Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonAnalyse: On-demand & streaming stormer frem - FlatpanelsDK

Analyse: On-demand & streaming stormer frem

18 Mar 2013 | Rasmus Larsen |

Danskerne har været uhyre hurtige til at tage on-demand og streaming til sig. Netflix er klart størst med 600.000 brugere. Apple TV står nu i 8 % af de danske hjem. 3D-fladskærme er floppet. Det viser Mindshares ”Fremtidens TV”-undersøgelse.

Opdatering: Ny graf under "Apple TV hitter"-afsnittet tilføjet.

Netflix klart størst på streaming

Gallup har for Mindshare foretaget en analyse af danskernes tv-vaner. Fremtidens TV-analysen viser først og fremmest, at streaming og on-demand stormer frem i Danmark. 1,4 millioner danskere i alderen 15-70 år er nu med på on-demand-vognen. Det er primært abonnements-tjenester, såsom Netflix, der driver udviklingen.

I forhold til en lignende undersøgelse i november, har Netflix udbygget deres forspring markant. Ifølge undersøgelsen har Netflix nu næsten 600.000 månedlige danske kunder. På andenpladsen er Viaplay med 184.000 brugere.

Undersøgelsen peger på, at Netflix har en fordel ved, at tjenesten er nem at bruge og at udbredelsen på bokse og enheder er meget bred. 61 % af danskerne kender allerede nu Netflix på navn – en tjeneste der vel og mærke kom til Danmark for kun et halvt år siden.

Streaming tager tid fra tv-kanaler

En af de interessante konklusioner på undersøgelsen er, at brugen af tv-kanaler er i tilbagegang. On-demand er således i visse tilfælde en substitut og ikke blot et supplement til brugen af tv-kanaler i hjemmet.

Undersøgelse af fremtidens tv
Undersøgelsen peger på en stor stigning i on-demand og streaming, og en nedgang i tv-kanaler fra november til februar


Undersøgelsen peger også på, at der fra november til februar er sket et betydeligt fald i danskernes optage-iver. I takt med at on-demand-tjenester tilbyder indhold, når seere har tid og lyst, bliver behovet for at optage tv-udsendelser mindre.

Streaming bruges dog også meget anderledes end tv-kanalerne, og undersøgelsen peger således på en trend, som allerede er kendt. 31 % ser on-demand på en tablet, og andelen stiger stadig. Tilsvarende ser mange on-demand via en smartphone.

Apple TV hitter

Når on-demand-udsendelserne skal op på den store tv-skærm, så hitter Apple TV-boksen. Mange danskere har investeret i den lille sorte boks, der nu står i 8 % af husstandene (en stigning på 60 % i forhold til november).

Undersøgelse af fremtidens tv
Danskernes bestand af elektronik i hjemmet


Helt generelt får danskerne i stigende grad adgang til internettet på deres tv-skærme. Næsten 25 % har således et tv med internetadgang.

3D flopper

Undersøgelsen viser også, at 3D-fladskærme er floppet. Kun knap 12 % af husstandene har et tv som kan vise 3D og meget få har intentioner om at købe et tv med 3D-funktion.

Undersøgelse af fremtidens tv
Danskerne er langt mere interesserede i Smart TV end 3D i deres fladskærms-tv


Smart TV er langt mere relevant for danskerne, når der skal handles tv-skærm. Ligeledes synes danskerne at være interesserede i de små mediebokse, som kan tilføje internettjenester til ældre tv-skærme.

Du kan læse valgte udsnit fra undersøgelsen hos Mindshare her.

- Kilde: Fremtidens TV – volume 2, Mindshare

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |

Eksklusivt første kig: Sonys nye 2024 miniLED LCD og OLED TV

17 Apr 2024 |

Sony vender blikket mod 4000 nits som næste skridt for HDR

17 Apr 2024 |

Første lyt: Sonys 2024 Bravia Theatre soundbarer, 360-lydsystem

17 Apr 2024 |

DR melder om succes med nyt DRTV-arkivtilbud

17 Apr 2024 |