Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonCES 2017 trends: 3D er begravet, buede TV er døende - FlatpanelsDK

CES 2017 trends: 3D er begravet, buede TV er døende

20 Jan 2017 | Rasmus Larsen |

Den sidste bastion faldt. Efter årets CES-messe kan der ikke være tvivl om, at 3D-formatet på tv-skærme er dødt og begravet. Pilen peger i samme retning for de buede tv-skærme, mens VR ser ud til at skulle genstartes.

Historien om 3D gentog sig

CES er anderledes hvert år. Som den teknologimesse CES er, udvikler den sig hastigt for at omfavne alt det nye. Konsekvensen bliver, at det gamle glemmes uden videre betænkeligheder.

3D var glemt på årets messe og det lod ikke til at bekymre deltagerne synderligt. Flere af producenterne har da også haft et år til at slikke sårene (og nedskrive investeringerne). Samsung lagde 3D i graven allerede sidste år. Det føltes dengang som en mere dramatisk begivenhed og da Flatpanels som de første kunne viderebringe ordet, tvivlede mange da også på at det gjaldt de dyreste modeller. Det gjorde det. Philips fulgte op med samme melding senere på måneden.

I år valgte LG og Sony at følge efter og droppe 3D fuldstændig, altså på tværs af samtlige modeller. Panasonic fremviste en ny topmodel uden 3D. Hos Sony var der knap nok et løftet øjenbryn. Hos LG var der lidt mere palaver, da mange betragtede kombinationen af OLED og passiv 3D-teknologi som den bedste oplevelse. Der er sågar startet en underskriftsindsamling for at få LG til at genoplive 3D. Det sker næppe, men det er da forsøget værd, hvis man er fan.

Philips 3D


Selvom 3D stadig er aktuelt i biografer og på hjemmeprojektorer, ændrer det næppe på, at hele økosystemet er tæt på kollaps. Der kom aldrig en 4K 3D-standard, tv-udbydere har smidt 3D på porten, indholdsbranchen har generelt mistet gejsten og det brillefri 3D, som vi blev stillet i udsigt, er slet ikke teknologisk klar. Igen i år var vi vidne til fornærmende dårlige demonstrationer af brillefri 3D.

Således har historien om 3D gentaget sig. Heller ikke denne gang slog 3D igennem.


Virtual reality har langt igen

Stod du på en elektronikmesse for bare 1 år siden, kom du ikke udenom ’virtual reality’. Bogstaveligt talt, idet køerne for at prøve nye VR-headsets fra Oculus, HTC og Sony var alenlange.

CES 2017? Oculus og HTC var knap nok samtaleemner. Oculus var slet ikke på messen. Sony havde en lille stand til PlayStation VR, men ingen rigtige nyheder. Virtual reality er stadig en ekstrem spændende teknologi. De oplevelser, som du kan få inde i brillen, er ulig noget som er set før. Det er omsluttende og til tider nærmest, ja, realitet. Men branchen fik sig noget af et realitetscheck i 2016. Den fuldstændig eksplosive hype, der havde været om emnet, landede tungt.

PlayStation VR


Som så ofte før i denne teknologibranche har nogle aktører mest travlt med at komme først. Det er endt i en situation, hvor flere involverede kaster lort op mod væggen for at se hvad der hænger fast. Det er ikke optimalt og udover de 3-4 relevante hardware-aktører i branchen, er der ikke meget at være begejstret over efter CES 2017.

Forhåbentlig har dette realitetscheck modnet branchen til at tage det lange seje træk, som kræves for at skyde en så ny teknologi – og tilhørende økosystem – i gang. Mindre dominerende briller, højere kvalitet i indholdet, kabelfrihed, bedre tracking osv.

Vi krydser fingre for VR. Når det fungerer ordentligt, er det rimelig fantastisk.


Buede TV: Samsung overgiver sig - langsomt

Vi beskuede første gang de buede tv-skærme i 2013. LG og Samsung mente begge, at OLED-tv skulle være buede. Ingen kunder havde efterspurgt buede skærme, men som fortællingen går, ved forbrugere sjældent hvad de vil have før de ser det. Det lader imidlertid ikke til at være historien om buede TV.

I 2014 mente Samsung, at også LCD-tv skulle være buede og i 2015 gik de all-in og gjorde samtlige topmodeller buede. Allerede senere i 2015 måtte Samsung dog erkende, at der var stor efterspørgsel på en flad topmodel, så den kom i efteråret. I 2016 kom endnu flere flade topmodeller til og i 2017 gør Samsung for første gang i adskillige år 9-serien flad. 8-serien er stadig buet, mens 7-serien kommer i både buede og flade varianter.



Hvad siger de andre? Philips droppede buerne sidste år. Det samme gjorde Panasonic. Af alle de nye skærme, som vi så på CES fra Sony, var ingen buede. Koreanske LG, som var med fra start, meldte på CES 2017, at de også stopper mens legen er god. Hverken OLED eller LCD fra LG bliver buet i 2017. Der var nogle sporadiske modeller fra kinesiske producenter på messegulvene, men som TCL kunne berette, vil de typisk kun blive solgt på asiatiske markeder. Europæerne og amerikanerne har ikke bidt på.

Al data, som er blevet forelagt, peger på, at buede tv-skærme ikke sælger godt. Samsung har været alene om at insistere på, at salget er gået strygende ved at kategorisere i mere eller mindre fantasifulde segmenter. Det vil verdens største tv-producent givetvis insistere på så længe skærmene indgår i porteføljen, men med udblik ud over 2017-modellerne, står det klart, at Samsung er ved at rulle den komplette satsning på buede tv-skærme tilbage. Samsung har i stedet et nyt buzzword i 2017; QLED.

---

Det var 1 død, 1 døende og 1 genstartet trend, så hvad bringer 2017 ellers? Vi kigger nærmere på nogle af de positive takter i en senere artikel.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |

Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024 

22 Dec 2023 |