Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af heik1
#158972
jeg har erhvervet denne soundbar, har dog et enkelt spørgsmål til forum,
bør denne ikke kunne styres via min fjernbetjening til mit samsung TV når den er tilsluttet via HDMI / optisk kabel ? jeg kan ikke få det til at virke ?

På forhånd tak.
Af red_martians
#158973
Jo det kan den også. Problemet er at du har købt samsung. Med panasonic, sharp, hitachi og toshiba virker det uden videre. Problemet er der ligledes med surroundsoundforstærkere der kører over samme system.

Inde i samsungs menu er der en undermenu der hedder any-net(CEC-link) derinde skal du aktivere soundbaren. Husk at den ligeledes skal være aktiveret på soundbaren(mener jeg dog den er som standard)
Det der er problemet på Samsung er at du enten skal ind i menuen hver gang og aktiverer den, eller også skal du tænde soundbaren manuelt. De andre fjernsyn husker sidste indstilling og tænder derefter soundbaren op, når du tænder fjernsyn.
Af heik1
#158976
Super tak for din venlighed, dog en skam netop samsung ikke kan klare denne opgave, jeg har netop købt dette tv også !!! jeg må prøve om det er til at leve med, eller må jeg returnere soundbaren, desværre ! vi kan ikke klare de mange fjernbetjeninger O-O
Af red_martians
#159035
Så er det desværre nok samsung du skal skille dig af med. Panasonic overholder CEC-link-standarden til punkt og prikke. Det gør samsung desuden også, men det er noget mere besværligt da fjernsynet ikek selv kan aktivere enheder. Det skal gøres manuelt. Samsungs egne soundbars fungerer på samme måde. Alternativt kan jeg anbefale dig boston soundbars. TVEE30. Denne kan programmeres til fjernbetjeningen direkte. Så den kan også bruges til evt. fremtidige kombinationer. Jeg ved at Hifiklubben sælger disse soundbars, og de lyder ret godt til prisen.
#161344
Jeg har i længere tid kigget efter en fed soundbar til mit Sony 55NX810, der findes kun få på markedet der er tilstrækkelig bred, Sony laver selv ingen til 55-tommer. Er der nogle der har erfaringer med Sony NX-serien og Yamaha YSP-4100/5100? Vil jeg kunne styre volumen på soundbar'en via mit Sony TV (fjernbetjening)?
Af Snurrerundtlyd
#161367
red_martians skrev:Jo det kan den også. Problemet er at du har købt samsung. Med panasonic, sharp, hitachi og toshiba virker det uden videre. Problemet er der ligledes med surroundsoundforstærkere der kører over samme system.

Inde i samsungs menu er der en undermenu der hedder any-net(CEC-link) derinde skal du aktivere soundbaren. Husk at den ligeledes skal være aktiveret på soundbaren(mener jeg dog den er som standard)
Det der er problemet på Samsung er at du enten skal ind i menuen hver gang og aktiverer den, eller også skal du tænde soundbaren manuelt. De andre fjernsyn husker sidste indstilling og tænder derefter soundbaren op, når du tænder fjernsyn.
Skal det forstås sådan at hvis man har et Samsung TV, så kan man ikke sætte det op så det tænde og slukke en soundbar/sourround receiver hver gang man tænder og slukker TVet? Gælder det kun med Yamaha soundbar/sourround receiver eller alle mærker?
Er Panasonic, Sharp, Hitachi og Toshiba de enesete fabrikater der automatisk kan tænde og slukke for en soundbar/sourround receiver hver gang man slukker og tænder TVet?
Hvad med andre TV-mærker som LG, Philips og Sony?
Er der en oversigt over hvilke fabrikater der automatisk kan tænde og slukke sammen kun ved brug af TVets fjernbetjening og ligeleds styre surround receiverens volumen via TVets fjernbetjening?
Eller hvordn hved du hvikle fabrikater der virker, er det noget du selv har testet.

Jeg skal hjælpe nogle bekendte med at købe nyt TV og receiver. De har egentlig lagt sig faest på en Yamaha receiver og endnu ikke bestemt TV fabrikatet. Men hvis mærker som Samsung og Sony ikke automatisk kan tænde og slukke for receiveren, her gang TVet tændes og slukkes, så er det nok en deal breaker. De gider ikke at være afhængig af også at skulle bruge receiverens fjernbetrning for at få lyd ud i dens højttalere, hver gang de tænder og slukker TVet eller skruer op eller ned. Alene det er nok til at de nok vælger et endet TV-fabrikat som understøtter tænd/sluk og voumen betejening af Yamaha receiveren.

Når jeg har spurgt rundt i diverse TV-butikker om alle TV-fabrikater kan tænde, slukke og volumenregulere en Yamaha receiver, så har hver og en sagt at det kan alle TV-fabrikater gøre, men det er måske ikke sandt?
Af Chaui
#161400
Min Yamaha forstærker tænder ikke af sig selv desværre. Den slukker og skifter source osv, alt efter hvad jeg gør på tv'et, når jeg har tændt den manuelt.

Det er til mit Samsung D8005, har ingen erfaring med andre mærker.
Af Snurrerundtlyd
#163112
Chaui skrev:Min Yamaha forstærker tænder ikke af sig selv desværre. Den slukker og skifter source osv, alt efter hvad jeg gør på tv'et, når jeg har tændt den manuelt.

Det er til mit Samsung D8005, har ingen erfaring med andre mærker.
Tak for svaret, ærgeligt at den ikke tænder sammen med TVet, så kunne man have nøjes med én fjernbetjening til den daglige betjening.
Virker volumen op/ned på receiveren via TV-fjernbetjeningen?
Hvilken Yamaha receiver har du?
Af Snurrerundtlyd
#163258
Jeg har nu testet en Yamaha RX-V771 surround-receiver med følgende tre TV (alle fra generation 2011):
Samsung UE40D6327
Sony KDL-40HX723
Philips 40PFL6626T

Ganske som red_martians har nævnt, så tænder Yamahaen ikke når man tænder Samsungen, men den kan godt slukke og skrue op/ned.

Men med både Sony og Philips tændte Yamahaen også sammen med TVet, ligesom de kunne skrue op/ned og slukke for Yamahaen.

På Sonyen viste den både TVets egen volumen OSD og Yamhaens volume OSD når man skruede op/ned.

På Philipsen viste den kun TVets egen volumen OSD.

Forskellen skyldes muligvis forskellige opsætninger på TVene. I Sonyen er der for eksempel et menupunkt, hvor man vælger imellem lyd output til TVet selv er lydoutput til ekstern enhed (receiver). Jeg rodede ikke med disse indstillinger og havde heller ingen højttalere tilsluttet til receiveren og testede derfor heller ikke om der kom lyd igennem. Men alle TVene understøttede ligesom Yamahaen ARC (Audio Return Channel) markeret på en af HDMI-udgangene. Så med et HDMI 1.4 kabel skulle man kunne sende lyden retur til receiveren igennem HDMI-kablet.

Det er har ikke været nævnt her før, men red_martians nævnte også i en PM til mig at LG, ligesom Samsung heller ikke tænder Yamaha receiver/soundbars.

Så det lader til at alle de Japanske TV-fabrikater + Philips (og måske flere)? kan tænde Yamaha. Mens de Koranske mærker (Samsung og LG) ikke kan tænde Yamaha sammen med TVet.
Der er åbenbart nogle sprogbarrierer imellem Koreansk og Japansk ikke bare imellem folk, men også imellem deres elektronik.