ”Interessen er mage til da Full HD kom - folk har taget det til sig”, siger salgschef Kasper Thomsen fra Samsung til DIGImail.
Hidtil har Samsung og Philips skiftevis indtaget førerpositionen på salget af Ultra HD-tv i Danmark, hvor 55 og 65” er de største sælgere.
- ”Siden november er der i Danmark totalt solgt 1.000 UHD-fjernsyn om måneden - men i april blev tallet fordoblet,”, siger salgsdirektør Henrik Kyhl fra Philips til DIGImail.
Han tilføjer, at UHD uden tvivl har slået sig fast i forbrugernes bevidsthed. Philips har dermed også store forventninger til salget.
Nye modeller nu – men indhold mangler
Salget skal holdes op imod, at der i 2013 udelukkende blev solgt Ultra HD-skærme i topmodelklassen. Samtlige tv-producenter lancerer i disse uger nye 2014-modeller, hvor Ultra HD så småt er begyndt at bevæge sig ned i middelklassen.
Den danske tv-branche efterlyser dog tv-indhold i den højere opløsning. Netflix har lanceret 4K-streaming for nylig, som tv-producenterne støtter massivt op omkring med f.eks. kampagner om gratis Netflix-abonnement ved køb af nyt tv. Der findes dog stadig ingen 4K Blu-ray-standard eller tv-kanaler i 4K.
UHD forventes at blive standard på alle skærme over 40 tommer, ifølge Strategy Analytics.
Læs også vores artikel om hvad du skal huske ved køb af Ultra HD-tv.
- Kilde: Digimail, BFE