Brightness - hvad betyder det egentlig?
Den korte version
Der er ingen grænse for hvad brightness kan være, idet man altid kan producere et kraftigere lys. Hvad brightness bør være, er på den anden side meget afhængigt af omgivelserne, siddeafstanden og ikke mindst anvendelsen af skærmen.
Den lange tekniske version
Brightness har forskellige angivelser alt efter hvilken sammenhæng det sættes ind i. De mest almindelige er cd/m2 (candelas per square meter ), nits eller FootLamberts. Cd/m2 og nits er det samme og bruges almindeligevis i fladskærmesverdenen til at angive brightnessværdier. Når du således ser en skærm med en brightness på 350, snakker man om, at skærmens lyseste punkt er 350 cd/m2 eller 350 nits.
FootLamberts (fL) er et mere universalt begreb, men bruges fortrinsvis i projektorverdenen.
Omregningsskema:
En høj brightness på skærm er ikke nødvendigvis at fortrække. Brightness skal passe til omgivelserne. I et mørkt rum bør brightness eksempelvis ikke være så højt. Der er derfor intet endegyldigt svar på hvad brightness bør være.
Der anbefales almindeligvis en relativ høj brightness til lyse omgivelser, spil, multimedia og Tv. Der anbefales almindeligvis en lav brightness i mørke omgivelser, tekstbehandling og lignende anvendelser.
Brightnessværdien bør imidlertid også afhængig af, hvor langt du sidder fra skærmen. En fjernsynsskærm kan man sidde langt fra og alligevel have en høj brightness. Det anbefales tværtom ikke at have en lige så høj brightness på en monitor uanset anvendelsen, fordi man sidder tættere på.
Der findes to overordnede metoder til at justere brightness på en skærm:
Her regulerer man direkte på lyset fra baggrundsbelysningskilden. Justering via lyskilden kan imidlertid også gøres på to forskellige måder: For ikke at blive alt for teknisk, forklarer jeg dem blot kort:
Metoden fungerer ved, at der tilføjes en konstant til signalet. Det kan f.eks. findes på udvalgte Sony produkter. Ulempen er imidlertid, at det kan have en relativ stor påvirkning på responstiden.