Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNetflix overgår tv-kanaler, 1 milliard sete timer i juni - FlatpanelsDK

Netflix overgår tv-kanaler, 1 milliard sete timer i juni

09 Jul 2012 | Rasmus Larsen |

Hvis Netflix skulle sammenlignes med traditionelle tv-kanaler, så ville den være større end dem alle. I juni 2012 blev der vist over 1 milliard timer indhold fra Netflix. Det betyder, at hver kunde i gennemsnit har set 80 minutter dagligt.

Netflix udkonkurrerer tv-kanalerne

Det er analytikeren Richard Greenfield, der peger på den interessante tendens. Netflix har selv annonceret, at de streamede mere end 1 milliard timer i juni 2012, og baseret på Greenfields estimat om, at Netflix har 24 millioner kunder, så har hver kunde i gennemsnit set 80 minutters Netflix-underholdning hver dag.

Det er ganske signifikant, da tv-udbyderne naturligvis konkurrerer om seernes begrænsede tid. Greenfield angiver også, at tallet er stigende. I december 2011 så Netflix-brugere i gennemsnit 64 minutter per dag og i marts så de 65-70 minutter per dag.

Netflix kommer til Danmark
24 millioner amerikanere bruger hver 80 minutter om dagen på Netflix. Netflix er også på vej til Danmark


Tallene er baseret på det amerikanske marked, men skulle de holdes op imod det danske marked, så ville Netflix også overgå både TV 2 og DR1; de to mest sete tv-kanaler herhjemme. TV2 blev eksempelvis i gennemsnit set 16.806 minutter i 2011 (kilde: Danmarks Statistik). Det er 16.806 / 60 = 280,1 timer per år eller 46 minutter per dag i gennemsnit. Det er klart, at TV2 har flere tv-kanaler – det samme har andre netværk – men selv hvis man summerer alle TV 2s tv-kanaler, tager TV 2 ikke 80 minutter af hver danskers dagligdag. Sammenligningen er naturligvis ikke helt fair, eftersom at Netflix er et stort katalog, som brugerne selv kan søge igennem. Brugere kan også tage Netflix med overalt på deres tablet eller smartphone.

Netflix er stadig i høj grad et amerikansk fænomen, men er sidenhen gået ind i Storbritannien og rygtes på vej til Danmark senere på året. Generelt for on-demand markedet tegner der sig dog en hastig stigende tendens, som utvivlsom ikke er gået de traditionelle tv-udbyderes næse forbi.

Kilde: BTIG

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |