Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSalg af tv-skærme faldt i 2012 for første gang i årti - FlatpanelsDK

Salg af tv-skærme faldt i 2012 for første gang i årti

03 Apr 2013 | Rasmus Larsen |

Salget af tv-skærme har været opadgående i mange år. I 2012 faldt antallet af solgte tv-skærme imidlertid for første gang i et årti, ifølge IHS iSuppli. Væksten i tv-markedet forventes at vende tilbage i 2014 og 2015 på baggrund af Ultra HD, OLED og sportsbegivenheder.

Globalt salg af tv-skærme faldt i 2012

Ifølge analysefirmaet IHS iSuppli faldt salget af tv-skærme i 2012 til 238,5 millioner tv, mod 254,6 millioner året før. I veludviklede markeder er billedrørs-tv stort set udskiftet og specielt Japan tog et markant dyk nedad. I Japan faldt salget af tv-skærme med 13,5 millioner, hvilket forklarer størstedelen af det globale fald. 2013 forventes at ligge nogenlunde på niveau med 2012, men i 2014 vender væksten tilbage og i 2015 forventer man, at der bliver solgt lige så mange tv-skærme som i 2011. - “While some specific events contributed to the downturn of 2012, such as the fall of sales to the Japanese market, the decline reflects a fundamental slowdown in the television market, with liquid crystal display television (LCD TV) shipments falling for the first time ever. Although television shipments will stabilize in 2013 and growth will return in 2014, developed markets have become saturated with flat-panel televisions.” siger Tom Morrod fra IHS.

Sonys 2013-fladskærme
Det forventes at Ultra HD-skærme skal sætte skub i tv-markedet fra 2014

Ultra HD, OLED og sport skal vende udviklingen

IHS iSuppli peger på specifikke faktorer, der skal hjælpe med at drive væksten, såsom Ultra HD-skærme, der har væsentlig højere opløsning end Full HD-skærme. De forventes at sætte skub i markedet fra 2014. Herudover peger IHS på OLED-skærmteknologi, der muliggør tyndere og mere imponerende skærme, samt sportsbegivenheder såsom VM i Brasilien. Tv-producenterne har også store forventninger til internet-tilsluttede Smart TV, som kan tilgå den ændrede tv-realitet, hvor flere tv-tjenester flytter ud på internettet i stedet for at komme via antenne, parabol eller kabel-tv i jorden. IHS peger specifikt på, at salget er gået lidt tilbage i USA og den vestlige del af Europa. Regioner såsom Østeuropa og Kina oplever dog stadig vækst. De seneste tal fra Danmark viser, at salget er faldet en smule tilbage i forhold til årene med det digitale skift, men at danskerne stadig køber tv-skærme i store mængder. - Kilde: IHS iSuppli, BFE

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |