Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonOplevelser med Dolby Vision: Er dette fremtiden? - FlatpanelsDK

Oplevelser med Dolby Vision: Er dette fremtiden?

20 Jan 2014 | Rasmus Larsen |

Dolby Vision var en af de nye, spændende skærmteknologier på CES 2014 og vi havde mulighed for at tage et nærmere kig på herlighederne. Dolby var dog ikke de eneste, som viste ”high dynamic range” (HDR) skærme frem, og der er mere til historien end Dolby fortæller.

Nærmere kig på Dolby Vision

Dolby Vision blev præsenteret på CES for første gang, men Dolby har talt en smule om teknologien i et par måneder nu. Dolby vil hæve lysstyrken på vores skærme markant og give os bedre, mere levende farver med et bedre dynamikområde. Det lyder jo ikke dårligt, men hvad er det egentlig der foregår her?

Dolby Vision
Dolby Vision (højre), ifølge Dolby selv


Hvad Dolby foreslår, er grundlæggende en ny billedstandard, som tager hele leveringskæden, fra kamera til filmstudie til skærm, i betragtning. De hævder, at vores nuværende skærmstandarder ikke i tilstrækkelig grad kan efterligne den virkelige verden. De er ikke i stand til at gengive de virkelig lyse farver, fordi dynamikområdet (kontrast) er for begrænset. Det hele er sandt.

Dolby har ingen intentioner om at begynde at producere og sælge fladskærms-tv, men de har dog fremvist LCD-tv-koncepter med tusindvis af LED’er (lysdioder) med tusindvis af zoner, hvori lyset kan styres individuelt. Skærmene er latterligt lysstærke og intense, men også latterligt dyre at producere, så det er blot et koncept lige nu, som er designet til at vise, hvad teknologien kan. Hvad Dolby i stedet vil gøre i praksis, er at lade tv-producenterne skabe tv-skærmene med deres midler. Dolby siger, at de allerede har underskrevet aftaler med japanske Sharp, amerikanske Vizio og kinesiske TCL. Dolby Vision er faktisk allerede implementeret i Vizio’s vilde reference tv, men det lader til, at tv-producenterne kan kalde teknologien for hvad de ønsker.

Dolby siger, at Blu-ray teoretisk kan understøtte Dolby Vision, men det vil formentlig kræve en ny Blu-ray-standard. I stedet vil de indledningsvis satse på streamingtjenesterne, og fortæller, at Netflix, Amazon, Vudu og Xbox Video alle er med på vognen. Vi spurgte Netflix til dette under vores interview med dem på CES, men Netflix’s chefer er ikke særlig bekendte med det, så detaljerne er formentlig stadig oppe i luften (mere i vores kommende Netflix-interview). Målet er at lancere inden årets udgang. På CES 2014 havde vi også mulighed for at kigge nærmere på Sharps Dolby Vision TV.

Dolby Vision
Vi prøvede ihærdigt at få begge tv med på billedet, men det er svært på to tv med så forskellige lysniveauer. Derfor får du kun Sharps Dolby Vision TV


Sharps 70” Dolby Vision TV er bestemt imponerende. De lyse områder i billedet står virkelig frem med imponerende klarhed, samtidig med, at tv’et er i stand til at gengive de mørke toner. Farverne er levende og vi var generelt imponerende over hvad vi så. Det Sharp viser frem er dybest set et LCD-panel med LED local dimming, som samtidig opererer med flere farver end normale tv i dag. Det er muligt fordi det kildemateriale, som tv’et modtager, også er skabt på denne måde. Netop dét er en vigtig pointe i forhold til Dolby Vision.

Tv-skærme som teknisk er i stand til at gengive "Dolby Vision"-agtige billeder er dog ikke ligefrem nye – de har egentligt været her i årevis – men de er dyre at producere (og indholdet har ikke været det). Plasma-tv kan ikke gøre det, men LCD-paneler kan. Det kræver dog, at man i LCD-panelet bruger ægte RGB-lysdioderne (i dag bruges hvide lysdioder) og at man har et local dimming system, med mange flere zoner end vi hidtil har været vidner til. Ideelt skal der sidde en zone for hver pixels. Lyder det som noget, vi kender? Det er rigtigt; OLED!

Bedre pixels kontra flere pixels

Dolby foreslår som nævnt ikke blot en forbedret skærmteknologi (LCD-panel med LED local dimming), men også en ny farvestandard, som skal implementeres, når filmene skabes i Hollywood-studierne og som skal omfavnes af distributionskanalerne; f.eks. tv-kanaler, Blu-ray eller streamingtjenester. En stor mundfuld.



Rec.2020 er et større farverum, som allerede er del af Ultra HD standarden
De foreslår, hvad man generelt i branchen kalder ”bedre pixels”, hvilket kan holdes op imod ”flere pixels”. Skærme med 4K-opløsning tilbyder ”flere pixels” og det bifalder vi, men mange personer i branchen tror på at ”bedre pixels” kan være en større forbedring af billedkvaliteten.

Men vent, hvorfor taler branchen allerede om dette, når Dolby kun lige har annonceret det på CES 2014? Med specifikke betegnelser osv? Fordi Dolby Vision er en kombination af elementer, som vi allerede kender, og som i det store billede allerede er blevet foreslået i Ultra HD standarden (de er faktisk allerede inkluderet).

Dolby vil forbedre ”dynamic range”, hvilket som udgangspunkt kræver to grundlæggende parametre. Det kræver en større farveskala – f.eks. Rec.2020 (den store trekant i billedet til højre) som indgår i Ultra HD standarden – samt højere bitrater for farver, som er nødvendige for at forbedre farveægtheden / nuanceringen. På forbrugermarkedet bruger man i dag 8-bit farver i tv og indhold, men Dolby vil have os til at bruge 10-bit eller 12-bit farver – igen en parameter, som er inkluderet i Ultra HD standarden. I praksis foreslår Dolby, at man lægger et lag ovenpå det normale tv-signal, som skærme der understøtter teknologien, kan bruge for at få de bedre farver. Skærme som ikke kan understøtter Dolby Vision kan blot ignorere dette ekstra lag.

Og så hævder Dolby, at vi har brug for højere lysstyrke på skærme - langt højere lysstyrke. Det er delvist sandt, men visse LCD-paneler kan allerede levere mere lys end hvad godt er i en mørkelagt stue. Og ser du film ved svag belysning i stuen, så har dine pupiller allerede tilpasset sig omgivelserne, så der er masser af lys i de nyeste skærme i dag. Alligevel kan visse områder i billedet sagtens trænge til mere lys. Plasma-tv kommer dog nok ikke til det, da nærmest er døde. Hvad vi i bund og grund har brug for er skærme med højere kontrastforhold – ikke lysstyrke. Det vil sige; ægte kontrastforhold, ikke ”dynamisk kontrast”, som tv-producenterne forsøger at sælge os.

Man kan ikke få et LCD-panel til at gengive høj lysstyrke uden at gøre de mørke nuancer udvaskede. Det er grunden til at Dolby foreslår, at man bruger LCD-skærme med LED local dimming, helst en version med utallige LED-zoner.

Det er her OLED kommer ind i billedet. OLED-skærme er stadig ikke lige så lysstærke som de lyseste LCD/LED-skærme, men lyset i hver pixel kan styres individuelt; ligesom et LCD-panel med en LED-zone bag hver pixel vil kunne. Med andre ord, så løser OLED-teknologien dette problem helt uden hjælp fra Dolby.

OLED-skærme vil blive i stand til at gengive mere lys i de kommende år og LCD-paneler med LED local dimming eksisterer også uden for Dolbys projekt. Det er formentlig også grunden til at f.eks. Sony, Samsung og LG ikke har meldt sig på Dolby Vision projektet. De kan gøre disse ting egenhændigt – og gør det faktisk allerede i nogen grad. Sony vil i 2014 udstyre flere af deres tv med ”X-tended Dynamic Range”.

Sony X-tended
Sony vil implementere “X-tended” teknologi i deres 2014 tv. Det er ikke ligefrem Dolby Vision, men et skridt i retningen


Når alt kommer til alt, så mener vi, at Dolby har en nobel mission. Vi tror på 4K-opløsning, men vi tror endnu mere på ”bedre pixels” (større farverum, højere farvedybde), og hvis man skærer helt ind til benet, så er det hvad Dolby forsøger at gøre (samtidig med, at de foreslår en måde at levere det på).

Vi har ikke noget problem med Dolby Vision. Hvis de kan få Hollywood til at begynde på at skabe indhold i HDR og kan få tv-producenterne til at følge samme rute, så vil det være et stort og markant skridt, men vi forestiller os, at alt dette kommer med en licensafgift. Dolby lægger ikke så stor en indsats i dette uden at kræve licensbetaling, og sidste ende vil du – forbrugere – betale for det. Elementerne i Dolby Vision er allerede inkluderet i Ultra HD-standarden. De er ikke krav (grundkravet er blot 4K-opløsning) lige nu, men bestemt noget, som tv-producenterne og filmindustrien vil begynde at kigge på i de kommende år. Dolby selv håber på at gøre det en realitet i slutningen af 2014.

Mere læsning:
  • Hvad er Ultra HD (4K)? Et indblik i fremtiden for tv
  • En tur i Sonys Hollywood-studie: 4K er fremtiden
  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere nyheder

    SkyShowtime er i dag blevet både billigere og dyrere

    23 Apr 2024 |

    Meta åbner Horizon OS for andre headset-producenter

    23 Apr 2024 |

    Viaplay: Reklamepakke og ny indsats mod kontodeling til sommer

    23 Apr 2024 |

    Apple tæt på globale rettigheder til FIFAs nye fodbold-VM for klubber

    23 Apr 2024 |

    Sportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+

    22 Apr 2024 |

    Ny type OLED går i masseproduktion i december 2024

    22 Apr 2024 |