Danskerne køber stadig mange fladskærms-tv til hjemmene, men 3D og Smart TV har ikke genereret helt samme købeiver, som den digitale overgang for nogle år tilbage. Der sælges færre DVD-afspillere, men Blu-ray-afspillere samler ikke tabet op.
Salget falder en smule
Hvert år gør BFE status over salget af forbrugerelektronik i Danmark. Status efter 2013 er, at danskerne køber lidt mere elektronik end forventet, men at der er en generel nedgang i forbruget indenfor flere klassiske kategorier.
Ud over smartphones og PC’er (herunder tablets), så er tv-skærme det elektronikprodukt, som sælger bedst herhjemme. Danskerne ser meget tv og det afspejler sig således også i salget. Siden 2009 - ved den digitale overgang - har der dog været en nedgang i salget af fladskærms-tv. I 2013 blev der solgt 500.000 tv-skærme. 3D og Smart TV har ikke været stærke nok trends til at holde salget på samme niveau som tidligere.
Der står nu omkring 6 millioner tv-skærme i de danske hjem, hvoraf 4,8 millioner er fladskærms-tv. 50 % af danskerne har nu 2 eller flere fladskærme i hjemmet. Dykker man længere ned i tallene, ser man, at danskerne køber større og større tv-skærme. Knap 70 % af alle fladskærme som sælges, er større end 40 tommer. I 2009 var kun lidt over 30 % af de solgte tv-skærme større end 40 tommer.
Salg af klassisk AV-udstyr falder
Salget af DVD-afspillere er på kraftig retræte og selvom Blu-ray-afspillerne samler noget af det mistede op, er salget af afspillere til fysiske diske overordnet nedadgående. BFE forventer heller ikke, at Blu-ray kategorien vil vokse fremover. BFE supplerer med, at salget af DVD-film er kraftigt nedadgående i Danmark.
Harddiskoptagerne er næsten en død kategori, men i opgørelsen tælles ikke bokse fra tv-udbyderne med, og flere tv-skærme er også begyndt at få indbyggede optagefunktioner.