Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#268904
Jeg er nysgerrig, Steen. Hvorfor mistænker du, at der er noget særligt magi ved FX780? Den er placeret som en mellemklassemodel i programmet - og prisen er derefter.

Panasonics seneste forsøg på at lave et high-end TV på LCD-teknologi var DX900. Den havde ca. 500 zoner og prisen var i en helt, helt anden klasse. Dengang trak Panasonic de store kanoner frem og afholdte særlige arrangementer og fremvisninger for presse og forhandlere for at få ordet ud. FX780 er “bare” en af mange LCD-modeller i årets program.

Hvis Panasonic havde LCD med noget i nærheden af 1000 zoner, så kan jeg love, at de ville råbe op om det. :) Og andre tv-producenter ville købe ind hos deres panelproduktioner. At det samtidig ville være kantbelyst, ville jo være helt uhørt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#268905
Lige nu gætter du på hvad “shutter system” dækker over. Der er ikke nævnt noget om 2x LCD nogen steder. LCD har nogle voldsomme ulemper i form af begrænsninger i betragtningsvinklen, så 2 stk ville blot gøre det endnu værre. Jeg har svært ved at tro, at det skulle være en metode man ville bruge.
Af Steen Bay
#268907
Rasmus Larsen skrev:Jeg er nysgerrig, Steen. Hvorfor mistænker du, at der er noget særligt magi ved FX780? Den er placeret som en mellemklassemodel i programmet - og prisen er derefter.
Ja, prisen taler imod, men det var det med "extra ‘shuttering’ system behind the pixels" der fik mig til at tænke på et ekstra panel. Muligt det er for godt til at være sandt. :)
Af Steen Bay
#268908
Torben Rasmussen skrev:Lige nu gætter du på hvad “shutter system” dækker over. Der er ikke nævnt noget om 2x LCD nogen steder. LCD har nogle voldsomme ulemper i form af begrænsninger i betragtningsvinklen, så 2 stk ville blot gøre det endnu værre. Jeg har svært ved at tro, at det skulle være en metode man ville bruge.
Ja, jeg tror også at betragtningsvinkler kunne blive et problem med f.eks. to 4k paneler oven på hinanden, men mon ikke det kunne fungere hvis det underste panel kun havde f.eks. 90 x 160 zoner, evt. med et lag der spreder lyset lidt. Og ja, rent gætteri fra min side, men hvordan kunne man ellers lave et "extra ‘shuttering’ system behind the pixels" hvis det ikke er et ekstra LCD panel?
Af Steen Bay
#268978
Fandt et par steder hvor man omtaler "thousands of zones" (eller 'areas') med 'Local dimming PRO' på FX780 (FX750) og "hundreds of zones" med 'Local dimming' på FX740/700 :

"The FX750 features Local Dimming Pro. Backlight control and signal processing combine to control the brightness in thousands of areas for outstanding contrast expression. They also render fine hues and produce images with exceptional depth."

https://www.panasonicstore.ie/product/n ... -49fx750b/

https://www.avforums.com/threads/news-p ... t-25946975

Hvordan det egentlig fungerer (hvad der menes med "extra ‘shuttering’ system behind the pixels") og om det er noget værd i praksis, det er stadig ret uklart, men alt i alt er det nok til at jeg er blevet lidt nysgerrig (illustrationerne på Avforums kunne godt ligne et ekstra panel).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#268984
At man bruger signalbehandlingen til kontrastsystemerne er en gammel traver. Det er samme reklame Samsung har brugt i adskillige år, bare gemt i et andet navn. De har også kaldt det noget ala “micro dimming Pro” i visse af deres tidligere modeller.
Af Tb1949
#271456
Ved ikke om jeg skriver det rigtige sted:
Det drejer sig om informationsbanneret på mit OLED 55EZ950, jeg har flere gange været ude for at det ikke opdaterer til det aktuelle program, altså viser info fra et tidligere program fra aftenen før. Eller rettere: det viser det aktuelle program i en brøkdel af et sekund, men skifter så til det gamle fra aftenen før. Det kan vare flere dage og så en morgen er alt ok igen. Jeg har været ude for det en del gange, ret så irriterende. Min udbyder er Waoo (ingen problemer med mit internet), men det er vel apparatet, der er noget galt med ? Min forhandler har aldrig hørt om det før. Nogen af jer, der kan hjælpe ?