Salget af tv-skærme har været opadgående i mange år. I 2012 faldt antallet af solgte tv-skærme imidlertid for første gang i et årti, ifølge IHS iSuppli. Væksten i tv-markedet forventes at vende tilbage i 2014 og 2015 på baggrund af Ultra HD, OLED og sportsbegivenheder.
Globalt salg af tv-skærme faldt i 2012
Ifølge analysefirmaet IHS iSuppli faldt salget af tv-skærme i 2012 til 238,5 millioner tv, mod 254,6 millioner året før. I veludviklede markeder er billedrørs-tv stort set udskiftet og specielt Japan tog et markant dyk nedad. I Japan faldt salget af tv-skærme med 13,5 millioner, hvilket forklarer størstedelen af det globale fald.
2013 forventes at ligge nogenlunde på niveau med 2012, men i 2014 vender væksten tilbage og i 2015 forventer man, at der bliver solgt lige så mange tv-skærme som i 2011.
- “While some specific events contributed to the downturn of 2012, such as the fall of sales to the Japanese market, the decline reflects a fundamental slowdown in the television market, with liquid crystal display television (LCD TV) shipments falling for the first time ever. Although television shipments will stabilize in 2013 and growth will return in 2014, developed markets have become saturated with flat-panel televisions.” siger Tom Morrod fra IHS.
Det forventes at Ultra HD-skærme skal sætte skub i tv-markedet fra 2014
Ultra HD, OLED og sport skal vende udviklingen
IHS iSuppli peger på specifikke faktorer, der skal hjælpe med at drive væksten, såsom Ultra HD-skærme, der har væsentlig højere opløsning end Full HD-skærme. De forventes at sætte skub i markedet fra 2014. Herudover peger IHS på OLED-skærmteknologi, der muliggør tyndere og mere imponerende skærme, samt sportsbegivenheder såsom VM i Brasilien.
Tv-producenterne har også store forventninger til internet-tilsluttede Smart TV, som kan tilgå den ændrede tv-realitet, hvor flere tv-tjenester flytter ud på internettet i stedet for at komme via antenne, parabol eller kabel-tv i jorden.
IHS peger specifikt på, at salget er gået lidt tilbage i USA og den vestlige del af Europa. Regioner såsom Østeuropa og Kina oplever dog stadig vækst. De seneste tal fra Danmark viser, at salget er faldet en smule tilbage i forhold til årene med det digitale skift, men at danskerne stadig køber tv-skærme i store mængder.
- Kilde: IHS iSuppli, BFE