Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonOplevelser med Sony's PlayStation VR til PS4 - FlatpanelsDK

Oplevelser med Sony's PlayStation VR til PS4

11 Sep 2015 | Rasmus Larsen |

Sony vover sig ud i ukendt farvand næste år. De vil rykke PlayStation-oplevelsen ind i virtual reality med Morpheus-headsettet (opd: nu "PlayStation VR"). Jeg havde mulighed for at prøve det på IFA 2015 i Berlin. Det var en fed oplevelse - men endnu ikke mind-blowing.

Titlen er ændret fra 'Project Morpheus' til 'PlayStation VR' da Sony nu har sat navn på produktet

Oplevelser med Morpheus VR

Vi sprang de seneste spil-messer over, så IFA var første mulighed for at kigge nærmere på Sony’s ”Project Morpheus”, der lanceres i starten af 2016 som tilbehør til PlayStation 4. Oculus Rift og HTC/Valve’s Vive rammer markedet på nogenlunde samme tidspunkt. Vi kan meget vel stå foran et gennembrud indenfor virtual reality.

Sony’s Morpheus til PS4


Til demonstration havde Sony medbragt EVE Valkyrie, Headmaster og The Deep. Desværre var Eve Valkyrie i udu den første dag, så jeg startede med Headmaster. Det lille spil handler kort fortalt om at heade fodbolde i mål. Det virtuelle stadion er temmelig mørkt, men det føles levende og virkeligt.

Fra det øjeblik, hvor du ifører dig Morhpeus, mærker du et lille ”rush”. Jeg har prøvet Oculus Rift, Samsung Gear VR og andre headsets ved flere lejligheder, så det er ikke nyt for mig, men det er stadig en fascinerende oplevelse hver eneste gang. Hver gang et nyt sted, nye omgivelser og en anden stemning. Stadionet føles på mange måder ægte og du føler dybden i omgivelserne. Det er en ret speciel følelse, som nok skal opleves for helt at forstå det. Morpheus snyder øjet til at opfatte spillet som 3-dimensionelt. Det kan slet ikke sammenlignes med 3D på fladskærme. Bare det at kigge rundt kan være fascinerende; en himmel fuld af stjerner, græs under fødderne og en bold, der flyver lige imod dig!

Sony’s Headmaster


Headmaster er ikke et særlig avanceret eller revolutionerende spil, men det er et fint eksempel på et scenarie, som fungerer uden en spil-controller. Alt hvad der kræves, er et VR-headset med indbyggede sensorer. Det fungerer nogenlunde, men sensorerne er ikke 100% nøjagtige ift. bolden, der flyver imod din pande (eller også var jeg virkelig dårlig).

En underlig detalje er imidlertid, at der ikke er haptisk feedback indbygget i Morpheus. Du kan heade til bolden, men du aner ikke om du reelt har ramt bolden før du ser den foran dig. Et haptisk system ville gøre underværker. Morpheus er derimod utroligt behageligt at have på. Det er så let, at man næsten glemmer det.

Sony’s The Deep


I The Deep-demoen står du i et bur, som sænkes under havoverfladen. Du kan kigge rundt og notere dig fisk og koraller. Teksturerne er ret grove, men man føler sig stadig til stede og for mig var dette en mere imponerende demo, selvom man som sådan bare står stille og kigger rundt med en lommelygte i hånden. Man kan vel næppe kalde det et spil. Senere i demoen, efterhånden som man dykker dybere, angribes man af en haj. Det er intenst, mørkt og faktisk ret skræmmende. Jeg er selv en ivrig dykker, så jeg glæder mig til flere undervands-demoer.

Jeg vendte tilbage næste dag for at prøve EVE Valkyrie, men køen var for lang og min tålmodighed for kort, så det må blive en anden gang. Spiludviklerne er stadig i forsøgsstadiet og famler lidt i blinde for at finde ud af hvad der fungerer i virtual reality, så man skal nok ikke være så trist af at gå glip af de tidlige demoer.

Sony’s Morpheus til PS4


OLED er fedt, men det er opløsningen ikke

Morpheus benytter OLED-skærmteknologi. De første VR-headsets var baseret på LCD-teknologi, men som bekendt er LCD-skærme ikke særlig gode til hurtige bevægelser. Opdateringshastigheden i Morpheus er 120Hz, synsfeltet er 100 grader og opløsningen er 1920x1080 pixels (sandsynligvis lavere i selve spillet). Desværre bemærkes den lave opløsning. Oplevelsen af at bruge Morpheus, kan bedst beskrives, som at kigge igennem en linse, der ikke er ordentlig i fokus.

Det skal ikke forstås som om, at det er en dårlig oplevelse, men billedet er simpelthen ikke skarpt og detaljeret nok. Sony har stadig tid til at forbedre Morpheus inden udgivelsen, men det er på tide, at vi begynder at have en realistisk og ærlig dialog om VR. Og realistisk set er jeg ikke sikker på, at jeg ville kunne spille f.eks. det nye Uncharted-spil i fuld længde med nuværende hardware. Oplevelsen af at bruge den seneste Oculus Rift er klart bedre, men selv Rift er langt fra perfekt.

Sony’s Morpheus til PS4


Måske er jeg mere skeptisk eller bare brancheskadet af at kigge på skærme. Jeg er sikker på, at mange mennesker vil blive glædeligt overraskede, når de første gang spænder Morpheus på ansigtet, men jeg tror også, at der kommer en trodsreaktion. Hype omkring VR er oppe i højeste gear, men den nuværende hardware føles stadig som ”første generations”-produkter. Morpheus er imponerende, men ikke mind-blowing. VR har potentialet til at være mind-blowing, men det vil tage tid. Man kan naturligvis heller ikke benægte, at det er ret socialt akavet at iføre sig en fuld hjelm for at spille PlayStation.

Alt i alt, er Sony’s Morpheus en spændende start og langt, langt bedre end Sony’s "Personal 3D Viewers". Jeg har allerede besluttet mig for at investere i Morpheus til stuens PlayStation 4, men jeg er bare ikke overbevist om, at massemarkedet vil have det på samme måde i 2016.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |

Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024 

22 Dec 2023 |