Første kig på LGs 2017 OLED (& teknisk information) - FlatpanelsDK
LG 2017 OLED

Første kig på LGs 2017 OLED (& teknisk information)

17 Jan 2017 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk) |

LG præsenterede 5 OLED-modeller på CES 2017 – B7, C7, E7, G7 og W7. 3D er dødt, men lysstyrken er hævet. 2017 OLED er også de eneste skærme, som understøtter 4 HDR-formater. FlatpanelsDK fik mulighed for at kigge nærmere og fortæller mere om vores første oplevelser. Vi har også inkluderet teknisk information.

”W is for wallpaper, W is for window”

Skal man ganske kort opsummere 2017 for LG, så er dette ”tock” i LGs ”tick-tock”-udviklingsplan. Eller med andre ord; 2017 OLED er en evolution af 2016 OLED. Der er i alt 5 modelserier, som leverer mere eller mindre samme billedkvalitet. Ulig sidste år, er C7 flad, 3D er droppet og alle 5 serier benytter næste generation af et LG-udviklet chipset (B6 brugte sidste år et fra MediaTek).

Skærmene kan ved første øjekast ligne en relativt lille opgradering, men under overfladen er der sket flere ting på billedsiden, som løfter billedkvaliteten yderligere. Før vi når dertil, vil vi lige runde design. Den nye W7 leverede nemlig ikke bare noget af den bedste billedkvalitet, som vi nogensinde har set, den var også utrolig elegant.

LG 2017 OLED


W7 er 2,57 mm tyk, hvilket er rimelig vildt, hvis man sætter det i perspektiv. Vi kunne dog alligevel ikke undgå at bemærke, at den er ca. 2,5x tykkere end den 1mm prototype, som LG.Display viste frem i 2015. Så vi spurgte naturligvis.

LG forklarer, at hvis du tager OLED-skærmen ud at rammen er den stadig lige så tynd og i øvrigt bøjelig, men det er styreelektronikken ikke. Forestil dig at kaste ca. 10.000 Euro (som 65” koster) efter skærmen for blot at se den knække første gang du skal imponere vennerne. Med de 2,57 mm skulle skærmen stå imod, lød det.




LG sagde, at W’ står for “wallpaper” eller “window” og det er sådan selskabet betragter produktet. Som et vindue ud til verden, der hænger fladt på væggen. Jeg kunne sige en masse om hvordan W7 forbinder med kun et kabel, om kvalitetsmaterialerne og om hvordan enhederne i højttalere på elegant vis hæves, når skærmen tændes, men lige nu og her vil jeg bare nøjes med at sige, at det opleves som den ultimative manifestation af en mangeårdig designtrend, som har arbejdet mod at reducere skærme til et billedpanel uden ramme.

LG 2017 OLED


Du slipper ikke for soundbaren for det er heri alt billedbehandling, porte, tunere og naturligvis højttalerene sidder. Selvom W7 er ekstremt imponerende og ikke mindst en tv-skærm, som kun LG kan skabe i 2017, så kan jeg alligevel ikke lade vær med at tænke på, hvordan den ville se ud, hvis f.eks. Apple, havde designet den. Ud med tunere, HDMI-porte, højttalere - alt. Apple ville med stor sandsynlighed kunne få plads til en af de bittesmå Ax-processorer til at køre tvOS plus en WiFi antenne og skabe et”wallpaper TV” uden ekstern boks i... 2019? Spekulation...

Resten af LGs 2017 OLED-tv ligner til forveksling sidste års modeller. Du vil eksempelvis have svært ved at skelne G6 og G7 med mindre du kigger efter det lille Dolby Atmos-logo. LG E7 har en ny fod i 65” (LG talte om, at den muligvis ikke sidder på 55”) og B7 skulle ligne B6 – mere eller mindre. C7 er nok den største ændring i og med at den i år er flad i stedet for buet. Det betyder også, at LG fuldstændig har skrinlagt den designgimmick, som var buede skærme (også indenfor LCD). Forskellen mellem B7 og C7 er primært design, hvor C7 har en ”Alpine”-fod, lyder det.

Nedenfor ses den nye E7 (øverst) og B7 (nederst).

LG E7 2017 OLED


LG B7 2017 OLED


Billedkvalitet – tick-tock

Som sagt repræsenterer 2017 OLED ”tock” i LGs ”tick-tock”-udviklingsplan. LG har således taget 2016-paneler og optimeret dem på kryds og tværs efter bedste evner.

Det første resultat er, at den maksimale lysstyrke nu rammer ”tæt på 1000 nits”. At angive tallet for maksimal lysstyrke er dog på ingen måde fyldestgørende for LG har lavet betydelige ændringer i hvordan det underliggende system driver OLED. Eller for at være præcis; hvordan skærmene reagerer på APL (average picture level).

APL (Average Picture Level)

Øverst 10% APL
Nederst 50% APL

APL
Som du måske ved, så er hver enkelt pixel i OLED selv-emitterende, hvilket betyder, at OLED eksempelvis kan oplyse kun 1 pixel til 1000 nits lysstyrke, mens alle andre pixels – selv dem lige ved siden af den oplyste – viser perfekt sort. Dette kaldes til tider også styring på pixel-niveau. Hvis OLED derimod skal vise kraftig hvid i samtlige 8 millioner pixels (100% APL – altså 100% hvid), falder lysstyrken pga. flere faktorer. Det skyldes begrænsninger flere steder i kæden, herunder i strømforsyningen, TCON (timing controller) og elektronmobiliteten i nuværende TFT (thin-film transistor) materiale. Dette gælder for så vidt alle selv-emitterende skærmteknologier, herunder også plasma og de kommende microLED og QD LED-skærmtyper. Selskaber arbejder løbende på mere energieffektive driver-kredløs til skærme og du ved måske allerede hvad IGZO TFT er (det er ikke en ny LCD-paneltype). Man kan også tænke sådan på det, at nuværende fremskridt kommer fremtidige skærmteknologier til gode. Det er ikke en isoleret udvikling.

Transmissive skærmteknologier såsom LCD er udfordret af det modsatte. En gode måde at tænke over dette på er at forestille sig en LCD-skærm med bagbelyst LED og zone-styring i 512 zoner (pt. noget af det højeste på markedet). Disse 512 lyszoner er spredt ud over mere end 8 mio. pixels, hvilket betyder, at hver pixel dækker over præcis 16.200 pixels(i 4K-opløsning). Kant-belyste LCD’tv har typisk styring i kun 1-20 zoner. Så hvis en given film eller tv-serie inkluderer elementer, som skal gengives i et område mindre end 16.200 pixels – en funklende stjerne, bogstaver i undertekster osv. - bliver tv’et nødt til at hæve intensiteten af bagbelysningen. I disse mindre segmenter af skærmen vil den dog ikke nødvendigvis kunne nå >1000 nits, selvom det står på specifikationslisten. Eller med andre ord; APL påvirker LCD omvendt.

Det er to forskellige tilgange til at skabe et billede og hvad der er bedst, afhænger af brugen. Sport og PC-arbejde skaber billeder med høj APL, hvorimod film og tv-serier typisk ligger omkring 15-30% APL i gennemsnit. Det afhænger af type indhold og genre. Alene at sige, at ”OLED har lavere lysstyrke” eller ”LCD har højere lysstyrke” fanger ikke hele billedet.

Jaja, så hvad har det alt sammen at gøre med LGs 2017 OLED-tv? Neil Robinson, Director af Technology Partnerships hos LG Electronics, fortalte os, at LG i 2017 først og fremmest har designet en ny og mere effektiv TCON (Timing controller) samt optimeret selve OLED-panelet. Det er disse to elementer, som bidrager til den højere lysstyrke.

LG 2017 OLED


Neil forklarede også, at den måde som ABL (Automatic Brightness Limiter) systemet, der er en sum af flere komponenter, er blevet redesignet. I praksis betyder det, at 2017 OLED reagerer anderledes på forskellige niveauer af APL. 2017 OLED kan nå lysstyrke “tæt på 1000 nits” ved et 5% APL-mønster (eller mindre) i billedprofilen Dynamisk eller 700 nits ved 10% APL – altså 10% af billedet er oplyst af kraftig hvid, mens resten er sort. Skærmene er op til 40% mere lysstærke i visse situationer, men LG siger overordnet ”25% mere lysstærke”. Cinema-billedprofilen er kalibreret til at være ca. 10% mere lysstærk end sidste års modeller. Alt det ovenstående relaterer sig til HDR.

LG har også ændret på lyskurven for SDR (Standard Dynamic Range), altså alt indhold som ikke er i HDR (uanset opløsning). Hvis de nye OLED-tv kalibreres i SDR til f.eks. 150 nits lysstyrke (passende til et semi-oplyst lyst rum), så falder de aldrig under 150 nits (sidste år faldt lysstyrken efter 25% APL) – selv når der gengives en fuld hvid skærm. Det er yderligere interessant at notere sig, at løsningen af dette problem, betyder, at OLED kommer et skridt nærmere PC-monitors (ikke noget LG kommenterede på).

Illustrationen herunder kan måske sætte tingene i perspektiv. Det er ikke den endelige implementering – OLED-skærmene skulle nå tættere på 1000 nits, fik vi at vide – men det giver en idé om, hvordan LG har forbedret styringen af lysstyrken kontra 2016. Y-aksen repræsenterer lysstyrken i nits, mens x-aksen repræsenteret APL (hvor stor en procentdel af billedet der er helt hvidt).

LG 2017 OLED


Neil lod også slippe en hemmelighed. Som du nok ved sidder der et anti-refleksivt forrest filter på OLED-skærme. Hvis du fjerner dette, øges den maksimale lysstyrke betydeligt. LG stemte faktisk internt i 2016 om hvorvidt man skulle fjerne filteret, men flest ingeniører stemte for at beholde det, idet filteret bidrager til at opretholde sortniveauet i meget lyse omgivelser – eller for at være mere præcis; reducerer reflektioner, så sort stadig fremstår ren.

Tick-tock.
2017 er tock-året med optimerede OLED-paneler.
2018 er tick-året med nyudviklede OLED-paneler
Senere på dagen mødtes vi med Nandhu Nandhakumar, Senior Vice President for LG Technology Center of America, og igen med Neil Robinson. Vi fik at vide, at LG også har arbejdet på andre områder, som skal forbedre HDR-billedkvaliteten. Tone-mapping-algoritmen er forbedret, hvilket skulle resultere i mindre ”clipping” i de lyseste områder af billedet. Billedmenuen tilbyder nu både 2-point og 20-point kalibreringshåndtag til indstilling af HDR og ”brightness”-indstillingen har mer granulær styring, forstået på den måde, at skridtene tættest på 50 stadig hedder 48, 49 samt 51 og 52 – og så videre – men faktisk repræsenterer 0,5 skridts ændringer på 2017 OLED. Et nyt ”Active HDR”-system kan analysere HDR-signaler og tilføje dynamiske metadata til billedet for at optimere HDR frame-for-frame. Dette gælder naturligvis ikke Dolby Vision, som allerede arbejder med dynamiske metadata og hvor disse er indlejret i signalet samt en composer-chip, der indeholder information om tv-skærmens specifikke billedkarakteristika (maksimal lysstyrke, farverum osv).

Der er ingen betydelige ændringer i forhold til hvor stor en andel af DCI-P3 farverummet, som kan gengives. Vi fik at vide, at LG i løbet af 2016 har optimeret OLED-panelerne til konsistent at ramme 99% DCI-P3. Dette kommer 2017 OLED til gode. Vi kom kort omkring gengivelse af skyggedetaljer (shadow details) og Neil fortalte os, at LG igennem 2016 løbende har optimeret på området, men at man formentlig altid vil prioritere, at sort er ægte sort fremfor andre optimeringer.

Som sagt er 3D som funktion fjernet, men beslutningen er ikke taget af ingeniørerne af hensyn til billedkvalitet. Det har ikke haft noget at sige for lysstyrken eller pixel-opbygningen.. 3D er bare ikke længere noget der sælger, siger LG.

2018 bliver ”tick” året for LG. Det er her, at vi kommer til at se helt nyudviklede OLED-paneler. Kunne HFR (High Frame Rate) ligge i kortene? Måske, lød det. På IFA-messen I september 2016 demonstrerede LG prototyper af OLED-skærme, som var HFR-kompatible, men disse ankommer ikke før ”tidligst i 2018”. Hvis vi skal give et kvalificeret gæt baseret på vores samtaler med Neil, Nandhu og andre repræsentanter fra LG, så synes 2018 sandsynlig. HDMI 2.1 har lagt grundlaget. Gengivelse af bevægelse er således også mere eller mindre uændret i 2017-modellerne.

LG W7 OLED


For at gentage hvad vi sagde tidligere; alle 2017 OLED-tv skulle have mere eller mindre samme billedkvalitet, inklusiv B7. I 2017 dækker det over:
  • Højere maksimal lysstyrke
  • Et redesignet ABL-system (nits som funktion af APL)
  • Forbedret lystyrke-styring i SDR
  • Mere konsistent højt 99% DCI-P3 farverum
  • Forbedret HDR tone-mapping
  • Forbedrede HDR kalibreringsværktøjer
  • En smule forbedret gengivelse af skyggedetaljer

    Vi afholder os typisk fra at kommentere på specifikke billedegenskaber – såsom dem diskuteret ovenfor – efter messer. Det er tæt på umuligt at evaluere sådanne baseret på demonstrationer på CES. Eftersom de fleste demonstrationer er bevidst misvisende, virker det som en fjollet øvelse. Men vi kan naturligvis kommentere på de overordnede linjer og det forekommer os, at 2017 OLED-tv så bedre ud end nogensinde – det er dog ikke en revolution.

    LG mener – naturligvis – at de har skabt de bedste tv-skærme på markedet, men vi var mere interesserede i at høre hvad en af LGs partnere havde at sige. Man kan naturligvis argumentere for, at Dolby heller ikke er upartisk, men i år har de trods alt fået adskillige nye selskaber, herunder Sony og TCL, med på Dolby Vision. Adspurgt på CES om den bedste billedkvalitet på messen, pegede Dolbys Pat Griffis, Vice President Technology ved Dolby Laboratories, uden at tøve på LG W7. Han stod og præsenterede foran Sony ZD9. Han proklamerede dog samtidig, at ”the nits race is on” og at ”color volume” – et udtryk som han hævder, at han har opfundet – er vigtigere end de fleste forestiller sig. Lysstyrke og color volume er relateret. Fremtiden må vise om OLED kan bringe yderligere forbedringer på dette område.

    LG 2017 OLED


    4 HDR-formater og Dolby Atmos

    LG vil i 2017 understøtte ikke mindre end 4 HDR-formater, hvilket er den mest omfattende portefølje af formater blandt tv-producenterne. De fleste andre understøtter højest 2.

    Disse formater er:
  • HDR10 (den åbne HDR-standard)
  • Dolby Vision
  • HLG (Hybrid Log Gamma)
  • Advanced HDR by Technicolor

    De første 2 var også understøttet af sidste års tv-skærme og en firmwareopdatering bringer det tredje til LGs 2016-modeller. Det fjerde er nyt, men har ikke meget medvind. Man skal aldrig sige aldrig, men det er svært at se Technicolors format slå igennem. 3 er formentlig allerede 1 for meget, så producenterne skulle nok hellere fokusere på at, tja, fokusere.

    LG fortalte os, at IMAX vil benytte Technocolors format og at de kører forsøg med visse andre unavngivne partnere. Dolby Vision skulle dog alt andet lige stadig levere den bedste HDR-oplevelse i 2017.

    Som forklaret i tidligere afsnit, talte LG også om noget kaldet ”Active HDR”. Dette er ikke et format, med et billedkredsløb til HDR, som kan tilføje dynamiske metadata og tone-mapping til HDR-video, som fra start ikke har dynamiske metadata indlejret i signalet.

    LG 2017 OLED


    LG vil desuden inkludere Dolby Atmos i alle fem OLED-tv. W7 vil have en dedikeret soundbar, som har enheder, der skyder lyden opad, hvorimod E7 og G7 har indbygget soundbar ligesom sidste års modeller. Disse har nu Atmos-lyd, men ikke med loft-vinklede enheder. Slutteligt har B7 og C7 skjulte højttalere, som også understøtter Atmos. Dem havde vi ikke mulighed for at høre.

    Vi fik derimod en demonstration af G7 og W7. W7 kan gengive en forholdsvis troværdig Atmos-lyd og soundbarens loft-vinklede enheder er implementeret på unik facon (se videoen nedenfor), men jeg var derimod lidt skuffet over Atmos-lyden i G7. Den tilføjede lidt stemning og dybde til lyden, men den hævede ikke for alvor lydoplevelsen. Jeg har delt lidt flere indtryk i denne artikel.




    På CES 2017 mødte vi et LG, som var mere selvsikkert end nogensinde. Selskabet er overbevist om, at de har de bedste tv-skærme på markedet og salgstallene i mange regioner støtter op om dette. På nogle af de bedste markeder, herunder Norden, har OLED kapret ”60% af premium tv-markedet”, proklamerer de. Hvad præcis ”premium” dækker over, stod ikke klart, men det er ingen tvivl om, at LG er ekstatisk hvad angår OLED.

    Man kan måske sågar sige, at de har stjerner i øjnene.

    LG 2017 OLED




  • Del på:


    Flere fokusartikler

    Farang C More

    Interview: C More søsætter satsning på originalt indhold

    21 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
    Apple TV gaming

    Bedste spil til Apple TV

    28 Jun 2017 | Rasmus Larsen |
    Sony X800 UHD Blu-ray

    En status på UHD Blu-ray: Afspillere, film, Hollywood & formater

    09 Jun 2017 | Rasmus Larsen |
    YouSee 2017

    Interview: YouSee om fremtiden, tv-oplevelsen, 4K, eksklusivt indhold & platforme

    02 Jun 2017 | Rasmus Larsen |
    Viaplay 4K sport

    Viaplay streamer nu sport i krystalklar 4K-kvalitet

    03 May 2017 | Rasmus Larsen |
    Sport i TV

    Pristjek: Her får du mest sport for pengene

    02 Apr 2017 | Samlino |
    Multi HDR

    Nævn ikke formatkrigen

    27 Mar 2017 | Yoeri Geutskens |
    Viaplay

    Viaplay: Mere originalt indhold, men 4K ikke klar endnu

    23 Feb 2017 | Tommy Lindegaard |