Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNetflix om billedkvalitet, 4K, HDR og fremtiden - FlatpanelsDK

Netflix om billedkvalitet, 4K, HDR og fremtiden

12 Jan 2015 | Rasmus Larsen |

Vi mødte igen i år Netflix på CES til en snak. I år gik snakken på 4K, HDR (high dynamic range), billedkvalitet, Netflix-logo og Netflix’s kommende brugerflade og funktionalitet på PC, iPad og Smart TV. Kom med indenfor.

Billedkvalitet i 2015 og frem

FlatpanelsDK mødte i år tre Netflix-chefer, som er dybt involverede i retningen for selskabet; Neil Hunt (Chief Product Officer), Todd Yellin (Vice President of Product Innovation) og Cliff Edwards (Director of Corporate Communications and Technology). Netflix var ikke kommet for at præsentere nye tv-serier eller film, men for at tale om fremtiden indenfor billedkvalitet og andre tiltag såsom Netflix-logoet.

Sidste år begyndte Netflix at streame i 4K-opløsning, og selvom det endnu er småt med indhold, så går streamingtjenesten forrest. I år lægges der endnu et billedkvalitets-lag på med HDR (high dynamic range), der potentielt kan løfte billedoplevelsen markant. HDR skal lægges på i studierne, som sørger for, at mørke sekvenser bliver dybere og mere detaljerige, og at lyse områder i billedet bliver langt kraftigere; f.eks. når der gengives en sol. Vi så en række overbevisende HDR-demonstrationer i løbet af messen. HDR vækker i sandhed billedet til live på en helt ny måde – hvis det gøres korrekt.

Netflix i Dolby Vision HDR


Igen i 2015 vil Netflix gå forrest. De begynder at rulle HDR-indhold ud i løbet af året. Det bliver lagt på som et ekstra ”lag” ovenpå 4K-signalet. HDR kræver en ny tv-skærm, så hvis skærmen understøtter HDR, hiver den selv HDR-delen ned fra Netflix. Hvis den ikke gør, så får du det normale 4K-stream.

Netflix har den fordel, at de selv producerer tv-serier, såsom House of Cards og Marco Polo, og dele af indholdet er allerede forberedt til HDR. Det bliver dog ikke udelukkende Netflix-indhold, der kommer i HDR for Netflix taler også med andre studier, herunder Sony. Netflix siger samtidig, at der potentielt ligger et ret stort bagkatalog hos studierne, der kan genskabes i HDR.

Teknisk kræver HDR, at tv-skærmene kan gengive langt mere lys i små isolerede områder af billedet. Det kan en LCD-skærm i groft-opdelte områder ved at bruge LED-zoner (local dimming) og det kan OLED-skærme i hver enkelt lille pixel. Neil Hunt regner med, at man lander på omkring 18 Mb/s i bitrate (med HEVC) for 4K HDR-indhold, mod de normale 15,6 Mb/s for 4K. HDR i et Full HD-signal vil formentlig komme under 10 Mb/s, hvis man vælger også at rulle det ud i HD.

Netflix i Sony HDR


Der findes to HDR-standarder, navnlig Dolby Vision og den anden som UHD Alliance vil støtte op omkring. Forskellen ligger primært hvor meget lys der kan skydes afsted. I Dolby Vision sigter man helt op imod 4000 cd/m2 i de lyseste områder af billedet, mens man i den anden standard rammer omkring 1000-1500 cd/m2. Dolby Vision er dyrere at implementere i tv-skærme, men Netflix siger, at man vil understøtte begge standarder – i hvert fald indledningsvis. På tv-fronten har LG, Samsung og Sony bekræftet overfor FlatpanelsDK, at de vil understøtte Netflix’s HDR-streaming.

HDR i år, større farverum og HFR senere
Så hvad ligger efter 4K og HDR? Netflix fortæller, at man har øjnene rettet mod et bredere farverum end det nuværende Rec.709. Det kunne for eksempel være det ekstremt brede Rec.2020, men Netflix har ikke lagt sig fast på detaljerne. Netflix kigger også på HFR (high frame rate), som vi så første eksempler på i Hobbitten-filmene og inden længe de kommende Avatar-film. Hvornår dette sker, vil Netflix ikke kommentere på, men vi hører nok fra dem igen på næste års CES-messe.

Men hvorfor har Netflix så travlt, når der ikke står en eneste HDR-skærm ude i stuerne endnu? Netflix vil vise, at streaming kan være en innovationsmotor i branchen. De vil ikke være endnu en ”follower”. De vil være innovatøren, som driver udviklingen. Streamingteknologiens opbygning gør, at de kan rykke langt hurtigere end både diskformater og tv-kanaler. Den styrke vil selskabet udnytte til at planlægge udrulninger, så de følger tv-producenternes trommeslag. Forvent meget mere teknisk innovation fra Netflix i de kommende år.

Neil Hunt’s personlige ønske er, at Netflix på sigt også kaster sig over 21:9-formatet, afslutter han grinende.

Ny Smart TV brugerflade og andet

Todd Yellin tog over for at tale lidt om brugeroplevelser. Netflix oplever lige nu den største stigning i streamingaktivitet indenfor Smart TV og tablet, så derfor koncentrerer de indsatsen omkring disse enheder for tiden.

Indenfor nogle uger eller måneder rulles en ny brugerflade til Smart TV ud. Vi fik en forsmag på sagerne, men måtte desværre ikke tage billeder. Netflix sigter mod at gøre oplevelsen så gnidningsfri og simpel som mulig, men også så visuelt tiltalende som mulig, fortæller Hr. Yellin. Et af de nye elementer i brugerfladen bliver større grafik på særligt udvalgt indhold, som Netflix finder mest relevant for dig.

Netflix begynder at rulle Netflix-logo ud i 2015


En anden nyhed på Smart TV bliver, at tv-episoden eller filmen begynder at spille i baggrunden så snart du klikker dig ind for at læse nærmere. Lyden "mutes" og en gennemsigtig brugerflade lægger sig ovenpå videoen. Netflix har testet brugerfladen i et stykke tid og feedback peger på, at brugeren får en langt bedre opfattelse af, hvad udsendelsen rent faktisk handler om, ved at se et udsnit af videoen fremfor at læse en beskrivelse.

Netflix arbejder også på en ny brugerflade til PC og iPad. Man er kun lige begyndt eksperimenterne hos omkring 50-100.000 tilfældige brugere, hvorfor det er for tidligt at sige om brugerne kan lide det. Kort fortalt forsøger man på PC’en (via browseren) at eliminere de mange frem-og-tilbage-skridt. I stedet opbygges brugerfladen omkring vinduer der udvider sig, når man klikker på dem. Baseret på den korte demonstration fremstod brugerfladen langt mere visuel og ikke mindst mere flydende.

På iPad eksperimenterer man med ”hierarki” og større grafik. Når man scroller ned igennem listerne med indhold, vil man til tider se anbefalinger (”top picks”), som benytter væsentlig større grafik fordi de harmonerer med, hvad Netflix tror, du kan lide. Den hierarkiske opbygning muliggøres af såvel anbefalingsmotoren såvel som en mere fleksibel brugerflade. Netflix overvejer ligeledes at fremhæve indhold baseret på anmeldelser fra omverdenen.

Den nye brugerflade rulles ud på udvalgte Smart TV senere på året. Såfremt Netflix vælger at rulle den nye PC og iPad-brugerflade ud, sker det umiddelbart før sommerperioden.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |

Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024 

22 Dec 2023 |