Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#268212
Hej venner!

Jeg skal til at købe et nyt TV til min lejlighed. Power kører lige nu et slagtilbud på LGs 55SJ850V til 6999,- (normalpris 9999,-), som virkelig frister. Jeg har dog også kig på Sonys XE90, som der generelt er virkelig god stemning om på nettet - den er imidlertid 1500,- dyrere. Hvilken vej ville I gå her? Jeg overvejer også at vente på, at XF90 kommer på markedet. TV'et skal bruges som primært TV i stuen, desværre lige ved siden ad vinduet ud til altanen.

Jeg er spændt på at høre jeres inputs! :-)

Bh.
Caspar
#268920
Hej,

Jeg fortsætter lige på denne tråd.

Jeg har netop købt et KD55XE9005 frem for et 55SJ850VAEN.
Købte netop dette Sony fordi det er rost til skyerne og bedst i test.
-Tv'et er kalibreret.
-Vi streamer kun TV fra App, f.eks. Netflix, HBO Nordic, DR, TVplay osv. (Ingen kabel tv pakke)

Men, men... Vi er mildest talt skuffet over billedkvaliteten på alm. tv signaler. Jeg ved at det input man giver tv'et har selvfølgelig meget at sige om billedekvaliteten.
Selv med apple tv 1080p input er billedet flydende og gnidret.
Jeg er helt sikker på at hvis vi foder det med 4K er det vildt lækkert.

Vores nuværende gamle Samsung HD TV LE40C535F1W klare sig faktisk lige så godt i billedkvalitet når vi snakket alm. tv signal.

Så Sony skærmen er pakket ned og bliver leveret tilbage til forhandlerne i morgen. Jeg vil simpelthen ikke give så mange penge og ikke få et noget bedre billede end mit gamle samsung.

Jeg kan læse der er flere der erfarer at 4K skærme generelt at ringe til at opskalere alm. tv signaler.

Kan det virkelig passe at en ny 4K skærm skal være sådanne. Det vil jo betyde at indtil der kommer en del mere 4K/HDR programmer vil det være spild af penge at indvistere i 4K, såfrem man kun ser på alm. tv signaler??

Og vil jeg være bedre stillet med 55SJ850VAEN, end det Sony jeg lige har pakket sammen?

Mvh Kenneth
#268938
KEMAT skrev:Jeg kan læse der er flere der erfarer at 4K skærme generelt at ringe til at opskalere alm. tv signaler.

Kan det virkelig passe at en ny 4K skærm skal være sådanne.
Jeg købte et 50" Panasonic EX780 i sidste uge, og streamer TV2, DR og Viaplay vha. Apple TV.

Kanalerne står virkelig godt og skarpt, det er 100 gange bedre end hvad mit 7½ år gamle Samsung tv kunne præstere.

Men det er så også et 50" tv.

Jeg har set TV2 Charlie i Hifiklubben på et 55" tv (husker ikke modellen), og der var billedet grynet, akkurat som du beskriver.

Så måske er det simpelthen størrelsen på tv'et, der gør det grynet?
EDIT: Altså sådan at forstå, at et 55" tv gør ikke-optimale signaler grynede. Er det f.eks. Blu-ray, bliver billedet selvfølgelig ikke grynet.

Er der andre herinde, der kan af/bekræfte det?
#268946
KEMAT skrev: Kan det virkelig passe at en ny 4K skærm skal være sådanne. Det vil jo betyde at indtil der kommer en del mere 4K/HDR programmer vil det være spild af penge at indvistere i 4K, såfrem man kun ser på alm. tv signaler??

Og vil jeg være bedre stillet med 55SJ850VAEN, end det Sony jeg lige har pakket sammen?
LG'en SJ850 vil næppe gøre det bedre end XE90, det dårlige billede er et samsurium af flere faktorer, men primært størrelsen & matrialets kvalitet.
Dårligt matriale har ingen liille mor på en stor 4K skærm og kommer bogstavelig talt frem i lyset for nu at blive i TV jargon men det er ligesom en nødvendighed at der vitterlig er kontant afregning' for at godt loyalt matriale kan få lov til at strække benene. (hvis du henter nogle promoklip fra fx 4K media, så begynder man jo at få syn for sagen, hvad XE90 er for en størrelse)

men selv med flow tv som TV kanaler, er der jo en løbende udvikling, og flere og flere kanaler nærmer sig 1080i og støder løbende på Tv kanaler som står overraskende flot på mit OLED og vice versa med kanaler som stadig hænger fast i fordums tid og bestemt ikke er noget at skrive hjem om, medmindre man er mange meter væk.

-og springet fra 40" til 55" er nævneværdigt og langt fra altid en dans på roser at hoppe op i størrelse' hvis matrialet eller behovet ikke kan udnytte dette.
#269075
Hvordan med billedkvalitet hvis man har Yousee kabeltv? Overvejer at skifte det 10 år gamle 40" Sony ud med XE90 i 55". Men vil det give dårlige billedkvalitet? Eller er det godt nok, når man har kabel tv? Er lidt i vildrede!
#269083
jnh skrev:Hvordan med billedkvalitet hvis man har Yousee kabeltv? Overvejer at skifte det 10 år gamle 40" Sony ud med XE90 i 55". Men vil det give dårlige billedkvalitet? Eller er det godt nok, når man har kabel tv? Er lidt i vildrede!
Der er kvaliteten helt fint. Jeg har 65 modellen med yousee og det står altså helt fint :)