Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#91170
Fik bare lyst til at lege lidt...

Hvis man sidder 2 meter fra en 32 tommers skærm, og vil have præcis samme "størrelsesfornemmelse" på længere afstand, så kan man aflæse af grafen hvor stor den skal være...
Grafen er lavet med lidt tangens og Pytagoras

Billede
Af BrianH
#91174
Personligt sidder jeg 4 meter fra tv'et i stuen. Så for at have have et synsfelt hvad der svarer til 32" på 2 meters afstand, skal jeg altså have et 65" tv!

Det ser ud til 2 meter til 32" er for tæt på som index til grafen...
Af BrianH
#91175
Lad os i stedet tage udgangspunkt i at 2.5 meter er perfekt afstand til en 32" skærm. Så skal man for at få det samme synsfelt på x-meter have et tv på y tommer i følge grafen nedenunder...

Billede
Af SLL
#91178
Dejlig graf. Jeg sidder 3-4 meter fra mit CRT TV som i dag er på 32". Men min kommende 2010 LCD TV, har jeg teoretisk altid selv kalkuleret til en størrelse på omkring 40 tommer, ikke større. Og det passer jo nogenlunde med din kurve :-)

SLL
Af lennon
#91179
3m passer fint med et 40" LCD, - eller et 50" plasma . . !
Af Illgor
#91186
Den første graf passer bedre:D
knap 3.5m til en 50" - det er vejen frem :p
Af bleze
#91199
Hvem siger at 2.5 meter til 32" er det optimale? Jeg sidder tættere på min 58" end mine forældre gør på deres 40" og de vil på ingen måde have mere end 40", det var næsten for meget for dem.
Jeg forstår godt idéen i grafen, jeg synes bare den er ubruglig da det er en smagssag hvor stort billede man vil have. Jeg bruger mest skærmen til film og så vil jeg have det så stort som overhovedet muligt.
Af BrianH
#91201
bleze skrev:Hvem siger at 2.5 meter til 32" er det optimale? Jeg sidder tættere på min 58" end mine forældre gør på deres 40" og de vil på ingen måde have mere end 40", det var næsten for meget for dem.
Jeg forstår godt idéen i grafen, jeg synes bare den er ubruglig da det er en smagssag hvor stort billede man vil have. Jeg bruger mest skærmen til film og så vil jeg have det så stort som overhovedet muligt.

Ingen siger 2,5 meter er optimalt til 32", men scriptet der beregner synsfeltet og tegner grafen skal have et input.

Ideen var ligeså meget at vise, hvor meget bare 1 meter betyder for synsfeltet. Kan man rykke sin 40" en meter tættere på, har det samme effekt som at have en 50".
Har man et tv-bord, hvor tv'et står en meter fra væggen, vil man skulle ud og købe en meget større skærm, hvis man ville vægmontere den, og blot bevare den "fornemmede" skærmstørrelse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#91205
Var det ikke nemmere blot at have forskellige startværdier for grafen plottet i samme vindue, så du eks. havde 10 grafer for hvor "normalen" lå som udgangspunkt?

Personligt ville jeg foretrække at bruge vores egen applet, så man samtidigt fik afgjort om skærmen var stor nok til at udnytte fuld HD, men det skal jeg jo sige eftersom jeg har lavet appletten :)
Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
#91446
THX's anbefalinger for optimum seating siger 36 graders horisontal synsvinkel og 15-20 grader vertikal synsvinkel (den vil afhænge af filmformatet, 2.35:1, 16:9 etc.).

Det kan man jo regne lidt på trigonometrisk med den afstand man har til lærredet og så regne en optimal lærredsstørrelse ud. Man får således at:

tan(36/2) = (b/2)/a

hvor a er afstanden til lærreddet og b er lærredsbredden, i samme enhed naturligvis (f.eks. centimeter).

Det vil med andre ord sige at den optimale lærredsbredde b for en given afstand a er:

b = 2*a*tan( 18 ) = 0.65*a

Eller: den optimale afstand a fra et givent lærred med bredde b er

a = b/(2*tan( 18 )) = 1.54*b

Hvis man i det ovenstående hellere vil regne med lærredets diagonale størrelse (i samme enhed, så husk at regne om fra tommer til centimeter f.eks. hvis det er nødvendigt), så skal man lige gange bredden b med sqrt(16^2 + 9^2)/16 eller ca. 1,15 (under antagelse af at lærredet er 16:9).

Nu kan man jo selvfølgelig være uenig med THX i deres anbefalinger, og mange vil måske gerne have et endnu større billede end det. Jeg vil dog sige at max. er 40 graders horisontal synsvinkel. Mere end det bliver for meget. De 36 grader passer mig ret godt.

Desuden kan man jo også tage højde for opløsningen af billedet og kvaliteten af billedet. Et lavopløst billede eller et billede der er komprimeret hårdt som det er tilfældet med DVD har man typisk ikke lyst til at sidde så tæt på. Desuden kan ens projektor jo også have screendoor-effekt og den slags, som gør at man måske måtte ønske at sidde længere væk.

Med en moderne full-hd-projektor og med en god kilde som f.eks. en blu-ray-afspiller går man ikke helt galt i byen med ovenstående :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#91457
De sidste grafer er jo beregnet med samme formel som vores egen applet til størrelse vs siddeafstand. Måske du skulle linke til den i stedet? ;)
Af Otto J
#91477
BrianH skrev:Ifølge THX, skal jeg på den afstand jeg sidder have et 93.6 tommers tv, og jeg har et 32" :)
Jeg vil MEGET gerne slippe for et 93.6 tommers tv i min stue!
THX standarden er lavet til biografer/hjemmebiografer med projektor, og forudsætter at kildematerialet er i orden. Til et tv med almindelige SD tv signaler ville mange måske betakke sig for den størrelse. Personligt sidder jeg 3,5 meter fra et 84" lærred, og det er lidt et kompromis, det måtte godt være større til BD film, til TV er det helt fint.