Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sergenten
#152705
Hej

Har været en tur nede i Fona og kigge lidt på skærme igår.

De havde 3 Sony skærme fra samme Model Serie til at hænge ved siden af hinanden. Billigste, mellem, dyreste.
Der var en blueray afspiller placeret under, som leverede signal til alle tre og den samme video kørte hen over skærmene på samme tid så man kunne sammenligne kvaliteten af skærmenes evne til at vise Full HD signalet fra BlueRay.

Den billige model med 50hz hakkede helt vildt. Den mellemste model med 100hz kørte mere smooth mens den dyreste med 200hz var kanon!

Er dette et salgstrick?
Af DavidHimself
#152706
Det korte svar er ja :) men et mere korrekt svar er mere, at der er forskel på hvor god skærmen er, og jo dyrere jo bedre (som hovedregel inden for samme mærke).
Dog er "Hz-funktionerne" ikke noget man nødvendigvis skal vælge TV ud fra, men mere den ekstra kvalitet (bedre panel osv) der naturligt er de skærme.

Man kan godt finde en billig "100Hz skærm" som virkelig er dårlig :)
Af Mysen
#152707
Der er desuden muligt at det splittede signal er blevet fejlbehandlet på vej hen til tv'ene, og her vil 100hz og 200hz helt klart få billedet mere flydende. Kort sagt, så hakker 50hz tv'et nok ikke i samme grad derhjemme, mens man begynder at fange den kunstige effekt af de mange hz i hjemmet.(det kan dog slås fra)

Men som David skriver, så følger de mange hz som regel med et bedre tv.
Af sergenten
#152708
Tak for Svar David.

Jeg har nemlig en ven der har købt Samsung UE46D5005 for et par mdr siden. Har spillet PS3 og set BlueRay og TV på skærmen. Synes det er en kanon skærm!
Overvejer selv at købe 40" versionen af samme model.

MEN: D5005 har også kun 100hzCMR, hvilket jeg kan forstå kun er 50hz. Ligesom den billige Sony.

Manden i Fona mente så, at jeg ville få samme hakkende resultat som den billigste af de 3 Sony skærme leverede.

Synes ikke det jeg har oplevet hjemme hos min kammerat på hans Samsung harmonerer med det jeg fik af vide/så med egne øjne i Fona's test opstilling?
Af Mysen
#152709
Man skal ALTID slukke for de mange hz, når man spiller, idet teknikken medfører forsinkelse på de inputs, tv'et får fra din remote.
Af Otto J
#152712
sergenten skrev:
Manden i Fona mente så, at jeg ville få samme hakkende resultat som den billigste af de 3 Sony skærme leverede.

Synes ikke det jeg har oplevet hjemme hos min kammerat på hans Samsung harmonerer med det jeg fik af vide/så med egne øjne i Fona's test opstilling?
Der kan være flere forskellige årsager til det. For det første, så ser den slags væsentligt værre ud når man ser skærmene side om side, end når man ser dem én ad gangen. For det andet, så kan materialet være designet til at fremprovokere fejl i panoreringer, enten ved specifikt at indeholde fejl som er "nemme" for smooth-funktionerne i de større skærme at rette op på, eller at indeholde bevægelser der specifikt provokerer 24 fps til at være hakkende (dette vil en kompetent kameramand søge at undgå i rigtige film).

En væsentlig detalje i den her hakkeri-diskussion er, at 24p gengivet perfekt, ikke hakker væsentligt. 50 eller 60 Hz gengivet perfekt, hakker _overhovedet_ ikke. Så hvis man f.eks. oplever hakkeri i fodbold-udsendelser, så er det IKKE fordi skærmen kun er 50 Hz, så er det fordi skærmen netop IKKE er 50 Hz! Langt de fleste "50 Hz" tv kører i virkeligheden 60 Hz, og konverterer 50 Hz til 60. Det giver hakkeri - og dette hakkeri skyldes ikke at frekvensen er lav, men at frekvensen er forkert. Natural Motion blev tilsvarende opfundet, ikke fordi 50 Hz er for lidt til flydende panoreringer, men fordi datidens 100 Hz teknologi på billedrørs-tv _medførte_ panorerings-problemer, som så skulle modarbejdes. Et 50 Hz billedrørs-tv hakker ikke.

Et godt bevis på at det ikke er nødvendigt med 100Hz eller mere for at lave flydende panoreringer, findes på DVE HD Basics testskiven. Hvis man går ind under 720P demonstrations, så findes der en sekvens der er optaget i 720P/60 Hz. Dette vil groft sagt alle tv kunne vise flydende (problemerne opstår normalt med 50 eller 24 Hz materiale). Se denne sekvens med al motion-flow og lignende slået FRA, så ser du reelt "ægte" 60 Hz, uden manipulation. Læg mærke til at bevægelser og panoreringer dér er HELT flydende. Ergo har vi bevist at problemet ikke er for få Hz, men forkerte Hz. Så i stedet for at indføre motion-flow osv for at gøre billedet flydende, så BURDE producenterne i stedet blot arbejde på at få tv'ene til at gengive hhv. 50 og 24 Hz materiale korrekt.
Af Russeren
#152720
Otto J skrev:
sergenten skrev:
Manden i Fona mente så, at jeg ville få samme hakkende resultat som den billigste af de 3 Sony skærme leverede.

Synes ikke det jeg har oplevet hjemme hos min kammerat på hans Samsung harmonerer med det jeg fik af vide/så med egne øjne i Fona's test opstilling?
Der kan være flere forskellige årsager til det. For det første, så ser den slags væsentligt værre ud når man ser skærmene side om side, end når man ser dem én ad gangen. For det andet, så kan materialet være designet til at fremprovokere fejl i panoreringer, enten ved specifikt at indeholde fejl som er "nemme" for smooth-funktionerne i de større skærme at rette op på, eller at indeholde bevægelser der specifikt provokerer 24 fps til at være hakkende (dette vil en kompetent kameramand søge at undgå i rigtige film).

En væsentlig detalje i den her hakkeri-diskussion er, at 24p gengivet perfekt, ikke hakker væsentligt. 50 eller 60 Hz gengivet perfekt, hakker _overhovedet_ ikke. Så hvis man f.eks. oplever hakkeri i fodbold-udsendelser, så er det IKKE fordi skærmen kun er 50 Hz, så er det fordi skærmen netop IKKE er 50 Hz! Langt de fleste "50 Hz" tv kører i virkeligheden 60 Hz, og konverterer 50 Hz til 60. Det giver hakkeri - og dette hakkeri skyldes ikke at frekvensen er lav, men at frekvensen er forkert. Natural Motion blev tilsvarende opfundet, ikke fordi 50 Hz er for lidt til flydende panoreringer, men fordi datidens 100 Hz teknologi på billedrørs-tv _medførte_ panorerings-problemer, som så skulle modarbejdes. Et 50 Hz billedrørs-tv hakker ikke.

Et godt bevis på at det ikke er nødvendigt med 100Hz eller mere for at lave flydende panoreringer, findes på DVE HD Basics testskiven. Hvis man går ind under 720P demonstrations, så findes der en sekvens der er optaget i 720P/60 Hz. Dette vil groft sagt alle tv kunne vise flydende (problemerne opstår normalt med 50 eller 24 Hz materiale). Se denne sekvens med al motion-flow og lignende slået FRA, så ser du reelt "ægte" 60 Hz, uden manipulation. Læg mærke til at bevægelser og panoreringer dér er HELT flydende. Ergo har vi bevist at problemet ikke er for få Hz, men forkerte Hz. Så i stedet for at indføre motion-flow osv for at gøre billedet flydende, så BURDE producenterne i stedet blot arbejde på at få tv'ene til at gengive hhv. 50 og 24 Hz materiale korrekt.
Se det en post der er brugbar og burde være et must at folk læste :) kort og præcist og forhåbentlig korrekt.
Af sergenten
#152726
Hvis jeg forstår det du skriver Rigtigt, så betyder det jo at man faktisk ikke kan bruge eksempelvis 200 hz til noget?

Burde jeg teoretisk set ikke få problemer med at se BlueRay og spille PS3 med en 100hz CMR Samsung skærm?
Har jo fået tudet ørerne fulde af, at deres 100hz i virkelighed er 50hz.
Af Mysen
#152731
Du kan godt bruge det til noget, vil nogle mennesker mene. Jeg selv kan ikke holde ud at have det tændt, og når du spiller, så skal du altid køre med de 60hz, som en playstation kommer med pga. nævnte input lag.

Alle de danske LCD modeller kører med 50hz. De modeller, der markedsfører flere hz, har ved hjælp at magi og kreativ matematik fået to forskellige slags features til at blive til svimlende høje frekvenser.
D5005 bruger med sine 100hz kun den ene af disse features; den der hedder "scanning backlight". Der er derfor nogle kalder det en "ikke 100hz skærm". Andre modeller bruger den anden feature, at tv'et selv beregner kunstige billeder imellem de ægte, og nogle modeller har begge features.

Er det en mere "ægte 100hz skærm", blot fordi den har bruger interpolation til at fremme bevægelseshåndtering, eller er det alle 50hz skærme, der forsøger at sælge sig selv, ved at få folk til at tro, de er lynende hurtige?
-Jeg gætter på det sidste.

- Nogle mennesker tænder for interpolation vel vidende, at det er ødelæggende for billedkvaliteten, så man kan ikke helt afskrive teknologien som noget ligegyldigt. Otto J vil nok være uenig i dette, men det er blot fordi, han er idealist, og at det ideelle ville være, hvis alle gik op i billedkvalitet uden hokus pokus fra producenterne; - samt, naturligvis, service og kvalitet. Jeg selv er lidt ligeglad med, at et tv har mange hz, da jeg alligevel bare slukker for det, men jeg kan da godt irritere mig over at så mange baserer deres tv-køb på noget, der blot er et markedsføringsstunt.
Brugeravatar
Af edinger
#152734
Otto J skrev:En væsentlig detalje i den her hakkeri-diskussion er, at 24p gengivet perfekt, ikke hakker væsentligt. 50 eller 60 Hz gengivet perfekt, hakker _overhovedet_ ikke. Så hvis man f.eks. oplever hakkeri i fodbold-udsendelser, så er det IKKE fordi skærmen kun er 50 Hz, så er det fordi skærmen netop IKKE er 50 Hz! Langt de fleste "50 Hz" tv kører i virkeligheden 60 Hz, og konverterer 50 Hz til 60. Det giver hakkeri - og dette hakkeri skyldes ikke at frekvensen er lav, men at frekvensen er forkert. Natural Motion blev tilsvarende opfundet, ikke fordi 50 Hz er for lidt til flydende panoreringer, men fordi datidens 100 Hz teknologi på billedrørs-tv _medførte_ panorerings-problemer, som så skulle modarbejdes. Et 50 Hz billedrørs-tv hakker ikke.

Et godt bevis på at det ikke er nødvendigt med 100Hz eller mere for at lave flydende panoreringer, findes på DVE HD Basics testskiven. Hvis man går ind under 720P demonstrations, så findes der en sekvens der er optaget i 720P/60 Hz. Dette vil groft sagt alle tv kunne vise flydende (problemerne opstår normalt med 50 eller 24 Hz materiale). Se denne sekvens med al motion-flow og lignende slået FRA, så ser du reelt "ægte" 60 Hz, uden manipulation. Læg mærke til at bevægelser og panoreringer dér er HELT flydende. Ergo har vi bevist at problemet ikke er for få Hz, men forkerte Hz. Så i stedet for at indføre motion-flow osv for at gøre billedet flydende, så BURDE producenterne i stedet blot arbejde på at få tv'ene til at gengive hhv. 50 og 24 Hz materiale korrekt.
Billede
Mysen skrev:Jeg selv er lidt ligeglad med, at et tv har mange hz, da jeg alligevel bare slukker for det, men jeg kan da godt irritere mig over at så mange baserer deres tv-køb på noget, der blot er et markedsføringsstunt.
Billede
Af Otto J
#152744
sergenten skrev:Hvis jeg forstår det du skriver Rigtigt, så betyder det jo at man faktisk ikke kan bruge eksempelvis 200 hz til noget?

Burde jeg teoretisk set ikke få problemer med at se BlueRay og spille PS3 med en 100hz CMR Samsung skærm?
Har jo fået tudet ørerne fulde af, at deres 100hz i virkelighed er 50hz.
Situationen bliver forplumret af at et tv der markedsføres som 50 Hz, måske - måske ikke rent faktisk kan levere 50 Hz, flydende. Man kan jo godt argumentere for at hvis 50 Hz tv'et nu engang har de problemer det giver ikke at kunne levere "ægte" 50 Hz, så opstår behovet for dén motion-flow signalbehandling som 200 Hz tv'et har. Men mit umiddelbare svar til det er, at så burde man måske nok købe noget helt andet i stedet for.

Når det er sagt, så er det faktisk sådan at 100 og 200 Hz tv ofte rent faktisk kan arbejde ved netop 100/200 Hz, hvilket giver en bedre 50 Hz gengivelse, med motionflow slået fra, end et "50 Hz" tv (som ofte i virkeligheden er fastlåst til 60 Hz). Derfor er det reelt ikke helt så enkelt at stille op, og det korte af det lange er at man ikke kan udlæse noget brugbart af Hz-tallet alene - hverken i den ene eller den anden retning. Groft sagt, så er det afgørende hvordan det fungerer i praksis, ikke hvor mange Hz der rent faktisk køres med.

Min bedste anbefaling er at udvælge nogle bestemte demo-sekvenser som man så bruger til at evaluere de enkelte tv. Lær sekvenserne at kende, så du kan evaluere uden at sammenligne med andre tv. DVE HD Basics er fremragende til formålet, dog bør man supplere med PAL versionen af Digital Video Essentials, så man har noget 50 Hz materiale, hvis man vil være rigtig grundig. Fordelen er at de samme sekvenser ligger på begge skiver, i forskellige formater. Nogle af demo-sekvenserne på de skiver er designet specifikt til at afsløre en masse ting om udstyret på kort tid, og jeg vil f.eks. kunne sige RIGTIGT meget om et tv, udelukkende med et enkelt kig på Restaurant sekvensen.
Af sergenten
#152764
Tak for jeres svar, I er geniale!

Dog synes jeg det er mærkelig hvis antal hz er så ligegyldig. Hvad er pointen så i at betale for 200hz? :)

Hvad er Scanning Backlight? Jeg troede at alle Samsungs modeller kørte med den funktion, hvor tv'et selv beregner de billeder der skal ligge mellem de billeder det modtager fra kilden?

Hvor mange hz sender en BlueRay/PS3 afspiller med?
Af Mysen
#152768
sergenten skrev:Tak for jeres svar, I er geniale!

Dog synes jeg det er mærkelig hvis antal hz er så ligegyldig. Hvad er pointen så i at betale for 200hz? :)
Det er som nævnt ikke helt ligegyldig. ALLE videofile billedentusiatster slukker det, men der er altså nogen, der foretrækker det tændt. - Og som Otto tilføjer, så er 200 hz tv ofte bedre til at understøtte 50hz end 50hz-tv er.
sergenten skrev:Hvad er Scanning Backlight? Jeg troede at alle Samsungs modeller kørte med den funktion, hvor tv'et selv beregner de billeder der skal ligge mellem de billeder det modtager fra kilden?
Scanning backlight er en styring af bagbelysningen, der nulstiller øjets hukommelse. Prøv at se op på et halogenspot i 10 sekunder og kig så væk. Lyset er nu brændt fast , og du ser det stadig. Denne retention eksisterer også, når man ser tv på en LCD, og opfattes som skygger osv. Det er her scanning backlight har sin virkning.

Funktionen, hvor billeder bliver beregnet ind imellem de ægte billeder kaldes interpolation, og den findes ikke på D5005 eller modellerne under. Det samme gælder for de billige modeller hos andre producenter. Det er det, som folk kalder "ægte 100 hz", selv om det jo ikke er ægte. 400hz, 800hz, 1200hz osv indsætter mere end 1 billede mellem hvert ægte, og det mindsker lidt de fejl systemet tilføjer, mens kunstigheden stadig er tydelig.
sergenten skrev:Hvor mange hz sender en BlueRay/PS3 afspiller med?
En bluray sender 24hz mens en Playstation kører med 60hz. (D5005 kan godt afspille 60hz)