Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonGuide: Filmtjenester på nettet - FlatpanelsDK

Guide: Filmtjenester på nettet

01 Dec 2017 | Rasmus Larsen |

Flatpanels har kigget Blockbuster, Google Play Film, iTunes, Plejmo og Viaplay efter i sømmene for at afdække, hvordan hver filmbutik står, hvad angår katalog, billed- og lydkvalitet, platformssupport, rettighedsjura og andre punkter. Vi præsenterer guiden til filmtjenester på nettet.


Opdateret 6.12.2017: Plejmo oplyser i en email, at de har opdateret vilkår. De nye vilkår kan findes i fold-ud-menuen i afsnittet og rettigheder og jura.

Kort om guiden


Salget af filmskiver er i hastig nedgang, hvilket er en selvforstærkende spiral, der rydder hylderne i butikkerne. Hvad gør man så? Streamingtjenester baseret på abonnement kan sjældent tilbyde de nye og aktuelle film. Man skal i stedet søge mod filmbutikkerne på nettet, hvor nye film sælges og udlejes før de sættes fri i næste ”vindue”.

Nøgleordet her er netop ”vindue” for selvom Netflix forsøger at bryde med Hollywoods klassiske forretningsmodel, kører film fra de store Hollywood-studier stadig igennem møllen, der går nogenlunde sådan her:

Biograf -> køb -> leje -> abonnementstjenester

Nye og aktuelle film skal derfor findes hos tjenester som Blockbuster, Google Play Film, iTunes, Plejmo og Viaplay. Her kan man købe og leje film enkeltvis, men hvem skal man sætte sin lid til? Særligt når man køber film, er der vigtige overvejelser. Og hvem tilbyder bedst billed- og lydkvalitet?

Det er blot nogle af de punkter, som Flatpanels over de seneste par måneder har forsøgt at få svar på. Vi har valgt at opdele guiden i separate afsnit, hver suppleret af en tabel, for til sidst at samle op på hele molevitten i sidste afsnit.


Filmkatalog


Hollywoods ’Big Six’ repræsenterer de seks toneangivende filmstudier. Alle fem filmtjenester i guiden har aftaler med Big Six, men der findes naturligvis også mange andre internationale og lokale studier.

Vi har ikke kunnet lokke et tal ud af Apple og Google, så Blockbuster har givet os det højeste tal på ”cirka 9000 filmtitler”. Blockbusters katalog dækker også over tv-serier og dokumentarer.

Film kan hos samtlige filmbutikker både købes og lejes, men særligt køb giver anledning til kritiske spørgsmål. De afdækkes senere i afsnittet ’Rettigheder & jura’. Prisen på premierefilm er rimelig homogene på tværs af tjenester og ligger typisk på 39-49 kr. for leje og 149-169 kr. for køb. De tilbyder alle en form for rabat, enten som mængderabat eller i tilbudsperioder.




Vi udvalgte 12 film på tværs af Big Six og mindre studier. De fleste er relativt nye, men der er også en katalogtitel og en endnu ikke frigivet titel iblandt. De 12 film slog vi op i kataloget hos de fem respektive tjenester for at belyse priser samt billed- og lydkvalitet.

Der er forskel på udvalg og til tider prisniveau
Øvelsen viser, at der er forskel på udvalg og til tider prisniveau. Det er ikke altid, at film kan både købes og lejes. Forudbestilling af visse film mangler hos flere tjenester. Øvelsen viser også, at informationsniveauet hos særligt Blockbuster, men også Plejmo og Viaplay, er kritisabelt. Der mangler simpelthen information om billed- og lydkvalitet. Klik på de tre faner i tabellen.




Billed- og lydkvalitet


Blockbuster tager sig dårligst ud i sammenligningen af billedkvalitet fordi de stadig kun tilbyder 720p HD. iTunes skiller sig positivt ud, som den eneste tjeneste, der tilbyder film i 4K HDR, herunder Dolby Vision. Det er er tale om et stort spænd, særligt når priserne ligger på niveau.

Blockbuster, Plejmo & Viaplay arbejder på tilbyde film i 4K HDR
Men det er ikke hele historien. Apple har sat dagsordenen, hvorfor Blockbuster, Plejmo og Viaplay netop nu arbejder på tilbyde film i 4K HDR i Danmark. Det kunne Flatpanels eksklusivt afsløre i starten af november. Google har ikke bekræftet sine planer overfor Danmark, men de tilbyder 4K HDR i USA, UK og Canada og har lovet at udvide til flere regioner.

Hvad angår lydkvalitet, så har Apple indikeret, at Atmos er på vej og Flatpanels kunne eksklusivt afsløre, at Blockbuster og Plejmo ligeledes arbejder på at tilbyde Atmos. Viaplay siger, at lyd er en topprioritet, hvorimod Google ikke har kommenteret.

Det er klart, at billed- og lydkvalitet ikke nødvendigvis kan matche en UHD Blu-ray-skive, hvor bitraten er højere, men lad os sige det på denne måde; prøv at tag et kig på iTunes’ indhold på et Dolby Vision-kompatibelt TV. Mange film tilbydes i Dolby Vision hos iTunes, hvor den tilsvarende version på UHD Blu-ray præsenteres i HDR10. Høj bitrate er som regel at foretrække, men man skal alligevel huske på, at bitrate er optimering indenfor fastsatte rammer, mens nye formater såsom Dolby Vision redefinerer, og udvider, rammerne. Vurdér selv.

iTunes har også sat dagsordenen for god kundeservice. Da de overgik fra 720p til 1080p fik kunder en gratis opgradering af alle film i kataloget. Det samme skete, da iTunes tilføjede ekstramateriale (se afsnittet ’Diverse’) og sker nu igen med 4K HDR. Atmos bliver næppe en undtagelse. Så hvad med de andre? Blockbuster forsikrer Flatpanels om, at de vil gøre det samme, hvorimod Plejmo og Viaplay ikke vil blive konkrete endnu. Google har ikke opgraderet kunders katalog i USA, UK og Canada. Opgradering er naturligvis heller ikke fysisk muligt på skiver.




Platforme


Hvordan får man så de nyeste film op på husalteret? Streaming-teknologi giver fleksibilitet til at se indhold på de håndholdte enheder, men afsøger man markedet for højeste billed-og lydkvalitet, ønsker man formentlig at nyde filmen på husets største skærm. Den højeste kvalitet tilbydes i øvrigt sjældent på de mindre skærme.

Uanset dine præferencer indenfor platforme og producenter, er det i dag muligt at få 4K HDR op på skærmen vha. indbyggede apps eller eksterne enheder. Som sædvanlig anbefaler vi eksterne afspillere, i hvert fald indtil branchen kan lave et Smart TV, der ikke er forældet efter få år. Vi mener derfor, at du skal satse på enheder som Chromcast Ultra, Apple TV 4K, Nvidia Shield og spilkonsoller.

Flatpanels kan eksklusivt afsløre nogle af de platforme, som Blockbuster og Plejmo er ved at udvikle løsninger til
Apple og Google promoverer egne platforme, hvorimod Blockbuster, Plejmo og Viaplay er mere agnostiske. Det er dog en meget vigtig detalje at holde for øje her. Abonnementstjenester som Netflix kan ses på alle enheder, men filmbutikker, hvor film købes/lejes enkelvis, har en mærkbar begrænsning på visse platforme, simpelthen fordi du ikke kan leje film eksempelvis hos Viaplay på Apple TV. Du skal leje/købe filmen på en PC eller anden enhed først, hvorefter filmen kan ses på alle enheder. Det handler om penge; Blockbuster, Plejmo og Viaplay ønsker ikke at aflevere en del af omsætningen til platformsejeren.

De fem filmtjenester tilbyder film på udvalgte platforme og arbejder på flere. Flatpanels kan eksklusivt afsløre nogle af de platforme, som Blockbuster og Plejmo er ved at udvikle løsninger til.




Diverse (sprog, download, ekstramateriale mm.)


Alle de små detaljer kan i sidste ende blive afgørende for om man foretrækker den ene tjeneste fremfor den anden. Vi har forsøgt at afdække nogle af de vigtigste punkter, men du må selv ind og vurdere, hvad du synes om brugerfladen i filmsektionerne.

De fleste tjenester tilbyder både dansk og engelsk sprog, hvad angår film til børn. Hos Blockbuster og Google skal man dog vælge før man køber, da der tilbydes to versioner (angivet som ’eller’ i tabellen). Hos de andre kan du vælge lydspor, når filmen spiller. Alle filmbutikker tilbyder undertekster, men Blockbuster tilbyder kun danske undertekster på engelske film og Plejmo tilbyder ikke engelske undertekster overhovedet.

Kun Apple og Google tilbyder, at man kan streame sine købte film i udlandet (nye regler for geoblokering i EU i 2018 - se afsnittet ’Jura’), mens samtlige tjenester tilbyder en download-funktion. Det skal man naturligvis huske at gør før man drager afsted. Kun Apple tilbyder ”permanent” download til en PC-harddisk via iTunes.

Kun iTunes tilbyder ekstraindhold, altså fraklip, interviews og lign. fra Hollywood
Kun iTunes tilbyder ekstraindhold, altså fraklip, interviews og lignende fra Hollywood-studierne. Apple kalder det ’Extras’ og når der kommer ekstra ’Extras’, får du dem kvit og frit i dit filmkatalog. Ekstramateriale tilbydes pt. til over 800 film i kataloget, men kun på købefilm (ikke leje).

Kun Apple og Google tilbyder såkaldt familiedeling. Du kan naturligvis låne dit login til Blockbuster til dit datter, men så kan hun potentielt købe på dit kort/kredit. Hos Apple og Google fungerer det på den måde, at man laver en administrator for familien, hvorefter enheder til husets yngste medlemmer opsættes til ikke at kunne bruge penge uden administratorens accept. Alt købt indhold, inklusiv apps, spil, musik og film, kan hentes af alle medlemmer i familien, på alle enheder.

Afslutningsvis spurgte vi aktørerne vil de kunne fremhæve særlige features. Blockbuster fremhæver, at de har ”mere end 400 sæsoner af tv-serier og tilbyder sæsonpas”. Plejmo fremhæver, at de har et udvalg af gratis film og lokale titler. Viaplay fremhæver, at man ikke skal have et aktivt abonnement for at leje/købe film - blot en bruger med tilknyttet betalingskort. Apple og Google har ikke besvaret spørgsmålet.




Rettigheder & jura


Filmbutikker er distributører, ligesom fysiske butikker er det. Når distributøren mister rettigheden til at sælge en film, må de ikke længere tilbyde den. En DVD/Blu-ray kan naturligvis ikke trækkes tilbage, men teknisk kan en filmbutik på nettet gøre det.

Om de gør det, er naturligvis en anden sag, men det er vigtigt at forstå, at du ikke ejer en film, når du køber den, men udelukkende køber brugsretten på det pågældende format (videobånd, skive, online osv.). Forbrugere har sidenhen selv tiltvunget sig adgang til lovligt at optage eller kopiere tv/film fra et bånd/skive ned på eksempelvis en harddisk, simpelthen bare ved at gøre det i tilpas stort omfang, hvilket satte lobbyafdelingen hos branchen på overarbejde. De fik den danske regering til at indføre den såkaldte blankmedieafgift, som skal kompensere branchen for, at danskere har kopieret film lovligt fra et eller andet format over på et ”blankmedie”. Der tales pt. om at udvide blankemedieafgiften til at omfatte integrerede lagringsmedier i smartphones, tablets, afspillerbokse osv.

Som optakt til denne guide tog vi fat i et grimt forbehold i vilkårene hos Plejmo, der lyder:
- ”På grund af rettighederne får brugeren ved Unlimited Access adgang til Filerne i en periode på 2 - 5 år fra transaktionen (“Perioden”). Plejmo har ret til når som helst, 2 år efter transaktionen at fjerne adgangen til Filerne uden at give Brugeren meddelelse om dette.”

Plejmo insisterer på, at de ikke vil tage købefilm fra kunder, men alene det faktum, at de forbeholder sig retten på så eksplicit vis, bør være grund til panderynker. Du kan se vilkårene for de fire andre filmbutikker i tabellen. Vi forsøgte også at få de kontraktlige vilkår uddybet.

Opdatering 6.12-2017: Plejmo oplyser i en email, at de har opdateret vilkår. De nye vilkår kan findes i fold-ud-menuen nedenfor.

Du kan se, hvad der fremgår af de fem filmbutikkers vilkår i den første fold-ud-menu herunder. I den anden fold-ud-menu kan de se, hvad tre af de fem filmbutikker har svaret på spørgsmålet om hhv. ophør af rettighed og det ekstreme tilfælde, at filmbutikken går konkurs / lukker.




I USA har de længe haft ’redeem codes’, som er digitale koder på filmskiver, der kan indløses hos online-tjenester. Dernæst fik de UltraViolet, som sidenhen er afløst af Movies Anywhere. Det er et såkaldt ’digital movie locker’, der virker på tværs af fem af de ’Big Six’ Hollywood-studier samt 4 af de store filmbutikker (Amazon, Apple iTunes, Google Play og Vudu). Konceptet indebærer, at uanset hvilken film (fra de fem studier og de fire filmbutikker), du køber, ryger den automatisk over i Movies Anywhere, der er en digital filmhylde, som samler film på tværs af tjenester. Ikke nok med det, så flyder film også tilbage på hver tjeneste. Det vil altså sige, at såfremt du køber en Harry Potter-film hos Google, så flyder den gratis og automatisk til Movies Anywhere og videre til Amazon, iTunes og Vudu. Du kan se, hvordan det fungerer i videoen herunder. I fold-ud-menuen kan du se, hvad de tre nordiske filmbutikker (Apple og Google støtter allerede op) siger til spørgsmålet om, hvorvidt et tilsvarende initiativ er på vej til danskerne.







Opsummering


Du er måske allerede godt i gang med at leje og købe film online, men vi håber alligevel, at du har kunnet bruge guiden til at skabe overblik. Der er nyheder på vej hos særligt de nordiske filmbutikker. Er du helt grøn på området, så skal du først ud og have en afspiller såsom Apple TV eller Chromecast. Det hjælper vi også gerne i guiden til bedste mediebokse (som opdateres i næste uge). Vær opmærksom på, at selvom en filmbutik findes på en given tv-platform, er det ikke sikkert, at du kan købe/leje film via app’en (det skal til tider gøres fra PC/browser). Det handler om penge. Det er heller ikke sikkert, at en given platform giver adgang til tjenestens højeste billed- og lydkvalitet.

iTunes opgraderer løbende billed- og lydkvaliteten af dine købefilm.

Blockbuster lover at gøre det samme.
Har du et TV med 4K og HDR, så er det svært at komme udenom iTunes. Konkurrenterne arbejder dog på at matche det amerikanske selskab. Filmtjenester kan derimod slet ikke matche filmskiver på lydsiden. Til gengæld er priserne typisk lavere online end på skiver og så får du fleksibilitet til at se dine film på mange enheder. Katalogerne vokser, men informationsniveauet hos særligt de tre nordiske tjenester er kritisabelt. iTunes opgraderer løbende billed- og lydkvaliteten af dine købefilm. Blockbuster lover at gøre det samme. På dette punkt falder Google igennem. Lejer du film, så er der rabatter at hente hos alle fem tjenester, men rabat gives på forskellig facon.

Når man køber film online, er rettighedsspørgsmålet mere relevant end da vi alle købte skiver. Lukker tjenesten, så kan man komme i vanskeligheder, så tillid er vigtigt. Kun Apple og Google tillader, at man deler film på tværs af konti vha. familiedeling og kun Apple tilbyder permanent download af film til harddisk via iTunes. Danskerne må stadig kigge langt efter ’redeem codes’ og et ’digital locker’ såsom Movies Anywhere. Vi står væsentligt svagere på forbrugerrettighedssiden kontra USA og det skal branchen i fællesskab løse hurtigst muligt.

I takt med at flere forbrugere omfavner digitalt køb af film, øges Hollywood-studiernes incitament til at støtte op om projekterne. ”Vinduet” – altså forsinkelsen – fra biograf til hjemmeudgivelse er allerede skrumpet og i dag udkommer mange film online før de udsendes på skiver. Stærke kræfter i Hollywood arbejder på at tilbyde film samtidig med, eller få uger efter, biografpremieren. Den klassiske historie om, at ny teknologi flyder fra biografen til husets tv-skærme er intakt for lydteknologi, men vaklende for billedteknologi. Der findes endnu ikke en eneste biograf med HDR-fremvisning i Danmark. Det er til trods for, at aktører i Hollywood i disse år nærmest kaster sig over hinanden for at genudgive film i HDR-formatet (filmrullerne indeholder potentiale til mere, så det er ikke 3D om igen). Så skal film stadig ses i biografen? Valget er dit.

Del endelig dine erfaringer med køb og leje af film.





Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |

Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024 

22 Dec 2023 |